Auteur Topic: Verhogen Transalp XL600 V (met AT voorvork)  (gelezen 2240 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eso

  • Gast
Verhogen Transalp XL600 V (met AT voorvork)
« Gepost op: 03 oktober 2010, 22:10 »
Krijg de laatste tijd bij 't offroad rijden zo nu en dan klappen op mijn bash plate (met name bij hoge opstaande obstakels) en zat er misschien over na te denken om de Transalp hoger op zijn poten te krijgen. Zowel voor de voor en achtervering ben ik aan 't kijken wat mogelijk is. Ben benieuwd of iemand 't al eens geprobeerd heeft en wat de ervaringen zijn.

Met betrekking tot de voorvork, heeft iemand ervaring met de Transalp voorvork te vervangen met die van een Africa Twin? De afmeting lijkt exact 't zelfde, alleen zijn de poten +/- 8 cm langer.   

Alle ideen, gedachtes en ervaingen zijn welkom. Dank, Ernst

Offline Brombeer

Re: Verhogen Transalp XL600 V (met AT voorvork)
« Reactie #1 Gepost op: 03 oktober 2010, 22:16 »
De poten van een Twin zijn 2mm dikker....

Dan moet je ook de kroonplaten overbouwen. Maar of de binnendiameter van de balhoofdlagers en de lengte van de balhoofdpen van beide motoren gelijk zijn betwijfel ik. En de balhoofdpen van een Twin zit in de onderste kroonplaat gelast, dus zul je bij een draaier daarvoor iets moeten laten maken om het passend te krijgen.

PimW en robgoesdakar kennen een man in Amsterdam die dat wellicht kan..

Suc6, Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Verhogen Transalp XL600 V (met AT voorvork)
« Reactie #2 Gepost op: 03 oktober 2010, 22:18 »
Heb je de originele voorvorkveren nog ? Met een setje veren van de vervangingsmarkt (Hyperpro, Technoflex, WP, Wilbers etc.) ben je iig van het doorslaan af  :D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Verhogen Transalp XL600 V (met AT voorvork)
« Reactie #3 Gepost op: 03 oktober 2010, 23:05 »
Nou ik sla er soms met Wilbers veren ook doorheen hoor.

Je zou een Twin vork (compleet) pas kunnen maken, of bussen op de vorkpoten zetten. Ik geloof dat een xr600 vork er wel zo in past. Die is ook een stuk langer (Daarvoor moet je weer bij Soundive wezen, die heeft dat gedaan). Ook de achterveer van een xr past en is een paar cm langer.

Maar waar je vooral ook aan moet gaan denken is een steviger bashplate. Dat plastic frummeltje bied weinig weerstand tegen stenen enzo (als je dat nog niet hebt tenminste).

O deze had ik nog, kun je het mooi nalezen: http://www.adventure-enduro.de/motorrad/transalp/umbau/ta-fahrwerk/at-gabel.php

Offline Brombeer

Re: Verhogen Transalp XL600 V (met AT voorvork)
« Reactie #4 Gepost op: 03 oktober 2010, 23:43 »
Ik heb nog een XR-vorkje liggen....

(en een achterveertje misschien ook nog wel :D)

Even babbelen met Soundive zou ik zeggen! :angel:
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Transaai

Re: Verhogen Transalp XL600 V (met AT voorvork)
« Reactie #5 Gepost op: 04 oktober 2010, 11:27 »
Je kan ook nog experimenteren met je luchtkamer (dus meer of minder olie in de vork)in jou geval meer,kan me niet voorstellen dat de vork met andere veren nog doorslaat,of je moet tegen een flat op willen rijden.

Arie
Motocross was m,n grootste hobby, reed een honda 250 van 1979 bij de Twinshock NK,s en was Technische Official (motocross.supermoto)bij de KNMV, en Milieu official bij de FIM.
Ik ben 20 - 02 - 2012 overleden aan kanker.
Ik en m,n vrouw rijden allebei op een Transalp
Ik rij een Transalp van 1999 is voorzien van zelfbouw open carbon uitlaat,dynojet,WP binnen en achterveer,valbeugel,stuurverhogers,en verhoogde buddy.
Mijn vrouw rijd een Transalp van 1996 voor zien van zwarte velgen en veel roze details.(valbeugel,handkappen)

eso

  • Gast
Re: Verhogen Transalp XL600 V (met AT voorvork)
« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2010, 22:37 »
Dank voor alle tips en tricks, die site is geweldig. Ga binnenkort eens experimenteren en er verder induiken.

Met betrekking tot die bashplate, die stond ook al een tijdje op mijn verlanglijstje. Iemand een goeie tip waar deze voor een leuke prijs te verkrijgen zijn van alu of composiet?

Thanks again! Ernst

Offline The Headless Horseman

Re: Verhogen Transalp XL600 V (met AT voorvork)
« Reactie #7 Gepost op: 05 oktober 2010, 23:01 »
Gaat 't om een 600 ? SW-Motech heeft daar een prima alu carterbeschermer voor.  Ad Mies kan je daar wsl wel aan helpen  :D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS