Bij het tunen van de Dero zag ik laatst wat witachtige spetters op het blok zitten die niet van opspattend water of straatvuil leken te zijn.Daarvoor zaten ze op de verkeerde plaats.
Omdat ik er goed omheen kom kijken even gecontroleerd of er ergens een lekkage te zien was.
Niks te zien, en de motor zelf was goed warm na een rit van 165 km. Vlekken er afgepoetst dus.
Ik heb er verder geen acht opgeslagen en ben ik gisteren begonnen met het monteren van een nieuwe koppelingskabel. Het hele kuipwerk aan de voorkant had ik al gedemonteerd voor mijn vakantie en de motor stond aan de druppellader. Eerst maar eens starten na deze koude dagen.
Hee, de vlekken zijn terug. Ik weet toch zeker dat ik ze eraf heb gepoetst.
Zie daar, er ligt wat water op de vloer. Het leek me geen smeltwater en dus maar eens goed gekeken of er ergens iets kon vinden. Boven bij de aansluiting van de linker radiator was de slang een beetje vochtig en dat wees op een kleine lekkage. Met een beetje wrikken kon ik de kabelboom die in de buurt zat wat wegduwen en zo bekijken wat er nou echt lekte. Ik kon alleen maar wat vocht zien tussen de slang en de aansluiting en na het wegvegen met een doekje werd de boel zelfs gewoon droog. Raar en het druppelen op de vloer was inmiddels ook gestopt.Er hing wel een zoetig luchtje en dat wijst in elk geval op koelvloeistof. De motor was weer goed warm en alles leek in orde. Nou, effe een bakkie doen en verder met de kabel. Nadat de kabel gemonteerd was, eerst even starten en zie daar, het druppelen begon weer. Oorzaak gevonden. De klem even flink aangedraaid en het druppelen houdt op.
De moraal van dit verhaal.
Controleer eventuele lekkage bij zowel warme als koude motor.