Auteur Topic: Stress!!! Olie peilen!  (gelezen 10985 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline daandus

Stress!!! Olie peilen!
« Gepost op: 06 december 2010, 19:29 »
Dikke stress hier bij de afdeling 'ZonderDePerfecteBehandelingStrandtMnGeliefdeVastVoortijdig' en ook wel een beetje om de puristen te spekken: een nieuwe poll!
Ook voor het nageslacht de kers op de taart van de volledigheid op dit forum!

In mijn boeren (diesel-)opvoeding kreeg ik 'n pak op m'n billen als ik niet eerst netjes olie peilde voordat de trekker gestart werd; met een koud blok. 'want dan weet je wat je meet, omdat t gros van de prut in 't carter ligt'. Klinkt logisch, ook als je 6 jaar oud bent.

Maar nu hoor ik vanuit Syrie (groetjes van Evert en Gian dus) dat Haynes meldt dat je eerst warm moet draaien, dan paar minuutjes wachten, dan peilen.
Ik m'n verhuisdozen weer uitgepakt, Honda XRV750 Owner's Manual gevonden.... staat verdikkeme 'tzelfde!

Dus: hoe vind jij 't 't lekkerst?
... was ooit lid ...

Offline PimW

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2010, 19:35 »
Handleiding van mijn motor zegt hetzelfde.

Boek heeft altijd gelijk.

Offline daandus

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2010, 20:57 »
haha, maar de koude kikkers hebben toch voorsprong :-S
... was ooit lid ...

Offline PimW

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2010, 21:04 »
Volgens mij doen kikkers een winterslaap als ze het koud krijgen.

Offline Timy

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2010, 21:15 »
Ik peil altijd als ik het eerst bakkie op heb op mijn werk. Dan staat hij ongeveer 10-15min stil en is de olie nog warm. Dus 'ff' laten draaien en dan peilen heb ik gekozen. Neem aan dat Haynes en het boekje het niet verkeerd vertellen. Daarnaast zijn er uiteraard nog vele wegen naar Rome. Belangrijkste blijft dat er niet teveel of teweinig olie in het blok zit en hoe je dat regelt is van ondergeschikt belang dan  :)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline daandus

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2010, 21:28 »
ja, teveel en te weinig aan olie is even buiten deze discussie hoor! anders wordt 't weer ene heel verhaal! Ik heb een tof lesboek van Castrol over Olie, zit te vissen naar toestemming van de uitgever om 't op de TCN-wiki te mogen zetten!

maarruh: boekjes hebben misschien gelijk.... boeren weten 't beter!
... was ooit lid ...

Offline The Headless Horseman

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2010, 21:49 »
Och, zélf peil ik altijd koud, maar imho maakt 't allemaal niet zo heel veel uit  :-\

Ik hoor/lees allerlei theorieen over warme olie die uit zet, waardoor je bij warme motor een te hoog peil zou meten, maar goed, het blok zélf is warm ook uitgezet  ;D dus dan heft dat elkaar weer op  ;)

Wat mij altijd wel opvalt bij een oliewissel is dat wanneer de motor, staande op de zijstandaard uitgelekt is, hij dus 'leeg' zou moeten zijn. Maar wanneer ik 'm dan eventjes weer op de wielen zet er tóch wel weer een scheutje uitkomt  :-\
Als je dan ook nog de motor op de startmotor rond laat gaan (zónder aan te laten slaan uiteraard  ;)) dan komt er wéér een scheutje uit.

Daaruit concludeer ik dat er in het blok her en der achter richeltjes en in kanaaltjes nog wel wat olie kan blijven 'hangen'.

Maar aan de andere kant mag je er ook vanuit gaan dat het min- en max. peil op de peilstok ook nog wel een zekere marge heeft, dus dat ietsie te veel of ietsie te weinig niet direkt grote gevolgen zal hebben  :D

Dus gewoon lekker doen wat jouw het beste uitkomt 8)

Wél de basisregels in acht nemen, dus motor rechtop en peilstok niet ingedraaid!

Veel plezier met peilen  :D

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #7 Gepost op: 06 december 2010, 22:22 »


Ik hoor/lees allerlei theorieen over warme olie die uit zet, waardoor je bij warme motor een te hoog peil zou meten, maar goed, het blok zélf is warm ook uitgezet  ;D dus dan heft dat elkaar weer op  ;)


Maar aan de andere kant mag je er ook vanuit gaan dat het min- en max. peil op de peilstok ook nog wel een zekere marge heeft, dus dat ietsie te veel of ietsie te weinig niet direkt grote gevolgen zal hebben  :D


Maar zetten olie en aluminium evenveel uit? En heeft de olie dezelfde temp. als het blok?

En ik leerde van een wijze zandhaas eens dat "the assumption is the mother of all fuckups".

Maar ik houd me ook niet altijd aan het boekje  ;D :angel:
« Laatst bewerkt op: 06 december 2010, 22:35 door PimW »

Offline Brombeer

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2010, 22:37 »
..ik leerde van een wijze zandhaas eens dat "the assumption is the mother of all fuckups"..

Huh?  ::)

On-topique: Je gebruikshandleiding heb altijd gelijk, daarna Haynes (wie weet was die ook wel een boer..)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2010, 23:06 »
Als er ge tankt moet worden is de olie meestal wel warm genoeg. na het betalen is er genoeg olie ingedaald om goed genoeg te meten. Even iemand vragen naar het meet glaasje te kijken op de dero (die kun je zelf echt niet zien)....
Als je motor zoveel olie verbruikt dat ie niet een tankje benzine kan zonder check en bijvullen is je olie peil niet je grootste probleem :-)
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Neet

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #10 Gepost op: 07 december 2010, 09:36 »
Maar zetten olie en aluminium evenveel uit? En heeft de olie dezelfde temp. als het blok?

Sjonge, het gaat nu wel erg ver hoor.
Gewoon peilen en zorg dat je motor rechtop staat. Net gereden? Dan even een paar minuutjes wachten.
Uitzetten, kanaaltjes, hoekjes en gaatjes zijn allemaal meegerekend in je peilstok.

Huh?  ::)

 :D :P ook een nacht over wakker gelegen.




Offline daandus

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #11 Gepost op: 07 december 2010, 10:05 »
1 nacht maar?  :-[

Maarruh: 'even starten zonder dat hij aanslaat met een leeg carter' is zeker NIET hoe ik 't lekker vind!  :'( Arm blokje...

Wel bizar dat 50% het lef heeft om zich niet aan 't boekje te houden!
Wel bizar dat 50% het lef heeft om zich niet aan een gouwe-ouwe regel te houden!
Wel bizar dat 50% burgerlijk ongehoorzaam is! ;-)
... was ooit lid ...

Offline daandus

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #12 Gepost op: 07 december 2010, 12:01 »
haha, now we're talking!

Maarruh: mensen die dus bijvullen tot max met een koud blok, of leegrijden tot min met een warm blok... daar zit dus wel ff verschil in!

ben 't met je eens, als het ergens rondom het midden zit is 't altijd goed, maar 100ml is niet weinig; je zult het maar in je oog krijgen!

Adje, waar blijf je  ;D


Transalpclub.nl.... Het forum waar alles besproken wordt!
... was ooit lid ...

Offline Neet

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #13 Gepost op: 07 december 2010, 12:57 »
 ;D doe hem dan ook gewoon vol als ie koud is.

Als je gaat tanken gooi je hem in principe toch ook altijd vol?
Als je bier gaat tappen gooi je hem toch ook vol?
Als je iemand in het water wil gooien, gooi je hem er toch ook vol in?

Ok, er zijn weer tal van redenen waarom je iets niet vol wil/moet gooien

Offline Neet

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #14 Gepost op: 07 december 2010, 12:59 »
Danny
die nu een stroopwafel gaat eten die 1 dag over de 'houdbaarheidsdatum' is

Ik heb nog blauwe rozijnen voor je, net pas 3 maanden over tijd.

Offline daandus

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #15 Gepost op: 07 december 2010, 13:20 »
Danny, bedankt voor 't teken van leven!

geweldige discussie dit ;-) smul ervan....

maar de slotconclusie is dus: als je twijfelt over je oliepeil, neem dan een ingevroren oliebol mee....  :-\
Hier begrijpt men dat, maar hoe leg ik dat een douanier uit in Colombia over een jaartje?

... was ooit lid ...

Offline Neet

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #16 Gepost op: 07 december 2010, 13:22 »
maar de slotconclusie is dus: als je twijfelt over je oliepeil, neem dan een ingevroren oliebol mee....  :-\

Olie is olie....

Offline daandus

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #17 Gepost op: 07 december 2010, 13:29 »
haha, ik heb een boek thuis liggen, genaamd 'Niks olie is olie'! van Castrol ;-)


leuk idee voor een poll.... 'is olie olie'....
... was ooit lid ...

Offline Neet

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #18 Gepost op: 07 december 2010, 13:48 »
B. ij twijfel niet doen is het spreekwoord; hoewel ik met de Alp dan meestal de 125 km naar Sprundel rij..

Als je twijfelt kan je toch ook direct een oliebol meenemen die niet zo lang in een 1 ster vriezer heeft gelegen?
Je Alp zal er niet langzamer door rijden.

Offline The Headless Horseman

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #19 Gepost op: 07 december 2010, 15:00 »
@daandus: je leest niet goed, dus............  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline daandus

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #20 Gepost op: 07 december 2010, 16:26 »
..... vat 'm niet?   ???
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #21 Gepost op: 07 december 2010, 20:25 »
En Honda is echt niet zo dom om een blok uit te leveren wat kaduuk kan gaan bij 2900 ML of 2300 ML

Nee klopt wel dat ze er vanuit gaan dat ook debielen ermee rondrijden.

Maar (hoeveelheid) olie doet nog meer, waaronder koelen. Minder olie is minder koelen. Warmere olie veroudert sneller. En een groter oliebad bijvoorbeeld, geeft een groter onderhouds-interval. Omdat olie bij gebruik veroudert en meer olie relatief per eenheid minder gebruikt wordt. Een paar honderd cc voor enkel de smering is al genoeg. Heb je wel een kort onderhoudsinterval.

Dus die bijna 3 liter inhoud heeft meer daarmee te maken. Dry-sump systemen hebben niets in het carter..

Grtz, Borm

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #22 Gepost op: 07 december 2010, 21:03 »
Nee niet bangmaken. Ik bedoel te zeggen dat een klein deel van het bad daadwerkelijk smeert, de rest is a.) voor koeling van inwendige motordelen en b.) hoe groter dat bad is, des te langer je met de olie doet. Een paar honderd cc in je Alp is echt niet genoeg, maar dat is omdat dat systeem daar niet op gemaakt is. Die ITT-berekening van jou gaat niet, zo moet je het niet zien. Het gaat om het principe erachter.

Een Honda RFVC-blok uit XR/XL/Domi heeft een dry-sump systeem. Olie zit in een apart reservoir, het carter is leeg. Het zit daar om af te koelen. De pomp pompt het van daar uit de cylinderkop in en op de lagers van de bak. Wat in het carter terugkomt wordt weer opgepompt naar het reservoir om af te koelen. Er zit maar iets van 2 liter in terwijl het reservoir waarvan een fractie word gebruikt om te smeren.

Maar of je nu oto of moto peilt, als je olie tussen de streepjes op de peilstok staat ben je, zoals je zelf al zei, binnen de marges en hoef je er in principe niets aan te doen.

Grtz, Brm
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #23 Gepost op: 07 december 2010, 21:55 »
ja, brombeer... mooi verhaal... maar even terug naar de kern van het dilemma: peil je dan koud of warm? ;-)
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #24 Gepost op: 07 december 2010, 22:19 »
Hoe het uitkomt. Altijd de motor rechtop en met de peilstok los erop.

Ik ga pas vullen als hij onder de denkbeeldige helft van beide streepjes staat.
 
Anything else? :angel:
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jbm

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #25 Gepost op: 07 december 2010, 23:13 »
wel of niet op de middenbok? zelf peil ik zonder middenbok omdat deze er standaard ook niet op zat (transalp 600),motoren van vrouw en dochter op de middenbok zoals boekje ook aangeeft
ik peil meestal koud ,soms warm en zolang de olie halverwege de merktekens staat doe ik er niets aan.

gr Jan

Offline daandus

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #26 Gepost op: 08 december 2010, 08:06 »
ik haal ook m'n progressieve veren eruit, origineel er weer in... peilen.... en dan de hyperpro-kit er weer in.
Anders meet je ook anders omdat de stand van je motor zonder middenbok anders is met progressieve veren....
 :P
... was ooit lid ...

Offline jbm

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #27 Gepost op: 08 december 2010, 10:31 »
Hyperpro, tja die was ik veregeten, die heb ik er voor ook in :P

Offline olaf

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #28 Gepost op: 08 december 2010, 11:06 »
Het is beneden alle peil .
« Laatst bewerkt op: 08 december 2010, 16:01 door olaf »
AT en KTM Adv 990R

Offline piet v d s

Re: Stress!!! Olie peilen!
« Reactie #29 Gepost op: 08 december 2010, 11:17 »
ik peil bij alle temperaturen, als ik een [peil] ingeving krijg .met de dop los las ik.je leerd hier nog wat dus