Ik vond een rekenmodel dat uitgaat van de band-diameter
We rekenen gemakshalve bandenmaat 140/80. Maar je kunt het met dit model voor iedere band uitrekenen. De huidige 'oude' gear ratio is 45 : 16 = 2.8125
Ik Google w.b. berekenen van band-diameters:
Band diameter = 2 x (breedte : 25.4) x (percentage : 100) + velg diameter
Daaruit volgt:
- 140/80-17 = 25.81 inch
- 140/80-18 = 26.81 inch
Ik Google w.b. gear ratio's:
nieuwe bandmaat : oude bandmaat x oude gear ratio. Waarin oude band 25.81, nieuwe band 26.81, gear ratio 45 : 16 = 2.8125
26.81 : 25.81 = 1.0387446726 x 2.8125 = 2.9214... (= nieuwe ratio)
M.a.w., om de grotere wielomtrek -zo goed mogelijk- te compenseren is een nieuwe tandwielverhouding vereist die het dichtst in de buurt komt van die 2.92
16 x 45 = 2.81
16 x 46 = 2.87
16 x 47 = 2.93
16 x 48 = 3.00
Je kunt diezelfde tandwiel berekening maken voor 15- of 17-voortandwielen en daarbij het juiste achtertandwiel vinden.
Pim kwam uit op een achtertandwiel van 47.6, maar die bestaat uiteraard nie. Wel kun je daaruit opmaken dat volgens zijn berekening zowel 47 als 48 kan.
Volgens mijn gevonden rekenmodel echter, en aansluitend op mijn eerdere 'gevoel', is het spot-on 16-47
Zoals Horse al zegt, ik kijk es wat het uitmaakt zonder tandwielaanpassing. Met 2 tanden groter achter moet ook de ketting 2 schakels langer. Die kettingset heb ik nog niet zo lang. Ik gebruik visjes om de ketting te sluiten, dus in dat geval plak ik er mooi een tweetal vissen tussen.
Techies in 'gewone' topics