Auteur Topic: afstelling stationair.  (gelezen 5701 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
afstelling stationair.
« Gepost op: 11 februari 2009, 13:09 »
Hallo Allen,

Heb de chokes eens mooi schoon gemaakt en gekeken of de synchronisatie nog enigzins klopt. Ik heb nu op de standaard afstelling van de stationair stel schroeven (op RD04 2 1/4 uit) een lichte plop in de uitlaat. Hij loopt 1200 toertjes stationair maar als ik mijn hand achter de uitlaat hou voel ik af en toe een hardere plof. is dit te rijk of te arm?

Dank,

marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline xrvtuur

Re: afstelling stationair.
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2009, 18:29 »
het is geen 6cilinder met injectie he Marc, ik denk dat het zo onderhand wel  goed is, stel alles af zoals beschreven en ga eens een stukje rijden :angel:

grtjs arthur
Varadero SD02  2004

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: afstelling stationair.
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2009, 09:42 »
:-)

Ik rij,......pracktisch iedere dag, maar als je het gevoel hebt dat ie echt wel beter kan is het frustrerend.....
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

TPFKAP

  • Gast
Re: afstelling stationair.
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2009, 09:47 »
:-)

Ik rij,......pracktisch iedere dag, maar als je het gevoel hebt dat ie echt wel beter kan is het frustrerend.....


Toch maar ff langs ad(JAQAD) ??? ;D

Offline V-Twin

Re: afstelling stationair.
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2009, 22:03 »
het is geen 6cilinder met injectie he Marc, ik denk dat het zo onderhand wel  goed is, stel alles af zoals beschreven en ga eens een stukje rijden :angel:grtjs arthur

Mark, ik denk dat deze reactie van Arthur niet lullig is bedoeld. Realiseer je dat een V-Twin een compleet andere motor loop heeft dan een lijnmotor. Ze noemen dat ook wel karakter  ;)
Er zijn fervente motorrijders die om deze reden nooit met een V-Twin willen rijden omdat het niet loopt als een zijde zacht naaimachinetje.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: afstelling stationair.
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2009, 14:35 »
:-)

Was ook niet zo opgevat..... Maar ook eeb twin kan mooi lopen......sommigen draaien mooi licht als een naaimachientje en anderen hameren hard...de mijne hamert, kan vast mooier en inderdaad, ik ga er binnenkort eens mee langs bij Ad.....zodra die een garage deur heeft die dicht kan als het koud is.... :-) grapje....
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

TPFKAP

  • Gast
Re: afstelling stationair.
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2009, 14:46 »
:-)

Was ook niet zo opgevat..... Maar ook eeb twin kan mooi lopen......sommigen draaien mooi licht als een naaimachientje en anderen hameren hard...de mijne hamert, kan vast mooier en inderdaad, ik ga er binnenkort eens mee langs bij Ad.....zodra die een garage deur heeft die dicht kan als het koud is.... :-) grapje....


Die poort komt eraan, had al veel eerder gekund, als we met zn allen meer naar ad(JAQAD) gingen ;D ;D :P :P

Offline bastiaan

Re: afstelling stationair.
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2009, 15:51 »
Hey Marc, loopt 'ie zo anders dan toen je ermee bij mij langs bent geweest? Ik vond 'm toen niet verkeerd lopen hoor. Anders moet je ter vergelijking eens een stukje op mijn AT rijden. Niet dat die helemaal perfect is afgesteld, maar die loopt als de gemiddelde AT. Ik hoor het wel.

Groetjes!
Bas

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: afstelling stationair.
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2009, 16:50 »
ha die Bas,

Ik zag dat de jouwe af is,....en mooi.

Hij liep toen ietsje mooier vond ik. regelmatiger. Intussen heb ik de zwakke plekken vervangen (regelaar, accu en benzinepomp) en ben kleppen aan het stellen geweest. Nu moet ik even opnieuw een mooie afstelling vinden want op de gewone standaard 2 1/4 uitgedraaid heeft ie de neiging om af te slaan. Ik heb de stationair stel schroeven nu verder uitstaan maar een echt zuivere afstelling is het niet natuurlijk. Ik heb maar gewoon uitgedraaid totdat ie niet meer hikte. Maar dit is niet echt een goeie methode natuurlijk. Al helemaal niet als je niet precies weet hoe hij hoort te klinken en voelen :-)
Hij rijdt en het is ook geen echt drama. Maar als ie mooier kan lopen dan zou ik dat ook wel graag hebben natuurlijk.
En die van jou wil ik binnenkort wel eens zien ja, live dan....
Stel je normaal een stationair mengesel af middels een co (-whatever) meter in de uitlaat?
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline bastiaan

Re: afstelling stationair.
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2009, 19:07 »
Afstellen kan op verschillende manieren, welke het beste is weet ik niet. CO2 lijkt me een goede manier. Ik stel zelf de mengselschroef zo af dat het toerental het hoogste is (afgelezen op de toerenteller, want het verschil is bijna niet merkbaar). Ik ga ervan uit dat dat een teken is van een optimale verbranding. Tussendoor even gasgeven vanaf stationair om te horen of 'ie mooi oppakt. Een kwart slagje rijker zetten voor de zekerheid en dan de andere mengselschroef op dezelfde manier.

Hou je niet teveel vast aan wat er in het boekje staat. Die 2 1/4 slag is een goed uitgangspunt voor de gemiddelde AT, waarmee misschien 80% van de AT's mooi loopt. Als die van jou mooier loopt op anderhalve slag uit of desnoods 3 slagen uit dan is dat de beste afstelling. Misschien zit er dan ergens anders iets niet goed, maar volgens mij heb je alle mogelijke problemen wel zo'n beetje gecheckt.

Maar wanneer hikt 'ie precies? Bij lage toeren (stationair tot 3500 rpm), middengebied (3000 - 6500 rpm) of hoge toeren (6000 - 8500 rpm)?

Offline Bill

Re: afstelling stationair.
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2009, 19:46 »
Hallo Allen,

Heb de chokes eens mooi schoon gemaakt en gekeken of de synchronisatie nog enigzins klopt. Ik heb nu op de standaard afstelling van de stationair stel schroeven (op RD04 2 1/4 uit) een lichte plop in de uitlaat. Hij loopt 1200 toertjes stationair maar als ik mijn hand achter de uitlaat hou voel ik af en toe een hardere plof. is dit te rijk of te arm?

Dank,

marc
Ben met de At van mijn zus bezig de choke gangbaar te maken  :'( .Heb de makkelijke kant vandaag los gekregen met een verfföhn en kruipolie ;D Het tondeltje zat helemaal vast geoxideerd in de carburateur  :-[ De ander kant die aan de onderzijde moet ik ook nog doen want die heeft het zelfde probleem :o Als ik de carburateurs los maak van het blok kan ik ze dan weer redelijk eenvoudig monteren  ??? Slopen ben ik altijd goed in geweest, dus er af is geen probleem ;)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: afstelling stationair.
« Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2009, 15:58 »
Ha Bas, hij plopt op stationair en ook nog met een beetje gas, zo tot de 1800 toertjes, als ik maar rijden kan heb ik (denk ik) nergens last van.

Ik zal hem eens zo afstellen als jij zegt, uitdraaien totdat de stationair niet meer hoger gaat en dan kwart slag terug, aan beide zeiden.

Dank,

marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: afstelling stationair.
« Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2009, 16:29 »
Nou net nog eens even warm gemaakt, en stationair schroefjes nog verder uitgedraaid. Loopt iets rustiger maar eerlijk gezegd durf ik ze niet nog verder uit te draaien,....voor je het weet vallen ze er uit. Nu ik hem zo arm moet draaien ga ik er van uit dat de choke, ondanks dat ze schoon zijn en mooi lijken terug te vallen, dit toch niet doen. De veertjes die voor de terugval moeten zorgen zullen na 17 jaar wel wat moe zijn geworden. Dit wordt dan nieuwe chokes bestellen.....zucht....weer 100 eurie......en dan maar hopen dat het dat is.
Op de Engelse site zie ik veel AT rijders die door het gezeur met hangende chokes deze maar gewoon loskoppelen en de chokes in dichte toestand met een boutjes vast zetten, kabels eraf en waar normaal het zwart plastieke deeltje het blok in wordt gedraaid zetten zij een boutje. De chokes zijn dan helemaal gedeactiveerd. Nu krijg ik de mijne niet fatsoenlijk gestart zonder choke. Wie hier rijdt er ook zo zonder chokes?

dank,
Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Waffie

Re: afstelling stationair.
« Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2009, 20:36 »
Nou net nog eens even warm gemaakt, en stationair schroefjes nog verder uitgedraaid. Loopt iets rustiger maar eerlijk gezegd durf ik ze niet nog verder uit te draaien,....voor je het weet vallen ze er uit. Nu ik hem zo arm moet draaien ga ik er van uit dat de choke, ondanks dat ze schoon zijn en mooi lijken terug te vallen, dit toch niet doen. De veertjes die voor de terugval moeten zorgen zullen na 17 jaar wel wat moe zijn geworden. Dit wordt dan nieuwe chokes bestellen.....zucht....weer 100 eurie......en dan maar hopen dat het dat is.
Op de Engelse site zie ik veel AT rijders die door het gezeur met hangende chokes deze maar gewoon loskoppelen en de chokes in dichte toestand met een boutjes vast zetten, kabels eraf en waar normaal het zwart plastieke deeltje het blok in wordt gedraaid zetten zij een boutje. De chokes zijn dan helemaal gedeactiveerd. Nu krijg ik de mijne niet fatsoenlijk gestart zonder choke. Wie hier rijdt er ook zo zonder chokes?

dank,
Marc

als je twijfelt aan de choke veertjes ga je toch andere veertjes zoeken die passen (balpennen zat)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: afstelling stationair.
« Reactie #14 Gepost op: 01 maart 2009, 13:58 »
Nou net eens even een ochtendje toeren in de buurt,....het armer zetten van gisteren heeft zeker geholpen. Hij liep zonder enig plofje...superstrakke stationair en een veel stillere loop dan voorheen.
Ik mag er nu gerust van uitgaan dat het gewoon een mengsel kwestie is en dan waarschijnlijk de chokes die niet helemaal terugvallen, oude veertjes denk ik. Niks groot probleem in ieder geval....zal binnenkort een nieuwe chokes bestellen.
Dan snel de verkoop in en op naar de varadero...hahahhahahhaha

En ja Ad, balpointveertjes zijn ook een idee.....maakt eigenlijk niks uit he,.....als ze maar iets sterker zijn dan wat er nu in zit...en ze moeten passen natuurlijk...
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline xrvtuur

Re: afstelling stationair.
« Reactie #15 Gepost op: 01 maart 2009, 15:45 »
had ik een tijdje terug al gezegd: mengselschroeven op 3 1\4.... wel een beetje luisteren he C:-)

grtjs arthur
Varadero SD02  2004

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: afstelling stationair.
« Reactie #16 Gepost op: 01 maart 2009, 18:05 »
Sorry Thuur.......  ;D

Maar inderdaad, veel meer uit dan de standaard 2 1/4.........ik sta verbaasd...
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)