Auteur Topic: Transalp KMteller kabel werkt niet meer, iemand suggesties?  (gelezen 4577 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bully043

Hallo allemaal.
Mijn km teller doet het niet meer.
Nu ben ik eens gaan sleutel en ben tot de ontdekking gekomen dat het onderdeeltje (ik weet er de naam niet van) wat op het voorwiel zit, waar de Km kabel op vast komt stuk is.
Graag had ik geweten hoe dit heet en waar ik dit kan krijgen?
Mijn Transalp is van 1998.
Groetjes Harrie.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2010, 15:03 door Jeroen »

Offline V-Twin

Re: Help
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2010, 22:36 »
Hallo Harrie,

Dat ding heet een Tacho-opnemer. Ik neem aan dat het teflon/nylon wormwiel naar z'n grootje is.
Nu zijn er losse wormwielen te koop maar vaak blijkt dat het contradeel in het huis zelf vaak ook het huis inwendig heeft aangetast zodat je beter maar de hele boel kunt vervangen.

Overigens zou ik wel ff naar de oorzaak zoeken. Meestal is de kabel de hoofdoorzaak, roest.
Kabel wordt zelden gevet/gesmeerd.

Als de kabel de oorzaak is en die vervang je niet heb je binnen de kortste keren weer een kapot wormwiel.


Waar te koop?
Bij de Honda dealer of bij Ad Mies op dit forum.

Offline Timy

Re: Help
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2010, 00:06 »
Hoe weet je zeker dat deze stuk is? Als hij niet meer draait kan het ook zijn dat de metalen ring aan de binnenzijde verbogen is en de boel dus niet laat draaien. Ik heb dit inmiddels als velevele malen gehad met de diverse TA's, AT en ook andere Honda's die ik heb versleten.  :angel:

Is vrij eenvoudig te fixen namelijk. Even het voorwiel eruit, stofkapje weghalen boel rechtbuigen en weer (GOED INGEVET) monteren.


(misschien handig om je topictitel te wijzigen in bijv 'kmteller doet het niet, iemand ideeen?'. Nu lijkt het alsof er brand is en als iedereen 'Help' als titel heeft wordt het een chaos  ;) :P)


Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline NiCoAT

Re: Help
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2010, 09:16 »
Hoe weet je zeker dat deze stuk is? Als hij niet meer draait kan het ook zijn dat de metalen ring aan de binnenzijde verbogen is en de boel dus niet laat draaien. Ik heb dit inmiddels als velevele malen gehad met de diverse TA's, AT en ook andere Honda's die ik heb versleten.  :angel:

Is vrij eenvoudig te fixen namelijk. Even het voorwiel eruit, stofkapje weghalen boel rechtbuigen en weer (GOED INGEVET) monteren.


(misschien handig om je topictitel te wijzigen in bijv 'kmteller doet het niet, iemand ideeen?'. Nu lijkt het alsof er brand is en als iedereen 'Help' als titel heeft wordt het een chaos  ;) :P)


Iets voor de WiKi???
Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Offline Timy

Re: Help
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2010, 10:17 »

Iets voor de WiKi???

Daar zeg je wat... Ik heb hier nog een los wiel staan waar ik zo de foto's van kan maken.
Komende week heb ik wel ff tijd ervoor.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline bully043

Re: Help
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2010, 14:05 »
Sorry voor de verkeerde titel ???
Maar ik heb het uit elkaar gehaald en het tandwieltje dat verticaal staat dat draait niet meer (waar de kabel in zit).
Als ik het achteruidraai dan draait het wel maar vooruit dan voel je gewoon dat het niet soepel gaat en na een paar keer draaien stopt hij ermee.
Moeilijk uit te leggen maar ik denk dat ik aan een nieuwe toe ben.
Is het raadzaam een 2e handse erin te zetten of niet.
Ik weet namelijk niet wat die dingen kosten.
Bedankt alvast voor jullie reactie's.
Gr. Har.

Offline bully043

Re: Help
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2010, 14:06 »
Oja wie is de Wiki :-\

Offline V-Twin

Re: Help
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2010, 14:12 »
Harrie,
Timy doelt op twee metalen stripjes die voor het lager in de naaf zitten. Hij oppert dat die wellicht verbogen zijn en het mechaniek van de Tacho-opnemer, dat zwarte ding tussen de vorkpoot en de naaf, niet meer aandrijft.

Demonteer de handel eerst eens dan kan je zien hoe het in elkaar zit. Ik denk dat ik er met mijn voorzichtige conclusie niet ver naast zit als k jou aanvulling zo lees.

Nieuw of gebruikt. Ik zou geen gebruikte nemen tenzij die er als nieuw uitziet. Dingen zijn inderdaad kostbaar.

Wiki is een wikipedia van de TCN en voor een ieder te raadplegen.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2010, 15:40 door V-Twin »

Offline Columbus

Re: Help
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2010, 15:35 »
Ik weet namelijk niet wat die dingen kosten.

± €115,-  excl. kabel, in 't voorjaar zelf e.e.a. kapot gehad en was totaal ongeveer €140 euro kwijt.
Always be nice to a diver, we know places, where nobody will find you.

Offline Timy

Re: Help; Transalp KMteller kabel werkt niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 18 oktober 2010, 00:46 »
Ik zal maandag proberen even foto's te maken van de delen die ik bedoel.

Als ik je beschrijving zo lees klinkt het als hetgeen wat ik bedoel.
Wacht nog even met de boel kopen dus!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Timy

Re: Help; Transalp KMteller kabel werkt niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2010, 11:38 »
Zie hier http://www.transalpclub.nl/wiki/index.php?title=Controleren_snelheidsopnemer_%28km-teller_doet_niets%29

Een verse Wiki naar aanleiding van Bully zijn probleem! Succes met de controle.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline NiCoAT

Re: Help; Transalp KMteller kabel werkt niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2010, 12:14 »
Zie hier http://www.transalpclub.nl/wiki/index.php?title=Controleren_snelheidsopnemer_%28km-teller_doet_niets%29

Een verse Wiki naar aanleiding van Bully zijn probleem! Succes met de controle.

Dat zijn leuke dingen voor de mensen, bedankt ;D
Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Offline bully043

Re: Transalp KMteller kabel werkt niet meer, iemand suggesties?
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2010, 17:01 »
Hele mooie en leerzame uitleg Timi.
Ik zal zeker mijn wiel ervoor uit elkaar halen ;D.
Maar ik ben bang dat dat plastic geval waar de kabel invalt bij mij versleten is.
Kan ik dit ook los kopen?
Ik denk dat omdat als ik het rondraai dan hoor je dat het niet soepel draait.
Maar ik ga toch jou tip proberen.
Bedankt nog.

piet1961

  • Gast
Re: Transalp KMteller kabel werkt niet meer, iemand suggesties?
« Reactie #13 Gepost op: 06 november 2010, 11:51 »
Er is net een topic geplaatst over hetzelfde onderwerp. Het teflon wieltje is los te krijgen voor een bedrag rond de € 25,00. In mijn geval heb ik huis gedemonteerd en grondig schoongemaakt. Het metalen wormwiel zal ook vol met stukjes teflon zitten. door dit wormwiel te draaien komen op den duur alle stukjes teflon eruit. Vervolgens weer goed schoonmaken en laten drogen. Nieuwe teflon wieltje monteren met veel dik grijs vet (ik kan zo niet op de naam komen, kan dat molicoot vet zijn?). Ik had van de motorzaak een zakje van dat vet meegekregen voor montage van het teflon wieltje.

Je bent wel even bezig om het huis en wormwiel schoon te maken, maar het is altijd te proberen. Nieuw kopen kan altijd nog!

Succes


Piet

Joolski

  • Gast
Re: Transalp KMteller kabel werkt niet meer, iemand suggesties?
« Reactie #14 Gepost op: 06 november 2010, 14:15 »
Hoi,

Ik heb het zelfde probleem gehad. Je kunt het wieltje online bestellen bij wemoto.com (links staan in mijn topi http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=3400.msg34335#msg34335)

let op! Ik ben inmiddels aan mijn 3e wieltje toe. Ik had bezuinigd op de KM teller kabel; leek goed, maar hij was wel wat roestig en had oud aangekoekt vet. Ondanks perfect reinigen, een  bad in de WD40 én meermaals heel de draad helemaal ingevet te hebben met lager vet, liep het teflon wiel na een tijdje toch weer stuk. Waarschijnlijk omdat de teflon huls in van de buitenkabel ergens door is.

Ook de behuizing héél goed schoonmaken. Als de tandjes van je oude wieltje versleten zijn, dan zitten teflon'draaisel' overal in de behuizing en in,om, onder en tussen het wormwiel !. Als alles niet perfect soepel loopt, dan loopt het plastic wieltje gegarandeerd weer kapot (ik heb het 'the hard way' geleerd...)