Auteur Topic: 2 x accu leeg na rijden in de regen  (gelezen 4484 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PH-ADW

2 x accu leeg na rijden in de regen
« Gepost op: 20 november 2010, 18:31 »
Eind september nieuwe accu geplaatst omdat de vorige ( na de heen en terugrit naar de sleuteldag in Duiven in de regen ) de geest gegeven had. 

Vorige week naar en van de sleuteldag in Schoorl in de regen gereden.  Vanmiddag wilde ik gaan rijden,  accu leeg....    dit keer brandde de controle lampjes wel, maar de accu had niet genoeg pit om de motor rond te draaien.   

Nu dus twee keer in de regen gereden, en twee keer was daarna de accu leeg...   de oude, en nu dus ook de nagelnieuwe accu...  Zolang het droog is geen problemen, maar nu twee keer met regen gereden, en twee keer accu leeg. 

Ben nu van plan om alle stekkers in te spuiten met vochtwerend / vochtverdrijvend goedje.   
Mijn vraag:   wat gebruiken jullie er voor ?   kan ik de stekkers gewoon volspuiten met WD40 ? 


Groeten van Anko.
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Oldtimer

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #1 Gepost op: 20 november 2010, 20:18 »
Heb sterk het vermoeden dat er ergens water in gaat staan.Alleen vocht in een steker daarvan loopt een accu niet helemaal leeg.
Je zou met een stroommeter eens kunnen kijken wat er gebeurt als alles uitgeschakeld is.
Voor zover je verhaal zou de accu leeg lopen wanneer je hem gestald hebt.

Ik vertrouw in dit geval de SR ook niet helemaal. Dit is een van de onderdelen waarbij ook met het contact uit nog spanning op staat.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Peter_Winsum

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2010, 11:02 »
Schijtspul al dat vocht!  >:(

Gisteren was ik onderweg en ontdekte dat de knipperlichten pas na enkele tot vele seconden beginnen te knipperen. De ene keer 4 seconden na inschakelen en af en toe helemaal niet of pas na tientallen seconden. Ben ook overtuigd dat dit een vochtprobleem is. Verder geen uitval van elektronica, dus eerst de schakelaar, de contacten, de clignoteur en zekeringkastje maar eens langslopen.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Romke

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2010, 11:12 »
De knipperlichten van mijn AT deden het ook niet meer als er wat wd40 o.i.d in was gekomen.
kwestie van schakelaarcontacten reinigen en probleem opgelost.
Als je niet weet waar je bent, kan je ook niet verdwalen..

Offline Neet

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2010, 11:42 »
Stekkers even uit elkaar trekken, kijken naar de oxidatie, indien beetje oxidatie dan oppervlakkig wegkrassen/schuren (waterproof 400/800), inspuiten met zuurvrije vaseline,
2 keer in elkaar steken en uit elkaar trekken, dan definitief weer in elkaar steken.
Zorg dat in de naden geen water kan komen/stromen. Zorg dat er geen water vanaf de wielen ingeslagen kan worden.
Beetje vaseline over de naden en ingangen van de bedrading ben ik zelf niet zo'n voorstander van omdat indringend vocht of condens dan helemaal
niet meer weg kan.

In de knippers kan je gewoon (een beetje) zuurvrije vaseline spuiten.

Contactspray kan je het best gewoon vergeten. Maakt goed schoon maar smeert voor geen meter en blijft vreten.
Kan wel maar daarna goed laten drogen en later zuurvrije vaseline inspuiten.

White grease (volgens mij zonder ptfe, siliconen ed. al weet ik dat niet zeker) kan ook maar ik weet niet of alle merken en soorten geschikt zijn.
De oude soorten in ieder geval wel. Dat spul is zelfs nog beter.

Offline Brombeer

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2010, 12:14 »
..ik onderweg ontdekte dat de knipperlichten pas na enkele tot vele seconden beginnen te knipperen. De ene keer 4 seconden na inschakelen en af en toe helemaal niet of pas na tientallen seconden...

Het vet dat de contacten in de stuurcombi smeert is dan meestal door ouderdom dik geworden en ligt letterlijk tussen de contactpunten waardoor het onderbroken is.

Open- en schoonmaken en opnieuw vetten met een vet dat in de kou soepel blijft is het enige dat landurig helpt daartegen. Mooi zondagmiddagklusje toch?

Grtz, Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Rommit

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2010, 18:19 »
Zelfde probleem onderlaatst ook gehad.

Bus wd-40 , ff spuiten via dat schuifje aan de voorkant , probleem opgelost

Offline Brombeer

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2010, 19:42 »
...met als nadeel dat WD40 niet langdurig smeert.

Of het komt terug (vet dikt weer in) of de contacten slijten in door gebrek aan smering.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Peter_Winsum

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2010, 20:06 »
Dank voor de nuttige tips!

Citaat
Mooi zondagmiddagklusje toch?

Klopt, maar niet deze zondag. Ik moest werken bij FC Groningen - Feyenoord (ben naast mijn gewone baan o.a. sportfotograaf). Gelukkig beschik ik over een garage waar ik rustig even aan de knippers kan knutselen op een regenachtige middag of avond.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline PH-ADW

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2010, 21:19 »
Zaterdag de accu geladen,  vandaag de hele dag probleemloos gereden ( met licht aan en de Zumo ).     

Tijd om alle stekkers eens vochtbestendig te gaan maken.   Bedankt voor de hints en tips allemaal.

Groet,
Anko.
   

Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Brombeer

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2010, 19:46 »
Maar je hebt niet uit voorzorg je laadspanning en accu-spanning in rust gemeten..?

Zou ik wel doen hoor. Ik geloof niet dat van een buitje je accu leeggetrokken wordt..

Grtz, Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PH-ADW

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2010, 23:01 »
Hi brombeer,

Laadspanning uiteraard gecontrolleerd.  is in orde. 14,nogwat V     accuspanning in rust 12,6 V
geen meetbare stroom tussen accu en boordnet bij contact uit.   ( heb alle meettestjes gedaan die in de Haynes manual staan.  alle waardes zoals ze horen te zijn. Ook de spanningsregelaar doorgemeten, ook alle waardes ok )
Wil alleen nog wel op korte termijn een voltmeter op de motor monteren om de accu / laadspanning live te kunnen monitoren. 

na de eerste regenrit heeft motor 2 weken stil gestaan,  na de 2e regenrit 1 week.

Juist omdat het probleem zich alleen voordeed na "natte" omstandigheden vermoed ik dat het waarschijnlijk een lekstroom oid is, veroorzaakt door vocht in een stekker. 
Motor staat wel vaker  1 of 2 weken stil,toch is het dan met 1 druk op de knop starten en lopen...

Vooral blijven meedenken aub.  alle suggesties / hints / tips zijn welkom !

Groet,
Anko.
   


Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline robgoesdakar

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2010, 08:51 »
Vooral blijven meedenken aub.  alle suggesties / hints / tips zijn welkom !

Dagelijks rijden  :-X
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PH-ADW

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2010, 11:27 »
Dagelijks rijden  :-X

Grappenmaker...     :P   ;)

Heb inmiddels wel een laadsnoer met een mooie stekker en zekering er tussen aan mijn accu hangen ( zat bij de Optimate 4 )  accu gaat nu aan de lader als ik een tijdje niet rij.   
   
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Oldtimer

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #14 Gepost op: 24 november 2010, 08:22 »
Citaat
accu gaat nu aan de lader als ik een tijdje niet rij.   
Dan kom je dus nooit achter de oorzaak.
Ben er nog steeds van overtuigd dat een accu niet leeg mag lopen in een dergelijk korte tijd als je hem weggezet hebt nadat je gereden hebt.
Als mijn brommer 5 weken heeft stilgestaan merk ik echt geen verschil met starten. Regen of geen regen. Ik zet er zelfs regelmatig de hogedruk spuit op en kijk dan echt niet of er ergens een stekkertje in de weg zit wat nat wordt.
Ik blijf bij mijjn eerste posting.
Hang eens een stroommeter tussen de accu en de + kabel op een bereik van 10 of 50 A en kijk wat er gebeurt.
Wanneer er een stroom loopt, dan wat stekkers losmaken en zo de oorzaak proberen te achterhalen.

Suc6
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PH-ADW

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #15 Gepost op: 24 november 2010, 12:59 »
Hi Oldtimer,   

Accu alleen leeg na een regenrit.   m.a.w. geen regen, geen problemen.   zoals gezegd, staat de motor wel vaker wat langere tijd stil, en dan is er niets aan de hand.    Dat de accu nu tussentijds aan de lader gaat is puur preventief ivm winter.
Als ik weer eens in de regen gereden heb hang ik meteen de meter er nog eens aan, mogelijk dat ik dan wel een stroom meet.  Ik zal eerst het probleem moeten zien te recreeren.  Nu met droog weer is er niets aan de hand.  De hele snertrit zonder problemen gereden,  vanmorgen was het ook gewoon probleemloos starten.   Electrische problemen........

 
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Oldtimer

Re: 2 x accu leeg na rijden in de regen
« Reactie #16 Gepost op: 24 november 2010, 13:11 »
Precies,
Meten is weten,
Gissen is missen.

Suc6 in elk geval. ( en veel droog weer) :))
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.