Auteur Topic: Slagje in voorwiel  (gelezen 2476 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mototinus

  • Gast
Slagje in voorwiel
« Gepost op: 15 september 2010, 13:16 »
Tijdens mijn vakantie kwam ik er per toeval achter dat er een slagje in m'n voorwiel zit.
Tijdens het rijden was het me gevoelsmatig nooit opgevallen. Motor trilt ook niet tijdens het rijden. Het is een 'zijwaartse' slag.

Van horen en zeggen ken ik Haan Wielen die velgen zouden richten. Heeft iemand daar ervaring mee?? En wegen de kosten op tegen de aanschaf van een 2e hand wiel?

Is er eventueel iemand die een recht goudkleurig voorwiel (zonder band en schijven etc.) heeft liggen wat er verder nog een btje knap uit ziet?? Of moet ik me toch tot Haan Wielen richten? (of kent iemand een adres in Noord-Holland??)

Ik hoor het graag.

Thanx

Offline Jeroen

Re: Slagje in voorwiel
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2010, 13:43 »
Slagje er lekker bij een lokale motorboer uit laten draaien zou ik zeggen, eerst ff proberen voordat je andere wielen gaat zoeken of je wiel het halve land door stuurt. succes!
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline daandus

Re: Slagje in voorwiel
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2010, 15:23 »
Wiel compleet nieuw laten spaken met RVS bij Haan Wheels kost iets van 120-135 euro ofzo.
Heb dit zelf laten doen, voor en achter, en moet zeggen dat ze keurig werk leveren.

Bij Motoport rekenden ze 60 euro om een slagje eruit te halen (wat ze zelf gemaakt hadden.... >:( ) en daar had ik geen vertrouwen in!

Als je velg nog goed is, en niet weggerot ofzo, gewoon even investeren en je hebt een puik wiel met mooie RVS dikke spaken!
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: Slagje in voorwiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2010, 16:54 »
 er is geen enkel spaakwiel volledig rond,

vandaar dat de runout 2 mm mag zijn

echter als het wiel een grotere slag heeft is na spaken een oplossing

probleem hier mee is vaak dat de spaken vast zijn gaan zitten in de nippels en  na spaken lastig kan zijn.
het geheel opnieuw laten spaken is dan vaak de enige juiste oplossing
 de originele velgen (vooral de goud kleurige zijn daarnaast ook nog erg gevoelig voor corrosie zodat het voor komt dat de gehele velg  dusdanige schade heeft dat het opnieuw inspaken een afweging is.
zonder het wiel te hebben gezien kan zo ook niet eenvoudig een advies gegeven worden

overigens speelt de toestand van een gebruikt wiel en zijn prijs hierin ook een aandeel echter de meeste gebruikte wielen  hebben vaak de zelfde problemen zoals een  slagje, geroeste spaken en of vast zittende spaken en corrosie plekken aan de velg.
gemiddeld kost een gebruikt wiel ca 100-175 euro afh van de staat

een nieuwe velg en nieuwe spaken geven uiteindelijk het mooiste resultaat
zeker omdat de staat van de wielen direkt in het zicht springt en zo eigenlijk je motorfiets een goede indruk laten geven
tenzij dat geen enkele rol speelt..
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Slagje in voorwiel
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2010, 03:03 »
Even afgezien van het feit of de spaaknippel nog gangbaar is, hangt het ervan af wat voor slag er in je velg zit.

Het kan een mooie ronde gelijkmatige hobbel zijn, of een scherpe hoek. In het laatste geval helpt naspaken niet en moet je waarschijnlijk de velg vervangen.

Met een schroevendraaier langs je spaken tikken geeft een bestemde klank. Alle lagere klanken moeten nagespannen worden en daarmee trek je de velg weer redelijk recht.

Maar als je er verder geen last van hebt.. wat zou je eigenlijk? Zoals Ad al zegt: geen enkele velg is netjes recht..


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

mototinus

  • Gast
Re: Slagje in voorwiel
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2010, 10:09 »
Dank voor de reacties tot nu toe. Ik zal eens navragen bij de lokale motorboer wat ze rekenen om het wiel te richten. Het is een flauwe slag, die wel wat groter is dan een paar mm. Voor zover ik kan zien is de velg goed en niet verrot of zo, de spaken en nippels zien er ook nog uit, al heb ik het id dat de vorige eigenaar deze gespoten heeft (zwart, met goudkleurige nippels). Zal alle nippels binnenkort even inspuiten met Imal, baat het niet dan schaad het niet lijkt mij, en wellicht dat de nippels dan makkelijker te stellen zijn wat weer tijd en mogelijke ellende bespaard.

Natuurlijk is het zo dat ik er (nog) geen last van heb met het rijden, maar uit ervaring met mijn ATB's weet ik dat een klein slagje sneller een grotere slag wordt doordat de spaken niet allemaal dezelfde spanning hebben. Nou is een fietsvelg nog geen motorvelg maar uiteindelijk zal dat wel een rol gaan spelen lijkt mij?


Wordt vervolgd.

Offline daandus

Re: Slagje in voorwiel
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2010, 10:54 »
vorig jaar op de snelweg, met volle bepakking, over een zooitje stellingplanken gestuiterd... kon ze echt niet ontwijken. Dan is een recht wiel met goede spaken toch wel een fijne gedachte.

Mijn advies: gewoon even goed herspaken!
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Slagje in voorwiel
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2010, 23:25 »
Als het een mooie flauwe hobbel is dan volstaat in principe enkel naspannen.

'Eventjes' herspaken is best prijzig hoor: 150 tot 180 euro, afhankelijk van kwaliteit spaken en arbeidsloon. En ja, een motorwiel is hetzelfde als een ATB-wiel. Dus als je weet hoe, kun je het zelf.

Anders inderdaad gewoon even bij de dealer info inwinnen.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin