Och, zélf peil ik altijd koud, maar imho maakt 't allemaal niet zo heel veel uit
Ik hoor/lees allerlei theorieen over warme olie die uit zet, waardoor je bij warme motor een te hoog peil zou meten, maar goed, het blok zélf is warm ook uitgezet
dus dan heft dat elkaar weer op
Wat mij altijd wel opvalt bij een oliewissel is dat wanneer de motor, staande op de zijstandaard uitgelekt is, hij dus 'leeg' zou moeten zijn. Maar wanneer ik 'm dan eventjes weer op de wielen zet er tóch wel weer een scheutje uitkomt
Als je dan ook nog de motor op de startmotor rond laat gaan (zónder aan te laten slaan uiteraard
) dan komt er wéér een scheutje uit.
Daaruit concludeer ik dat er in het blok her en der achter richeltjes en in kanaaltjes nog wel wat olie kan blijven 'hangen'.
Maar aan de andere kant mag je er ook vanuit gaan dat het min- en max. peil op de peilstok ook nog wel een zekere marge heeft, dus dat ietsie te veel of ietsie te weinig niet direkt grote gevolgen zal hebben
Dus gewoon lekker doen wat jouw het beste uitkomt
Wél de basisregels in acht nemen, dus motor rechtop en peilstok niet ingedraaid!
Veel plezier met peilen
Grtz,
René