Auteur Topic: Geen vol vermogen meer  (gelezen 5787 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Broertje

  • Gast
Geen vol vermogen meer
« Gepost op: 24 augustus 2010, 11:33 »
Beste motorliefhebbers,

Na 3 weken stil staan ben ik weer eens gaan rijden met de Honda Varadero. (Model 2000 SD01 met bijna 90.000 km)
Maar na mijn eerste ritje (na de vakantie) kwam ik er al gauw genoeg achter dat ik bij vol gas een inhoudend effect heb. Bij elke versnelling als je vol wil open trekken. Of bij 120 rijden en dan ineens vol gas....komt ie er wel met wat inhoudende effecten. Alsof de rem er dan op gaat.
Verders loopt de motor hele mooi, kan er ook redelijk goed mee rijden verders zo.
Maar het klopt natuurlijk niet.
In juni heb ik er een Dynojet kit op laten zetten. Had al heel lang een soms korte onderbreking in het stagionair gebied. Na een testrun op de bank bleek al dat hij te arm stond.
Na het plaatsten van de Dynojet lang perfect gereden. Beter als ooit liep hij.
Ook heb ik vrij recent weer een originele brandstof pomp er weer opgezet.
Had hiervoor de “Brezan” versie. Maar door een storing een keer met de bombine, verdachten we de brandstofpomp nl. Bombine stekkers waren helemaal aan een kant geoxideerd.
Nu kan ik als test wellicht de oude (1e originele brandstofpomp er weer even opzetten). Ondanks dat de laatste ook origineel is en net een paar maanden oud.
Van iemand anders hoorde ik dat het ook weleens aan de Brandstofpomp relais kan liggen. Hij zei: als ze de brandstofpomp vervangen, vervangen ze het relais ook meestal. Heb ik nog nooit gedaan in die 10 jaar en 88.000 km.
Is dit wellicht een goede mogelijkheid van de storing ? Je kan het meten volgens met handboek, echter is dat meten niet echt m’n ding helaas.

Alvast bedankt voor jullie reactie’s.

Offline Two Plugs

Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2010, 13:19 »
Als het kouder zou zijn, zou ik haast denken dat je last hebt van bevriezende carburateurs... Maar dat zal nu in de zomer niet het geval zijn.

Dan resteert idd de brandstofpomp. Het verhaal dat de QH pomp (= Brezan pomp) de stekkers van je bobine aan zou tasten lijkt me onwaarschijnlijk. Wel is de Dero-bobine (naast de originele benzinepomp) een van de onderdelen die gevoelig is voor storingen; maar niet in die mate zoals het voorkomt bij de benzinepomp.

Hier ook een MK1 van 2000 die inmiddels 75.000 (van de 150.000) km met de Brezan pomp bij elkaar heeft gesprokkeld, zonder enige problemen. Waarvan het originele relais nog nooit vervangen is omdat hier geen aanleiding voor bestond (en bestaat).

Kans is best aanwezig dat je originele Honda pomp het begint te begeven. Daar lijken de symptomen die je beschrijft nml erg op. Kun je zelf heel makkelijk controleren; ff de kunstof carterbescherming er af halen, beschermkap van de benzinepomp af trekken en de contact puntjes controleren. Als ze zijn ingebrand, weet je direct hoe laat het is...

Zou toch de Brezan weer monteren. Ook is met name de MK1 'gevoeliger' voor het type benzine wat je gebruikt. Minimaal super+ (98 octaan) loopt 'ie een stuk beter en rustiger op.

Meer info: http://users.bart.nl/~stikfort/new_international_site/warranty_feulpump.html
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2010, 14:07 »
Allicht wat valse lucht? Zodat ie bij het vol opendraaien even flink arm draait. Ook even de aansluitingen tussen carbs, blok en luchthuis enzo checken op uitdrogen of scheurtjes. Een brandstof pomp van een paar maanden oud zal toch nog niet kapotte puntjes hebben?

Groet en succes,
Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Broertje

  • Gast
Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2010, 14:14 »
Bedankt voor je reactie ;-)

Maar...deze brandstof pomp zit er net 2 maanden op ofzo !?! (de 2e originele)
Ok...alles kan stuk gaan natuurlijk....soms ook na een 1 dag.
Ik ga de 1e pomp (ook origineel) weer eens proberen.
Weet niet of ik de Brezan thuis pas kan krijgen weer....eea. iets aangepast in lengte slangen.

Van een bombine bij de brandstofpomp weet ik niets hoor ??
Een ervan zit links hoog op het frame (onder zadel).
Andere onder de koplamp zeg maar achter het witte beschermplaatje.

@Marc: Het weekend inderdaad alles nagezien mbt. de lucht.  Konden nog niets geks vinden aldaar.

Offline Two Plugs

Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2010, 14:30 »
Hoeft niet veel aan te passen voor de brezan pomp. Heeft alleen een (klein) beetje meer ruimte nodig.

Bedankt voor je reactie ;-)
Van een bombine bij de brandstofpomp weet ik niets hoor ??

Je schreef zelf:

Beste motorliefhebbers,

.... Maar door een storing een keer met de bombine, verdachten we de brandstofpomp nl. Bombine stekkers waren helemaal aan een kant geoxideerd...

Vandaar mijn opmerking over de bobine.

Laat je niet foppen door die vermaldelije Honda (mitsubishi-) benzinepomp. Er zijn legio verhalen dat dat ding het al naar een paar 1.000 km heeft begeven... De eerste bij ons gaf de geest na 12.500 km (net binnen de garantie), de tweede bij 50.000 en de laatste bij 75.000. Dus zo ongeveer één keer per 1,5 jaar een nieuwe benzine pomp...  >:(

Gelukkig houd de Brezan het inmiddels 75.000 km vol!  ;D :))
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline olaf

Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2010, 14:31 »
Bevriezen kan ook in de zomer voorkomen , zeker gezien de luchtvochtigheid .
Doet het euvel zich altijd voor of alleen na geruime tijd rijden ?
Bij bevriezen zal voordat de motor zich echt slecht gaat gedragen het eerst de gashandle wat verder open moeten om met gelijke snelheid te bliven rijden .
Ook is volgas rijden meestal geen probleem omdat de mengverhouding niet verandert maar de hoeveelheid mengsel , het vermogen loopt dan gewoon terug , maar zonder stotteren of inhouden , tenzij de boel helemaal is dicht gevroren .
maar heb geen ervarin met het bevriezen op de dero , dat kunnen anderen je vast vertellen .
Mijn gok is toch een onregelmatig werkende pomp met te weinig opbrengst  .

Olaf
AT en KTM Adv 990R

Broertje

  • Gast
Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2010, 14:40 »
Hi Olaf, het bevriezen....dat ken ik wel.
Ik rij zomer en winter nl.
Maar het zal ergens in de toevoer/schakeling zijn ja.
Ik heb een gebruikte brandstof relais besteld net en ga ook even met mijn eerste originele pomp van de Vara nog even testen. Die heb ik destijds vervangen maar toen lag het euvel toch niet aan de pomp.
Kijken of ik het met de "oude"ook nog heb. Anders kan ik ook nog even testen met het relais was van de week binnen komt. Ik laat mijn bevinden weten uiteraard.

Alvast zover bedankt ;-)

Offline robgoesdakar

Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2010, 15:34 »
Is het zo dat je toerental langzaam op loopt terwijl je wel (veel) gas geeft ?
Of gaat het toerental wel omhoog, maar duurt het even voordat je een daadwerkelijke versnelling krijgt ?
Want in dat laatste geval zijn het gewoon je koppelingsplaten ;)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Broertje

  • Gast
Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2010, 08:07 »
Beste Rob, bedankt voor je bericht.
De platen zijn het niet...het is geen slippend effect opzo.
Ik ga vrijdag testen met een andere b-pomp en relais.

Broertje

  • Gast
Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2010, 16:10 »
Met m'n hele oude aller-eerste pomp kreeg ik hem helemaal niet meer meer aan de gang.
Met "Brezan" pomp wilde ik toen proberen....shit: andere slang-aansluiting. Die koppelstukken liggen nog bij iemand anders, dus kon deze niet proberen helaas.
Wel nog een nieuwe brandstoffilter gekocht (was al heel lang niet vervangen). Maar dat mocht niet baten.
Slangen nog nagezien of er geen knikken in zaten ofzo....
Brandstofpomp cutoff fuel relais nog vervangen met een sloopversie (maar die heeft er natuurlijk helemaal niets mee te maken).
De test met de Brezan-pomp moet later dus.

Nog een hele andere vraag: ik heb ooit eens ergens gelezen dat iemand een soort gelijk probleem had en het uiteindelijk in z'n brandstofkranen vond.
Zitten daar ook soort van zeefjes/filtertje in ?
In het WPH-boek kan ik dit niet zo 123 vinden nl.

Groeten Danny

Offline Two Plugs

Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2010, 18:20 »
Met m'n hele oude aller-eerste pomp kreeg ik hem helemaal niet meer meer aan de gang.
Met "Brezan" pomp wilde ik toen proberen....shit: andere slang-aansluiting. Die koppelstukken liggen nog bij iemand anders, dus kon deze niet proberen helaas.
Wel nog een nieuwe brandstoffilter gekocht (was al heel lang niet vervangen). Maar dat mocht niet baten.
Slangen nog nagezien of er geen knikken in zaten ofzo....
Brandstofpomp cutoff fuel relais nog vervangen met een sloopversie (maar die heeft er natuurlijk helemaal niets mee te maken).
De test met de Brezan-pomp moet later dus.

Nog een hele andere vraag: ik heb ooit eens ergens gelezen dat iemand een soort gelijk probleem had en het uiteindelijk in z'n brandstofkranen vond.
Zitten daar ook soort van zeefjes/filtertje in ?
In het WPH-boek kan ik dit niet zo 123 vinden nl.

Groeten Danny

Dat klopt (van die brandstofkranen). Die (en dat klinkt logisch) moeten alletwee (!... Alle TWEE) open staan. Zitten onder de tank, tpv de aansluiting van tank en zij kuipdelen.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Broertje

  • Gast
Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2010, 09:19 »
Hi ik begrijp het niet helemaal... Uiteraard heb ik altijd beide kranen open.

Broertje

  • Gast
Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2010, 17:02 »
Het "lek" is boven.
Dankzij mijn vriend die samen met mij alles is gaan nalopen.  :D
Van deze man heb ik al veeeeel opgestoken.

Het carbo membraam waar de gasnaald aan zit....zit een scheurtje in.
We zagen toen we de Vara starten zonder luchtfilter huis bij het gasgeven dat de schuif aan een carbo maar open ging.
Nieuwe besteld (klonk ! 135 euro).

varaderos

  • Gast
Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #13 Gepost op: 19 september 2010, 21:13 »
heb je een foto van hett defecte onderdeel?

Broertje

  • Gast
Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #14 Gepost op: 05 oktober 2010, 12:14 »
Jazeker.


Broertje

  • Gast
Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2010, 10:55 »
Nadat wij de de nieuwe gasschuif hebben geplaatst, start de motor wat slecht(er) dan voorheen.
Nu had ik 4 dagen niet gereden en het was vanmorgen bijna een 1 minuut starten :-(
Kan het zijn: voordat wij nog wisten dat het de gasschuif was....de carb's synchroon gesteld hebben.....deze wellicht na het vervangen van de gasschuif weer moeten nazien ?

Als hij namelijk aanslaat (na zon slechte start), lijkt het heel even of hij op 1 poot loopt (plop plop plop) en na even 1x goed gas....het normale vertrouwde geluid hoor. (dus 2 cylinders)

Broertje

  • Gast
Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #16 Gepost op: 18 oktober 2010, 13:03 »
(Schopje)  ;)

Iemand nog ideeen of tips ?
Start zeg maar (met moeite) op 1 cylinder als ik het zo hoor en even 2x goed gas geven en dan loopt hij netjes op op 2 cylinders meteen. Daarna met rijden geen last meer.

Offline Waffie

Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #17 Gepost op: 18 oktober 2010, 13:29 »
 als het deksel niet goed terug geplaatst wordt op de het carburateur huis kan er druk verlies zijn.

door de gasschuif net de hand om hoog te drukken moet de langzamer terug komen
het membraam dient dus te werken,
dit zou een reden kunnen zijn dat er 1 cylinder onvoldoende brandstof krijgt (minder vermogen)
vervolgens kun je de brandstofpomp nog nazien.
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Broertje

  • Gast
Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2010, 10:13 »
Beste Ad, dank voor je reactie.
Maar het echte grote probleem was al opgelost hoor.
Heb vol vermogen weer, en hoe ;-)

Maar het gaat om de wat mindere start na het plaatsen van de nieuwe gasschuif. (starten in de vroege ochtend).
Het is net alsof ik op 1 poot start en en als ik dan in dit moment (van moeilijk lopend en klinkende geluid)...ff 1 of 2 keer gas geef....loopt hij gelijk op 2 poten weer. En goed ook ! Daarna nul problemen met rijden.
Alleen de koude start zeg maar...snap je ?

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2010, 11:55 »
choke aan 1 cylinder die net niet lekker loopt?
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Broertje

  • Gast
Re: Geen vol vermogen meer
« Reactie #20 Gepost op: 19 oktober 2010, 12:07 »
Ok, de gaskabel is er ook helemaal af-geweest nl.
Zou dat het kunnen zijn...maar een tip om naar te kijken ;-) Thx