Auteur Topic: aansluiten drupellader  (gelezen 14721 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Henk Daniels

aansluiten drupellader
« Gepost op: 25 november 2010, 13:51 »
Hallo TCN'ers,

Laatst heb ik een druppellader aangeschaft. Zo langzamerhand komt de winter eraan en vandaag heb ik daarom mijn druppellader voor het eerst aangesloten op de accu. Nu staat er in de handleiding dat je eerst de accu moet loskoppelen van de motor om daarna de druppellader aan te sluiten.
Nu vraag ik me af of je de druppellader kunt aansluiten zonder dat je de accuklemmen van de motor loskoppelt. De druppellader is namelijk zo compact dat die in het opbergvakje past. Wanneer de accuklemmen van de motor én de druppellader samen aangesloten kunnen blijven, hoef ik, wanneer ik nog een ritje willen maken, enkel de stekker van de druppellader uit het stopcontact te halen en deze in de motor opbergen, en kan weg. Doe ik het volgens de handleiding dan moet ik eerst de druppellader loskoppelen en daarna de accuklemmen weer vastmaken. Dat is dus wat lastiger dan enkel een stekker uittrekken.
Hoe denken jullie hierover?

Groeten Henk Daniels

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: aansluiten drupellader
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2010, 13:55 »
Ik heb de druppel lader wel vaker op de accu gezet met de accu klemmen er nog op. Nooit een probleem geweest.
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Two Plugs

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2010, 14:28 »
Ik heb de druppel lader wel vaker op de accu gezet met de accu klemmen er nog op. Nooit een probleem geweest.

Idem. zowel op de Dero, de Alp, de XLV en de ex-@Twin net zo gedaan.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Waffie

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2010, 14:45 »

 is er geen kabeltje bij waaraan 2 kabelogen zitten..
deze monteer je op de accu waardoor het kabeltje weg geleid kan worden  naar een handzaam plekje
op het uiteinde van dit kabeltje zou een mannelijk kabeldeel moeten zitten

op de lader zit ook een kabel met een vrouwelijk deel
het opladen kan dan plaatsvinden zonder iets los te hoven maken maar enkel de 2 kabeldelen in elkaar te prikken en de stekker in het stop contact te drukken

hoe moeilijk kan het zijn :'(
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2010, 15:18 »
Eigenwijs als ik ben Ad

Citaat
op de lader zit ook een kabel met een vrouwelijk deel

De lader is de gever, dus altijd het mannetje
De accu is de ontvanger dus het vrouwtje  toch...........
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ArjenH

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2010, 15:20 »
- heb net een druppellader gekocht met een 'sigarettenplug'  :-* die ik in mijn 12V aansluiting zal steken (als echt mannetje   :)) )zonder dat ik accupolen losmaak. Zo'n aansluiting voor acculaders moet ook los te koop zijn.
AT '96 -> '12
Adv. 990 '12 -> ...

Offline Oldtimer

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2010, 15:23 »
Citaat
die ik in mijn 12V aansluiting zal steken

Lol,
maar dan moet de aansluiting NIET achter je contact zitten.

en het is een mannetje >:D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ArjenH

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2010, 15:24 »
- uiteraard buiten contactslot om én gezekerd  :P
AT '96 -> '12
Adv. 990 '12 -> ...

Offline Oldtimer

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2010, 15:46 »
Citaat
én gezekerd

En dit is geen LOL, maar als de accu bijna  leeg is kan de laadstroom behoorlijk oplopen.
Afzekeren dus tot net boven de maximale laadstroom.  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PH-ADW

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2010, 19:55 »
heb een tijdje geleden een optimate 4 lader gekocht. 
daar zit apart een kabeltje bij met twee oogjes eraan om op de accu geschroefd te worden, zekering er in, mooie aansluitstekker in een waterdicht afsluitbare rubberen omhulsel.   

er staat in de handleiding wel een voetnoot dat het beter is om de accu los te koppelen van het boordnet ivm eventuele pieken bij het laden...

 
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Neet

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2010, 20:07 »
De lader is de gever, dus altijd het mannetje
De accu is de ontvanger dus het vrouwtje  toch...........

Moet je dit is bedenken als het over 230V gaat. Dan wil je toch echt niet dat je 230V, de gever, aan een mannetje zit. ;D

Bij Ctec zitten de hete punten (jawel, zowel accu als lader kunnen stroom leveren) in beide aansluitingen verzonken.

Offline V-Twin

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2010, 20:30 »
Voor die evt piekspanning te dempen zijn er condensatoren te koop die je kostbare elektronica helpen beschermen.
Op moderne fietsen met injectie is dat vaak een standaard voorziening. Voor ongeveer €10,- weet je alles en simpel te monteren.

Offline frankie

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2010, 22:12 »
Over de mannetjes en vrouwtjes is nu wel genoeg gezegd toch  ;D

Als je de klemmen van de lader op de accu laat zitten en dan gaat rijden kun je nog wel eens een probleempje krijgen !!.
Als de klem op de accupool zit ,(de +) en deze gaat tijdens het rijden verschijven, kan deze ook tegen het frame aan komen. En dus kortsluiting en dat wil je natuurlijk niet wil hebben.
(tenzij je tijdelijk zadelverwarming wilt hebben natuurlijk  ;D ;D)

groeten
Frankie
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline Neet

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2010, 23:12 »
Als je de klemmen van de lader op de accu laat zitten en dan gaat rijden kun je nog wel eens een probleempje krijgen !!.
Als de klem op de accupool zit ,(de +) en deze gaat tijdens het rijden verschijven, kan deze ook tegen het frame aan komen.

Ja.....maar......je moet voor definitieve bevestiging geen klemmen gebruiken maar gewoon de ogies op je accu schroeven.
Heb je die er niet bij gekregen dan kan je een connector met oogjes los bestellen. En anders de klemmen vervangen door oogjes.

Offline Henk Daniels

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #14 Gepost op: 26 november 2010, 20:09 »
Hallo Oldtimer,

Je schrijft: "En dit is geen LOL, maar als de accu bijna  leeg is kan de laadstroom behoorlijk oplopen. Afzekeren dus tot net boven de maximale laadstroom.  ;)"

Een druppellader geeft toch een maximale laadstroom, bij mijn lader geeft de handleiding aan bij de modus voor een motoraccu: uitgangsstroom 14,4V
laadspanning 0,8A ± 10%.
Dan ga ik er, als leek dus, vanuit dat de laadstroom deze waarden niet overschrijdt.
Op accu staat aangegeven:
Charging method
STD   - 1,1A x 5 ~10h
Quick - 5,5A x 1h
Volgens mij kan de druppellader niet meer dan 0,88A geven en deze waarde blijft ver onder de toegestane 1,1A.

Wat bepaalt volgens jou de maximale laadstroom? En wat betekent concreet: "behoorlijk oplopen"?
Op welke manier kan ik de lader afzekeren? Een losse zekeringhouder met zekering tussen de + klem van de accu en de rode draad van de acculader plaatsen?

Ben benieuwd !

Groeten Henk Daniels

p.s. Leuk dat iedereen reageert en mij daardoor een stuk wijzer maakt. 
 

Offline Neet

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #15 Gepost op: 26 november 2010, 23:16 »
Klopt.
Je druppellader zal eerst gewoon laden met ca 800ma tot de in de druppellader maximaal ingestelde spanning, 14.4v is bereikt.
De spanning loopt namelijk op tijdens laden. In principe bepaald de accu de laadstroom, hoe leger, hoe meer maar wordt door de druppellader geregeld.
Geen zorgen dus.
Hierna zal de stroom snel of direct afnemen naar de druppel laadstand. Dat zal maar heel weinig zijn of geeft dan af en toe een bepaalde stroom af.
In totaal zorgt hij er voor dat de zelfontlading door meting continu wordt gecorrigeerd. Vooral bij kou, zoals nu, is dat nodig. De capaciteit neemt nu namelijk ook flink af.

Druppelladen kan geen kwaad en je kan gewoon je klemmen op je accu zetten zonder je motor los te koppelen.
De stroom gaat alleen de accu in. Accu los halen is een voorzorgsmaatregel om kortsluit- en polariteit ongelukjes te voorkomen.
Natuurlijk moet je er ook geen ongeregelde 30 ampere lader opzetten. Heb je in ieder geval wel een warme schuur. 

Een gewone ongeregelde lader moet je er er niet op laten zitten. De reststroom blijft te hoog en vind de accu niet leuk.
Bij een grote auto accu kan het een een overweging zijn met een kleine goede lader zonder rimpel. Bij onze kleine accuutjes zeker niet.

Jouw lader hoef je niet te zekeren.

Een lege accu zal bevriezen, een volle niet. (tenzij het ruim 70 graden onder nul is.)

Let op, je draaide uitgangsstroom en laadspanning om in je vraag en dat kan verwarring geven.
Stroom is A (ampere) en spanning is V (volt)

 

Offline Oldtimer

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #16 Gepost op: 26 november 2010, 23:22 »
Neet was me net voor.
Klopt helemaal. Bij een druppellader is de maximale laadstroom door de lader bepaald in combinatie met de toestand van de accu.
Het afzekeren is meer bedoeld voor de "normale " laders. Bij een lege of defecte accu kan dan zelfs de bedrading in de fik gaan.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Henk Daniels

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #17 Gepost op: 26 november 2010, 23:27 »
Hallo Neet en Oldtimer,

Bedankt voor de heldere uitleg, nu weet ik tenminste waar ik mee bezig ben :D.
En inderdaad heb ik laadspanning en uitgangsstroom met elkaar verwisseld.

Groeten Henk Daniels

Offline Henk Daniels

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #18 Gepost op: 28 november 2010, 14:04 »
Hallo Oldtimer,

In mijn vorige topic : aanschaf druppellader" gaf jij aan dat je een druppellader van de Lidl hebt gekocht. Heb jij ook de "Ultimate speed - batterieladegerät  ULG 3.8 A1" gekocht? Zo ja, hoe werkt deze bij jou?
Sinds deze week heb ik deze druppellader aangesloten zoals in de handleiding staat aangegeven (loskoppelen van de motor; aansluiten eerst + dan -: stekker in stopcontact: via mode van stand : "gereed voor gebruik" naar stand "motor").
Het apparaat geeft dan eerst even de laadstand aan (= rode lampje bij tekentje van halfvolle accu en springt na enkele seconden op het lampje ernaast = groen met tekentje FULL). Dat verspringen ging binnen enkele seconden. Ik heb toen de accu nagemeten en de voltmeter gaf 12,7V aan. Accu was vol volgens mij.
Toen ik na een tijdje nog eens na de druppellader keek stond deze in de stand 1 (= rode lampje en in de handleiding staat: 1 gereed voor gebruik) en verder geen lampje dat brandt. Ook niet het lampje van de laadstand voor motoren. Dat vind ik vreemd. Zou de lader niet gewoon in de laadstand van de motor moeten blijven met de indicatie FULL?

Ben benieuwd hoe het bij jou werkt. Volgens mij klopt er iets niet bij mij.  Accu kapot, druppellader niet in orde?

Groeten Henk Daniels

Offline Oldtimer

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #19 Gepost op: 29 november 2010, 08:44 »
Ik heb de boel niet angesloten momenteel omdat de motor nog niet "op stal "staat.

Laat je verlichting even branden zonder dat je motor loopt, zodat je accu in elk geval bijgeladen kan worden. Kijk en meet dan nog eens.
Ik heb er nooit op gelet wanneer hij aan of uit ging en welk lampje dat was.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline olaf

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #20 Gepost op: 29 november 2010, 10:25 »
Ik heb ook een aantal van die lidol laders en nog nooit een probleem gehad , maar meen me te herinneren dat de lader uit zich zelf naar de druppel stand gaat maar niet zichtbaar , stond dacht ik in de handleiding .
Maar zal het boekje eens opzoeken .
Heb er eigenlijk nooit meer naar gekeken , hang de laders af en toe eraan met de accu's gewoon aangesloten in de motor/auto , om de boel op peil te houden .

Grt Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline ArjenH

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #21 Gepost op: 29 november 2010, 13:50 »
- heb zondag mijn onderhoudsspanninglader 'getest'  ;D door een middag aan te sluiten op mijn connector (sigarettenplug). Aanvankelijk zag ik een rood lampje wat dus betekende dat er bijgeladen werd. Na een paar minuten kreeg ik groen licht (=bijgeladen). Na een paar uur lader eraf gehaald, contact aan, dimlicht even 'ontstoken'. Contact uit en lader aan en weer een rood lampje dat na een minuutje groen werd.

Volgens mij werkt(e) het ding goed en dit ben ik van plan eens per twee weken te herhalen de komende drie maanden ijs-en-wederdienende...  :o

groet, Arjen

P.S. heb mijn lader incl. accesoires besteld bij Conrad...

AT '96 -> '12
Adv. 990 '12 -> ...

Offline Henk Daniels

Re: aansluiten drupellader
« Reactie #22 Gepost op: 29 november 2010, 21:27 »
Hallo Oldtimer, Arjen en Olaf,

Arjen: zo werkt mijn druppellader waarschijnlijk ook, eerst een rood lampje voor opladen daarna een groen lampje als de accu is volgeladen (=na korte tijd). Daarna springt de lader op de standby-stand.

Olaf: Waarschijnlijk is die standby-stand de druppelladerstand want in de handleiding staat aangegeven dat de lader automatisch naar de druppelladerstand overschakelt. Helaas geeft de handleiding niet aan welke indicatie bij de druppelladerstand hoort. Voor mij dus verwarrend want het apparaat kan op drie verschillende standen laden en heeft dus, denk ik, drie verschillende druppelstanden. Het apparaat schakelt naar de standby-stand en geeft geen indicatie in welke van de drie standen hij de druppelfunctie uitvoert. Ik ga er vanuit dat de lader dat zelf onthoudt.

Oldtimer: Goeie tip met die lamp, dat ga ik uitproberen en zie dan inderdaad of de lader automatisch gaat bijladen.

Jongens bedankt voor de reacties, daar heb ik wat aan! Heb me tot nu toe enkel aangemeld als forumlid, maar ga me nu ook aanmelden als lid.

Groeten Henk Daniels