Auteur Topic: accu leeg of stuk.  (gelezen 6308 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PH-ADW

accu leeg of stuk.
« Gepost op: 22 september 2010, 22:44 »
Laatste keer gereden naar de sleuteldag 12 september.  Behalve de moesson-buien die op de heen en terugweg op mij neerdaalde geen problemen....   (  vaart overigens prima zo'n AT.. )   

vanmiddag lekker weer, wilde een stukje gaan rijden.  contact om,  hee, vreemd, geen brandende controle lampjes
( olie, standaard, neutraal ).    koppeling in, startknop indrukken....   niets...     :-\     Zo dood als een pier...  :'(

Kan het zijn dat de accu is  leegelopen op een lekstroom door vocht in een stekker of iets dergelijks ?
Was de eerste echt serieuze regenbui waar ik met mijn AT doorheen gereden ben, vandaar mijn vraag.

Donderdag de accu maar eens aan een onderzoekje onderwerpen... 

 
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Neet

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2010, 22:50 »
Vloeistof niveau te weinig? Accu gewoonweg overleden?
Mogelijk niet geladen tijdens je laatste terugreis. Dan waarschijnlijk je regelaar.
Als accu weer geladen is, dan even je spanning meten. Met licht aan of uit kan heel veel
uitmaken is mijn ervaring. Ook pas na warm worden kan het (laadt) probleem ontstaan.

Offline Rob

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2010, 22:58 »
   


( olie, standaard, neutraal ).    koppeling in, startknop indrukken....   niets...     :-\     Zo dood als een pier...  :'(


...dodemansknop.. ::) .. je weet 't niet.. ;)
Alias raceneus..

Offline PH-ADW

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2010, 23:04 »
...dodemansknop.. ::) .. je weet 't niet.. ;)

way ahead of you !   :P  dat was de eerste die ik controlleerde...  :angel:  heb ik namenlijk nog noooit eerder gehad...  op een pontje tijdens de Zuthpen rit of zo....   ;D

Ik ga de accu eerst eens opladen, en de boel doormeten.  kijken wat de multimeter er van zegt...
( liever een overleden accu dan een kapotte regelaar... )
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Brombeer

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2010, 23:34 »
...dodemansknop.. ::)

Lampjes branden gewoon als de dodemansknop uit staat.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Timy

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2010, 23:45 »
Check ook de accu polen het wil namelijk nog wel eens oorzaak zijn die je ontdekt na alle andere standaard dingen gecheckt te hebben. Anders inderdaad waarschijnlijk spanningsregelaar of accu die de geest heeft gegeven.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline PH-ADW

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2010, 17:48 »
accu hangt nog aan de lader ( optimate 4 ).  Voordat ik de accu aan de lader hing even de multimeter er bij gepakt.  6.0 V gaf ie nog aan...   
morgen met geladen accu de motor opstarten en kijken wat de laadspanning is.
Zal ook meteen de accupolen etc schoonmaken en de boel opnieuw aansluiten.


 
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Neet

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2010, 19:50 »
accu hangt nog aan de lader ( optimate 4 ).  Voordat ik de accu aan de lader hing even de multimeter er bij gepakt.  6.0 V gaf ie nog aan...   
morgen met geladen accu de motor opstarten en kijken wat de laadspanning is.

Hou er wel rekening mee dat met zo een dergelijke ontlading je accu eigenlijk wel overleden is of heel snel de geest zal geven.

Offline PH-ADW

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2010, 22:18 »
ben er ook bang voor...   
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline PH-ADW

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2010, 15:09 »
Accu opgeladen en in de motor gezet en aangesloten.  starten en lopen...   bij stationair en 5000 rpm  14.7 V op de polen.   Krijgt dus wel genoeg laadspanning.   

Denk dat gewoon de accu zijn tijd heeft gehad, maar ben nu toch bezig om me er in te verdiepen, dan meteen maar een volledige check-up.   
   
Alleen vandaag geen tijd meer, maar zaterdag of zondag de spanningsregelaar even helemaal doormeten voor de zekerheid.   Mooie beschrijving met alle meet waardes in een tabelletje in de Haynes Manual om dit stap voor stap te doen.   Doe dan ook meteen de checks om kortsluiting in de bedrading uit te sluiten.   
   
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Neet

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2010, 19:46 »
Sluit anders even je meter continu aan op je accu en ga er lekker mee rijden. Mogelijk dat je regelaar defect raakt als ie warm is.
Afhankelijk of je licht aan staat moet ie tijdens rijden tussen de 13 en de 15 volt aangeven om goed te laden.
Zelf heb ik meegemaakt dat ie na 15 min rijden met licht aan niet hoger kwam dan 12 volt en zonder licht rond de 13.5 volt.
Dan is 99 pct zeker dat je regelaar defect is.

Maar ook als je accu defect is kan ie je regelaar gek maken. Bijvoorbeeld: als je accu tijdens rijden weer sluiting krijgt, dan zal je
regelaar daar direct op reageren. Dan denk je dat je regelaar defect is terwijl je accu gewoon het loodje heeft gelegd.
Advies: koop gewoon eerst een accu bij de Gamma en dan testen.



Offline PH-ADW

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #11 Gepost op: 24 september 2010, 20:53 »
@ Neet,
Bedankt voor het meedenken.   Naarnmate ik me wat meer in het werkplaats handboek  verdiep doe ik wel wat kennis op,  maar  praktijkervaring van anderen is vaak van grote waarde. 

Nieuwe accu staat al op het boodachappenlijstje voor morgenochtend... 

   
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Neet

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2010, 22:07 »
Ik heb nog een nieuwe hier staan; en ook wat flessen water.  Motocell MB12A-B

http://www.motoronderdelen.nl/viewprod.asp?prod_id=3229


Blijft zoiets droog lang goed?? Met 2 motoren heb ik toch altijd al een reserve..
Anders kan  Anko 'm ophalen voor een paar tientjes.. eet ik zaterdag weer eens warm  :-[

Ja hoor, blijft lang goed zolang ze niet in je vochtige schuur hebben gelegen. Maar dan nog blijven ze lang goed.
Droog en koel bewaren zou het best zijn.
25,- is niet duur trouwens.

Offline PH-ADW

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #13 Gepost op: 24 september 2010, 22:20 »
@Danny,   

Bedankt voor je aanbod, maar ik denk niet dat het het goede type voor mijn AT is.   Ik zou een YB14-B2  of een YTX14-BS moeten hebben.    Morgen ben ik toch bij Roukema in de buurt, hij heeft dat type staan.

Maaruh...  je mag ook zo aanschuiven hoor...   ;D
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Neet

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2010, 22:29 »
@Danny,   

Bedankt voor je aanbod, maar ik denk niet dat het het goede type voor mijn AT is.   Ik zou een YB14-B2  of een YTX14-BS moeten hebben.   

Resp 50 en 80 euro bij Danny's link.

Offline PH-ADW

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #15 Gepost op: 24 september 2010, 23:22 »
Resp 50 en 80 euro bij Danny's link.
Bij Roukema ook. 

Ik heb met een Edding stift het nummer aangepast... kom maar halen Anko..

Morgen UIT eten!  8)

Ja, lekker hoor...  :P  eerst dat ding bekliederen, en hem dan aan mij proberen te verpatsen als nieuw....   ;)
 
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Neet

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #16 Gepost op: 24 september 2010, 23:39 »
Bij Roukema ook. 

Jawel maar bij de mijne krijg je meer zuur.

Offline PH-ADW

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #17 Gepost op: 25 september 2010, 19:28 »
Nieuwe accu gehaald vandaag.   YTX-14BS,  die andere was net wat hoger, en dat gaat net niet passen...   

Dan komt de Newbee vraag-van-de-week.....   ::) 
Moet de accu zelf vullen met zuur, maar moet de accu dan opgeladen worden ? of zit de lading al in het zuur ??

( voor het eerst dat ik zelf zo'n ding moet vullen. Auto accu's zijn altijd bedrijfsklaar, en was vergeten het te vragen, en het staat niet vermeld op de doos etc...   )   
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline PH-ADW

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #18 Gepost op: 25 september 2010, 20:16 »
ok... ik geef  het toe.... die was té makkelijk....  ;D     je boodschap is luid en duidelijk ontvangen...   ::) ;D       

Ik zal volgende keer eerst nadenken voordat ik wat vraag....   

Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Neet

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #19 Gepost op: 25 september 2010, 21:56 »
Nee, dat is niet helemaal waar. Ook in bijna lege toestand zal je accu rond de 12 volt aangeven.
Om duidelijk te zijn maar misschien wat te laat: vullen en een uurtje of twee laten rusten. Na die twee uurtjes
rust heb je gewoon een bedrijfsklare accu. Daarna een half tot een uurtje rijden, opladen kan ook.

Offline Waffie

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #20 Gepost op: 26 september 2010, 01:24 »
 het zuur is voor geladen...
(what's in a name)


dus vullen rusten plaatsen starten rijden..
mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline olaf

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #21 Gepost op: 26 september 2010, 20:20 »
Ja na het vullen aan de lader zetten , en eerst volledig laden , dat is wat ze mij altijd hebben voorgehouden .
Maar dat is dus niet meer nodig begrijp ik .

Grt Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline PH-ADW

Re: accu leeg of stuk.
« Reactie #22 Gepost op: 27 september 2010, 10:14 »
Gisteren de accu gevuld.  vlak na het vullen werd accu heel lichtjes warm.
Even een uurtje laten staan.  Meter erop,   12.6 V.    In de motor geplaatst en een uurjte wezen rijden.   

De oude accu had ik er al uit gehaald.  Deze gaf na 3 dagen na volledig opladen nog maar 12.3 V aan.   Geen idee hoe lang die er al in zat, zat er al in bij aanschaf van de motor vorig jaar. Blijkbaar toch aan het einde van zijn levensduur.

Voor de zekerheid alle "doormeet" testjes uit de Haynes Manual gedaan.
Geen afwijkingen gemeten in de spanningsregelaar.


   
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.