Auteur Topic: Koppelingsperikelen  (gelezen 6956 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Koppelingsperikelen
« Gepost op: 31 augustus 2010, 13:23 »
Nou heb ik een paar weken geleden nieuwe koppelingsplaten gemonteerd op mijn Alp 1993 samen met Ad en vanaf die tijd als ik 's morgens de koppeling inknijp en hem in de versnelling wil zetten, gaat dat moeizaam.
Met een klap in de versnelling en hij komt ook niet echt vrij.
Als ik een keer op en neer heb geknepen gaat het wel goed. Bij schakelen ook verder geen problemen.
Alleen dus als de boel koud is komt hij niet goed vrij. Voorheen had ik daar geen last van terwijl ik het daar meer had verwacht.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2010, 15:44 »
 je platen blijven aan elkaar kleven doordat er olie tussen zit,
het komt ook meer voor als het weer kouder wordt

echter  als je koppelings kabel blijft hangen in de buiten mantel kun je dit ook hebben
 als je deze kabel los maakt aan de handel en bij het motorblok zou je kunnen voelen of er weerstand is  als je deze heen en weer trekt

met zeer vriendelijk groet

 ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2010, 15:52 »
Wat ben jij zeer vriendelijk  :angel:

Maar is er een relatie tussen dit fenomeen en nieuwe platen dan ????
Bij de "oude "platen kwam dit niet voor.
Zo erg koud was het bijvoorbeeld gisteren om 16.30 uur nou ook weer niet.
Ik ga in elk geval de kabel ff checken,.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Pakfiets

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2010, 16:28 »
Gebeurt wel vaker bij nieuwe platen. (en evt olie), na een "inloop periode" zou het minder moeten worden (kan dus wel ff duren).
Zou me er geen zorgen om maken.
P.S.; dat van die kabel zou, lijkt mij, ook bij een warme motor blijven optreden en zou eerder slippen van de koppeling dan plakken veroorzaken denk ik.

Offline The Headless Horseman

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2010, 16:55 »
Wat je zou kunnen doen bij koude motor is eerst een paar maal ontkoppelen, vóórdat je in de 1 schakelt. Dan komen de platen al een beetje 'los'  :D

Verder met Pakfiets: gun het wat tijd, zou minder moeten worden naarmate de palten wat ingelopen zijn.
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Oldtimer

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2010, 17:26 »
Uiteraard gemerkt vanmorgen. Eerst ff warmdraaien en dan rustig inschakelen.
Toch nog niet soepel. Maar we hebben geduld.

Dank voor de response
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2010, 20:45 »
Het is wat Ad zegt, en de oplossing van Headless. Meer kun je er niet aan doen. Ik denk soms ook dat mn bak in tweeen gaat!

Maar heb je wel eens een CBR in de versnelling horen gaan..?

Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2010, 20:51 »
Citaat
wel eens een CBR in de versnelling horen gaan..?

Jazeker, heb me wel eens afgevraagd hoe lang dat nog goed zou gaan.
Blijkbaar hoort het erbij.
Is alleen wat lastig als je snel weg wilt. Nou ja, ik hoef niet zo snel.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2010, 23:48 »
Wat ik doe als het koud is, is een combo van Headless en een beetje van mijzelf:

Koppeling in, en voor je in de versnelling schakelt, even wat 'tussengas' geven. De massatraagheid van de bak versus het momentum van de korf (krukas) doet ze loskomen van elkaar en plakken ze al minder.



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Erik

  • Gast
Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #9 Gepost op: 01 september 2010, 00:40 »
Ook de olie ververst? Misschien een ander merk? Natuurlijk heb je de gevoerde koppelingsplaten voor montage  lekker een nachtje laten "weken" in de juiste olie? Waren de koppelingskorf en/of de koppelingsnaaf erg ingeslagen?

Koppelingskabel die ineens blijf hangen nadat Ad de platen vervangen heeft lijkt me sterk..


« Laatst bewerkt op: 01 september 2010, 11:10 door Erik »

Offline Oldtimer

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #10 Gepost op: 01 september 2010, 08:16 »
Denk niet dat ze in de week hebben gelegen de platen.
Overige zaken zagen er nog prima uit.Kabel is het niet.
Olie was pas 500 km geleden ververst en hebben we weer teruggedaan.
Ik heb vanochtend de de tips toegepast en het gaat idd een stuk beter.
Was ook wel kouder en even laten draaien, koppeling een paar keer ingeknepen en bij het laagste toerental ingeschakeld.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Erik

  • Gast
Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #11 Gepost op: 01 september 2010, 11:18 »

...als je koppelings kabel blijft hangen in de buiten mantel kun je dit ook hebben....

   

Dit snap ik niet helemaal  ??? 

Offline Oldtimer

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #12 Gepost op: 01 september 2010, 13:26 »
Citaat
Dit snap ik niet helemaal 

Je ontkoppeld dan niet geheel, terwijl je voor het gevoel maximale weerstand voelt in de handle.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #13 Gepost op: 01 september 2010, 15:20 »
Denk niet dat ze in de week hebben gelegen de platen.
Overige zaken zagen er nog prima uit.Kabel is het niet.
Olie was pas 500 km geleden ververst en hebben we weer teruggedaan.
Ik heb vanochtend de de tips toegepast en het gaat idd een stuk beter.
Was ook wel kouder en even laten draaien, koppeling een paar keer ingeknepen en bij het laagste toerental ingeschakeld.

hebben in de week gelegen :angel:  heb jij alleen niet gezien
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #14 Gepost op: 01 september 2010, 15:47 »
Oei oei Ad, nou zijn we geen vriendjes meer zeker. ::)

Ik zal het goed maken met je  :-*

Kom je donderdag nog naar de STO, dan heb ik wel wat voor je.
Ben je eindelijk weer eens onder de mensen  >:D

bydeweej,
Mijn auspuff maakt nog steeds wat lawaai bij de aansluiting. Zien we volgende week dec 12e dan wel.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #15 Gepost op: 01 september 2010, 20:58 »
Ik heb dat vaker gelezen maar zelf nog nooit gedaan: koppelingspalten laten weken..

Die weken toch ook gewoon vanzelf in je blok..?

Hmmzzz.. ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #16 Gepost op: 01 september 2010, 21:05 »
Ik dacht vanmorgen ook een rare ratel te horen in het blok. Weet het alleen niet zeker omdat ik de helm ophad natuurlijk.  Hopelijk geen rare dingen.
Vanmiddag terug van het werk niks gehoord maar heb er geen goed gevoel bij.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #17 Gepost op: 01 september 2010, 22:24 »
Die weken toch ook gewoon vanzelf in je blok..?

Sterker nog, maanden! Of zoms zelfs jaaaaaaaaaaren  ;D
Dat weken, moet dat trouwens doordeweeks of mag dat ook in het weekend  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Erik

  • Gast
Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #18 Gepost op: 02 september 2010, 01:03 »
Je ontkoppeld dan niet geheel, terwijl je voor het gevoel maximale weerstand voelt in de handle.

Jaja.. volgens mij heb je in dat geval een behoorlijke speling op je handel?

Erik

  • Gast
Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #19 Gepost op: 02 september 2010, 01:09 »
Sterker nog, maanden! Of zoms zelfs jaaaaaaaaaaren  ;D
Dat weken, moet dat trouwens doordeweeks of mag dat ook in het weekend  ;)

Die is wakker  ;D

Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel dagen je ze wil weken!

In het weekend kunnen ze maar twee dagen weken en door de week weken ze vijf dagen. Je kan ze ook één nacht weken, in dat geval kan je ze het in het weekend én door de week weken.

 ;D




Offline Brombeer

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #20 Gepost op: 02 september 2010, 20:01 »

Hadden ze het i.p.v. 'weken', toch beter gewoon 'dagen' kunnen noemen..

 :P



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #21 Gepost op: 23 september 2010, 14:22 »
In plaats van minder heb ik het gevoel dat het erger wordt.
Kan ik met nieuwe olie of zo hier wat aan doen.
Vanmorgen schoot hij voorruit en sloeg de motor zelfs af toen ik hem in de versnelling zette.
Als de boel idd warm is schakeld hij als de beste, maar koud !!!!!
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #22 Gepost op: 23 september 2010, 22:24 »
 hallo marien,

er zit nu 10 w 40 in en we zouden ook 5 w 40 kunnen proberen
meestal worden het dan wel een  vol synth olie
het kan zeker geen kwaad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Erik

  • Gast
Re: Koppelingsperikelen
« Reactie #23 Gepost op: 23 september 2010, 23:30 »
Aan de andere kant moet de koppeling natuurlijk gewoon goed vrijkomen met 10W40  ::)

Misschien een idee om een ander merk te proberen?