Auteur Topic: Ervaringen met Aceton...  (gelezen 4366 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Ervaringen met Aceton...
« Gepost op: 21 september 2010, 00:42 »
Ja, Aceton.

Menigeen zal er eens over gelezen hebben dat het toevoegen van aceton aan de benzine (0,2%) het verbruik van de motor kan verminderen. Dit omdat, volgens zeggen de oppervlaktespanning van de brandstof afneemt en daardoor de brandstof fijner verstoven kan worden. Dit resulteert in een betere verbranding, en dus een lager verbruik c.q. potentieel meer vermogen. Volgens TNO, die een onderzoek hiernaar gedaan heeft, heeft het toevoegen van aceton geen enkel nadelig effect op de motor zelf.

Welnu, ik heb het overwogen om het eens uit te proberen maar wil eerst even kijken of er nog forumleden zijn die dit reeds geprobeerd hebben en/of hier iets op aan te merken hebben...

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Brombeer

Re: Ervaringen met Aceton...
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2010, 00:44 »
Ja hey lekker, je begint er zelf over!

Flikker erin en post je bevindingen hiero.. ;D


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Ervaringen met Aceton...
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2010, 00:47 »
Potver jij bent snel, ik zie dat ik per ongeluk in het verkeerde gedeelte gepost heb!

@MOD : graag deze thread verplaatsen naar techniek algemeen...
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline kenny013

Re: Ervaringen met Aceton...
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2010, 09:54 »
Ik heb er ervaringen mee, maar dan in Diesel, 0,15% in een Opel Combo 1.7.
Geeft betere acceleratie, rustiger lopen en hogere topsnelheid.
Van een lager verbruik kan ik echter niet spreken en ben dat ook niet tegengekomen in de diverse fora, Google erop los  ;D .
Bij een bezine motor zou ik zo direct geen voordeel zien, verhaal van de oppervlaktespanning gaat hier volgens mij niet helemaal op.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2010, 21:40 door kenny013 »
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Ervaringen met Aceton...
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2010, 16:42 »
Ik heb reeds vele artikelen gelezen (gegoogled!) en de meningen zijn verdeeld. De een merkte er weinig van terwijl anderen inderdaad merkten dat de motor rustiger liep etc. Maar ik ben ook enkelen tegengekomen die spraken van een iets lager verbruik. Claims van 35% ga ik niet van uit, maar zelfs 5 of 10 procent zou al een mooie verbetering zijn.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline kenny013

Re: Ervaringen met Aceton...
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2010, 18:07 »
....... Maar ik ben ook enkelen tegengekomen die spraken van een iets lager verbruik. Claims van 35% ga ik niet van uit, maar zelfs 5 of 10 procent zou al een mooie verbetering zijn.
Mijn vermoeden is dat deze mensen onbewust hun rijstijl wat aangepast hebben en daar door een lager verbruik hebben.
Maar probeer het eens uit en post je bevindingen.  ;)
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Ervaringen met Aceton...
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2010, 18:46 »
Ook dat heb ik gelezen...maar dat is ook een besparing, toch? al is het maar een placebo-effect....

ik weet wat mijn rijstijl is, en ik weet wat mijn transalp verbruikt . Als ik beter dan 1:23 rij met aceton dan is het wel duidelijk.

Ik heb ook het vermoeden dat het met injectiemotoren veel minder verschil maakt dan met carburatiemotoren.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline nr 52

Re: Ervaringen met Aceton...
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2010, 13:01 »
ik heb wel een andere leuke ervaring met toevoegingen. ;)
Ik had een flesje aftershave gekregen wat ik niet lekker vond ruiken. Tja, wat doe je er dan mee?
Juist, die kieper je in je tank!!   :o ( niet in een keer maar in tweeen) Het resultaat is lekker ruikend uitlaatgas. Bij een verkeerslicht zie je mensen om je heen kijken waar dat luchtje vandaan komt. Best geinig. ;D
De prestaties werden niet beinvloed :angel:
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline Oldtimer

Re: Ervaringen met Aceton...
« Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2010, 13:47 »
Meen je dat nu echt of is dat een geintje ?

Het lijkt me niet bepaald bevorderlijk voor de verbranding van de motor als je niet weet wat er allemaal in je aftershave wordt gemieterd
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sandra

Re: Ervaringen met Aceton...
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2010, 14:31 »
Aceton? :o :o Gaat dit niet ten koste v/d smering??
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Jan F.

Re: Ervaringen met Aceton...
« Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2010, 19:10 »
Het werkt..... maar niet met de moderne high tech brandstoffen als Shell Ultra, Texaco Premium etc. Hier kan het zelfs averechts werken doordat het de toevoegingen van de oliemaatschappijen tegen werkt.
Overigens is het een veel gebruikt  foefje bij bio diesel om de verbrandingswaarde wat op te halen.

Groet, Jan

Offline nr 52

Re: Ervaringen met Aceton...
« Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2010, 13:02 »
Nee, geen gein :angel:
Ik heb er ook wel eens mengsmering ingegooid. Merk je ook niets van
( had teveel voor mijn kettingzaag en je kunt dat niet zo heel lang bewaren tenzij je Aspen neemt)
euro 95 is overigens goedkoper.
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline pepdeze

Re: Ervaringen met Aceton...
« Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2010, 11:08 »
Ik heb het ook ooit eens  geprobeerd in mijn AT, geen merkaar verschil, de Dominator werd inderdaad zuiniger.
In de KTM heb ik het nog niet geprobeerd, weet ook niet of dat verstandig is met kunststof tanks
KTM 690 Enduro R.

Offline manoman2

Re: Ervaringen met Aceton...
« Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2010, 10:37 »
Ik heb vier of vijf keer aceton bij een volle tank gedaan van mijn sh300 motorscooter. Liep inderdaad iets zuiniger. Ik rij altijd woonwerk hetzelfde stuk dus dat was goed te controleren. Normaal rijdt ik 1:26,beetje en met aceton 1:27, beetje. Niet spectaculair dus. Door dat gedoe met het doseren ben ik er mee opgehouden. De winst was te klein. Wel heb ik het idee dat als je rustig en langzaam rijdt, het effect groter is. Ik moet dagelijks een heel stuk snelweg, waarbij dat ding flink in de toeren gaat. Toen ik in een weekend een keer een toer binnendoor maakte, kwam ik op 1:31,5 uit. Dat vond ik tamelijk spectaculair. Normaal zit ik bij dat soort gepruttel op 1:28. Maar zoals gezegd, ik ben er mee opgehouden. Ik vond de motor niet beter of anders rijden met aceton. Hij reed al perfect, wat moet je daar nog aan verbeteren.
gr
Hans
Koeien roepen boeh!

Offline Rommit

Re: Ervaringen met Aceton...
« Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2010, 17:17 »
Nee, geen gein :angel:
Ik heb er ook wel eens mengsmering ingegooid. Merk je ook niets van
( had teveel voor mijn kettingzaag en je kunt dat niet zo heel lang bewaren tenzij je Aspen neemt)
euro 95 is overigens goedkoper.

Op 3 jaar oude benzine loopt een alp ook nog prima !  ;)