Auteur Topic: Velgenvraag  (gelezen 1462 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bono

Velgenvraag
« Gepost op: 11 januari 2011, 15:47 »
Als ik een velgenset aan wil schaffen (2de hands in dezelfde maat als de twin) gespaakt, met wielnaaf, evt. remschijven en achtertandwiel, gaat dat dat "gewoon" passen of moet ik iets aanschaffen wat van een twin afkomt? Ik kan me voorstellen, dat het tandwiel en de remschijven af kunnen wijken (maar die zijn er vlot af). Maar de wielnaaf, is dat universeel?
-- Han --

Offline Waffie

Re: Velgenvraag
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2011, 17:00 »
 nee,
de kans dat dat gaat passen is klein,

de naaf breedte kan afwijken,
het asgat kan afwijken
het aantal spaken kan afwijken (niet echt belangrijk)
De bevesteging van de remschijven kan afwijken,
De schijf diameter kan afwijken waardoor deze niet overeen komt tussen schijf en naaf binnen diameter

maw  er zijn veel variabelen

het voorwiel van een transalp 600/650 dubbele schijf rem pas wel

alleen het achterwiel zal dus lastig te vinden zijn

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Bono

Re: Velgenvraag
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2011, 20:33 »
Ad, bedankt voor de info. Wéér wat geleerd.
 
 
-- Han --

Offline Brombeer

Re: Velgenvraag
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2011, 21:23 »
Klopt, tussen linker en rechter achterbrugdeel zitten je tandwiel, naaf en remschijf op een bepaalde onderlinge afstand t.o.v. van elkaar en de rest van de motor. M.a.w. tandwiel in lijn met voortandwiel, naaf in lijn met voorwiel en remschijf in lijn met remklauw.

Doorgaans (ik verbouw nog wel eens iets) heb je het wiel nodig van die specifieke motor. Dus een KTM WP voorvork in je Twin? Heb je ook het voorwiel, de as en de remmerij van die KTM nodig. 18 inch Excel achtervelgje op je Twin? Spaken ze die om je originele naaf heen.

Dus je moet helaas een set Twin wielen hebben, of tenminste de naven.

Grtz, Brum

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Velgenvraag
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2011, 23:58 »
Je kunt wel een andere velg in je achtervork steken maar dan moet hij ertussen passen en je moet ruimte hebben om eventueel bussen te maken om de boel uit te lijnen.
Maar dat is zoveel meetwerk aan spul dat je waarschijnlijk niet hebt liggen dat je gek word. En steeds als je denkt dat je het voor mekaar hebt komt er weer iets anders boven drijven dat niet klopt. ;D

Alles kan, maar hoever wil je gaan?  :P Ik roep hetzelfde als Brom en Ad  :angel:

Offline Bono

Re: Velgenvraag
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2011, 08:14 »
Ook bedankt voor jullie bijdragen Brom en Pim  :) .
 
Ik ben voorstander van het KIS (Keep it simple) principe  :)) , dus ik wil niet zo ver gaan, dat ik vanalles moet gaan modificeren om het passend te krijgen. Bovendien heb ik er de ruimte, de spullen en de know-how niet voor  :( .
 
Ik moet eerst nog wat andere zaken doen (onderhoud / opknappen), maar weet nu in ieder geval dat ik t.z.t. gewoon moet uitzien naar een set van een Twin  :))
 
Grt.
-- Han --