Auteur Topic: Voorsorteren op een nieuwe band  (gelezen 262 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Voorsorteren op een nieuwe band
« Gepost op: 16 januari 2018, 22:49 »
Deze zomer verwacht ik weer aan een nieuwe set banden toe te zijn, en dat word een set, voor+achter. Ik kijk voor advies sowieso naar Ad in Sprundel, want die weet er wel wat van ;D maar ik zoek ook naar ervaringen van anderen, omdat ik er niet aan uit kom wat betreft het rijden onder 'alle omstandigheden'.

Mijn huidige banden zijn de Dunlop Trailmax:



Ik kan er weinig over vinden qua reviews, maar ik heb begrepen dat deze band 'uitlopend' zou zijn bij Dunlop. Ze zetten heel erg in op de Trailmax TR91 maar dat is een nieuwere band met een compleet ander profiel, en de Trailsmart lijkt mij al helemaal niks voor mij.

Ik zoek:

60/40 of 50/50
goede grip onder de meest brede omstandigheden (onder nul, regen, heet asfalt, grind, zand, modder noem maar op)
beschikbaar in 130/80-17 en 90/90-21
ook geschikt voor hogere snelheden/bochten op de snelweg (max ~130km/u)

Duurzaamheid qua kilometers is mooi meegenomen, maar ondergeschikt aan de andere wensen.
Favoriet bij veel mensen lijkt te Heidenau K60 Scout te zijn, en die lijkt inderdaad alle wensen aan te vinken.... maar volgens veel reviews moet je met deze band heel erg uitkijken bij nat asfalt. De meningen lopen uiteen van 'pas je rijstijl aan' tot 'vermijd de regen'. Ik rij uiteraard met (zeer) aangepast rijgedrag bij regen, maar ik moet wel gewoon een fatsoenlijke noodstop kunnen maken, ik heb geen ABS, en volgens n reviewer zou de band zelfs continue wheelspin geven bij nat weer. Dat wil ik absoluut niet.

De TKC70 en TKC80 zouden volgens diverse reviewers niet het door mij gewenste gedrag geven onder al deze condities. Ik ken de banden niet, maar hoor ze wel veel (positief) genoemd worden in mijn omgeving. Ze zouden wellicht ook minder geschikt zijn bij temperaturen onder nul.

Mijn huidige banden doen het geweldig, ook bij nat weer, de enige 'downside' is dat ze relatief snel slijten (de laatste had ~9000km gedaan tot ~2mm resterend).


Ik vind het dus heel lastig! Wie heeft er ervaringen die bovenstaande bevindingen tegenspreken, en wie kan er andere merken/types noemen die misschien heel goed bij mijn wensen passen?
Transalp XL600V

Offline jorisvanhoute

Re: Voorsorteren op een nieuwe band
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2018, 08:12 »
Ik rij zelf heidenau k60 scout en kan het verhaal van continue wheelspin niet beamen.
Ik vind zelf het gedrag bij nat weer erg goed te doen. Vanwege het profiel "zingt"de voorband wel wat.
Ook merk je dat bij snelweg kilometers de achterband erg snel vierkant afslijt.

verder dik tevreden, geeft me aardig wat vertrouwen op offroad paden in vergelijking met michelin anakee (vorige band).

Ik rij rd07a

Offline ddw

Re: Voorsorteren op een nieuwe band
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2018, 10:15 »
Ik rijd nu ook een km of 4000 k60 scout na de anakee 3 en kan mij prima vinden in het verhaal van joris, topband! Ook met de sneeuw was ik erg blij met het extra profielx

Doorspinnen doet de band bij mij ook niet (op asfalt dan). Dat ligt misschien meer aan het vermogen dat erop staat, met genoeg vermogen gaat alles spinnen.

Dat iemand een band afzeikt is prima, maar als dat op een totaal andere motor is zegt het nog niks (persoonlijke voorkeur daar gelaten)

Edit: ik rij rd07a
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline bassertoon

Re: Voorsorteren op een nieuwe band
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2018, 10:29 »
Wat een geniale mensen zijn dat toch die reviewers :)).
Theoretisch zal elke band "die iets aandrijft" een zekere slip hebben, alleen merk je daar gelukkig niks van.

Ik heb 2 sets Heidenau K60 Scouts op mij F800GS versleten 10.000 km ongeveer en heb ze nu weer op de AT.
Op droog asfalt en harde zandpaden, gravelwegen allemaal prima.
Regen ben ik een schijter maar ik kan er mee leven, rij zo voorzichtig dat ik nooit glij waarschinlijk. heb wel ABS.
In rul zand en modder vind ik het best nog tegenvallen qua sturen voorkant en tractie achterkant.
Als je niet teveel pk's hebt kan je achter ook de "niet scout" versie overwegen die schijnt aanzienlijk meer tractie te leveren off-road.


Offline Trigger

Re: Voorsorteren op een nieuwe band
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2018, 15:05 »
Ok, er werd ook vermeld dat de K60 scout een enorme levensduur zou hebben vanwege die doorlopende 'strip' in het midden van de band (20k zou mogelijk zijn) en dat dit ook gelijk de veroorzaker van de grip (of het gebrek daaraan) in natte omstandigheden zou zijn.

Ik begrijp dus nu dat jullie je totaal niet in deze beschrijving kunnen vinden.

Wat betreft het vermogen: Het is een gewone Transalp 600 met (origineel) 55pk, dus dat lijkt mij zeker niet 'teveel'. Ik rij ook niet met wheelies weg maar begeef me wel in hele drukke verkeersomstandigheden, kleine rode steentjes, kinderkopjes, het is zeker niet altijd asfalt wat ik rijd in de steden, ik wil absoluut niet inboeten op de (in mijn beleving hele goede) grip die mijn Dunlops mij geven. Als ik die 'los' wil trekken moet ik echt behoorlijk mijn best doen en op gravel of zand gaan rijden, want op asfalt lukt me dat zeker niet, ook niet in de regen. Overigens kennen ze wel het fenomeen 'snel vierkant worden' op de snelweg inderdaad.

Zijn er behalve de Heidenau's nog meer banden die ik zou moeten willen overwegen?
Heeft iemand b.v. ervaring met de Mitas E-07?
https://adventuremotorcycle.com/gear/mitas-e07-tires-review

Hier een van de reviews die slecht afgeven op natte grip van de K60 Scout:

https://www.youtube.com/watch?v=TL4aY3RjXjA
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2018, 15:34 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline bassertoon

Re: Voorsorteren op een nieuwe band
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2018, 20:14 »
De doorlopende strip is voor langere levensduur bij motoren met veel (wat is veel) vermogen en veroorzaakt denk ik het gebrek aan tractie in los zand/modder. Dit schijnt met de niet scout versie veel beter te zijn.

De matige natte grip lijkt mij te komen door de door Heidenau gekozen (harde) compound die voor de lange levensduur zorgt. Als je de ideale band gevonden hebt ben ik benieuwd welke dat is want het is toch een compromis tussen heel veel eigenschappen die tegenstrijdig zijn.

Qua slijtage heb ik 1 heidenau echt tot op het canvas kaal gereden en die was zeker niet vierkant.
 Verder valt mij nu op de Honda pas het zingende geluid van de voorband op. Bij de BMW hoorde ik dat alleen als ik ging staan terwijl de uitlaat veel stiller was.

Offline xrvtuur

Re: Voorsorteren op een nieuwe band
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2018, 20:17 »
die strip in het midden bij de K60 scout is pas vanaf 140 breed, dat is te breed voor je alp, dus als jij die band kiest in de goede maat heb je er een zonder strip.
Avon heeft een nieuwe band die misschien wel aan je eisen voldoet, de avon trekrider ( niet te verwarren met de trailrider)
Ik heb ervaring met de tkc 70 onder mijn varadero, band heeft veel grip op droog en nat en ook op gravel, klei , modder en dergelijke is wat minder. Maar de combinatie zware motor , vermogen en hitte werkte voor mij niet goed maar ik denk dat het voor de alp een goede band is.
Varadero SD02  2004
Africa Twin RD04  1992

Offline M_Duiker

Re: Voorsorteren op een nieuwe band
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2018, 21:49 »
Ik rijd nu ook een km of 4000 k60 scout na de anakee 3 en kan mij prima vinden in het verhaal van joris, topband! Ook met de sneeuw was ik erg blij met het extra profielx

Doorspinnen doet de band bij mij ook niet (op asfalt dan). Dat ligt misschien meer aan het vermogen dat erop staat, met genoeg vermogen gaat alles spinnen.

Dat iemand een band afzeikt is prima, maar als dat op een totaal andere motor is zegt het nog niks (persoonlijke voorkeur daar gelaten)

Edit: ik rij rd07a

Moet zeggen dat de Anakee 3 op de XL700 ook met Sneeuw heerlijk presteert!
Wanneer je me tegenkom zwaai dan ;)

Offline James Bond

Re: Voorsorteren op een nieuwe band
« Reactie #8 Gepost op: Gisteren om 17:08 »
Hier TKC70 banden op een xrv750 1996. Superband. Met modder minder geschikt. Prima op autosnelweg en onverharde Alpenpassen.
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline luwe

Re: Voorsorteren op een nieuwe band
« Reactie #9 Gepost op: Gisteren om 18:53 »
heb een k60 op een 700 viind hem top je  kunt er alle kanten mee op 50-50
ook getest met 170 is hij stabiel maar meest 130 op de 700
maar het is wat wil je er mee ??   dat is zo persoonlijk
een goed gevoel gaat voor slijtage das mijn mening
weet nog niet hoeveel km ik er mee doe       als je er maar lekker bij voelt  ;)

Offline Trigger

Re: Voorsorteren op een nieuwe band
« Reactie #10 Gepost op: Gisteren om 19:09 »
heb een k60 op een 700 viind hem top je  kunt er alle kanten mee op 50-50
ook getest met 170 is hij stabiel maar meest 130 op de 700
maar het is wat wil je er mee ??   dat is zo persoonlijk
een goed gevoel gaat voor slijtage das mijn mening
weet nog niet hoeveel km ik er mee doe       als je er maar lekker bij voelt  ;)

Ik heb naar aanleiding van tips hier en op een ander forum een aantal reviews opgezicht over andere banden dan de K60 en TCK70/80.

Wat ik ermee doe: Ik rijd naar rato echt niet 50% van de tijd offroad. Ik rijd zelfs heel veel snelwegkilometers, vaak 150/200km op een dag met uitschieters naar 400/500. Maar ik ben prima tevreden met de huidige 'mix' van rijgedrag op de Dunlop banden. Ik heb geen band nodig die 'meer' asfalt gericht is dan ik nu heb.

Die keren dat ik offroad ga wil ik daarentegen wel de best mogelijke band, gezien het compromis. Ik ga dit jaar veel meer offroad kilometers maken. Ik ga nog geen TET rijden maar wel een leuke mix van zand, grind en soms misschien modder, eventueel nog eens een cursus hier en daar.

Ik ben uitgekomen op de Mitas E-07 en zodra de Dunlops ver genoeg versleten zijn ga ik dat even met Ad regelen :).
Transalp XL600V

Offline Brombeer

Re: Voorsorteren op een nieuwe band
« Reactie #11 Gepost op: Gisteren om 23:14 »

Dag Trigger,


De band die jij omschrijft bestaat niet. Het is altijd een compromis. Elke band die je uit probeert zul je achteraf aanmerking op hebben.

Ik vond de K60 Scout een listig baggerbandje. Het is dat ik kan rijden, maar nat breekt dat ding achter uit when you least expect it.

Iedere band heeft zijn grens, maar die Scout die doet maar wat. Droog had ik er geen problemen mee.

Op miraculeuze wijze heb ik weer een Trailwing 152 (achter) en die vind alles lekker. Heel voorspelbaar.

Vr heb ik nu een Michelin Sirac die ik van ellende maar op rij en die heeft me nog nooit wat geflikt, maar ergens durf ik er niet echt keihard mee.


Bandentopic  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)