Auteur Topic: Hex/imbus remblokken-asje dol  (gelezen 4081 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Hex/imbus remblokken-asje dol
« Gepost op: 23 september 2010, 15:55 »
Iemand MacGyver suggesties waarbij alleen het standaard Honda gereedschapsetje gebruikt mag worden om dat asje los te krijgen?

Nou vooruit ik heb nog wel iets meer; maar geen andersom draaiende boutjes of tapsetje of ander fancy gereedschap.

Toch maar naar Ad rijden ipv. zelf denken te kunnen sleutelen?

TNX

Offline daandus

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2010, 16:11 »
zou dat nooit meer proberen met dat standaard Honda spul, maar hiervoor echt even iets goeds gebruiken.
Voordeel is wel dat je van buiten ook bij dat asje kunt met een moordenaar of dikke griptang; alle beetjes helpen.

Setje extractors van gedore kost maar 2 tientjes:
http://www.kramp.com/shop/action/itemgroup_60_-1_11501_50514_0_8551+Bolt+Extractor+Set+Gedore
... was ooit lid ...

Offline jeroen emke

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2010, 16:25 »
Misschien kan je een torx er in slaan en dan proberen los te draaien.
is het voor de of achter remklauw?
still no angel found who flies at the same speed

Offline jeroen emke

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2010, 16:46 »
is het dit type
still no angel found who flies at the same speed

Offline Rommit

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2010, 17:24 »
Meestal als ik een inbus heb die dol is in bijv een carter , boor ik de kop eraf

Je kan er een sleuf in slijpen , maar meestal draai je dit toch wel kapot ( anders was de bout er al uit geweest toen het nog een inbus was )

Vervolgens kan je door middel van een waterpomptang , het resterende deel vastpakken en losdraaien

Ik had toendertijd een how-to gemaakt voor op het scooterforum :

http://www.scooter-freaks.nl/forum/showthread.php?t=373259

Maar uiteraard ook voor dit soort situatie's te gebruiken ;)


Offline Huib

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2010, 17:32 »
Je kan met een slijpschijf tussen de remblokken komen, as doorslijpen. Dan kan je deremblokken eruit halen en een tang op het resterende stukje as zetten. (als het de as is is die ik denk dat het is).
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Huib

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2010, 17:33 »
NR 17.... die bedoel ik.... gewoon doorslijpen.
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline guman007

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2010, 17:42 »
uitboren met 6 mm en dan linksomdraaien met het passend linkse geval uit het setje. Setje kost iets van € 9 ofzo en werkt prima zonder slijpen ed. Wel nieuw asje bestellen.

Offline daandus

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2010, 17:57 »
Blokjes zitten toch niet in de weg ofzo om er met een woeste tang op te kunnen?
... was ooit lid ...

Offline Huib

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2010, 21:44 »
Waar woon je? Je kan altijd ff langskomen ik heb hem er zo voor je uit.
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Waffie

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2010, 22:20 »
 
de torx er in slaan werkt uiteindelijk nog het meest vertrouwend

een linkse tap zet zich wel vast maar door de grote kracht breekt er meestal een stuk uit de remklauw omdat er weinig vlees is

 als het echt vast gevreten zit werkt ook de griptang niet meer

 :-[
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2010, 23:35 »
de oudere modellen hebben tenslotte ook maar 1 klauw voor   ::)

Zo simpel is dat niet.

Bij de enkelschijfs modellen is de schijf wél 20mm groter als bij de dubbelschijfs, dus met 1 schijf op die van jou ga je (behoorlijk) wat stopkracht kwijtraken Danny !

Bovendien is de hoofdremcilinder uitgevoerd voor 2 klauwen. Hoe dat in de praktijk uitpakt als íe maar 1 hoeft te bedienen weet ik niet precies, maar ik vermoed dat hij veel harder aan zal voelen.

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2010, 01:00 »

Nee, hij zal normaal aanvoelen. Maar je kunt een klauw natuurlijk niet alleen maar eraf knippen. Zal hij de leiding dus op één of andere manier moeten afdoppen...

Maar om nou, omdat je een boutje niet los krijgt, je halve remsysteem maar gemakshalve te verwijderen...? Stel dat je de hele boel verrekt, dan vervang je uiteindelijk de klauw. Bovendien is afdoppen/enkele leiding maken meer werk/gedoe dan een boutje losmaken of in het ergste geval een klauwtje vervangen.

Maar ja, sommigen houden van desperate measures... :D We wensen Danny veel succes!




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #13 Gepost op: 24 september 2010, 07:19 »
De Huib methode heb ik ook al eens toegepast.

Gewoon doorslijpen/zagen, dan de remblokjes eruit, en dan met een tank op het overgbleven stuk de boel gaan draaien.
Ow ja, neem aan dat je wd40 flesje ook inmiddels leeg gespoten is op die schroef(draad) ?

En ......, het gaat makkelijker als de remklauw nog op de poot vast zit  :angel:
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #14 Gepost op: 27 september 2010, 01:45 »
tsssss heeft er weer iemand het asje muurvast gedraaid?

Er zit niet voor niets een borg-schroefje bovenop....

Het asje hoor je erin de draaien totdat ie stopt met draaien; verder niet strak draaien, hij mag gewoon losjes zitten.

Daarna met de borgschroef ietsjes vastdraaien. Zo doe ik het en heb nooit problemen met die asjes; ze komen er bij mij zó uit.

Ik kan me niet voorstellen dat dat ding trouwens vastrot; het is gecoat met een laagje wat niet of nauwelijks corrodeert. Of hij moet al beschadigd geweest zijn waardoor het onderliggende metaal bloot kwam te liggen en daardoor toch is gaan oxideren.

Wat me trouwens eraan herinnert dat ik nieuwe remblokken moet bestellen voor de voorrem; ze zijn binnenkort aan vervanging toe.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2010, 02:00 door 4Plugs »
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline chaos

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #15 Gepost op: 27 september 2010, 08:34 »
ach, een wintertje door rijden met lekker heel veel pekel en niet schoonmaken doet wonderen. en als je dan in het echte motorseizoen je remmetjes wilt doen..........

het heeft mij zo al een klauw gekost.

oplossing?
telkens als je even wat moet doen aan je motor, ook even het borgschroefje losdraaien, boutje paar slagen los en weer terug draaien. borgschroefje weer goed invetten en terug plaatsen.

Offline Brombeer

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #16 Gepost op: 27 september 2010, 20:57 »
Ik denk dat het veel voorkomt, dat de ophangpen te vast word gezet (staal in alu) en daar overheen, corrosie door pekel.

Ik heb al 14 jaar dezelfde ophangpennen. Ik zet de draad en vooral het begin, aan de remvoeringkant, in het kopervet, want daar dringt het binnen. Daar heeft pekel en water vrijwel geen greep op . Voorts zoals Paul zegt, de ophangpen niet te vast zetten. Alsook het afdekboutje. Ook daarvan zijn vaak de koppen kapot gedraaid omdat men ze té vast zet. 

Als Danny nou gelijk wat pics schiet van zijn werk, kan dat óók zo de wiki in.. :D

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Hex/imbus remblokken-asje dol
« Reactie #17 Gepost op: 27 september 2010, 21:05 »
mijn borgbusjes ( die @$#@dingen die het asje borgen) zijn ook vaak al verziekt doordat men te kleine schoevendraaiers gebruikt.
Tip: gebruik een grote schroevendraaier, ook niet eerst proberen met een kleinere! Zijn ze al wat beschadigd, bestel dan even een paar nieuwe bij Honda en neem het risico niet dat je een keer kunt gaan boren en kloten. (niet schrikken van de prijs)

En ook ik smeer de hele milkmak dik in 't kopervet!
... was ooit lid ...