man man man, wat is het koud! Gisteren echt pijnlijke vingers op de motor, al na 15 minuten rijden.
Je verliest warmte op 2 manieren: geleiding en convectie (straling).
De betere winterhandschoenen hebben een zilverfolie aan de binnenkant om warmteverlies via straling te voorkomen. Echter minstens de helft van het probleem is verlies door geleiding: je vingers maken contact met de handschoen die weer in contact staat met de buitenlucht. De afkoelingsfactor bepaalt mede hoe snel dat gaat.
Bij handschoenen met vingers en duim is dat contactoppervlak groot. Bij die twee-vingerige dingen is dat al minder. Bij echte wanten nog weer minder, dus (langer) warme handen. En je kunt gaan voor verwarmde handschoenen.
Een paar manieren om geleiding te verminderen: een fleece of (kunst-)zijden binnenhandschoen. Deze materialen geleiden zeer slecht en dat voelt warmer. Je moet dan een maatje groter buitenhandschoen kiezen want anders knelt het de bloedsomloop af.
Een luchtlaag creeeren tussen je handschoen en de directe buitenlucht/rijwind is het meest effectieve om geleding te verminderen.
Je kunt van die stuurmoffen op je motor zetten, dat houdt de rijwind buiten of je koopt wanten van regenpakkenspul die je over je gewone handschoen heen trekt. Dat is winddicht. Zo'n regenwantje verdubbelt zomaar je rijtijd, met elk type handschoen wat je gebruikt.