Auteur Topic: Luchtfilter schoonmaken / budget opkanppen  (gelezen 2557 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EDxrv

Luchtfilter schoonmaken / budget opkanppen
« Gepost op: 02 januari 2011, 19:43 »
Ik heb net een nieuw luchtfilter besteld bij de motorzaak hier in het dorp voor de Varadero.
Kan je een luchtfilter niet gewoon schoon blazen met perslucht?

Of dat vierkant stuk wat het werelijke filter is nieuw bestellen en vastschroeven?



Offline Huib

Re: Luchtfilter schoonmaken / budget opkanppen
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2011, 21:44 »
Over het schoonmaken met perslucht zijn de meningen verdeeld. De een doet al jaren niet anders maar de andere mening is dat je ongemerkt  schade aan je filter brengt. Ik hang de laatste mening aan omdat ik vaak nogal wat zand in mijn luchtfilter huis vind.
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Brombeer

Re: Luchtfilter schoonmaken / budget opkanppen
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2011, 22:14 »
Ehm Huib..?

Vóór of na je filter..?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Luchtfilter schoonmaken / budget opkanppen
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2011, 22:33 »
Ik heb net een nieuw luchtfilter besteld bij de motorzaak hier in het dorp voor de Varadero.
Kan je een luchtfilter niet gewoon schoon blazen met perslucht?

Of dat vierkant stuk wat het werelijke filter is nieuw bestellen en vastschroeven?

het papieren luchtfilter element is een slijt artikel wat  volgens een voorschrift na een aantal gebruiks km vervangen dient te worden
tussentijds reiningen  met perslucht mag mits dit de structuur van het filter papier niet stuk maakt, dus de  druk mag niet te hoog zijn.

dat het filter wat kost doet hier geen afbreuk aan

ik heb in het verleden wel eens geexperimenteerd om een luchtfilter schoon te spuiten met remmen reiniger
maar vernieuwen biedt de beste zekerheid

overigens is er ook after market of een kn filter(reinigbaar)
wel goed laten drogen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Huib

Re: Luchtfilter schoonmaken / budget opkanppen
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2011, 22:36 »
Ehm Huib..?

Vóór of na je filter..?

Voor het filter..... daarom wil ik er geen gaatjes in groter dan fijn zand.
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline The Headless Horseman

Re: Luchtfilter schoonmaken / budget opkanppen
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2011, 22:00 »
Met Huib ^^

Ik zou ook oppassen met perslucht  :-\  of je moet de druk errrrrrug laag zetten.....

Wat je als alternatief zou kunnen doen is het filter uitkloppen en met de stofzuiger (aan de buitenkant uiteraard  ;))  schoonzuigen. Dat is iig een veilige methode waarbij je het papier niet beschadigd, maar of het heel veel gaat helpen betwijfel ik  :-\

Zoals Ad al zegt: het is een slijtage/vervangingsartikel, dus gewoon regelmatig vervangen of als je low-budget wilt rijden een filter plaatsen wat uitwasbaar is -> K&N dus, alhoewel de meningen over de (off-road) kwaliteiten daarover ookweer sterk verdeeld zijn.

Succes,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Rommit


Offline EDxrv

Re: Luchtfilter schoonmaken / budget opkanppen
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2011, 11:37 »
Ok dank allen. Ik heb hem zoals ik schreef al besteld.
De motor heeft nu dik 50.000 gereden.
Ik denk dat ie al lang vervangen had moeten worden.
Vanaf nu ga ik hem zelf 1 of 2- jaarlijks even schoon maken.

Offline Brombeer

Re: Luchtfilter schoonmaken / budget opkanppen
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2011, 13:39 »
Ja prima zo hoort het ook.

Ik ben zelf geen echte filter uitspuiter, en vervang het filter doorgaans netjes op de voorgeschreven intervallen of als hij erg vies/zwartig is. Is geen duur ding. Maar er zit altijd na verloop van tijd allemaal grof stof en beesten tegen de buitenkant aan ik blaas hem wel inderdaad 1 of 2 keer tussentijds zachtjes uit. Of dat nou zoveel doet weet ik ook niet, al was het maar voor het gevoel. Ik heb er in elk geval nooit gaten of dunne stukken in zien vallen. Voorzichtigheid geboden uiteraard.

Grtz, Brm

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Sandra

Re: Luchtfilter schoonmaken / budget opkanppen
« Reactie #9 Gepost op: 04 januari 2011, 19:31 »
Origineel Honda istie best prijzig, rond de €30.= ik geloof zelfs er overheen. Bij Polo of louis (motozoom) kopen is een optie: scheelt lekker!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline EDxrv

Re: Luchtfilter schoonmaken / budget opkanppen
« Reactie #10 Gepost op: 08 januari 2011, 14:06 »
Tip van flip of aanvoeging op how to filter schoon maken:
Mijn benzinekranen gaan erg makkelijk open.
Bij tank er af halen kwam ik tegen valbeugel ofzo aan en...... benzine stroomde er uit.
Snel vinger erop, met andere hand over de tank heen kraan dicht draaien.
En nu de tip: stukje benzineslang er op zetten met daarin M8 bout als stop (klemmen met ty-rapje).