Auteur Topic: Flinke knallen en slecht lopen  (gelezen 4535 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline robgoesdakar

Flinke knallen en slecht lopen
« Gepost op: 15 september 2012, 18:37 »
Vorige week tijdens de offroadrit kreeg ik in 1x last van flink knallen en slecht lopen van de motor. Was bijna op het eind van de rit dus niet al teveel meer naar gekeken.

Vandaag eerst maar eens op zoek. Alles zit (zat want inmiddels los gehaald) goed vast, dus geen valse lucht oid.
Met een beetje zoeken lijkt de voornaamste oorzaak bij de carbs te liggen.

Deze vanmiddag los gehaald en schoon gemaakt. Maar om nu te zeggen dat die vuil waren of dat er verstoppingen te zien waren nee...., dus weinig vertrouwen erin dat dit schoonmaken geholpen zou hebben. Aan de gasnaald kant was het wel allemaal wat zwart, maar in de vlotter kamer was alles schoon en de open (voor zover waar te nemen).

Symptomen zoals ik ze vanmiddag voordat ik begon merkte :
- starten/lopen en niets aan de hand.
- beetje gas geven en dat hoort wat 'ruw', en af en toe een knal
- nog wat meer gas geven en dan duidelijk ruw lopen en regelmatig knallen

Enige idee-en waar ik morgen (of later in de week eens naar kan kijken ? )
Eerst maar weer eens de boel gaan monteren.... en toch stiekum ff proberen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: Flinke knallen en slecht lopen
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2012, 23:33 »
Ga al je stekkerverbindingen en de accupolen na. Controleer vonk op de bougies.

Maar ik denk, de cdi..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: Flinke knallen en slecht lopen
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2012, 23:41 »
ik ben er ook een beetje bang voor......
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: Flinke knallen en slecht lopen
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2012, 09:55 »
Makkelijkste is die even wisselen met een clublid uit de buurt.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: Flinke knallen en slecht lopen
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2012, 10:30 »
Nee hoor... ik heb het makkelijker.... heb een reserve liggen :D

Maar moet eerst nog andere dingen doen voordat ik weer even naar de twin ga kijken. Dan weer de boel monteren en hopen dat we op tijd klaar zijn voor de volgende afspraak vandaag...... druk druk druk... (En dan had ik eigenlijk ook nog mijn alp een beurtje willen geven  :-\ )
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Flinke knallen en slecht lopen
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2012, 13:29 »
Zo, bezoek is de deur uit en 'ff' carbs monteren e.d.

De grote knallen zijn weg, maar ik merk wel heel duidelijk dat er af en toe een arbeidsslag gemist wordt.
FF een hikje en klein 'plofje' bij luchtfilterhuis......

Nu maar even die andere CDI opsnorren....... waar had ik die ook alweer gelaten ?? ?? ??
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Flinke knallen en slecht lopen
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2012, 13:40 »
Gevonden !!!!!

En brombeer gaat door voor de wasmachine. Inderdaad CDI.
Andere cdi en hij loopt weer als een zonnetje......

Ik verslijt ze toch wel aardig rap die CDI units, dus nu maar weer e-bay e.d. afstruinen voor de reserve.
En eens kijken of ik die dingen open kan krijgen en repareren......... ?????
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline V-Twin

Re: Flinke knallen en slecht lopen
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2012, 18:08 »
......... Ik verslijt ze toch wel aardig rap die CDI units, dus nu maar weer e-bay e.d. afstruinen voor de reserve.
En eens kijken of ik die dingen open kan krijgen en repareren......... ?????

Je zou Carmo of Van Putten in Rotterdam kunnen vragen of zij CDI's kunnen repareren.
Laatst genoemde:
http://vanputtenandson.nl/van-putten-and-son/nl/index.php
« Laatst bewerkt op: 17 september 2012, 17:27 door V-Twin »

Offline len_tour

Re: Flinke knallen en slecht lopen
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2012, 11:48 »
Ook al in de elektriek post gezet maar hier dan ook maar. Ik had ook CDI's die iets te snel stuk gingen. Ik ben toen overgestapt op digitale CDI's (wel duur) en heb er een piekspanningsbeveiliging er opgezet.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/857474/Kemo-Piekspanning-beveiliging-

Nu is het al een tijdje goed

Groeten,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline robgoesdakar

Re: Flinke knallen en slecht lopen
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2012, 18:49 »
Ik denk dat het bij niet zozeer komt vanwege piekspanning, maar het feit dat ik de motor flink op z'n donder geef in het terrein. (Spanning kan ik vrijwel continue bekijken en is goed en spring nooit 'uit de ban')

Hoewel alles goed geseald is, krijgen die schokken toch wel grip op de electronica onderdelen en zo'n CDI zit vol met dat spul.

Maar het is er eentje om in het achterhoofd te houden..
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: Flinke knallen en slecht lopen
« Reactie #10 Gepost op: 17 september 2012, 19:00 »
Misschien kun je de CDI ook meer in het midden van de motor monteren ergens? Misschien scheelt dat nog in wat hij te verduren krijgt.

Offline Oldtimer

Re: Flinke knallen en slecht lopen
« Reactie #11 Gepost op: 17 september 2012, 19:01 »
Citaat
die schokken toch wel grip op de electronica onderdelen

Ik geloof er geen bal van. :o
Behalve bij mechanische onderdelen kan er door schokken helemaal niks kapot gaan in de electronica. Wat wel kan is dat de onderdelen los raken van de print door beweging en temperatuurverschillen. Als de spannjing constant is, zal dat helemaal geen invloed hebben op de levensduur.

Ik denk dat je gewoon pech hebt en een maandagprodukt hebt gekregen. ( en dat maal 2 of zo )
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline robgoesdakar

Re: Flinke knallen en slecht lopen
« Reactie #12 Gepost op: 17 september 2012, 20:10 »
Mwah... de eerste keer was duidelijk veroorzaakt door temperatuursverschillen....
Eerst flink offroad door Marokko, en vervolgens een volle doorwading ( http://www.ikbenrob.nl/images/phocagallery/HeroesLegend/thumbs/phoca_thumb_l_hl2009_leg06_187.jpg ). Meteen daarna gevolgd door een zeer mul stuk. Daar was ik plotseling het vermogen boven de 5000 toeren kwijt....
En uiteindelijk een duidelijk kapot component in de CDI, want er zat een sterretje naar buiten gericht... (eens kijken of ik die nog op foto kan zetten)

Maar idd... ik bedoel ook eigenlijk dat door de schokken de onderdelen los zouden kunnen raken.....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Transit

Re: Flinke knallen en slecht lopen
« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2012, 22:21 »


Ik verslijt ze toch wel aardig rap die CDI units, dus nu maar weer e-bay e.d. afstruinen voor de reserve.
En eens kijken of ik die dingen open kan krijgen en repareren......... ?????
[/quote

Momenteel heb ik ook een kapotte CDI op de Alp en in het verleden heb ik op dit forum weleens foto's voorbij zien van iemand die ze opengemaakt had en opnieuw gesoldeerd.(weet iemand nog wie dat was?
Ben nu op zoek naar een vervanging voor de kapotte en wil daarna de kapotte opendremelen en trachten te maken.

Offline Oldtimer

Re: Flinke knallen en slecht lopen
« Reactie #14 Gepost op: 22 september 2012, 10:49 »
Citaat
want er zat een sterretje naar buiten gericht...

Hoeft geen foto van Rob, ken het verschijnsel.
Opgeblazen condensator.  Vaak door inferieure kwaliteit van de onderdelen en te hoge werkspanning voor het betreffende onderdeel.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.