Auteur Topic: How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen  (gelezen 5149 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Timy

How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen
« Gepost op: 24 september 2010, 17:48 »
Dit zijn reacties nav.: Luchtfilter reinigen ophttp://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=4628.0
 
Nette How-to Rommit.
Maar hij staat ook al op de Wiki die niemand bekijkt...

Kan je deze daar ff op zetten/die andere aanvullen?
Een Topic is al snel weggezakt en als mensen nou eindelijk de Wiki eens gebruiken gaan we een hoop vragen gemakkelijker tackelen.   :) :)
« Laatst bewerkt op: 24 september 2010, 21:24 door Forum Admin »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Rommit

Re: How-To Topics OF een Wiki?
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2010, 18:09 »
Ik zie het , nooit bij nagedacht  :(

Ben zelf niet handig met wiki , misschien dat iemand het voor mij zou willen doen ?

Offline Neet

Re: How-To Topics OF een Wiki?
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2010, 19:36 »
Ben zelf niet handig met wiki , misschien dat iemand het voor mij zou willen doen ?

En dat is nou net het probleem maar het moet ofzo he....

Wel een hele leuke how-to. Dit zou er ook 1 kunnen zijn die OP EEN EIGEN HOW-TO TOPIC ZOUDEN KUNNEN KOMEN!!!
DAAR KAN IK NOU ECHT NIET TEGEN HEHHHHH.

Zo, dat is gezegd. Weer. Pffft


Offline Timy

Re: How-To Topics OF een Wiki?
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2010, 20:48 »
Misschien is de praathoek dan zelfs nog beter geschikt voor dit draadje.

Mijn mening is dat de Wiki erg geschikt is voor het dumpen van dergelijke nette How-to zoals Rommit had gemaakt.
Dit is door iedereen goed te begrijpen en met zijn foto's bijna voor een blinde duidelijk. Voordeel om dit in een Wiki te zetten is dat dit overzichtelijk weg te zetten is onder type, handeling etcetc. Nadeel is dan dat het meer werk is, dat is waar.

Voordeel van how-to topic is dat dit door iedereen te maken is maar het nadeel is dat mensen continue niet zoeken op een forum. Ook het feit dat binnen notime de boel 30 pagina's naar achter is gezet maakt het onduidelijk.

evt wil ik best een steentje bijdragen om de Wiki te vullen. Hiermee ben ik zelfs al druk geweest maar het feit dat er niet naar gekeken wordt is niet echt motiverend om dit te blijven doen want het kost nogal wat tijd.

Overigens is het inderdaad wel handig om duidelijk te krijgen wat de lijn gaat worden voor dergelijke mooie How-To initiatieven.
Mijn mening is dus een Wiki met evt een paar vrijwilligers die dingen omzetten. Ik zal hier dan één van zijn!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Forum Admin

Re: How-To Topics OF een Wiki?
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2010, 20:54 »
Er is duidelijk behoefte om ergens kennis te documenten.
Deze onduidelijkheid over Wiki-wel-niet hebben we eigenlijk al een jaar.
Het ontbreekt binnen de Internet-commissie aan tijd om dit beter op te pakken en de Wiki beter uit te leggen.
 
Een Wiki leren gebruiken is gewoon een kwestie van doen.
Net zoals men dit Forum heeft moeten leren gebruiken.
 
Vraag is: Waarom niet op het Forum; desnoods een apart Board?
 
Dat kan maar er zijn een paar flinke beheer nadelen.
 
1. Plaatjes op het Forum en zelfs hele Topics kunnen semi-automatisch worden opgeruimd.
Wederom de vergelijking; Forum=Cafe en Wiki=Bibliotheek (dat is een HELE grote boekenkast; voor de wat jongeren onder ons)
Dus het vereist handwerk om te voorkomen dat documentie als "Rem-revisie" niet verdwijnt van het Forum.
 
2. De Schrijver van een How-To is de enige die zijn teksten kan aanpassen; Dat is juist de kracht van een Wiki; Je kunt elkaars
teksten aanpassen EN er wordt bijgehouden wie wat heeft aangepast.. tot op de letter.
 

Offline Forum Admin

Re: How-To Topics OF een Wiki?
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2010, 20:58 »
Vrijwilligers om de Wiki beter te ondersteunen, Welkom!
 
Ik ga ervoor zorgen dat de Wiki meer aandacht krijgt.
 
 

Offline Pakfiets

Re: How-To Topics OF een Wiki?
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2010, 21:20 »
- niet gehinderd door enige kennis van zaken - Misschien is het een idee om een linkje (zoals er al is naar bijv. "allroad maniacs") te plaatsen in het forum onder het kopje techniek?

just my 2 cents ;D

Offline Forum Admin

Re: How-To Topics OF een Wiki?
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2010, 21:24 »
2 centen?!? En daarvoor doe ik al die moeite om een duidelijke link te maken in de bovenste Forum Menu balk...
 
Gelukkig heb ik nog een day-job  ::) 
 
2 centen... nou ja... dan plak ik er for-free maar een Nieuws link bij.

Offline Neet

Re: How-To Topics OF een Wiki?
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2010, 22:00 »
Dat kan maar er zijn een paar flinke beheer nadelen.
 
1. Plaatjes op het Forum en zelfs hele Topics kunnen semi-automatisch worden opgeruimd.
Wederom de vergelijking; Forum=Cafe en Wiki=Bibliotheek (dat is een HELE grote boekenkast; voor de wat jongeren onder ons)
Dus het vereist handwerk om te voorkomen dat documentie als "Rem-revisie" niet verdwijnt van het Forum.
Mee eens, dat is inderdaad een nadeel.
 
2. De Schrijver van een How-To is de enige die zijn teksten kan aanpassen; Dat is juist de kracht van een Wiki; Je kunt elkaars
teksten aanpassen EN er wordt bijgehouden wie wat heeft aangepast.. tot op de letter.
Dit is een nadeel van WIKI. Je gaat toch niet zomaar snijden in een goedgekeurde how to? Als het allemaal besproken is dan naar
slotje erop zodat alleen op verzoek de admin nog kan wijzigen.


Offline Pakfiets

Re: How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2010, 22:20 »
Citaat
2 centen?!? En daarvoor doe ik al die moeite om een duidelijke link te maken in de bovenste Forum Menu balk...

Ik schreef toch:
Citaat
niet gehinderd door enige kennis van zaken -

En m'n bijschrift verraad het ook een beetje ;D

Ik denk dat een linkje bij techniek meer opvalt, dat is alles.

Offline Brombeer

Re: How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2010, 22:54 »
Gelet op de topictitel (tt maakt het forum zelf toertocht van..) dacht ik dat dit een how-to was, over hoe een How-to in de Wiki weg te schrijven..

 ::)




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Simon

Re: How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2010, 12:24 »
ik zal me er een beetje in gaan verdiepen en om te proberen zal ik eens beginnen met de ABS-las-how-to van Eelke. Mijn voorstel is: als je een topic tegen komt dat in de wiki verwerkt moet worden, zet in dit topic dan een linkje. Iemand die zin heeft om dat topic in de wiki te verwerken moet dan maar even citeren en zeggen dat ie met die how to aan de slag gaat. Zo krijgen we in ieder geval duidelijk wat er ondertussen allemaal al aan how-to's beschikbaar is en wie er mee aan de slag gaat.
Groeten, Simon

Offline Simon

Re: How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2010, 14:50 »
En daar issie dan: http://www.transalpclub.nl/wiki/index.php?title=Kunststoflassen

Opmerkingen zijn welkom!

Groeten, Simon

Offline Timy

Re: How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2010, 16:05 »
Supah! Netjes man!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Simon

Re: How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2010, 17:19 »
En voor het stellen van de ketting: http://www.transalpclub.nl/wiki/index.php?title=Inspectie_en_afstellen_van_de_aandrijfketting
Voorlopig alleen plaatjes voor de Transalp, ik zal tzt van m'n eigen AT fotootjes schieten om toe te voegen.

Offline Rommit

Re: How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen
« Reactie #15 Gepost op: 25 september 2010, 19:07 »
Hallo Simon,

Hierbij een overzicht van de how-to's die ik tot op heden heb gemaakt :

How-to Luchtfilter reinigen :

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=4628.msg43896#msg43896

How-to ketting stellen :

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=3984.msg37387#msg37387

How-to knipperlichtlamp vervangen :

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=3578.msg33816#msg33816

Waarschijnlijk binnenkort nog meer how-to's maar dat laat ik hier dan wel weten


Offline Simon

Re: How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen
« Reactie #16 Gepost op: 25 september 2010, 20:17 »
Kijk daar kan ik wat mee. Ik kan wel gaan solliciteren naar de functie Wiki-admin  ;) Luchtfilter wordt de volgende maar wel wat later, morgen na de BAT heb ik daar niet veel zin in denk ik.
@Timy: Dank je wel!

Groeten

Offline Simon

Re: How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen
« Reactie #17 Gepost op: 25 september 2010, 21:17 »
De Wiki staat volledig open voor TCN leden; dus iedereen is 'admin'
Aaahh het goede oude communisme. Heeft wel vaker niet gewerkt ;) tot dusver reikt mijn kennis niet verder dan xhtml en css maar mocht ik nog eens de tijd nemen voor een cursus php en MySQL dan hoor je weer van me.

Groeten, Simon

Offline Neet

Re: How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen
« Reactie #18 Gepost op: 25 september 2010, 21:52 »
Simon, je bent de best. Top man!!

Offline Simon

Re: How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen
« Reactie #19 Gepost op: 27 september 2010, 18:28 »
En natuurlijk gaan we na zo'n prachtige V-BAT allemaal massaal ons luchtfilter schoonmaken. Bij deze kan dat ook met de wiki: http://www.transalpclub.nl/wiki/index.php?title=Inspecteren_en_vervangen_van_een_papieren_luchtfilter
En als je nou toch bezig bent, maak dan wat zelfde foto's als er nu voor de XL600V op staan maar dan van de XL650/700V en AT650/750. Aanvullen kan je dan natuurlijk zelf doen op de wiki, als je dezelfde opzet volgt als het stuk dat er nu staat moet het goed komen. Als je je foto's naar mij stuurt regel ik het.

Groeten, Simon

p.s. Bedankt voor de How-to's Rommit!

Offline Simon

Re: How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen
« Reactie #20 Gepost op: 27 september 2010, 19:34 »
En voor wie gisteren z'n knipperlicht heeft laten sneuvelen: http://www.transalpclub.nl/wiki/index.php?title=Vervangen_van_een_knipperlicht
Wederom geldt: maak ajb foto's als je deze reparatie (hoe simpel ie ook is) uitvoert op je XL650/700 of AT650/750. En plaats ze ergens zodat we ze kunnen toevoegen.

Offline Rommit

Re: How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen
« Reactie #21 Gepost op: 09 oktober 2010, 23:46 »
Aantal webwinkels / linkjes bijgevoegd !

Helaas kon ik niet de alfabetische volgorde wijzigen , dus heb ze maar boven aan geplaatst

Wie heeft hier wel rechten toe , om ze op de goede plek te zetten ?

Offline Simon

Re: How-To Topic over How-To's in de TCN Wiki plaatsen
« Reactie #22 Gepost op: 10 oktober 2010, 02:00 »
Goed bezig!
Iedereen heeft ook de rechten om Winkels aan de alfabetische lijst toe te voegen, het werkt alleen net ff anders. Ik heb voor MotoZoom nu een pagina aangemaakt die in de alfabetische lijst staat.
Het verwarrende is dat de Winkel pagina is ingedeeld als een 'Categorie-verzameling'. Dat betekent dat de Winkel pagina op alfabetische volgorde alle pagina's laat zien die het stempel (de categorie) 'Winkels' hebben.

Stel je wil zorgen dat Optitune in de Winkellijst komt te staan dan moet je het volgende doen. Allereerst moet je een nieuwe pagina aanmaken met als Titel: Optitune en als Categorie: Winkels. Om een geheel nieuwe pagina te maken typ je het volgende in de adresbalk: http://www.transalpclub.nl/wiki/index.php?title=### waarbij je de ### vervangt door de Titel die je pagina moet hebben. In dit geval dus: http://www.transalpclub.nl/wiki/index.php?title=Optitune

Druk je vervolgens op enter dan zul je te lezen krijgen dat deze pagina niet bestaat maar dat je deze wel kan bewerken. Klik daar op en je zal in het bewerkingsscherm komen. Nu heb je een nieuwe pagina aangemaakt die de titel Optitune heeft maar nog niet in de lijst met webwinkels voorkomt omdat de nieuwe pagina nog niet in de categorie Winkels is ingedeeld. Om daarvoor te zorgen moet helemaal bovenaan in het bewerkingsvak van de nieuwe pagina die je aangemaakt hebt komen te staan: [[Categorie:winkels]]

Daarna volg je de normale wikiregels om je pagina te maken. Ik hoop dat het een beetje te volgen is maar ik zou zeggen probeer het gewoon. In het ergste geval wordt er iets gewist maar dat is toch terug te draaien. Wat trouwens een goede manier is om achter dit soort dingen te komen is bij een al bestaande pagina bovenaan op bewerken klikken. Je komt dan in het bewerkingsvenster en kan je alle codes die je nodig hebt afkijken.

Groeten, Simon