Auteur Topic: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)  (gelezen 26498 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Neet

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #30 Gepost op: 12 augustus 2011, 07:52 »
De Duitsers stellen: oorzaak is niet de regelaar maar slechte contacten.

Kan ook maar vergeet niet dat zo'n ding goed op z'n kloten krijgt. Er wordt flink veel vermogen in dat ding verwerkt en dat gaat 'em niet
in de koude kleren zitten. Het moet ook maar klein met zo min mogelijk gewicht en dan nog koel blijven ook.
Best lastig om de interne componenten een prettig gevoel te laten houden.

Offline EDxrv

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #31 Gepost op: 12 augustus 2011, 13:35 »
Klopt: elke transistor vergaat na een bepaalde tijd. Maar goede verbindingen helpen wel. Volgens africa twin freunde gaat de regalaar rond de 60.000 km kaput.

Offline daandus

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #32 Gepost op: 19 oktober 2011, 00:23 »
Even voor het nageslacht:

wegens een tweede gesneuvelde SR (origneel Honda) na 51.000km trouwe dienst krijgt Carmo nog een kans.

Ze hebben een universele, waarvan ze beweren dat ze die veel verkopen en nog nooit eentje retour hebben gehad... (jaja....)
Maar goed, ze geven er 3 jaar volle garantie op, en 't ding kost 'maar' 105 euro ex.BTW.
Wij hebben d'r twee op laten UPS-en naar Panama en zullen ze testen.
... was ooit lid ...

Offline EDxrv

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #33 Gepost op: 19 oktober 2011, 06:56 »
Zou kunnnen toch, dat Carmo componenten gebruikt die tegen hogere temperaturen bestand zijn? Diodes die hogere (junction) temperatuur aankunnen.
Prijs zegt niet alles. Oplaadbare batterijen 9V merk ??  in Duitsland kosten 3 euro af fabriek, importeur zit ertussen, groothandel verkocht ze voor 9 euro en ik voor 12 euro. Onze klant in DL kon ze voor 4-5 euro kopen. Logisch.

Offline daandus

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #34 Gepost op: 06 november 2011, 14:12 »
update: ook deze regelaars geven gedonder, volgens mij hebben ze simpelweg te weinig capaciteit.
Nu 1 koplamp losgegooid, en dan behoud ik een acceptabele laadspanning. Wacht nu een reactie van Carmo af.... ben het gezeik met die regelaars wel BEU nu! :'(
... was ooit lid ...

Offline V-Twin

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #35 Gepost op: 06 november 2011, 15:21 »
Ik zeg neem een Mosfet regelaar  ;)

Offline daandus

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #36 Gepost op: 06 november 2011, 16:28 »
dat weet ik, dat jij dat zegt ;-) ;D
'k wacht even de reactie van Carmo af, en anders bestel ik origineel Honda. Dat houdt het wel 50.000 uit en daarna ga ik weer experimenteren.... en ik denk dat ik met 50.000 km wel weer thuis ben ;-)
... was ooit lid ...

dream

  • Gast
Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #37 Gepost op: 07 november 2011, 18:06 »
Hoi,

Na 300.000 km slechts eenmaal de spanningsregelaar vervangen, wel weer een originele gemonteerd. Zet altijd mijn (dubbele) koplampen aan, misschien houdt de spanningsregelaar het daarom zo lang vol ? Wel maak ik de spanningsregelaar regelmatig schoon, zodat deze zijn warmte goed kwijt kan, ook zorg ik ervoor dat een deel van de warmte goed via de stalen bouten (en brede ringen) naar het frame kan worden afgevoerd, alle beetjes helpen niet waar ?

Jensen

Offline daandus

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #38 Gepost op: 07 november 2011, 18:38 »
vandaag Carmo gesproken, opnieuw een lobby van een hotel bevuild (...want de motoren zijn heel smerig en als je dan een kapje loshaalt...) en de boel wakker gehouden met een brommende tweepitter. Na wat gepruts geeft íe nu een goede laadspanning, met de Carmo regelaar... en alle verlichting en handvatverwarming aan. We zullen zien, vertrouwen doe ik 't nog niet want hij heeft al eerder even goed gewerkt... hopelijk een slecht contactje. We willen over een week de motoren wassen en alles nalopen, dan alle connectors maar weer eens los.

Met Carmo nog een discussie gehad over Mosfet of niet, en dat was wel interessant. Ik sprak een technische knul, dus dat praat lekker ;-).
Samengevat: Ja, Mosfet wordt minder warm (.... maar nog steeds warm!). Leuk!
Maar: je dynamo krijgt meer op z'n donder en wordt warmer.

Hun advies is GEEN mosfets te monteren, want je gaat onderdelen belasten die je minder gemakkelijk kunt vervangen. Zit wat in natuurlijk.... Of het waar is weet ik niet! Wellicht zijn er hier technische mensen met veel verstand van zaken? ;-)
... was ooit lid ...

Offline EDxrv

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #39 Gepost op: 26 november 2011, 20:09 »
Deze

Offline daandus

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #40 Gepost op: 27 november 2011, 17:14 »
de universele (105 euro ex BTW) van Carmo doen het nog steeds prima!

Ennuh, die koelblokjes vind ik ook wel mooi zo; denk dat het wel wat scheelt.
Bij ons zitten ze nog steeds aan de zijstep; werkt wel aardig.
... was ooit lid ...

Offline V-Twin

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #41 Gepost op: 27 november 2011, 20:09 »
@Eduard:
Is dat alu profiel voor een extra koelblok ergens te koop en zo ja waar of is het eigenbouw/freeswerk?

De meeste Grieken tijdens het ITT in 2008 reden overigens ook met een dergelijke constructie en die waren er zeer tevreden over.

Offline Neet

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #42 Gepost op: 27 november 2011, 21:00 »
Bij een goede elektronicashop zijn ze zeker te vinden. Misschien wel een mooie heatpipe (vloeistofkoeling) in de vorm die je nodig hebt.

Edit:  Bakken vol in allerlei soorten en maten.
« Laatst bewerkt op: 27 november 2011, 23:06 door Neet »

Offline EDxrv

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #43 Gepost op: 27 november 2011, 22:49 »
Nee, gewoon uit een oude versterker van de kringloop voor E 5,-.
Ik heb er wel gaten in geboord waar de elektronica zelf zit, zodat dat zelf ook nog koelt.
Het koelblok loopt bovenaan ook nog een stukje door.
Ik moet er onder toch nog een stukje af halen. Hij komt nu tegen de kettingbeschermer aan.
Ik denk dat de regelaar beter onder 40 gr C kan blijven.
En ja als het buiten 35-40 gr C is zoals in Griekenland.......
DAAN wat voor banden rijden jullie op? Staat nergens op de site. Wel erg mooie films!

« Laatst bewerkt op: 28 november 2011, 08:13 door Eduardxrv »

Offline daandus

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #44 Gepost op: 28 november 2011, 03:53 »
off topic ! Eduard: Anakee 2's, maar hierna gaan we over op Pirelli MT60 of Mezeler Enduro 3 Sahara (in Peru). Anakee is hier onbetaalbaar ;-)
... was ooit lid ...

Offline daandus

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #45 Gepost op: 13 december 2011, 23:24 »
Hi Jensen,

We hebben geen verwarmde handschoenen (... helaas, want vanmorgen begonnen we de dag op 4867 meter hoogte in de sneeuw; de brommers wilden nog net aanslaan ;-)) maar handvatverwarming.
Kan er desalniettemin een blussertje overheen zetten, net als bij de pomp?

eduard: het is MT60 geworden! Als ik kon kiezen, ging ik voor de nieuwe K60 Scout van Heidenau; hier niet te krijgen maar ik ontmoet mensen die er 15000 km mee hebben gereden en nog prima profiel! (ja, zelfs op een 1200gs)

saillant detail: we hebben twee stellen ontmoet uit Canada, welke beiden gestrand zijn in Quito, peru. De BMW's staan bij de dealer, en die krijgt ze niet gerepareerd: een 1200GS en een 650GS.
... was ooit lid ...

Offline EDxrv

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #46 Gepost op: 14 december 2011, 07:59 »
Lijkt mij ook top de K60. In Duitsland rijden ze er veel mee. Maar het duurt wel een tijd voor ik de TKC's heb versleten hier.

"Grappig" verhaal van die BMW's. Hoe kan dat?


Offline daandus

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #47 Gepost op: 14 december 2011, 13:23 »
off-topic over de BMW's:
- 'k weet een gloednieuwe 800GS te staan, duits kenteken, blok in de soep gedraaid in Alaska.
- 2 650GS-en in Centraal-Amerika, rotte balansaslagers en distributieketting gebroken.
- nu dus een 650GS van vrienden van ons: motor staat sinds Honduras af-en-aan achterin een Pick Up, en nu al een week bij de dealer. Geen idee wat er loos is, 't ding loopt nog maar 20kmph en slaat steeds af.
- 1200gs hier van vrienden: achtehub lekte, en blijft maar lekken. Ook na bezoek aan de dealer....
ook leuk: die kerel had water in 't blok getrokken, z'n bougiesleutel bleek niet te passen en dus toch geprobeerd te starten: hij sloeg niet aan, maar brak tanden van z'n vliegviel! daarna naar garage versleept, leeggehaald en nu loopt íe weer.

Lekker spul; doe mij m'n oude hondaatje maar!
... was ooit lid ...

Offline gapps

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #48 Gepost op: 06 april 2012, 20:37 »
Altijd actueel, een spanningsregelaar topic.. Heb sinds het najaar een 12V aansluiting op mn stuur en daarop een voltmetertje. Ideaal. Laadspanning blijkt veel te laag en wordt almaar lager, ver onder de waardes in het boekje. Accu in de schuur bijgeladen, niks mis mee. Spanningsregelaar was door de vorige eigenaar met Gamma spulletjes vervangen; stekkers (kabelschoentjes) zijn duidelijk goed warm geweest. Dynamo doorgemeten maar die heeft volgens mij nog geen schade opgelopen.

Op zich zou de SR het volgens mij nog gewoon moeten doen, maar van de zomer een mooie trip gepland, dus wil voor de zekerheid alle kabels/stekkers nagelopen hebben en evt een nieuwe (andere) regelaar erop met goede stekkers en de oude in de binnenzak. Iemand ondertussen goede ervaring met MOSFET regelaars? Ohja en de CARR541 regelaar die Carmo verkoopt: goede ervaringen iemand? Weten jullie of dit een Mosfet regelaar is?

Zoek een regelaar waar een nette stekkerverbinding aan zit, Ad had jij nog iets liggen?

Offline Neet

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #49 Gepost op: 06 april 2012, 20:45 »
off-topic over de BMW's:
Lekker spul; doe mij m'n oude hondaatje maar!

Is niet off topic hoor. Ook een BMW heeft een spanningsregelaar.

Offline daandus

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #50 Gepost op: 07 april 2012, 01:49 »
@ Gapps: wijrijden nu (na gedonder met de AT-vervangingsregelaar van Carmo) met hun universele.
Dat is ook geen MOSFET, en zij beweren dat die onverwoestbaar is.
MOSFET schijnt trouwens ook nadelen te hebben en je dynamo meer op z'n donder te geven.... (aldus Carmo) geen idee of dat waar is, maar het lijkt dus ook niet heilig.

By the way: heeft iemand een rotter SR van een AT liggen, en wil die aan mij verpatsen? Moet een setje stekkers hebben met kabels.... en er komt binnenkort een pakketje mijn kant op. Graag PB of email!
... was ooit lid ...

Offline gapps

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #51 Gepost op: 07 april 2012, 12:08 »
Las boven inderdaad dat toepassing van MOSFET transistoren de dynamo kan overbelasten. Ben absoluut geen elektro man, maar ben er nog niet helemaal uit hoe dat dan zou komen. Volgens mij schakelen MOSFET's juist veel efficiënter/sneller dan de traditionele transistoren (door een veel lager benodigde spanning op de gate) waardoor er gewoon minder warmte-verlies wordt geproduceerd voor hetzelfde doel.  Hoe de dynamo daardoor belast zal worden, daar ben ik nog niet uit. Tenzij de impedantie van een MOSFET regelaar in zijn totaliteit ook anders is, tja dan wordt de vermogensdissipatie inderdaad verlegd, maar dat zie ik niet snel gebeuren. Schakelpiekjes in worden lager, dus zou juist gunstiger kunnen zijn.

In elk geval even een mailtje naar Carmo gestuurd voor wat meer uitleg, ben benieuwd!

Daandus, welk typenummer hebben ze jou aanbevolen als universele vervanger? Werd deze met op de honda kabelboom passende stekkers geleverd?

Offline V-Twin

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #52 Gepost op: 07 april 2012, 12:33 »
GAPPS ik ben benieuwd naar de reactie van CARMO.
Iets afkraken en angst zaaien over een product dat je zelf niet kan leveren is een beproefde methode om klanten te trekken en te binden.

Zie zelf ook niet 1, 2, 3 wat de echte nadelen van een Mosfet regelaar is. MOTEK in Duitsland levert inmiddels ook Mosfet regelaars en dat zijn ook geen jongens die over 1 nacht ijs gaan.


Offline Brombeer

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #53 Gepost op: 07 april 2012, 15:06 »
Ik heb met mijn originele spanningsregelaar 168.000 km gedaan (and for that matter: de pomp iets van 90.000).

Nou jij weer.. :P
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #54 Gepost op: 07 april 2012, 15:49 »
@ V twin mee eens!
@ gapps: 'CARR581 + Contra', is een klein dingetje en 'universeel'. Ze beweren dat dit hun meestverkochte ding is, en super betrouwbaar. Bij mij werkt ie prima, maar bij ons hangen de SR's nu ook aan de zijsteps; lekker in de wind. Wel 3 jaar garantie op deze regelaar trouwens, wel relaxed.
En nee, er zitten dus geen kabels en stekkers bij, die moet je van je oude regelaar knippen.

Vandaar mijn vraag: heeft iemand een defect gebakkie liggen waar ik de bedrading en stekkers van kan kopen? Moet er nog eentje ombouwen want ik wil dat Mirjam ook met de universele gaat rijden, dan kan onze laatst werkende originele als reserve in de koffer...
... was ooit lid ...

Offline gapps

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #55 Gepost op: 14 april 2012, 10:58 »
Ondertussen veel gespit, nog steeds geen verdere onderbouwing gekregen om mosfets niet te gebruiken. Onze engelse vrienden op xrv.org.uk hebben goede ervaring met mosfet's voor zover ik kon vinden..

Maar mijn vraag aan Carmo was:
Citaat
Hallo,

de stekkers van de spanningsregelaar van mijn Honda xrv750 rd04 tonen sporen van brandschade en de accu laadt niet meer goed bij, ben dus alvast bezig met het zoeken naar een vervangende spanningsregelaar met goede als het mogelijk is waterdichte contacten.

Nu kom ik regelmatig verhalen tegen over MOSFET regelaars. Mijn elektro kennis is beperkt, maar wat ik er van begrijp is dat de MOSFET´s efficienter en sneller schakelen dan traditionele transistoren. Met minder warmteproductie als gevolg, dus gunstig. Ook wordt hier en daar beweerd dat een MOSFET regelaar schadelijk kan zijn voor de dynamo.. kunt u mij misschien uitleggen hoe u hier tegenaan kijkt en of u hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt!

En hun antwoord:

Citaat
Het verschil tussen mosfet regelaars en thyristor regelaars is niet zo groot. Ze schakelen beide verschrikkelijk snel, dus dat maakt ook niets uit. Het is meestal wel zo dat een mosfet regelaar minder heet wordt, maar ook die verschillen zijn niet zo groot...Qua betrouwbaarheid is de thyristor spanningsregelaar gelijkrichter meestal betrouwbaarder vanwege meer ervaring. We hebben een regelaar voor u waar we 3 jaar garantie op geven en die we ook verkopen met contra-stekker, zodat u de connector aan draadboom zijde kunt vervangen

Met vriendelijke groet,

Team-Carmo

De contrastekkers op die op de site te zien zijn, zijn gewone kabelschoentjes. De 3 jaar garantie klinkt wel goed, ben alleen wel benieuwd onder welke voorwaarden de garantie gehandhaafd blijft  ;)

.. en aanvullend hierop over de vraag of mosfets schadelijk voor de dynamo kunnen zijn, wat zij daarvan kunnen zeggen:

Citaat
Ik heb niet echt veel ervaring met mosfet regelaars. Of ze schadelijk zijn weet ik dus niet.

Succes,
(...)
Carmo

De 'gok' ga ik nu wel wagen. Afgelopen week een setje besteld in America (SHINDENGEN FH012AA KIT) waar ook een erg nette waterdichte stekker bij zit etc. Benieuwd!

Offline Hotel 317

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #56 Gepost op: 15 april 2012, 09:46 »
@ V twin mee eens!
@ gapps: 'CARR581 + Contra', is een klein dingetje en 'universeel'. Ze beweren dat dit hun meestverkochte ding is, en super betrouwbaar. Bij mij werkt ie prima, maar bij ons hangen de SR's nu ook aan de zijsteps; lekker in de wind. Wel 3 jaar garantie op deze regelaar trouwens, wel relaxed.
En nee, er zitten dus geen kabels en stekkers bij, die moet je van je oude regelaar knippen.

Vandaar mijn vraag: heeft iemand een defect gebakkie liggen waar ik de bedrading en stekkers van kan kopen? Moet er nog eentje ombouwen want ik wil dat Mirjam ook met de universele gaat rijden, dan kan onze laatst werkende originele als reserve in de koffer...

de stekker die hoogstwaarschijnlijk is afgefikt is een driepolige 6.3mm vlaksteekstekker, kun je halen bij een betere automaterialenhandel, en/of Motomaat te Amsterdam. Je hebt er wel een stuk gereedschap voor nodig ("wurgtang voor ongeisoleerde contacten")  , waarvan ik de prijzen van professionele tangen zie wisselen tussen de 45 en een misselijkmakende 179 euro.

Dan kun je dus dezelfde onderdelen in je draadboom blijven gebruiken als Honda zelf, en heb je geen gezeik meer met de rood/blauw/gele AMP stekkers ;)


Betreffende MOSFETS: Honda en Yamaha gebruiken ze ook op hun nieuwe modellen. De meeste mosfets in Nederland komen volgens mij van CBR600/fireblades af, die zichzelf om een boom hebben gevouwen. Aangenomen dat de spanningsregelaar hier geen aandeel in had, acht ik ze redelijk veilig.

Offline swisstool

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #57 Gepost op: 15 april 2012, 16:45 »
Ik denk dat de mijne nu stuk is.
Dat zal de tweede binnen twee jaar zijn. :'(
De Navigatie zij al dat ie geen laadspanning had.
lampen uit en hopen dat je thuis kan komen.
dat was niet gelukt.
Ik ben met een batterij van de anwb in de topkoffer naar huis gereden.

Morgen ga ik kijken of de dynamo spanning levert.

Waarschijnlijk heb ik een gebakje met stekkers.


Offline gapps

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #58 Gepost op: 01 juni 2012, 22:46 »
Kleine update: mosfet regelaar zit er nu op. Paste niet netjes op de originele sr plek, heb dus een ander plekje gevonden. Zal binnenkort een plaatje schieten voor de geïnteresseerden. Goed te installeren en voltage is weer wat het hoort te zijn. De sr blijft hand warm! Tot zover een aanrader, maar de oude sr laat ik voor de zekerheid nog eventjes ingebouwd zitten... Je weet maar nooit  ;)

Editie: plaatje erbij.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2012, 10:18 door gapps »

Offline EDxrv

Re: Spanningsregelaar AT; wat is de beste? ;-)
« Reactie #59 Gepost op: 02 juni 2012, 21:20 »
Ziet er anders uit dan bij mijn RD07.
Bij mij ziet ie links. Bij jou rechts dus.