Auteur Topic: Laatste aankoop  (gelezen 434503 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Grubeater

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1470 Gepost op: 23 januari 2018, 15:48 »
Setje voetsteunen en rempedaalverbreder van Pim binnen gekregen en een ander schakelpookje zoals aangeraden.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Fredsel

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1471 Gepost op: 28 januari 2018, 14:45 »
zo...spullen zijn binnen  :D, nu nog de tijd vinden om alles te monteren:
carterplaat
crash-bars
handkappen
stalen remleidingen
remrevisie
progressieve voorveren
bredere voetsteunen
en evt de motor een andere kleur spuiten (olijf groen/leger groen)

Offline The Headless Horseman

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1472 Gepost op: 28 januari 2018, 16:18 »
Je hebt iig lekker de ruimte om te sleutelen Fredsel  8)
Persoonlijk zou ik het overspuiten van de motor zonde vinden  :-\ Dat blauw past een 650 juist goed  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Fredsel

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1473 Gepost op: 15 februari 2018, 10:22 »
achterschokbreker voor mijn TA 650

Offline honda2x

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1474 Gepost op: 27 februari 2018, 15:25 »
Op de motorbeurs  na  even het transalp stand te hebben bezocht  en daar koffie gedronken  en bij gepraat kwam ik deze tegen bij een ander stand .

Nu toch een voor het eerst zins tig jaren echte  motorbroek  gekocht    ;)

Offline Brombeer

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1475 Gepost op: 27 februari 2018, 21:47 »

18 / 21  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1476 Gepost op: 27 februari 2018, 22:26 »
Bling bling  8) Gaaf hoor  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline xrvtuur

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1477 Gepost op: 28 februari 2018, 14:23 »
Moet je dan ook een langere ketting Brom? Om je wiel zover mogelijk naar achter te krijgen omdat anders je noppen de binnenkant van je achterbrug raken
Varadero SD02  2004

Offline robgoesdakar

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1478 Gepost op: 28 februari 2018, 16:26 »
Op de AT past een 18" wil zonder problemen.
Enige waar je mee zult willen gaan spelen is de tandwiel verhouding.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1479 Gepost op: 28 februari 2018, 17:22 »

Ja daar is natuurlijk een rekensommetje voor, maar mij weten niet. Ugh.


Ik heb een 'R', dus wielekes 16-45. Naar mijn gevoel is 1 tand te weinig, 3 teveel. Van 45 naar 47, Rob?


 ::)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jan F.

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1480 Gepost op: 28 februari 2018, 17:43 »
Kun je ook je voortandwiel van 16 naar 15 gaan, zelfde resultaat maar komt je wiel wat naar achter. (Meer ruimte voor de nopjes)

Groet, Jan

Offline PimW

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1481 Gepost op: 28 februari 2018, 17:53 »
Als je het achterwiel ziet als de laatste stap in je overbrenging en de tandwielen tussen uitgaande as en wiel vereenvoudigd naar een ratio, dan kun je door de toename in wielomtrek (plusminus want ik weet niet want de band precies doet) een nieuwe ratio berekenen voor een gelijk effect tussen wiel en ondergrond.

Dan kies je daar weer je tandiwelen bij?

Volgens mij kom je dan op 16-47.6  8) Maar dat is uitgegaan van een wiel van 17''-->18''. Zou je denk ik ff de omtrek moeten meten met band voor een beter beeld.

Offline The Headless Horseman

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1482 Gepost op: 28 februari 2018, 18:30 »
Ik ben ook ooit van ‘17 -> ‘18 gegaan, maar merkte nauwelijks/geen verschil in de overbrengingsverhouding, dus heb de tandwielen gewoon gelaten wat het was  :)
Zou eerst maar eens rijden Brom, dan kom je er vanzelf achter óf het nodig is te veranderen!
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline xrvtuur

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1483 Gepost op: 28 februari 2018, 20:35 »
Kun je ook je voortandwiel van 16 naar 15 gaan, zelfde resultaat maar komt je wiel wat naar achter. (Meer ruimte voor de nopjes)

Groet, Jan

maar als je 45 van achter hebt is dat geen goed idee want 45 gedeeld door 15 is 3 en dat schijnt nogal slijtage te geven
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1484 Gepost op: 28 februari 2018, 22:15 »

Ik vond een rekenmodel dat uitgaat van de band-diameter


We rekenen gemakshalve bandenmaat 140/80. Maar je kunt het met dit model voor iedere band uitrekenen. De huidige 'oude'  gear ratio is 45 : 16 = 2.8125


Ik Google w.b. berekenen van band-diameters:

Band diameter = 2  x  (breedte : 25.4)  x  (percentage : 100)  + velg diameter

Daaruit volgt:

- 140/80-17 = 25.81 inch
- 140/80-18 = 26.81 inch


Ik Google w.b. gear ratio's:

nieuwe bandmaat : oude bandmaat x oude gear ratio. Waarin oude band 25.81, nieuwe band 26.81, gear ratio 45 : 16 = 2.8125

26.81 : 25.81 = 1.0387446726 x 2.8125 = 2.9214... (= nieuwe ratio)

M.a.w., om de grotere wielomtrek -zo goed mogelijk- te compenseren is een nieuwe tandwielverhouding vereist die het dichtst in de buurt komt van die 2.92

16 x 45 = 2.81
16 x 46 = 2.87
16 x 47 = 2.93
16 x 48 = 3.00

Je kunt diezelfde tandwiel berekening maken voor 15- of 17-voortandwielen en daarbij het juiste achtertandwiel vinden.


Pim kwam uit op een achtertandwiel van 47.6, maar die bestaat uiteraard nie. Wel kun je daaruit opmaken dat volgens zijn berekening zowel 47 als 48 kan.

Volgens mijn gevonden rekenmodel echter, en aansluitend op mijn eerdere 'gevoel', is het spot-on 16-47


Zoals Horse al zegt, ik kijk es wat het uitmaakt zonder tandwielaanpassing. Met 2 tanden groter achter moet ook de ketting 2 schakels langer. Die kettingset heb ik nog niet zo lang. Ik gebruik visjes om de ketting te sluiten, dus in dat geval plak ik er mooi een tweetal vissen tussen.


Techies  in 'gewone' topics :)




« Laatst bewerkt op: 01 maart 2018, 00:19 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jan F.

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1485 Gepost op: 28 februari 2018, 22:29 »
maar als je 45 van achter hebt is dat geen goed idee want 45 gedeeld door 15 is 3 en dat schijnt nogal slijtage te geven

Dat verhaal gaat wel vaker de ronde maar is een broodje aap verhaal.
 Zou inderdaad kloppen als je een direkte tandwiel overbrenging hebt. Dan komt na elke 3 omwentelingen dezelfde tanden op elkaar.
Echter.....bij een kettingoverbrenging met een ketting van 118 schakels zul je niet vaak dezelfde tand op dezelfde kettingschakel hebben.
118 is niet deelbaar door 15, 16, 45,47 of 48.

Groet, Jan

Offline Brombeer

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1486 Gepost op: 28 februari 2018, 22:37 »
Nou ja in zoverre,


Een 16-er tandwiel gebruikt zeg 7 tanden om de aandrijfkracht te verdelen, een 15-er bijvoorbeeld 6,5 tand.

Waarmee per tand dan wel een grotere kracht wordt uitgeoefend. Alsmede dat een een 15-er wieleke steeds één tandje eerder aan de beurt komt en daarmee zijn tandjes vaker gebruikt worden. Lijkt mij dan.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jan F.

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1487 Gepost op: 28 februari 2018, 22:51 »
Dat klopt zeker Brom.

Ik reageerde meer op het fabeltje dat het aantal tanden niet deelbaar zou mogen zijn omdat dat verhoogde slijtage zou geven.

Groet, Jan

Offline Brombeer

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1488 Gepost op: 28 februari 2018, 22:56 »

Oh die. Ok, ja  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1489 Gepost op: 01 maart 2018, 09:12 »
Mij maakt het momenteel niet meer zoveel uit. Zou moeten kijken wat er nu al een paar jaar op ligt en maar niet lijkt te slijten, maar is volgens mij 16x47
Ik heb in het begin ook nog een met een 50-tands achtertandwiel gereden  8)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1490 Gepost op: 01 maart 2018, 09:31 »

16 x 45 = 2.81
16 x 46 = 2.87
16 x 47 = 2.93
16 x 48 = 3.00

Je kunt diezelfde tandwiel berekening maken voor 15- of 17-voortandwielen en daarbij het juiste achtertandwiel vinden.


Pim kwam uit op een achtertandwiel van 47.6, maar die bestaat uiteraard nie. Wel kun je daaruit opmaken dat volgens zijn berekening zowel 47 als 48 kan.

Volgens mijn gevonden rekenmodel echter, en aansluitend op mijn eerdere 'gevoel', is het spot-on 16-47




Kan heel goed hoor, ik was te lui om de band er bij te betrekken.

edit: Ik heb ook een rekenfoudje gemaakt zie ik  :o Kom nu op 16:46.7426  ;D
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2018, 09:44 door PimW »

Offline Brombeer

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1491 Gepost op: 01 maart 2018, 10:56 »

Nah ik denk wel dat het zinvol is te weten wat het nieuwe ijkpunt is, gelijkwaardig aan de originele fabrikant specificatie. Omdat een simpele verandering van bandmaat of één van de kettingtandwielen de gehele overbrenging, van de krukas af, beinvloedt.


In het voorbeeld van Rob, die heeft ook een 18 inch achterwiel. Zijn verhouding is dan ook bijgesteld naar 16-47. Zijn motor gedraagt zich w.b. verhouding toerental/snelheid per versnelling daarmee nog precies het zelfde als voorheen. Je hebt het nu puur over compenseren van een nieuwe wieldiameter (of bandmaat) om dezelfde prestaties te behouden.

Het staat verder helemaal los van Rob zijn situatie. Hij wilde veel offroad rijden. Zeker in Nederland heb je offroad meer aan efficient benutten van het vermogen dan aan snelheid. Je kunt in die situatie het vermogen positief beinvloeden door de tandwielverhouding te vergroten (meer 'trekkracht'). Waarbij een duidelijk waarneembare verbetering doorgaans wordt bereikt met een vergroting van 1 tand vóór ofwel 3 tanden achter.

Als Rob zijn op 18 inch aangepaste tandwielverhouding 16-47 was, dan strookt het dat hij -om zijn vermogen efficienter te benutten, achter 3 tanden groter ging (47 >> 50). Hij heeft nu dus meer 'trekkracht', maar iets kortere versnellingen. Dat is een joeperd van een tandwiel, maar de eerste 2 tanden is hij dus kwijt aan zijn 18 inch-compensatie. Zijn ketting is dan ook 5 schakels langer dan de originele.


Waarom wil ik dit??  ???


 ;D

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1492 Gepost op: 01 maart 2018, 11:08 »
Omdat het kan vermoed ik.


;D

Offline xrvtuur

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1493 Gepost op: 01 maart 2018, 12:36 »
Dat verhaal gaat wel vaker de ronde maar is een broodje aap verhaal.
 Zou inderdaad kloppen als je een direkte tandwiel overbrenging hebt. Dan komt na elke 3 omwentelingen dezelfde tanden op elkaar.
Echter.....bij een kettingoverbrenging met een ketting van 118 schakels zul je niet vaak dezelfde tand op dezelfde kettingschakel hebben.
118 is niet deelbaar door 15, 16, 45,47 of 48.

Groet, Jan

Als je bij gearingcommander je motor gegevens invult, zie je dat het niet helemaal een broodje aap verhaal is. In de onderste kolom zie je hoeveel meer keren contact er is . tja je kettingset is gewoon eerder versleten, dat kan je gewoon voor lief nemen natuurlijk.

http://www.gearingcommander.com/
Varadero SD02  2004

Offline robgoesdakar

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1494 Gepost op: 01 maart 2018, 16:17 »
Toch maar even het vuil van de tandwielen afgewreven  :angel:
16 : 49  rijdt ik dus nu, en dat bevalt eigenlijk prima. Lekkere trek kracht en snelweg ziet ie eigenlijk nooit....
Daarvoor had ik een iets andere verhouding volgens mij, maar weet niet meer welke, en heb gewoon tandwielen gemonteerd die ik had liggen vanuit de experimenteer fase.

Ik weet dat ik in 2009 dus wel ge-experimenteerd heb met die verhoudingen, en die 50 werd wel erg 'fel' en oncomfortabel op de snelweg.

Het is ook weer iets heel persoonlijks denk ik.... (lekkere dooddoener weer ;) )....

Een exacte 1:3 verhouding heb ik altijd vermeden omdat de snelle logica me vertelde dat je dan een vele malen regelmatiger patroon draait, en dat verhoogd slijtage......
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Jan F.

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1495 Gepost op: 01 maart 2018, 18:06 »
In de onderste kolom zie je hoeveel meer keren contact er is . tja je kettingset is gewoon eerder versleten, dat kan je gewoon voor lief nemen natuurlijk.

http://www.gearingcommander.com/

Klopt helemaal maar komt zoals Brom al aangaf doordat het tandwiel 1 tand minder heeft. Niet door de tandwielverhouding 1:3

Groet, Jan

Offline Brombeer

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1496 Gepost op: 03 maart 2018, 09:42 »

Als jullie het niet erg vinden ga ik me hier niet in verdiepen, maar ik ga gevoelsmatig met Jan F. mee.

Als tandwielen op elkaar draaien dan geeft iedere verhouding, uitkomend op een rond getal, de meeste slijtage op steeds dezelfde groep tanden. Maar, misschien praat ik poep maar ik ging me er toch niet in verdiepen  :P


Voor door een ketting aangedreven tandwielen is die rekensom vast ook wel te maken, maar 1:3 over 118 schakels....  ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline EDxrv

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1497 Gepost op: 03 maart 2018, 17:59 »
Lange tijd over getwijfeld Maar nu: Zadel van viking seats Voor met twee personen naar Zweden en Polen Nog niet zelf getest vanwege kou

Offline honda2x

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1498 Gepost op: 03 maart 2018, 21:07 »
kon het niet laten  ;D  prijs was zeer goed en heb er 1 bijgekocht voor loop of sloop zover ik kan zien alles zit erbij dan behalve de cdi dat ga ik over een paar maanden wel bekijken .

vooralsnog even laten staan dat  kan  hebt geen geen kenteken  bj 86

Offline Gilbert N

Re: Laatste aankoop
« Reactie #1499 Gepost op: 17 maart 2018, 16:13 »
Wat doe je op zo’n koude zaterdag!
Setje progressieve voorveren gemonteerd. Dat wordt een plezier!
Ik kijk al uit naar mijn eerste rit.