Auteur Topic: Laatste aankoop  (gelezen 434618 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline xrvtuur

Re: Laatste aankoop
« Reactie #510 Gepost op: 17 september 2013, 23:28 »
je remhendel een nachtje met een tierap vast zetten op je handvat
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Laatste aankoop
« Reactie #511 Gepost op: 17 september 2013, 23:31 »
Dat moet je ff uitleggen Arthur, nestelt het luchtbelletje zich dan in de remklauw?
 
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Laatste aankoop
« Reactie #512 Gepost op: 17 september 2013, 23:35 »
meestal is je rem de volgende ochtend niet meer sponzig, ik heb het bij het complexe remsysteem van de dero nog nooit geprobeert maar bij mijn vorige motoren lukte dit truukje altijd wel om de laatste lucht eruit te krijgen.
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Laatste aankoop
« Reactie #513 Gepost op: 17 september 2013, 23:39 »
Ok bedankt, ga ik morgen doen.
Werkt dat truukje alleen 's nachts of kan dat ook overdag?  :angel:
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline V-Twin

Re: Laatste aankoop
« Reactie #514 Gepost op: 18 september 2013, 09:02 »
Complex remsysteem zo met al die leidingen  :o
Volgens mij bestaan er nippels om het te kort aan lengte van het blokje bij het frame op te vangen. Je zou eens bij verschillende automaterialen zaken kunnen informeren of bij www.Biesheuvel.nl.
Bestaat er voor zo'n complex remsysteem trouwens geen beschreven procedure hoe je het systeem moet ontluchten? Voor een BMW GS bijv staat dat nauwkeurig beschreven. Volg je die procedure niet dan is de lucht er bijna niet uit te krijgen en bij de ABS versies heb je dan helemaal een probleem.
Die lussen bij het balhoofd zou ik btw zelf daar niet willen hebben. Als Ad Mies terug is van vakantie zou je eens aan hem kunnen vragen of hij die leidingen voor je zou kunnen inkorten. Nu is het een potentiële plek voor luchtbellen.

Offline xrvtuur

Re: Laatste aankoop
« Reactie #515 Gepost op: 18 september 2013, 10:56 »
voor het ontluchten van het remsysteem van de varadero is een bepaalde volgorde van ontluchten, dit staat beschreven in Haynes wpb. Ik ging er van uit dat Cas dit al wel had gedaan.
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Laatste aankoop
« Reactie #516 Gepost op: 18 september 2013, 12:36 »
Ik heb inderdaad de juiste volgorde aangehouden maar zoals V-Twin al zegt, in die scherpe bocht bovenin kan ook een flinke luchtbel blijven zitten.
Mijn remhendel en voetpedaal staan nu op spanning en dit is ook een prima methode om op lekkages te controleren.
En lekkages heb ik en veel ook. Op meer dan de helft van de banjo's sijpelt het door dus de boel zo vast gezet dat ik bijna door de draad heenga en nog steeds sijpelt het door.
De oorzaak is duidelijk te zien op de foto, links de nieuwe afdichtringen en rechts de oude. Nu kan de boel weer helemaal los om de oude ringen er terug op te zetten.
Ik heb gelukkig heel veel geduld en ben heel blij met mijn stahlflexleidingen van Melvin.
Uiteindelijk komt alles goed en gelukkig woont Ad dichtbij. Als ik de lucht er niet uit krijg, Ad heeft het zo voor elkaar.
Nu dus een dilemma, moet ik die lange leiding laten zitten of wachten tot Ad terug is en kijken of hij een oplossing heeft.
 

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: Laatste aankoop
« Reactie #517 Gepost op: 18 september 2013, 14:10 »
Vernieuwen van de ringen (koper of alu) is een standaard procedure bij het loshalen van de aansluitingen.
Soms heb je het geluk dat hij 2 keer bruikbaar is maar waarom zou je het risico nemen voor een paar dubbeltjes.

Ik weet verder niet of het gezichtsbedrog is, maar de oude ringen lijken niet echt origineel voor dit doel. Lijken mij meer op gewone vulringen.

Voor het ontluchten zou je ook een setje bij Louis.de kunnen aanschaffen. Pomp je de lucht er helemaal mee uit
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: Laatste aankoop
« Reactie #518 Gepost op: 18 september 2013, 14:48 »
26 ringen Marien!! Ik moet op de kleintjes letten hoor.
Zo'n setje wil ik wel bestellen bij Louis.nl maar .de heb ik ff gehad.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline V-Twin

Re: Laatste aankoop
« Reactie #519 Gepost op: 18 september 2013, 16:39 »
De dichtringen voor een remsysteem hebben een specifieke dikte en die haal je niet uit een assortidoos.

Overigens pas op met stevig vastzetten dat is niet zonder risico, je doet er verstandig aan om het met een momentsleutel te doen.

Offline Oldtimer

Re: Laatste aankoop
« Reactie #520 Gepost op: 18 september 2013, 18:51 »
Citaat
moet op de kleintjes letten hoor.

Tja. dan verkoop je die dikke  knalpijpen toch gewoon  >:D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: Laatste aankoop
« Reactie #521 Gepost op: 18 september 2013, 20:19 »
Mijn Miivkes zijn niet te koop Marien, die bevallen me prima.  ;D
De oude ringetjes er weer op gezet en de boel op druk gezet, nog steeds een sponsje.
Morgen de methode van Arthur weer toepassen om te kijken of alles echt dicht is en of ik er nog wat lucht uit kan krijgen.
Tja, als je het hele remsysteem bekijkt zitten er heel veel hoekjes waar een luchtbel in kan zitten.  :-[
Sprundel is hier niet zover vandaan en ik moet daar toch nog een remschijf naartoe brengen, alles komt goed.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Laatste aankoop
« Reactie #522 Gepost op: 19 september 2013, 19:42 »
Nieuwe koperen ringen erop gezet, helaas, als het systeem onder druk staat nog steeds doorsijpelen van remvloeistof bij sommige banjo's. Als de boel niet onder druk staat zal er waarschijnlijk geen probleem zijn.
Morgen kijken of ik er nog wat luchtbelletjes uitkrijg en daarna de procedure nog een paar keer herhalen en dan gaan we weer rijden. ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline V-Twin

Re: Laatste aankoop
« Reactie #523 Gepost op: 19 september 2013, 20:05 »
Dit is dus niet goed Cas. Juist onderdruk moet de handel dicht en dan ook echt dicht zijn  :o
Weet je zeker dat je niet per ongeluk de banjo bouten hebt opgerekt zodat de bovenkraag licht vervormd is? Normaal gesproken vervang je bij de montage van de remleidingen ook direct de banjo bouten. Ja ik weet het kost een paar centen  ;)

Offline Cas

Re: Laatste aankoop
« Reactie #524 Gepost op: 19 september 2013, 20:17 »
Ik weet dat het niet helemaal goed is maar ik heb het ff gehad, ik ga het zo proberen. Lukt het niet dan gaat de hele teringzooi de kliko in en komt er een complete Hel set op, dat was ook mijn eerste keuze maar ze konden een blokje niet maken. Dat blokje zit er dus nu ook niet op, de hele originele metalen brug met 2 blokjes is vervangen door een dubbele banjo en een stuk remleiding over het spatbord heen. Dat kan Hel dus ook maken. De Hel set bestaat uit leidingen, blokjes, koperen ringen en banjo's en kost voor mijn Dero 360 euro. Ik weet dat iedereen hoog en laag springt over stahlflex, ik dus niet.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: Laatste aankoop
« Reactie #525 Gepost op: 19 september 2013, 20:41 »
hallo cas,

ik ben er zeker van dat je iets over het hoofd ziet

als lekken het grootste probleem is verwacht ik dat je ze veel te vast hebt gezet.
en ja dat kost je weer nieuwe afdichten let op 10 x 1,5 mm
vooral de juiste dikte is belangrijk en koper ringen kun je iets vaster zetten dan de alu want die vervormen heel snel waardoor lekken te verwachten is.
hel leidingen lossen dit probleem niet op  hooguit het gebruik van een moment sleutel

 probeer even geduld te hebben tot volgende week dan doen we het samen.
dan kunnen we samen op de kleintjes gaan letten en zorgen dat je veilig  de weg op kunt


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Laatste aankoop
« Reactie #526 Gepost op: 19 september 2013, 20:53 »
Zou heel goed kunnen Ad want toen ik de laatste banjo vaster draaide om hem dicht te krijgen trok ik bijna de motorfiets omver.  :o
Maar ik ga komend weekeinde toch rijden want het kriebelt weer, dus als ik na het weekeinde nooit meer op het forum ben................................. :-[  remprobleem.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Laatste aankoop
« Reactie #527 Gepost op: 19 september 2013, 21:06 »
volgens mij moet het niet vaster dan 25 tot 30 Nm, dus koop een goeie moment sleutel Cas, op termijn verdien je zo'n ding terug en het schilt wat ergernis
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Laatste aankoop
« Reactie #528 Gepost op: 19 september 2013, 21:06 »
De tering dan mag je blij zijn dat je nog nergens het draad uit getrokken hebt.

Offline Cas

Re: Laatste aankoop
« Reactie #529 Gepost op: 19 september 2013, 21:20 »
Verdorie, ik ga me hier bijna zitten schamen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Laatste aankoop
« Reactie #530 Gepost op: 19 september 2013, 21:27 »
al doende leert men, lego voor grote jongens ;)
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Laatste aankoop
« Reactie #531 Gepost op: 19 september 2013, 21:32 »
 ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: Laatste aankoop
« Reactie #532 Gepost op: 19 september 2013, 23:45 »
de aanhaal momenten bij alu banjo bouten en afdichtingen is slechts 14-17Nm
bij rvs banjo bouten en koper afdichtingen ca 24 Nm

dit is ruim voldoende

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Laatste aankoop
« Reactie #533 Gepost op: 20 september 2013, 00:44 »
de aanhaal momenten bij alu banjo bouten en afdichtingen is slechts 14-17Nm
bij rvs banjo bouten en koper afdichtingen ca 24 Nm

dit is ruim voldoende

Ok, dan heb ik een foutje gemaakt, ik vrees dat het bij mij 150 Nm is. :-\
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Laatste aankoop
« Reactie #534 Gepost op: 20 september 2013, 06:48 »
Niet, want dan zat je huilend naast je brommer omdat je alle remklauwen en verdeelblokjes aan het vervangen was/ moest laten repareren.

Offline Cas

Re: Laatste aankoop
« Reactie #535 Gepost op: 20 september 2013, 16:09 »
Tja, ik had alle banjo's handvast gezet en zo had ik ze normaal ook laten staan.
Maar zowel de voorrem als de achterrem goed op spanning gezet om er nog een beetje lucht uit te krijgen.
De voorrem zat bijna tegen het handvat dus de druk op het systeem was heel hoog.
Toen ik met mijn vinger langs de onderkant van een banjo ging merkte ik 2 spoortjes van remvloeistof op.
Alle banjo's met een doek goed droog gemaakt maar het probleem deed zich voor bij meerdere banjo's.
De druk eraf en alles bleef mooi droog, vandaag nog 100 km gereden en alles is mooi droog, alles dicht.
Als ik het systeem niet onder druk had gezet had ik er ook nooit iets van geweten en misschien is het altijd zo geweest.
Ik laat het maar zo, binnenkort naar Ad om het laatste beetje lucht eruit te krijgen en dan zullen we het erover hebben.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline S.Broekhuis

Re: Laatste aankoop
« Reactie #536 Gepost op: 22 september 2013, 17:34 »
Nieuwe mra kuipruit op mijn transalp gezet.

Ik had een verhoogde maar hierbij had ik hinderlijke turbulentie op mijn vizier.
Deze staat mooier en minder turbulentie!

Offline de sjeng

Re: Laatste aankoop
« Reactie #537 Gepost op: 23 september 2013, 13:01 »
 Nieuwe (gebruikte) voorvork/schijfremkappen  ;D

« Laatst bewerkt op: 25 september 2013, 08:14 door de sjeng »

Offline dropken

Re: Laatste aankoop
« Reactie #538 Gepost op: 23 september 2013, 18:47 »
stoer wil ik ook
groet Marcel.

Offline Two Plugs

Re: Laatste aankoop
« Reactie #539 Gepost op: 23 september 2013, 18:48 »
@ Sjeng mooi spul man!

Laatste aanschaf hier: met gierende banden over de digitale snelweg. Van 8MB ADSL naar 50MB kabelinternet, digitale TV én gratis bellen naar alle vaste nummers in Europa. Voor €40,50 per maand...  ;D En de eerste 3 maand voor €30,00!

Nope, geen UPC...
Nope, geen ESSENT
Nope, geen KPN...
Nope, geen Tele2...

Maar lekker de lokale SKV (Stichting Kabelnet Veendam). Soms is het een voordeel om in een uithoek te zitten!  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180