Auteur Topic: Aansluiting voeding navigatiesysteem (Garmin Zumo), hoe?  (gelezen 2964 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelke

Aansluiting voeding navigatiesysteem (Garmin Zumo), hoe?
« Gepost op: 26 september 2010, 19:19 »
Ik heb inmiddels een Garmin Zumo (waar ik erg tevreden over ben) en ik heb deze met bijgeleverd snoertje rechtstreeks op de accu aangesloten. Nu begint de stekkeraansluiting wat te eroderen door de spanning die erop staat, bijvoorbeeld als het stekkertje een beetje nat is geworden. Afijn, om een lang verhaal kort te maken, waar moet ik mijn laadkabel van mijn Zumo op aansluiten om ervoor te zorgen dat er pas spanning (12 volt) op staat als ik de contactsleutel omdraai?
Honda Africa Twin XRV750 '99
Volvo Amazon babyblauw '66
Stevens City Flyer '09
Isaac Boson '12

Offline V-Twin

Re: Aansluiting voeding navigatiesysteem (Garmin Zumo), hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2010, 19:33 »
Ik zou het niet via je contact aansluiten. Als je motor een keer afslaat of je zet hem tijdens een rit even af ben je direct je route kwijt. Het opstarten van een Zumo kost nogal wat tijd dus echt handig lijkt me dat niet.
Ik zou een gedeelte kabel gebruiken met een waterdichte AMP stekker met een losse stop voor de tijd dat je je Zumo er niet op hebt zitten.

Kijk even bij Waypoint of bij AMDparts in Heerhugowaard.
Laatst genoemde is goedkoper en levert maatwerk.

Offline Nikotech

Re: Aansluiting voeding navigatiesysteem (Garmin Zumo), hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 26 september 2010, 22:58 »
Ik zou het niet via je contact aansluiten. Als je motor een keer afslaat of je zet hem tijdens een rit even af ben je direct je route kwijt.

 ??? ??? ???  Gelukkig zit er een batterij in die het dan keurig overneemt bij wegvallen van de boordspanning  ;)
 
Maar de genoemde gedeelde kabel is een wel handiger. Vermoed dat je nu het stekkertje in de houder steeds losmaakt, waar die niet echt voor bedoeld is !
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline daandus

Re: Aansluiting voeding navigatiesysteem (Garmin Zumo), hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2010, 07:45 »
Ik heb de Garmins ook op constante plus, want dan kun je alvast je route opzoeken voordat je wegrijdt zonder de interne accu te gebruiken. Ook knipt ie dan niet de track in stukken als je even gaat tanken enzo.

Constante plus komt vanaf m'n accu, dikke kabel naar voren getrokken.
Geschakelde plus heb ik vanaf de koelventilator. Die wordt over massa geschakeld, dus de plus is altijd aanwezig als het contact aanstaat en is lekker stevig afgezekerd.
... was ooit lid ...

Offline Eelke

Re: Aansluiting voeding navigatiesysteem (Garmin Zumo), hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2010, 09:06 »
Constante plus komt vanaf m'n accu, dikke kabel naar voren getrokken.
Geschakelde plus heb ik vanaf de koelventilator. Die wordt over massa geschakeld, dus de plus is altijd aanwezig als het contact aanstaat en is lekker stevig afgezekerd.

Mooi, dat zal ik ook eens proberen. Overigens is het zo dat als de Zumo geen voeding krijgt hij gewoon verder gaat via z'n interne accu, dus dat tracks opgeknipt worden bij benzinestops e.d. heb ik geen last van.
Honda Africa Twin XRV750 '99
Volvo Amazon babyblauw '66
Stevens City Flyer '09
Isaac Boson '12

Offline daandus

Re: Aansluiting voeding navigatiesysteem (Garmin Zumo), hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2010, 10:13 »
wij hebben een 60CX en 60CSX, en die laden niet vanzelf op. Dan wil je dus niet telkens een paar minuutjes op de batterijtjes draaien!
... was ooit lid ...