Auteur Topic: Benzinekeuze.  (gelezen 3297 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

chadchop

  • Gast
Benzinekeuze.
« Gepost op: 17 november 2010, 11:38 »
Heb mijn Transalp nu een half jaar.
In het begin heb ik altijd euro 95 getankt.
Eem medeclublid attandeerde mij erop dat ik euro 98 eens moest proberen, merkte heel weinig verschil. Vorige week heb ik de tank volgegooid met Shell Fuel save......
Op deze peut rijd ie wel heel beroerd, bokt een beetje en met stationair voel ik in de zit dat ie geen fijne verbranding heeft. Ook bij terugschakelen met gas dicht ploft ie aardig.
Dit heeft ie nog nooit gedaan.
Kan niet wachten tot de tank leeg is en gauw maar weer BP euro 98 tanken.
Verschil in bepaalde soorten benzine ? Ja !! Hier ben ik nu van overtuigd.
Andere leden ervaringen hiermee ?
Afstelling van de motor is goed, heeft onlangs grote beurt gehad en carbs gesynchroniseerd dus daar ligt het niet aan.

Grt

Peter

Offline Eddy

Re: Benzinekeuze.
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2010, 11:50 »
heb vaker gehoord dat deze shell benzine in oudere (auto) motoren niet goed of slecht werkt.
schijnt alleen geschikt te zijn voor de nieuwere type verbrandingsmotoren. Het voordeel dat deze brandstof moet geven zou dus ook alleen bij de nieuwere generatie verbrandingsmotoren van toepassing zijn.
het hoe en waarom weet ik niet.
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline michelbijl

Re: Benzinekeuze.
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2010, 11:58 »
In onze twin gooien wij afwisselend 95 of fuel save.

We merken weinig verschil in prestatie en verbruik. Bokken doe de motor niet en hij loopt netjes stationair. Kortom het maakt naar ons idee niet zoveel uit wat je erin gooit....

Offline Columbus (at work)

Re: Benzinekeuze.
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2010, 12:18 »
Is het niet zo dat fuel save en dat soort benzines een reinigende werking hebben en dat er vuiligheid is losgekomen en nu de brandstof toevoer hinderd?

ik tank trouwens XL van texaco en het verbruik is minder geworden.

Albert
Het is heerlijk om niets te doen en er daarna van uit te rusten

Offline Eddy

Re: Benzinekeuze.
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2010, 12:45 »
Weet alleen dat mijn zusje ooit is gestrand met haar goed lopende suzuki samurai.
ze had haar auto een keer verwend met een volle tank shell feul save....
auto hikte en bokte zo erg dat er niet mee te rijden viel.
de dealer kende het probleem..... tank leeg gemaakt, gewone brandstof er in.....probleem over!
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

chadchop

  • Gast
Re: Benzinekeuze.
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2010, 21:22 »
Bij navraag blijkt het aardig te kloppen, de nieuwe types Transalp hebben er weinig last van , maar de oudere typen Alp kunnen er inderdaad niet tegen.
Gewoon maar weer euro98 tanken, hier loopt mijn Alp het beste op.
Bedankt voor de reacties medeleden.

Groetjes en tot de stoombootrit aan wie deze meerijd.

Maartwin

  • Gast
Re: Benzinekeuze.
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2010, 19:36 »
Van Kassa;

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/dure-premium-benzine-rijdt-niet-zuiniger/speel/1/

Automobilisten die kiezen voor zogenaamde premium benzines zijn een dief van hun portemonnee. Een in opdracht van Vara’s Kassa uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat auto’s met premium benzine niet verder rijden dan met merkloze benzine. Ook blijkt dat een auto met premium benzine niet minder vervuilende stoffen uitstoot.

Veel beloftes in de reclame
Benzine met namen als Total Excellium, BP Ultimate en Shell V-power zijn gemiddeld vier procent duurder dan merkloze benzine. Oliemaatschappijen claimen in alle reclame-uitingen dat auto’s zuiniger en schoner rijden dankzij deze ‘premium benzine’.

Premiums houden uw motor schoon?
De oliemaatschappijen zeggen zich op uitgebreid wetenschappelijk onderzoek te baseren, maar de onderzoeksmethodes en resultaten worden angstvallig geheimgehouden. Ook aan Kassa wilden de maatschappijen geen openheid over de tests geven. Alle oliemaatschappijen scheppen enorm op over alle onderzoeken die ze naar hun benzine doen. Maar hoe die onderzoeken precies in z’n werk gaan, houden ze geheim. Shell schermt wel met een testje, dat het schoonmaakmiddel in de benzine moet promoten. En vieze kleppen in je motor zou leiden tot veel benzineverbruik. In het filmpje wordt vervolgens getoond dat Shell benzine een beter schoonmaakmiddel bevat dan andere benzines.

Kassa herhaalt de test in een Hilversumse garage. We nemen kleppen van een motor die zo smerig zijn dat ze branden als een fakkel, als ze even in de benzine gedoopt zijn. Welke benzine werkt het beste als poetsmiddel? De merkloze benzine, BP Ultimate, Shell FuelSave of Total Excellium? Net als de man van Shell in het reclamefilmpje brengen we de benzines een beetje op temperatuur. Dat doen we om de situatie in een motor na te bootsen. Dan mogen de zwartgeblakerde motoronderdelen een paar uur stoven om lekker schoon te worden. Het resultaat is teleurstellend. Alle benzines hebben een beetje vuil van de kleppen opgenomen, maar er is er geen één bij die er uitspringt. Misschien hadden we het gewoon met warm water moeten proberen.

Bestaat geen unieke merkbenzine
Kassa ontdekte dat er géén unieke merkbenzine bestaat. En waarom? De brandstof krijgt pas nadat het wordt gedistribueerd vanuit het distributiecentrum naar het pompstation een toevoeging waardoor het een merkbenzine wordt. Dit ontdekte Kassa nadat we gingen kijken bij zo’n distributiecentrum. Bij het distributiecentrum vullen tankwagens van verschillende maatschappijen bij dezelfde pomp hun tank. Alle benzine die in Noordwest Nederland wordt verkocht komt van één distributiepunt, dit is de BP terminal in de Amsterdamse haven. Wij ontdekten dat er niet alleen vrachtwagens van BP maar ook tankwagens van Shell en van andere merken zoals Total af en aan rijden om benzine op te halen. Zodra er pottenkijkers worden gesignaleerd verschijnt direct de politie, want BP vind het niet fijn dat we voor de poort rondsnuffelen. We zeggen dat we niks verkeerd doen en weggaan als dat moet, maar we krijgen toch een bekeuring. De tankauto’s mogen we van BP niet op tv laten zien, maar later bevestigt het bedrijf wel dat Shell en Total hier hun benzine komen halen. Bij het laden van de tankwagens wordt op deze plek een middeltje toegevoegd die algemene benzine verandert in – volgens de maatschappijen - unieke merkbenzine. FuelSave, Ultimate, Excellium: het is tot het laatste moment gewone benzine, met een kleine toevoeging en dan is het opeens een merk.

Onze eigen test
De afdeling Autotechniek van de Hogeschool Arnhem Nijmegen testte in opdracht van Kassa drie ‘premiums’ en vergeleek deze met een merkloze benzine van de witte pomp. Getest werden Shell FuelSave, Total Excellium en BP Ultimate. Onder gelijke condities werd een testauto in het laboratorium met de verschillende brandstoffen aangedreven. De auto werd blootgesteld aan een vooraf vastgelegde realistische ritcyclus. Deze werd in het laboratorium nagebootst. Ook werden er verschillende duurtesten (rijden met een vaste snelheid) gedaan. De HTS autotechniek in Arnhem heeft een reputatie op het gebied van alternatieve aandrijvingen. Maar ze hebben ook de kennis en de spullen in huis om onderzoek te doen naar gewone benzine. Ze hebben ook een rollerbank waarmee je in het laboratorium kunt simuleren dat een auto op de weg rijdt. Eén van de testauto’s van de hogeschool rijdt voor ons een echte route die door de computer wordt geregistreerd. Tijdens een rit van een half uur rijden we met het verkeer mee. Ongeveer een derde op de snelweg, en de rest in stoppend en rijdend stadsverkeer. De computer registreert alles wat in de motor gebeurt. Onderweg kopen we de premium brandstoffen in die we gaan testen. We kopen: BP Ultimate, Total Excellium en Shell FuelSave. We vergelijken de premium brandstoffen niet met elkaar, maar met een merkloze brandstof die we bij de witte pomp halen. Terug in het lab wordt de auto aangesloten op de gekochte brandstof en dan kunnen we beginnen met het testrijden van de route die in de computer staat. Uit alle tests kwam geen enkele benzine er beter of slechter uit dan de merkloze referentiebrandstof. Ook in de uitstoot werden geen verschillen gevonden.

Conclusie: 'Geen verschil met gewone benzine'
‘Hiermee is voor het eerst wetenschappelijk aangetoond dat premium benzine niet werkt’, zegt Bram Veenhuizen, leider van het onderzoek in Kassa. Veenhuizen erkent dat sommige chauffeurs de ervaring hebben zuiniger en prettiger te rijden met premium benzine. ‘Als je meer betaalt voor je benzine ga je misschien rustiger rijden en dat kan al snel een besparing van 10 tot 15 procent opleveren. Maar dat is dan wel een placebo-effect. ‘Een analyse van miljoenen tankbeurten door tankpasbedrijf Travelcard wees eveneens uit dat ‘premium rijders’ niet verder komen op een tank. Steeds meer leasemaatschappijen, grote bedrijven als de FNV, Getronics, Arcadis en de KLPD verbieden hun medewerkers inmiddels om premium benzine te tanken. Het is voor het eerst dat deze nieuwe benzines onafhankelijk en wetenschappelijk zijn getest. Behalve ons eigen onderzoek, hebben we ook geïnformeerd bij alle grote auto-importeurs. Geen van allen adviseert premium benzines. Gewone benzine is namelijk net zo goed.

Offline daandus

Re: Benzinekeuze.
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2010, 21:17 »
hier smul ik van!
... was ooit lid ...

Maartwin

  • Gast
Re: Benzinekeuze.
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2010, 22:28 »
hier smul ik van!
Zolang je maar geen additieven gebruikt ;D

Offline dj.verhulst

Re: Benzinekeuze.
« Reactie #9 Gepost op: 11 december 2010, 22:13 »
motoren zoals de alp 600 en 650 en de twin 750 ,, zijn motoren met een lage compressie en laag specifiek vermogen..

die dingen reageren helemaal niet op 91 of 95 of 98 ,,  dat sommige mensen toch iets merken, heb ik toch het idee dat het placebo effect,   of je moet een motor hebben die aangepast is ,, ander luchtfiler en uitlaat en een dyna run setje erin en afstellingen.

deze motoren kunnen op de meest beroerde mengsels rijden door de twin spark constructie en en lage compressie en laag specifiek vermogen.

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Offline Rommit

Re: Benzinekeuze.
« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2010, 10:23 »
Die van mij liep op 3 jaar oude benzine , en 1:50 ( 2 takt ) brandstof nog goed.

En net zoals er werd gezegd , de alp en twin zijn gemaakt om op de meest beroerde benzine te rijden ( het zijn immers travel bikes , en de benzine in africa zal niet zo hoogwaardig zijn als in nederland denk ik )

Maar goed ieder zijn keus !

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Benzinekeuze.
« Reactie #11 Gepost op: 14 december 2010, 10:43 »
Er is natuurlijk nog een verschil tussen op laag octaan KUNNEN rijden en het goed erop lopen. Mijn injectie dero loopt toch mooier op 98 octaan. Nu moet ik zeggen dat de hierboven geteste benzines over het algemeen niet een 98 octaan benzine zijn....gewoon lager octaan houdende benzine met wat additieven,.......Betaal ik liever ook niet voor als het niets doet :-)
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Two Plugs

Re: Benzinekeuze.
« Reactie #12 Gepost op: 14 december 2010, 11:03 »
motoren zoals de alp 600 en 650 en de twin 750 ,, zijn motoren met een lage compressie en laag specifiek vermogen..

die dingen reageren helemaal niet op 91 of 95 of 98 ,,  dat sommige mensen toch iets merken, heb ik toch het idee dat het placebo effect,   of je moet een motor hebben die aangepast is ,, ander luchtfiler en uitlaat en een dyna run setje erin en afstellingen.

deze motoren kunnen op de meest beroerde mengsels rijden door de twin spark constructie en en lage compressie en laag specifiek vermogen.

De Varadero is géén 'twin-spark' maar heeft gewoon één vonkenkaarsje per cylinder. Dat verklaard natuurlijk direct waarom benzine met een hoger octaangehalte hier prima functioneerd - eh - aanvoelt...  ;D

Er is natuurlijk nog een verschil tussen op laag octaan KUNNEN rijden en het goed erop lopen. Mijn injectie dero loopt toch mooier op 98 octaan. Nu moet ik zeggen dat de hierboven geteste benzines over het algemeen niet een 98 octaan benzine zijn....gewoon lager octaan houdende benzine met wat additieven,.......Betaal ik liever ook niet voor als het niets doet :-)

Zelfde ervaring. Nu mág (met nadruk mag...) je er van uit gaan dat een moderne injectiemachine het gewoon goed doet op Euro loodvrij (NB: al die premium, excellerium en weet ik al wat niet voor nobele benzine) is in Nederland gewoon 95, dus zeker géén super plus 98 (of Duitse 100 Octaan benzine). Toch (noem het maar placebo effect, vooruit...) deel ik Marc's mening dat de Dero (maar zeker ook Kaatjes Carbudero, onze alp en al helemaal de XLV's) gewoon beter en mooier lopen op benzine met een hoger octaangehalte.

Of het nu wel of niet meetbaar is... Tja. Maar ik heb er een beter gevoel bij dus emoties zullen ook hier (net als bij de keuze van motorolie of het vullen van banden met stikstof) ook wel een rol spelen. Keerzijde... iets waar ik geen goed gevoel bij heb, doe ik gewoon niet. En daar hoort het aftanken van de motoren met 95 (of lager) bij, dat probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen. Wat overigens steeds lastiger wordt omdat 98 bij de grotere stations niet meer verkrijgbaar is (maar gelukkig wel bij mijn 'hofleverancier' TANGO!)

Daarnaast... een mooie roetgrijsbruine kleur in je uitlaat is vaak een goede indicator voor een optimale verbranding...

NB... ben er ook van overtuigd dat je na een heel leven op 95 rijden géén verandering zult merken na één of twee tankbeurten 98. Maar op de lange duur zeker wel. De ervaring die ik heb is dat de motor beter aanslaat na langere stilstand, mooier 'rond' loopt en beter oppakt. Maar nogmaals, das een persoonlijke ervaring. Wie zweert bij 95 moet dat gewoon blijven tanken. Ik blijf in ieder geval Super plus 98 tanken!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline dj.verhulst

Re: Benzinekeuze.
« Reactie #13 Gepost op: 14 december 2010, 11:29 »
Er is natuurlijk nog een verschil tussen op laag octaan KUNNEN rijden en het goed erop lopen. Mijn injectie dero loopt toch mooier op 98 octaan. Nu moet ik zeggen dat de hierboven geteste benzines over het algemeen niet een 98 octaan benzine zijn....gewoon lager octaan houdende benzine met wat additieven,.......Betaal ik liever ook niet voor als het niets doet :-)

Een varadero heeft een hogere compressie verhouding, was een race blok van oorsprong, en inderdaad geen twin spark.

als een alp of twin niet te krap staat ( strak emmisie eisen ) dan verneem je er niks van of je 91 of 98 erin heb zitten,,

dat andere blokken dat wel zo is verbaast me niks....

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid