het effect van niet balanceren is net zo iets, als rijden met een te strakke ketting.
ook hier wordt het lager onevenredig belast
de kracht die onstaat door onbalans aan de buitenzijde van een wiel is hiermee te berekenen
F = mv^2/r
F = kracht in N
m = massa in kg
v = baansnelheid in m/s
r = straal in m
dan worden 40 gram toch al gauw forse kilogrammen en dit heeft zo zijn effect op de slijtage van lagers met eerdere uitval als gevolg
echter doordat de as opgesloten zit tussen meerdere rollagers voelen wij het niet direkt maar dat wil zeker niet zeggen dat het ook geen kwaad kan,
de methode van het wiel vrij laten draaien werkt zeer goed en geeft een zeer goed resultaat voor een statische balancering echter wordt de velg breder dan 3,5 inch dient statisch en dynamisch balanceren toch de voorkeur te hebben
De opbouw van een band is een kwetsbaar stukje techniek waarbij de hiel de archilles pees is van iedere band
hier wordt alles bij elkaar gehouden.. iedere beschadiging hieraan tast de stevigheid in zeer grootte mate aan en een hieldraadje is zo gebroken.
De demontage met een machine ontziet grootte krachten op dit kwetsbaar onderdeel mede omdat er met een soort vinger (de -montage kop) de zeer weinige ruimte optimaal benut wordt ,om zo de band te verwijderen en te plaatsen
Dit is eenvoudig met de hand niet te benaderen ongeacht welke banden ijzers je gebruikt.
Maar gelukkig hebben die meeste "kerels" een gedegen vakopleiding zodat zij ook weten waarmee zij bezig zijn en daardoor de risico's van hun handelen op een juiste manier kunnen inschatten
dit feit zorgt ervoor dat de meeste serieuse motorrijders zich toch vaak wenden tot een dergelijk specialist ongeacht alle goede bedoelingen van een leek
goed voor een noodgevalletje maar zeker niet alszijnde de juiste werkwijze
ten aanzien van lek rijden
ieder lek in een band vraagt om een inspectie want of je nu met een binnenband rijdt of tube less band , het is nooit te zien vanuit de buitenzijde te zien wat de schade is.
te vaak moeten wij zien dat het juist de (nood)reparatie's zijn die een band dusdanig verpest hebben dat reparatie op een juiste manier niet meer mogelijk is.
en dan moet er alsnog een nieuwe band op...
Het beste is gewoon niet teveel lek rijden...