Auteur Topic: remblok op na 430 km  (gelezen 4370 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eddy

remblok op na 430 km
« Gepost op: 18 december 2010, 11:28 »
na 430 km overwegend zand/ offroad zien mijn nieuwe achterremblokken van mijn twin er zo uit......

wat is hier aan de hand, iemand enig idee?

originele remschijf, remklauw lijkt goed te bewegen, aan de kant van de cub is de remvoering totaal weg.....
oorzaak zand? inferieur remblokje? of ligt de oorzaak ergens anders?
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline V-Twin

Re: remblok op na 430 km
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2010, 11:43 »
Gelet op het feit dat de andere zijde nog voering materiaal bevat lijkt het mij geen bovenmatige slijtage door off-road rijden.
Ik denk aan twee mogelijke oorzaken:
- er is iets vanaf de buiten zijde in je remklauw gekomen waardoor de voering is los gewrikt / los geslagen;
- pure pech, slecht geplakt voering materiaal op de metalen drager

Offline Rommit

Re: remblok op na 430 km
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2010, 12:31 »
Dit probleem heb ik vaker gezien , kwam namelijk voor bij de Yamaha Xcity motorscooter van me vader.

Alleen die deed er nog korter mee ( 250 km ) , en reed woon werk op de weg notabene.

Dit wordt veroorzaakt doordat de remblokken niet terug komen.

Oplossing :

Alles goed schoonmaken met remreiniger / perslucht.

De pen waar de blokken overheen schuiven goed schoonmaken / polijsten en invetten ( dat het goed soepel loopt ).

Ook is het belangrijk dat de remzuigers goed schoon zijn , en geen corrosie / beschadiging vertonen ( hier blijft het zooitje namelijk op hangen in combinatie met de pen ).


Offline robgoesdakar

Re: remblok op na 430 km
« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2010, 13:55 »
Ik verwacht in dit geval ook eerder dat je remvoering er gewoon afgekomen is.
Zeker omdat de andere blok nauwelijks enige slijtage veroorzaakt.

Het ziet er ook uit alsof dit de echt goeie, gesinterde, blokken zijn, en die doen het ook in de blub hartstikke goed.

Het even goed onderhanden nemen van de remklauwen kan zowiezo nooit kwaad.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Eddy

Re: remblok op na 430 km
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2010, 10:33 »
Goed gezien Rob, zijn inderdaad gesinterde blokken, weet dus nu ook dat dat geen slechte keuze is.
In het kader van groot onderhoud gaat de remklauw toch uit elkaar.
Gewoon pech gehad dus waarschijnlijk...... tja het kan natuurlijk niet altijd mee zitten!  :))
Ben van plan de beschadigde schijf met de haakse slijpsteen weer glad te poetsen, terwijl ik het achterwiel rustig laat draaien.
Vervangen kan altijd nog.........

bedankt voor de reacties!

Eddy
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline Brombeer

Re: remblok op na 430 km
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2010, 12:41 »
Hoi Eddy,

Dat bijslijpen van je schijf is misschien een minder goed idee..

Wat betreft je ongelijkmatige slijtage: als je in relatief droog spul crosst, slijten je blokken niet echt meer dan normaal. Dat heb je alleen als je uren in de blubber rijdt. Gewone blokken slijten dan sneller dan jij f*ck kan zeggen, maar gesinterde (geharde) blokken slijten in die omstandigheden dan maar de helft langzamer. Een gesinterd blokje herken je aan onmiskenbare koperkleurige metaaldeeltjes in de remvoering.

Aangezien je de slijtage maar aan één kant hebt zitten, denk ik dat de glij/geleide-pen in de remklauw vast zit. Deze zorgt ervoor dat de klauw zichzelf versteld als de remvoeringen verslijten. Als deze ganbaar zijn, zit er mogelijk een remzuiger vast in de klauw. Als je met pekel hebt gereden kan het in een paar dagen gebeurd zijn en zit er iets door corrosie vast.

Maar nogmaals: die haakse slijper op je schijf zetten is niet de manier en biedt niet veel soelaas vrees ik.

Grtz, Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Eddy

Re: remblok op na 430 km
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2010, 12:55 »
vlak slijpen van remschijf heb ik met succes vaker gedaan bij auto's,
wil dus gewoon een poging doen, niets doen is geen optie zoals hij er nu uit ziet, mislukt deze poging kan ik altijd nog een andere monteren.

bedankt voor het meedenken!
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline xrvtuur

Re: remblok op na 430 km
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2010, 12:55 »
misschien te overvloede, de zuigers van de remklauw blijven vast zitten doordat er vuil en corrosie in het groefje komt waar de O ring en stofring inzit. Dat vuil en de corrosie duwen de rubber ringen ietsje naar binnen en daardoor lopen de zuigers (te) zwaar.
Oplossing is de zuigers er helemaal uit, dan de ringen eruit en de groeven goed schoonmaken, mijn ervaring is dat dit goed gaat met een dremel met een borsteltje erop.
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: remblok op na 430 km
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2010, 12:56 »
slijpen zorgt ook voor onbalans in je wiel, misschien niet direct voelbaar tijdens het rijden maar je wiellagers zullen er sneller door kapot gaan
Varadero SD02  2004

Offline Eddy

Re: remblok op na 430 km
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2010, 13:15 »
slijpen zorgt ook voor onbalans in je wiel, misschien niet direct voelbaar tijdens het rijden maar je wiellagers zullen er sneller door kapot gaan

onbalans zal mee vallen doordat ik slijp met een draaiend wiel, daarbij hoe dichter bij de naaf, hoe minder effect dit heeft. een niet gebalanceerd wiel na bandmontage zal meer effect hebben, noppenbanden voor offroad worden vaak niet gebalanceerd. denk ook niet dat wiellagers bij een motor het er te zwaar mee krijgen.
dikte verschil in de schijf zal denk ik het grootste risico zijn, door met een draaiend wiel te slijpen zou dat goed moeten gaan, en is te meten, als ook direct voelbaar door een rammelend rempedaal tijdens remmen.

( is van mijn offroad twin op noppen)
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline Brombeer

Re: remblok op na 430 km
« Reactie #10 Gepost op: 19 december 2010, 17:43 »
Nou ja, als je zó makkelijk bent kun je ook gewoon nieuwe blokken monteren op die gerafelde schijf, dat gaat ook prima (nee serieus!) dat scheelt je weer slijpwerk!

(Gewone mensen moeten een dergelijke handelwijze maar niet overnemen :P)

Grtz, Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Eddy

Re: remblok op na 430 km
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2010, 17:51 »
Ik geef direct toe dat het lomp klinkt ( behalve afbraamschijven bestaan er ook diverse soorten schuurschijven),
en ben niet makkelijk betreft het gewenste resultaat.
gewoon een keertje proberen en kijken of het resultaat mij aanstaat, en het de moeite waard is.
oeps die opmerking maakt meer los dan de bedoeling was.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2010, 18:47 door Eddy »
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline David

Re: remblok op na 430 km
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2010, 20:17 »

Ja gewoon proberen. Doen we hier op het werk ook!! Of afdraaien op een draaibank...??..

In Nederland vervangen we erg snel spullen die eigenlijk nog wel te maken zijn.
Sinds ik in Oostenrijk woon heb ik al zoveel meegmaakt vwb reparatie, wat we in Nederland allang hadden  weggegooid. En als ze dan iets weggooien, komen de Hongaren, Bulgaren en wie dan ook. Nemen het mee en maken d'r weer wat van.   

Succes
www.liebetig.at voor een mooie vakantie. Heerlijk motorrijden bijvoorbeeld ;-)

Offline Brombeer

Re: remblok op na 430 km
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2010, 21:03 »
Je zegt het zelf al: we zitten hier in Nederland. Wat men in Oostenrijk of Bulgarije onder hun Audi plakt moeten zij weten toch? Al eens in India geweest? Gaan we dat fijn op jouw motor toepassen oke?

Ga maar navraag doen over afdraaien van -in dit geval- motorschijven. Lamellenschijfjes ja. Prima. Op een flex die 11.000 toeren draait tegenover een wiel met.. wat.. 10..?

Zo slecht zal je schijf er niet aan toe zijn, dus gewoon nieuwe blokken erin. Duurt even maar word gewoon weer netjes glad en remt dan ook weer prima.

(waar zou Brommie dát nou vandaan hebben..? ;))\
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Pakfiets

Re: remblok op na 430 km
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2010, 22:54 »
Zomaar een "brainfart" van me; schuurlinnen het oude, kale blok lijmen met 2K lijm en monteren, ff remmmen en  ...........
wie weet.......

Offline Waffie

Re: remblok op na 430 km
« Reactie #15 Gepost op: 20 december 2010, 01:05 »
 uit ervaring....

de remschijf van een motorfiets kan niet veel hebben

ik adviseer je ten stelligte er af te blijven...

het probleem is de warmte  waardoor ze snel krom gaat trekken,
zeker als die warmte niet gelijkmatig is..

remschijfen worden na geslepen maar wel met koeling

gewoon nieuwe remblokken en rijden

wordt weer als een spiegel
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl