Techniek > Honda Transalp

digitale / analoge cdi unit ?

(1/2) > >>

Columbus (at work):
ongeveer twee weken geleden heeft 1 van de 2 cdi units van mijn Alp (PD06) het begeven, voor een nieuwe "imitatie" kon ik kiezen tussen een analoge een een digitale uitvoering.
Omdat ik 'm snel moest hebben heb ik maar voor een digital versie gekozen, maar wat zijn nu eigenlijk de voor- en nadelen van een digitale cdi unit.

Albert

Waffie:
 analoog heeft vaak nog mechanische delen die onderhevig zijn aan slijtage(denk aan contactpuntjes)
digitaal heeft dit niet en je zou dus een hogere betrouwbaarheid moeten hebben al heb ik wel mij twijfels bij de cdi units zoals deze gebruikt worden op de alp

ze hebben beide elektronische componenten
 of het verschil moet zitten in de aansturing met een transistor en de andere op basis vam smd techniek

maurits..... help ;D

mauppie:
Tja digitaal of analoog, het is eigenlijk tenslotte allemaal analoog. ;D

Maar ik vermoed dat een analoge CDI is opgebouwd met condensatoren transistoren e.d. om de bobines aan te sturen, allemaal vrij traditioneel.
Door deze component keuze kan er makkelijk een verloop ontstaan door toleranties en dat zou een iets wat onregelmatige lopende motor kunnen ontstaan.
Voor een digitale versie, is er waarschijnlijk gebruik gemaakt door een microcontroller (een programmeerbaar onderdeel) wat een nauwkeuriger signaal naar de bobines stuurt. De motor kan daardoor misschien wat mooier lopen.

SMD (surface mounted device) is alleen een bouwvorm van de componenten, deze vaak kleiner en worden op de print gemonteerd, dit kan zowel een digitale als analoge schakeling zijn.

De betrouwbaarheid van de digitale zal de tijd moeten uitduren.
Belangrijkste is de montage van de CDI's,  met de juiste rubbers van ik geloof na 1994. ;)

Mvg,
Maurits

Columbus (at work):
Bedankt voor de antwoorden.

zelf kan ik niet zeggen of de motor beter loopt, misschien zouden ze dan alle twee vervangen moeten worden.
voor wat betreft de betrouwbaarheid wachten we wel af hoelang deze meegaat.

Groeten Albert

4Plugs:
Maar de grote vraag is natuurlijk:

Zijn de originele Honda CDI's analoog of digitaal?

Ik weet het zelf ook niet, zal het eens opzoeken en hier posten als ik het vind.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View