Techniek > Honda Transalp

Transalp loopt af en toe op één cylinder

(1/4) > >>

mototinus:
De Transalp van mijn vriendin heeft kuren, een paar weken geleden (het was rond het vriespunt) belde ze me op dat ze langs de snelweg stil stond. Even daarvoor begon de motor sterk in te houden en zoals ze dat mooi omschreef te 'grommen'  ;)
Ze is een paar maal gestopt en daarna pakte de motor weer goed op, echter op een gegeven moment hield de Transalp sterk in en sloeg uiteindelijk af.

Toen ik aankwam (± 15 minuten later) kon ik de Transalp zo weer starten en is ze er ook zonder problemen mee naar huis gereden.

Vanwege de sneeuw etc. heeft de Transalp een paar weken stil gestaan, ik heb er toen wel even carburateur reiniger in gegooid.

Omdat het weer het toelaat wil ze weer gaan rijden, dus gisteravond de Transalp weer tot leven gewekt. Uiteraard ff wat lastig starten i.v.m. vocht en kou, maar hij liep toch vrij snel. Na een 5 minuten goed stationair draaien begon de Alp onregelmatig te lopen, bij het gasgeven kwam de 'grom' weer naar voren. Wat zij als grom hoorde is aanzuig geluid omdat de motor bij gasgeven op één cylinder loopt.
Ik kon echter niet (qua temperatuur) voelen of het de voorste op achterste cylinder is?

Nou heeft de Alp maanden geleden soortgelijke problemen gehad, de dealer constateerde vocht in de tank, heeft tank helemaal leeg gehaald, gespoeld, carburateurs gereinigd en probleem was toen over.

Bij de laatste storing dacht ik eerst aan bevroren carburateurs (motor was warm, ging slechter lopen, sloeg af en starten en liep na 15 minuten weer prima), ik weet niet of dit een kwaaltje is bij een Transalp?? Heb ooit een XT 600 gehad die daar wel vaak last van had, en zelfde klachten gaf. Maar gisteravond was de motor nog lang niet warm (temperatuur wel rond 0 en vrij vochtig) dus sluit ik bevroren carburateurs uit.

Zelf denk ik meer richting een electrische storing?? herkent iemand deze klacht? Waar moet ik gaan zoeken? Bobine/ CDI?? Bougies zijn overigens pas vervangen. Of toch een brandstofprobleem??

Thanx alvast

mototinus:
Oh ja, het betreft een 97-er... ;)

Columbus (at work):
mogelijk een defecte cdi unit, eind vorig jaar had ik dezelfde symptomen.
Bij mij was 1 cdi unit overleden.

gr. Albert

robgoesdakar:
Controlleer ook even de tankdop !!!!
Het pijltje moet naar voren wijzen, anders zuigt de tank vacuum....

Je zou de eerste niet zijn (al willen de meesten het niet toegeven :D )

De 97ers hebben geen last van het bekende CDI probleem. (Wat niet uit sluit dat het een CDI probleem zou kunnen zijn, maar ik gok even op de tankdop)

mototinus:
Thanx 4 the tip, nu je het over de tankdop hebt herinner ik me idd een soortgelijk akkefietje wat ik met een vacuumzuigende tank heb gehad met een ZZR 600 en daar heb ik me toen ook de blubber naar gezocht. Bleek tankontluchting te zijn die dicht zat.

Dit is idd even eenvoudig te controleren, zal het doorgeven en laat weten of het de oorzaak was??

Overigens heeft de dealer bij het reinigen van de tank een paar maanden geleden de CDI getest en die was toen?? goed.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View