Auteur Topic: vastzetten voorwiel  (gelezen 7787 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lorenzopipo

  • Gast
vastzetten voorwiel
« Gepost op: 25 oktober 2010, 16:05 »
hallo beste mensen
ik heb sinds kort een africa twin en aan de voorkant was nogal wat werk te doen
wat ik heb gedaan:
schijven en blokken vervangen
balhoofdlagers en wiellagers vervangen

alleen zit ik met de vraag of ik het wiel goed heb vastgezet?

ikheb het als volgt gedaan:
bus aangedraait en toen de klem vastgezet aan de poot
maar is er een markering of iets waar ik me aan moet houden?

oja en nog iets, er zoemt iets aan de voorkant, ik denk zelf de km teller kabel, maar als jullie nog suggesties hebben........

gr lorenzo

lorenzopipo

  • Gast
Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2010, 17:35 »
ja ik heb net gekeken en volgens mij komt die zoem uit mijn remmen vandaan,
het geluid is alsof het klikjes zijn maar dan snel op elkaar volgend....
any one?
gr

en nog een vraag moet dat km tellerding bij het voorwiel met dat pikkie onder of boven op dat knobbeltje op de vorkpoot?
begin een beetje te twijfelen nu......
help me please....

Offline robgoesdakar

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2010, 17:54 »
Gezoem kan ook gewoon van de banden af komen, maar als je duidelijke tikjes hoort, dan komt waarschijnlijk een bout van de remschijf tegen je remklauw aan.

Monteren voorwiel gaat als volgt :
Je laat de as spanner (dat blokje aan de rechter voorkant) gewoon zitten, maar zorgt wel dat de boutjes los gedraaid zijn.
Je steekt de as door. Zorg dat telleropnemer er juist op zit, en je de space aan de andere kant niet vergeet.
Teller opnemen komt met zijn nokje achter het nokje op de vork. (denk maar aan de draairichting van het wiel. Dan is wel logisch na te gaan wat ik bedoel .... hoop ik ;) )
Als de as goed vast zit, kun je de as spanner vast zetten. De boutjes aan de bovenkant eerst. (Let op aanhaalmoment, deze boutjes hoeven niet zo heel erg vast. Even uit mijn hoofd met 10Nm)

Ik probeer nog ff een fotootje te achterhalen....

EDIT: Geen fotootje zo snel kunnen vinden.

Je as moet in ieder geval dusdanig zitten dat alleen het 'bout' gedeelte buiten je poot steekt. (Dus buiten die as spanners)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline André

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2010, 19:25 »
Als je tikken hoort bij het rijden. Als je harder gaat rijden gaat de tik ook sneller.
Kan wezen dat je de poot naar binnen gedrukt hebt bij het monteren van je as en vast zetten van je asspanner.
Dan kan die tik van je telleropnemer komen.
Droom niet je leven,
leef je droom.

chadchop

  • Gast
Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2010, 20:52 »
De tik kan volgens mij niet bij de tacho-opnemer wegkomen.
Dit is een gesloten ruimte die nooit scheef gemonteerd kan worden.
Als de steekas aangedraaid word en de asspanner gemonteerd wordt zal het als het goed is exact komen te zitten, tenzij de as-spanner later aangezet word maar dan past deze ook niet meer.
Ik denk dat je het moet zoeken in de tacho-opnemer. Kijk of de kabel goed in de nok zit.
Grt

Peter

lorenzopipo

  • Gast
Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:16 »
thanks voor alle reacties zo snel...
volgens mij heb ik de km teller opnemer verkeer gezet
ik heb namelijk dat nokje aan de voorkant van de poot zitten, zeg maar als je vanaf bovenaf kijkt.
het moet dus achter de poot zitten
gr

Offline robgoesdakar

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:38 »
idd, achter de poot.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

chadchop

  • Gast
Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:40 »
Dat zal een stuk rustiger lopen en opnemen.

Succes.

Peter

lorenzopipo

  • Gast
Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2010, 08:57 »
Beste mensen, ik heb de km teller opnemen omgedraaid, maar helaas is de zoem er nog, denk dan toch dat het met de km kabel te maken heeft?!
Ik ga van het weekend ff kijken.
Bedankt voor alle reacties in ieder geval
Gr. Lorenzo

Offline robgoesdakar

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2010, 09:40 »
Tja, een zoem is lastig te omschrijven, maar misschien wat vragen.

Heb je die zoem alleen tijdens het rijden, of hoor je het ook als je het voorwiel met de hand rond draait ?
Als het alleen tijdens het rijden is... Zit er net een nieuwe band op ? En zo ja welk merk/type ? En komt het gezoem wel van de voorkant ?
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

lorenzopipo

  • Gast
Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2010, 20:38 »
Ja ik heb het gevonden, was een knik in de km teller kabel.
Bedankt voor allle hulp!!
Gr. Lorenzo

Offline BlackVtwin

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2013, 21:11 »


Klopt het dat er een stuk van de as bloot ligt?
Ik twijfel hier een beetje aan ???
De grote V-twin: Yamaha MT-01 Tuning HD

Offline Waffie

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2013, 22:30 »
 ja dat is juist want je kijkt tegen de as verdikking aan diedikker is als het deel wat door de opnemer en wilellagre s

het kan dus niet anders
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline BlackVtwin

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2013, 21:18 »
Dank u!

Ik zag inderdaad geen andere manier om het spanningsloos te monteren.
Kon het me niet meer herinneren van de vorige keer. Het ziet eruit alsof het afgedekt moet worden :))
De grote V-twin: Yamaha MT-01 Tuning HD

Offline Brombeer

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2013, 23:33 »
Wat wel heel belangrijk is, is hoe je de rechterkant van de wielas vastklemt met de buitenpoot!

De rechterpoot moet namelijk uitgelijnd worden op de as om vroegtijdige slijtage van de buitenpoot te voorkomen.

De linkerkant wordt automatisch in fixed positie gezet door de spacer aan die kant.

Als de boel in mekaar zit en de 4 klemboutjes nog los, kun je de rechter buitenpoot een weinig over de as schuiven. Het gefreesde vertikale vlak van de as (naast de zeskant) moet vlak liggen met het gefreesde vlak op zijkant van de buitenpoot! Alleen dan staan de poten in lijn met de as en is dan spanningsvrij.

Voorts, de nok van de telleropnemer zit achter de nok op de buitenpoot. Dit heeft alleen te maken met de positionering en vrije loop van de binnenkabel. De opnemer zelf wordt door de as op zijn plek vast gehouden.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #15 Gepost op: 01 februari 2013, 14:35 »

Als de boel in mekaar zit en de 4 klemboutjes nog los, kun je de rechter buitenpoot een weinig over de as schuiven. Het gefreesde vertikale vlak van de as (naast de zeskant) moet vlak liggen met het gefreesde vlak op zijkant van de buitenpoot! Alleen dan staan de poten in lijn met de as en is dan spanningsvrij.

Top! Das weer een mooie tip. Ik ga gelijk kijken! Dank Brom
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #16 Gepost op: 01 februari 2013, 15:31 »
Het gefreesde vertikale vlak van de as (naast de zeskant) moet vlak liggen met het gefreesde vlak op zijkant van de buitenpoot! Alleen dan staan de poten in lijn met de as en is dan spanningsvrij.

Dat kun je zo niet stellen Brom  :-\  Want dat zou betekenen dat de rechterkant óók een fixed positie heeft.

De 'zwevende' rechterkant is idd bedoeld om te zorgen dat de vorkpoten vrij en spanningsloos in/uit kunnen veren. Er moet zo min mogelijk frictie in de vorkpoten aanwezig zijn voor een soepel veer- en dempgedrag. En met je eens dat te veel frictie ook onnodige slijtage van de glijbussen gaat veroorzaken.

Maar goed, het zou best zo kunnen zijn dat er minimale verschillen in bijv. de breedte van de spacers en lagers is en juist dat vang je op met die zwevende rechterkant.

Stellen dat de 2 gefreesde vlakken precies gelijk moet vallen kun je dus niet.

Volgens Honda moet je de as monteren, de voorvork enige keren induwen, zodat hij zich kan zetten, en daarna pas het sluitblokje (met de 4 boutjes) op de rechterpoot vastzetten.

Imho zou het nóg beter zijn om het voorwiel te monteren als de voorvork volledig ingeveerd is, dus met de doppen bovenop de poten los. Maar dat werkt in de praktijk natuurlijk niet altijd even handig en doe ik zelf ook niet  :)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #17 Gepost op: 01 februari 2013, 20:59 »
Plaatje linksonder  :P



(Bron: Bucheli Verlag, band 5180 - XRV 750)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #18 Gepost op: 01 februari 2013, 21:29 »
Ja, en? Da's toch niet het originele wph  :P
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #19 Gepost op: 01 februari 2013, 21:51 »
Dat kun je zo niet stellen Brom  :-\  Want dat zou betekenen dat de rechterkant óók een fixed positie heeft.



Maar goed, het zou best zo kunnen zijn dat er minimale verschillen in bijv. de breedte van de spacers en lagers is en juist dat vang je op met die zwevende rechterkant.



Verschillen in de breedte van de lagers is er niet (verwaarloosbaar). Dan zou het verschil moeten zitten in de afstandsbussen of de naaf zelf, dan zou je ook al in de problemen komen met de uitlijning tov je remschijf.
Opzich lijkt me dat dat precies genoeg gemaakt kan (moet) worden waardoor je best de verdikking op de as aan moet kunnen houden. Maar wel prettig als ze bij Honda even aangeven of dat de bedoeling is, nu lijkt het net of dat niet het geval is  :-X

Overigens vind ik de onderdelen zich laten zetten ook wel een goede manier (laat het spul het zelf maar uitzoeken!)
 ;D


Offline The Headless Horseman

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #20 Gepost op: 01 februari 2013, 22:03 »
Ik weet dat de tolerantie op bijv. lagers miniem is Pim, maar alles heeft een tolerantie  ;)  en dan vind ik het raar om te stellen dat de as en poot precies vlak moeten zitten  :-\  De bewegingsvrijheid van de voorpoten is hier maatgevend en niet de positie van de as  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #21 Gepost op: 01 februari 2013, 22:09 »
Op een lager hebben we het over duizendsten. Die ga je door in- en uitveren ook niet richten. Die zijn verwaarloosbaar.

In principe is het namelijk zo dat de poten een vaste hartafstand hebben en dus de onderpoten op diezelfde afstand gemonteerd moeten worden. Je kun dat gewoon doen dmv de wielas,spacers etc.

Eigenlijk zou het dus zo moeten zijn dat je in en uitveert ter controle en als dat dan stroef gaat je ergens versleten of kromme onderdelen hebt.

Offline Brombeer

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #22 Gepost op: 01 februari 2013, 22:26 »
en dan vind ik het raar om te stellen dat de as en poot precies vlak moeten zitten 

In principe is het namelijk zo dat de poten een vaste hartafstand hebben en dus de onderpoten op diezelfde afstand gemonteerd moeten worden.

 :)   


(:P  :P)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #23 Gepost op: 01 februari 2013, 22:32 »
 ;D ;D ;D

In principe wel ja, maar in de praktijk dus niet  ;)
Vertel mij anders maar eens waarom ze bij Honda zo ingewikkeld doen met die vooras. Dan had een simpele as, met moer, zoals bij de achterbrug ook volstaan  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #24 Gepost op: 01 februari 2013, 23:41 »
Klopt René, slijtage en kromme delen (al is het minimaal). Maar fabrieks-af zou je het wél zo vast moeten kunnen zetten.
Vind ik ;D

Ik zet mijn voorwiel ook altijd op jouw/Honda manier vast hoor. ;) (Das wel een TRansalp he)
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2013, 14:48 door PimW »

Offline Brombeer

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #25 Gepost op: 01 februari 2013, 23:48 »
Post je bron dan even aub.

Ik denk namelijk dat Honda dat niet specifiek aanhaalt. Als je het Honda manual al hebt.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jeroen emke

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #26 Gepost op: 02 februari 2013, 00:17 »
Van de NX 650  maar het is het zelfde als een alp
still no angel found who flies at the same speed

Offline Brombeer

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #27 Gepost op: 02 februari 2013, 01:47 »
Ik weet wat Haynes zegt, schroef nou gewoon even rechts die kap van de poot VAN EEN XRV af en KIJK ernaar.

Maar, ieder z'n heilig huisje hoor.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline guman007

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #28 Gepost op: 02 februari 2013, 10:19 »
Ben even naar mijn RD04 gaan kijken, het lijkt mij juist te zitten (zoals op de foto's). Als het voorwiel NIET juist zit heb je toch problemen met de montage van de remklauwen dacht ik?

Lagers: op mijn Suzuki 250 RMX hebben de lagers in het voorwiel een zeer minieme speling, met gedemonteerd wiel nauwelijks voelbaar maar gemonteerd kan je het wiel wel wat bewegen (enkele mm). Tijd om te vervangen dus?

Offline PimW

Re: vastzetten voorwiel
« Reactie #29 Gepost op: 02 februari 2013, 14:47 »
JA. Als je het wiel beetpakt en je probeert hem te kantelen tov de as en je voelt speling/ruimte dan zijn je lagers versleten.

Kijk ook even of je lagers niet los in de naaf liggen, dat komt ook voor. Dan moet je bepalen hoever de naaf uitgelubberd is en of je de lagers nog kunt lijmen...