Auteur Topic: Waar zitten dynamo & spanningsregelaar?  (gelezen 2286 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joolski

  • Gast
Waar zitten dynamo & spanningsregelaar?
« Gepost op: 06 november 2010, 13:53 »
Dag forumers;

Weer een 'niet startende' transalp 600v uit 1993. Ik heb al de nodige onderwerpen gelezen en ben al wat wijzer. De accu is nog goed (ik had die in eerste instantie vervangen omdat ik dacht dat die gewoon 'op' was, maar de nieuwe accu liet de motor na een paar ritjes ook niet meer starten). De accu laad aan een lader nog wel goed op, en daarna gaat het weer een paar dagen goed.

Vanochtend even de multimeter tussen de min-kabel gehangen. Met de verlichting uit was de laadstroom 1 ampere. Met de lampen echter aan, werd er 2 tot 3 ampere uit de accu getrokken. Dat is dus het 'probleem'; de laadstroom is niet meer genoeg.

Ik las al dat spanningsregelaar & dynamo mogelijke verdachten zijn. Ik heb al het algemene document over de techniek van spanningsregelaars en dynamo's gedownload, maar misschien dat iemand mij wat concrete tips gaan geven.

1: Waar zitten spanningsregelaar & dynamo  ??? . Zit de dynamo net achter de 2e (achterste) cylinder? Of is dat de startmotor...  En de spanningsregelaar, is dat het 'ding' van c.a. 5 x 5 cm met de koelribben?

2: Hoe kan ik uitsluiten wie van de 2 nog goed is?

3: Waar kan ik het best het betreffende onderdeel aanschaffen als we weten wat het is?

Alvast dank voor jullie tips!
 

Offline V-Twin

Re: Waar zitten dynamo & spanningsregelaar?
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2010, 15:29 »
In volgorde van je vragen:
1. dynamo zit in je blok aan de linkerzijde achter die grote imbus. Spanningsregelaar is inderdaad dat ding met koelribben. Check ff de stekkerverbindingen die willen nog wel eens corroderen met alle gevolgen van dien.
2. Spanningsregelaar: motorstarten en Multimeter op de accu aansluiten en laadspanning meten bij ingeschakelde verlichting en 5.000 tpm moet dan boven de 13,0 Volt uit komen.
Dynamo: gaat zelden kapot. Snelle methode is de drie gele draden onderling op weerstand meten. De gele dragen mogen onderling geen contact maken dus weerstand oneindig groot.
3. Ad Mies van MSD motorbanden in Sprundel, 06-29073611 of 06-10072878, kan je aan een nieuwe helpen.

Joolski

  • Gast
Re: Waar zitten dynamo & spanningsregelaar?
« Reactie #2 Gepost op: 07 november 2010, 09:51 »
@ V Twin: Thanks! Ga zo meteen ff aan de slag. Als ik er achter ben rond ik't draadje af.

Joolski

  • Gast
Re: Waar zitten dynamo & spanningsregelaar?
« Reactie #3 Gepost op: 07 november 2010, 10:51 »
Dynamo: gaat zelden kapot. Snelle methode is de drie gele draden onderling op weerstand meten. De gele dragen mogen onderling geen contact maken dus weerstand oneindig groot.

Ik ben net even aan het (ver  ;D )gassen geweest in de garage en heb wat meetresultaten. De weerstand tussen de gele draden onderling is bijna niets, de weerstand tussen gele draad en de massa is wel telkens oneindig. Klopt dat?

De stekkerverbindingen heb ik even schoongemaakt. Zonder lampen aan is de spanning op de accu bij 5000 rpm 14 tot 15 volt. Met de lampen aan gaat die echter naar 12,5. Ook nog even de laadstroomgemeten. Zonder lampen aan c.a. 2 ampere laden, met lampen aan c.a. 2 ampere ontladen.

Van de (wissel)spanning op de gele draden wordt ik niet veel wijzer. Hij fluctueert. Een draad is slechts c.a. 1,5 V, de andere ergens tussen de 8 en 12V. Of ik nu onderling meet of naar de massa (ik heb de stekker niet losgemaakt, dus achter op de stekker gemeten terwijl die aangesloten was).

Dus...... de spanningsregelaar?  Ding wordt wel behoorlijk heet in ieder geval.

Offline robgoesdakar

Re: Waar zitten dynamo & spanningsregelaar?
« Reactie #4 Gepost op: 07 november 2010, 11:21 »
Dat klinkt inderdaad als je spanningsregelaar.

In Marocco had ik hetzelfde.
Ik vermoedde wat problemen en had gelukkig een voltmeter op de imo zitten.
Onder het rijden regelmatig controleren, en ik zag toen dat met licht aan de spanning langzaam af liep naar onder de 12 volt.
Licht uit, en heel langzaam liep spanning weer op naar 15 volt.
Licht weer aan, en hij liep weer langzaam terug....... etc etc etc... daarmee heb ik het nog 2 dagen vol gehouden, maar daarna was het op. Licht aan en ver boven de 18 volt gemeten....
Einde oefening.......

Geluk  voor mij destijds was dat een spanningsregelaar van de tenere ook past.... al moest je twee massa draden naar 1 koppelen.....

In jou geval dus inderdaad de spanningsregelaar vervangen.....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Joolski

  • Gast
Re: Waar zitten dynamo & spanningsregelaar?
« Reactie #5 Gepost op: 07 november 2010, 12:10 »
@ rob; dank. Ik ga die regelaar maar eens vervangen!

Heb inmiddels al contact met Willem om te kijken of hij misschien een juiste heeft liggen.