Een "beetje" late reactie op dit topic, maar toch nuttig denk ik;
Gistermorgen ging ik op de TA650 naar mijn werk, na ongeveer 2 kilometer begon hij klapjes over te slaan, telkens erger, en uiteindelijk liep hij volledig op 1 cilinder. Voor het eerst in al die jaren pech met de meest betrouwbare motor ter wereld ? Het zal toch niet ! De voorste cilinder was helemaal koud en de achterste flink warm.
Omdat er op één cilinder echt niet te rijden is ben ik maar weer terug-getokkeld naar huis, heb de motor in de tuin geparkeerd en ben in de auto naar het werk gereden...
Onderweg ben je dan constant bezig met de vraag; "Wat zou er aan de hand zijn".
De avond er voor was ik nog een blokje om gereden, zo'n 50 km, en zoals altijd liep hij als een zonnetje. De vorige week had ik er nog nieuwe olie, oliefilter en nieuw luchtfilter in gezet. En dan de eerste rit er na meteen problemen...
Toen ik aan het eind van de middag thuiskwam heb ik meteen de motor weer gepakt en ben gaan rijden, en zoals altijd loopt hij weer als een zonnetje !?
Ik kan me niet anders voorstellen dat ik een bevroren voorste carburateur heb gehad, het was die morgen een beetje damp weer, een graadje of 3 boven nul, er zit net een nieuw luchtfilter in, dus optimaal lucht-toevoer en benzine verdamping (en dus warmte onttrekking).
Toen ik in de middag de motor weer pakte was het 18 graden en dus bevriest er dan niks en rijdt de motor zoals het moet zijn.
Vanmorgen ben ik weer op de motor naar het werk gereden, precies dezelfde route, maar vanmorgen was het duidelijk warmer, en dus geen klap verkeerd.
Ik hoop dat mijn verklaring klopt, want over een week of 3 gaan we op de TA's naar Marokko, en dan wil je natuurlijk geen motor met plotseling optredende grappen, maar ik heb er wel vertrouwen in, voor mij blijft een TA650 de betrouwbaarste motor ter wereld ! :-)
Groetjes uut Fryslân