Techniek > Honda Transalp

Tacho-opnemer

(1/1)

chadchop:
Enige tijd geleden begon mijn naald van de km teller wat raar heen en weer te springen.
Eerst maar eff de topics bij langs en info opdoen.
Motor maar eff op de lift en het voorwiel eruit, tacho opnemer eerst maar eff in een terpentine badje gedaan om schoon te maken, bleek de teflon rad aan 1 kant weggesleten te zijn, hmmmm, handeltje meegenomen naar een niet te noemen zaak in Groningen, hebben ze daar het spul bekeken en kwamen tot de conclusie dat het hele spul maar moet worden vervangen.
Kosten 147 euro maar wel zelf monteren.... Moet er nog eff over nadenken, op mijn werk het hele spul nog eens nagekeken onder de microscoop, blijkt alleen de teflon rad kapot te zijn, de rest van de behuizing en het wormpje was in goede staat.
Ook de 2 ringen waren vlak als een lineaal.. Mulders motoren maar gebeld in Veendam, de situatie uitgelegd en de teflon tandrad besteld, binnen 3 dagen in huis, gemonteerd, dot vet erin en proefrijden.

Kosten 24 euro incl. verzending.
Spul inelkaar gezet en het werkt weer best naar behoren, wat ik hiermee wil zeggen en duidelijk wil maken dat de meeste motorzaken uit zijn om zoveel mogelijk te verdienen aan de klant, maar met een beetje inzicht en goed verstand kan je een hoop geld besparen.
Dit geldt niet alleen voor dit item maar er zijn zoveel dingen die je met een enkel onderdeeltje kan oplossen zonder complete sets te kopen op aanraden van de dealer.
Als er leden zijn met soortgelijke ervaringen hoor ik het graag.
Misschien een aparte Topic te openen met ervaringen waarin je aangesmeerd word met dure reparaties en onderdelen en achteraf het niet had hoeven te gebeuren ?

Grt

Peter

4Plugs:
Yep, onlangs zelf ook het teflon wormwiel vervangen.

Wel is het belangrijk om ALLE teflon resten uit de metalen behuizing te krijgen (kunnen stukjes verborgen achter het metalen wormwiel zitten, dus overmatig spoelen, uitblazen met perslucht, en dat tig keer herhalen tot je er zeker van bent dat er ècht niks meer uitkomt.

Ieder vuiltje kan namelijk je nieuwe wormwieltje compleet slopen. En natuurlijk goed inpakken in vet. Overtollig vet slingert er wel uit. Wat betekent dat je je voorwiel een keer goed schoon mag maken :P (ervaring  ;D)

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Mobile View