Auteur Topic: ombouw Cobra Intercom naar constante voeding  (gelezen 3339 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline daandus

ombouw Cobra Intercom naar constante voeding
« Gepost op: 13 september 2010, 20:45 »
Misschien wel leuk om wat meer technische probeersels te delen met een ieder, dus hier een zojuist uitgevoerde verbouwing.

Wij hebben een Cobra MT 800 intercomset, als voorbereiding op de wereldreis. (zie www.farawayfromflakkee.nl)
Voordeel: goedkoop en absoluut functioneel (kost 150 euro voor een complete set met helm-inbouwsetjes)
Nadeel: het werkt met portofoons, zoals bijna alles wat geen Baehr-systeem is van 1000 euro.
Je moet het dus opladen, soms stopt het halverwege de dag omdat het leeg is, etc etc etc.

Al eens eerder een poging gewaagd om een motorlader te bouwen, maar die ging snel stuk en je kunt het systeem niet laden EN gebruiken tegelijk....

Dus het idee: sloop de batterijtjes eruit, bouw een spanningsregelaartje tussen de portofoons en de motor en voila, je hebt constante voeding!
Ik weet er verdomd weinig van en geef dus geen garantie dat het allemaal heel blijft (inclusief je motor ;-)) of betrouwbaar werkt. Wel ga ik het zelf lekker gebruiken  :P

Dit is dus het setje:


Eerst maar eens de batterijtjes eruit gooien, 4 maal AAA.
Koop bij de Praxis een stuk hout van 9mm diameter, da's bijna de 10,5 mm diameter van een AAA batterijtje.
Zaag dit in stukjes van ongeveer 43mm (bijna de 44,5 mm van AAA).
Maak in 2 stuks een sleufje voor een draadje, gewoon even met de ijzerzaag ofzo.
Met ongeveer 10-15 cm ducktape (al was dit geen originele ducktape, dus minder dik) kun je de dikte van je 'batterijtjes'  aanpassen.
Doe een mooi tweeaderig snoertje door het achterklepje (even gaatje boren) en leg de adertjes door de gezaagde sleufjes.
Maak een dikke dot soldeer aan het uiteinde, zodat het net is alsof je batterijtje een pooltje heeft ;-)



De 4 'batterijtjes'  moeten natuurlijk een beetje strak erin zitten, anders gaat het stuk door trillen. Snijd 1 hoekje uit het 'batterijtje' zodat er ruimte is voor de draad om naar buiten te gaan.


Vervolgens nog een stukje ducktape erover om de boel lekker te fixeren en te beschermen tegen trillingen enzo.


Vervolgens maak je aan deze draad een leuk stekkertje, ik had nog wat mini-jackplug liggen.  (mannetje aan de portofoon, kan t geen sluiting maken als je je porto's niet bij je hebt ofzo.
Dan soldeer de de boel aan een spanningsregelaartje (deze '78S05' geeft 5 Volt, ongeacht de input, en heeft een capaciteit van 2Ampere.... meer dan genoeg dus. Te bestellen bij Conrad, nog geen euro!)
Als input van de spanningsregelaar natuurlijk een mooi draadje, wat later (vergeet niet af te zekeren op 1 Ampere ofzo) naar je geschakelde 12Volt gaat van de motorfiets.


'k Moet nog wel een koelblokje zagen, om zeker te zijn dat de spanningsregelaar niet te heet wordt. (gewoon een aluminium koelblokje uit je computer in stukken zagen ;-)). Denk dat het niet nodig is, maar goed.... beter teveel koeling dan te weinig!
Ik ben nogal een krimpkous-fetisjist en gebruik dus veel van dat spul...

Veel plezier met knutselen!
Nog een voordeel (althans, dat vind ik):
- Mocht het niet werken, en je portofoontjes gaan niet stuk, dan kun je het heel simpel terugbouwen naar origineel.
Haal de houtjes eruit, trek het draadje uit het achterpaneeltje... stop een stukje kauwgom in het gaatje en plaats de AAA batterijen terug... en dan is het weer origineel!

(de MT800 is niet meer leverbaar volgens mij; nu kun je de opvolger kopen bij Waypoint voor 150 euro, MT 975)
« Laatst bewerkt op: 13 september 2010, 20:58 door daandus »
... was ooit lid ...

Offline Oldtimer

Re: ombouw Cobra Intercom naar constante voeding
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2010, 21:34 »
Slim gemaakt hoor!
Kleine opmerking:
De aangeboden spanning niet te hoog nemen. Dit verlengt de levensduur van je spanningsregelaar.
De "geknepen "spanning wordt omgezet in warmte.
Wil je toch rechtstreeks van 13,8 volt naar 5 volt, zorg dan voor een goede koeling van de 7805.
Het huis van de 7805 = massa, dus je mag hem gewoon op een metalen deel schroeven.( met pasta)
Aan te bevelen is ook een Elco ( 10uF /25 v)  zowel op de in als uitgang naar massa.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline daandus

Re: ombouw Cobra Intercom naar constante voeding
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2010, 21:40 »
Misschien wel een idee ja, heb condensatortjes zat liggen voor de brandstofpompspielerei.

Maar met nameten is de spanning redelijk stabiel.
Als je constant praat met de portofoons voel je hem idd wel warm worden, maar goed......  ben benieuwd of 't ding tegen 'relationele strubbelingen' kan ;-) Gewoon standby voel je hem helemaal niet opwarmen.
Heb nog een stukje aluminium van een moederboard liggen; dat hak ik even in stukken en dan moet het maar goed zijn.
... was ooit lid ...

Erik

  • Gast
Re: ombouw Cobra Intercom naar constante voeding
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2010, 01:05 »

Als je constant praat met de portofoons voel je hem idd wel warm worden, maar goed...... 

Ik zie het voor me; Daan en ega op de bank, motoraccu tussenin met het hele spul aangesloten en maar l*llen naar elkaar door die portofoons, kijken hoe warm de spanningsregelaar wordt  ;D  Fotootje!

Lekker aan het Mac Gyver'en Daan! Van de winter ook maar's zo'n setje op het span bouwen denk ik.

Offline Menno

Re: ombouw Cobra Intercom naar constante voeding
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2010, 07:40 »

Ik ken het probleem... Gebruikte eerst de Midland G7, maar die waren inderdaad snel leeg. Gebruik nu een Alinco pmr die waterdicht is en een Li-on accu heeft. Na drie dagen erg veel lullen is die nog steeds niet leeg. Staat lekker op het stuur en heeft hierdoor een erg mooi bereik.

Offline daandus

Re: ombouw Cobra Intercom naar constante voeding
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2010, 07:42 »
wij konden bijna altijd 2 dagen rijden zonder laden (6-7 uur per dag ofzo), maar daarna was t feest wel over.

ennuh, Erik.... je zit er niet veel naast ;-)
... was ooit lid ...

Offline daandus

Re: ombouw Cobra Intercom naar constante voeding
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2011, 21:36 »
update: heb het spul inmiddels goed kunnen testen en het werkt prima! Goed geluid, geen gedoe ofzo.
Gebruik wel normale jackplug voor de spanningsaansluiting; dan kun je hem nooit per ongeluk verwisselen met de mini-jack van de headset.
... was ooit lid ...

Offline SuperSeven

  • Actieve Forumgast
  • **
  • Berichten: 51
  • It's never the end, it's always a new beginning

  • Ongelezen
    Reacties
Re: ombouw Cobra Intercom naar constante voeding
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2011, 23:08 »
Ik heb een vraagje over de headset. Kan je hier ook een mp3-speler of gsm op aansluiten? (of andere toestellen met een 3,5mm audiojack)

Offline daandus

Re: ombouw Cobra Intercom naar constante voeding
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2011, 17:32 »
denk het wel ,maar heb geen idee of dat allemaal past. Geloof wel dat de headset op normale jack werkt (verloopje naar mini jack zit erbij voor de porto's)
... was ooit lid ...