Auteur Topic: Rally kuip?  (gelezen 2738 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ninety

Rally kuip?
« Gepost op: 24 september 2010, 08:23 »
Na drie jaar offroad rijden heeft het smoeltje van mijn AT wel wat te verduren gekregen. Hieronder de stand van zaken:

Van de lichten is er een van de twee glazen stuk door een rondvliegende steen.
Verschillende scheurtjes in de originele kuip. Je mag hem niet laten vallen, ik weet het.
En dan het ergste. Het metalen buizenframe (het gewei) is reeds twee keer gelast, maar is nu weer aan het afscheuren, telkens juist naast de vorige las. Ik heb hier nochtans geen extra gewicht aan hangen, maar blijkbaar is het niet bestand tegen de trillingen.

Het alternatief is natuurlijk een rallykuip plaatsen. Maar hier betaal je toch flink wat duiten voor. En wat krijg je dan precies? Zijn er hier mensen die er een hebben?

Ik lees namelijk vanalles over slecht afgewerkte en slechts passende kuipen.
De lichten die je er dan bij krijgt, evenaren die de lichtopbrengst van de originele lichten?
De originele instrumenten passen niet meer zeker. Toerenteller en snelheidsmeter kan ik missen, maar het blokje met waarschuwingslichtjes is soms toch handig alsook het temperatuur metertje.

Is het verder "plug and play" of zijn er nog addertjes onder het gras bij zo'n ombouw?

Offline NiCoAT

Re: Rally kuip?
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2010, 08:34 »
Rob(goestoDakar) heeft hier ruime ervaring mee.
Hij heeft pas nog laten zien hoe hij zijn zwaarbeschadigde rally kuip heeft gerepareerd.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=2837.msg26771#msg26771

Je kunt de rallykuip met het vervangende gewei en nieuwe koplampen zo bestellen.
Eén van de adressen is Pharaobikes. (een clubdealer)
Prijskaartje is best wel pittig maar goedkoper dan een nieuwe Honda kuip.
Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Offline PimW

Re: Rally kuip?
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2010, 09:55 »
Gewoon zelf maken?  :-X

Offline ninety

Re: Rally kuip?
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2010, 10:38 »
Zo gewoon vind ik dat niet hoor.

Offline PimW

Re: Rally kuip?
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2010, 10:57 »
Tja je moet overwegen wat je wilt.

Ik wilde een kuip uit 1 stuk. Makkelijker te repareren, monteren/demonteren en kan niet gaan rammelen. Als je offroadrijd zul je hem wel eens neerleggen en dan gaat ook een rallykuip kapot. Dus waarom nieuw kopen?

Ik heb de losse kappen aan elkaar gemaakt met glasvezel en een subframe gemaakt voor de tellers (aluminium). Het is wel even puzzelen maar het zit goed, is stevig en kost minder dan die "echte" rommel ;D

Je kunt ook een complete kuip maken maar das wel moeilijker, dan moet je eerst een mal maken etc.

Offline ninety

Re: Rally kuip?
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2010, 11:23 »
Inderdaad, die dure kuip kan ook kapot.

Ik heb momenteel de volledige kuip gedemonteerd en heb al wat zitten brainstormen. Ik speel met het idee om een metalen buizenframe te maken dat ineens dienst doet als frame en valbeugels en daar rond een kuip te fabriceren. Mag natuurlijk niet te zwaar worden.

Jammer genoeg kan ik nu zaterdag niet gaan rijden bij Ad, dus  ga ik van 't weekend maar eens wat puzzelen.

Offline PimW

Re: Rally kuip?
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2010, 12:00 »
Ik heb twee platen gemaakt op de originele bevestiging aan het balhoofd. Daarop twee koplampen en de teller. Het mooie hiervan : zimpel en haaks.
Is er wat krom aan een buizenframe is het soms lastig te zien wat er krom is en hoe je het weer recht maakt. Alles haaks dan is dat zo gezien.

Ik had advies gehad die valbeugels er af te laten maar beugels op het frame te maken met teflon vlakken net buiten de kuip. Minder zwaar en schijnt beter te zijn (geen idee of dat werkelijk zo is).

Zet vooral hier neer wat je bedenkt!

Offline robgoesdakar

Re: Rally kuip?
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2010, 13:15 »
De rally kuip verwacht inderdaad wel een afwijkend frame opbouw, waardoor originele apparatuur niet meer te plaatsen is. Bovendien is de originele apperatuur ook nog eens zwaar te noemen. Derhalve in mijn geval een imo en een roadbook erop.
Je zou ook kunnen volstaan met je navigator, en dan hoef je alleen de controle lampjes nog ergens te monteren. Zeker als je nooit roadbook ritjes zou rijden, hoeft er niets in je front te zitten behalve je koplampen en controle lampjes. (snelheid e.d. kan dan via navigator)

Zelf een frame maken is niet zo lastig. Met wat alluminium plaat en buizen werk is dat redelijk snel voor elkaar, als je ook maar iemand hebt die het een en ander kan lassen. Als je eens een voorbeeld wilt zien, check zowiezo even bij mijn foto's over de rebuild van mijn zwarte rally twin. Daar kun je al wel enigsinds uithalen hoe het er ongeveer uit ziet.

De kuip is inderdaad duur, maar als je begint met een frame bouwen, zou je daar best nog wel zelf iets omheen kunnen fabriceren. Als je wilt, ik ben zaterdag en zondag in Best voor de V-Bat, en de week erna is de Brabant allroad rit en zal ik er ook wel met de twin zijn, dan kun je ff komen kijken hoe het erop/aan zit.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)