Auteur Topic: Transalp of Africa Twin als eerste motor?  (gelezen 9423 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline fanatic

Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Gepost op: 15 januari 2011, 23:35 »
Hey,

ik ben een beginnende moto-rijder en koop binnenkort mijn eerste eigen motor. Het wordt zowieso een honda transalp of africa twin. Ik vindt het design van de Africa Twin uit 97 fantastisch (wit met de tijger-strepen in blauw en rood) , en ik ben verliefd op het dubbele licht vooraan. Maar ik had toch even graag de mening van kenners gehoord: Wat zouden jullie kiezen als eerste moto (waar ik lang met voortkan). Zijn er voordelen/nadelen aan de transalp of africa twin, zaken waar ik rekening met moet houden.

Als ik voor een Transalp ga, heb ik eventueel wel budget voldoende om eentje te kopen (tweedehands) van het model 2000-2009. Vandaar mijn tweede vraag: Is er veel verbeterd tov het '90 model, doe ik er best aan een 2000 model te kopen of kan een '90 model ook nog prima enkele jaren verder? Waar zou ik dan vooral op moeten letten als ik een oudere moto koop?

Greets en alvast bedankt voor te tips...


Offline Timy

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2011, 01:33 »
Beide motoren kan je prima op beginnen.

Voordeel van de Transalp vond ik dat ie net iets lichter en naar mijn idee wendbaarder is. Qua verbruik is de Alp ook zuiniger als een Twin. De 600 modellen kunnen prima nog jaren mee, ze zijn allemaal ERG betrouwbaar gebleken. Dus daar hoef je je weinig tot geen zorgen over te maken. Ik heb zelf het 600 oude model, 600 nieuw model en 650 gehad en mijn voorkeur gaat naar de oude modellen uit. Dit is misschien wel persoonlijk hoor. De technische minpuntjes aan de oudere Alp zijn de CDI's maar als hier een andere rubber is geplaatst is dit opgelost en na 1994 is er een ander CDI gekomen. Ook de spanningsregelaar is een bekend euvel maar dit geldt ook voor de Twin.

De Twin heeft als voordeel dat het hij wat stabieler ligt op de snelweg.  Technische minpuntjes zijn zoals gezegd de spanningsregelaar en dan ook de brandstofpomp. Binnen de club is er genoeg kennis aanwezig om de brandstofpomp betrouwbaarder te maken. Ook een 'nadeel' is dat de prijs to een Alp erg hoog is. Je betaald voor de 'exclusieve' motor en de Alp is er nog in overvloed. Je kan dus een nieuwere Alp met minder km's kopen voor eenzelfde prijs als een oudere Twin met meer km's.

Waardevast zijn ze allebei! Ik zou zeggen ga eerst voor een Alp en stap later over als je het allemaal onder de knie hebt.

Maar het is voor een groot deel eigen smaak.

Maar wel lid worden he! ;)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Neet

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2011, 09:24 »
Misschien heb je wat aan mijn ervaring. Ik dacht er toen namelijk hetzelfde over.

Een aantal jaren geleden ben ik en mijn vrouw begonnen met de Alp 600 uit 97 en 98. Hiervoor hield ik me voornamelijk bezig met Yamaha XT500 en XT550.
Dat is natuurlijk wel een flink verschil.

De Twin komt op mij over om overal doorheen te denderen. Met de Alp kan je net als de XT's wat meer beleid het crossterrein in.
Maar tussen de XT's en de Alp zit ook best wel een groot verschil natuurlijk.

De Alp rijdt veel lekkerder op de weg dan de XT. De Twin weer wat prettiger op de snelweg.

Nu over naar alleen de Honda's:

De Alp is best heel stabiel en wendbaar. Voelt een stuk lichter aan dan de Twin en is ook wendbaarder dan de Twin.

De Twin past meer bij mijn redelijk fors postuur, compacte one-pack en mijn 1.84mtr lengte. De 600 komt voor mij wat klein over maar zit best hoog.
Ontzettend veel lol gehad met de Alp.

Ik heb het nog niet gedaan maar in het terrein denk ik meer moeite te hebben met de Twin dan met de Alp.
Het is ook net of het gewicht van de Twin een stuk meer bovenin ligt dan bij de Alp.

Helemaal geen spijt gehad om eerst de Alp te nemen en daarna de Twin. Ze rijden beide onontzettend lekker.

We hebben ook de een Alp 650 uit 97 maar dat is toch meer een wegmotor. Rijdt overigens erg prettig en een veel betere zadel.
Omdat we beide een andere wilden, heeft mijn vrouw voor de 650 gekozen.

Ik zou zeggen, ben je kleiner dan 1.85 mtr, ga dan eerst voor de Alp 600 met de dubbele remschijf aan het voorwiel.
Ben je groter dan 1.85 mtr, ga dan voor de Twin.
Niet dat je niet past op een Alp als je wat langer ben maar de Alp voelt dan wat ielig aan.

Wat betreft prestaties zit er niet zo heel veel verschil in.

Dit is natuurlijk mijn ervaring en misschien heb je er wat aan.

   

Offline Hotel 317

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2011, 09:50 »
Ik ben begonnen op een Twin en moet zeggen dat ik er geen seconde spijt van heb gehad ;D. De Transalp is zeker qua cockpit gewoon een net afgewerkte motor terwijl een Africa Twin gewoon ruigheid en "ga aan de kant of ik rij over je heen" uitstraalt.

Offline Neet

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2011, 10:46 »
terwijl een Africa Twin gewoon ruigheid en "ga aan de kant of ik rij over je heen" uitstraalt.

Ja!  ;D

Offline Brombeer

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2011, 18:35 »
Als je een imago-beest bent en in staat een Battlestar te sturen, neem je een Africa Twin.  Maar wil je echt rondknállen of soms als een meisje rijden, neem dan een Alp want die doet dat allebei
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline valmaarnero

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2011, 10:42 »
hoi ????
je kunt ook een keer naar zeeland komen
dan kun je op verschillende motoren rijden
en misschien dat dat je keuze makkelijker maakt
mvg Willem.
transalp  87 2 x / 88  2 x / 89  2 x  / 90  2 x / 92  3 x  / 94 / 97 (13 x honda transalp), africa twin 91 RD 04 / 93 RD 07  2 x  / 89 RD 03 / 92 RD 04 (5 x africa twin), varadero 99 SD 01 (2 x varadero)
honda XR  600 89 PE 04 /  90  PE 04   /  91 XR  250 (3 x honda  XR), dominator 93 NX 250 /  97  NX  650  (2 x dominator), honda  80 CX500 (1 x honda), KTM GS 600 LC4  /  660 R LC4 (2 x KTM)
suzuki 90  GS 500 E, yamaha 86  XS 400  (2x)
kawazaki  93  ZZR  1100 (4 motoren)

Offline Geart

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2011, 11:06 »
In dubio?  Twin!
Ik begon op een Alp. Geweldig overigens. Had het idee dat een twin te zwaar en te moeilijk zou zijn.
Na een paar maanden op de twin van mijn broer. Wat bleek? Zo gauw een Twin in beweging is, stuurt hij net zo makkelijk en licht als mijn Batavus of Gazelle. Binnen enkele maanden had ik de Alp geruild voor een twin. Ondanks de waardevastheid van beide types toch met het nodige verlies...

Succes, ik ben benieuwd
Groetnis út Grou!

Offline Hotel 317

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2011, 13:24 »
Binnen enkele maanden had ik de Alp geruild voor een twin. Ondanks de waardevastheid van beide types toch met het nodige verlies...

Je had een twin, wat was je verlies? ;D

Offline PH-ADW

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2011, 19:44 »
Hi fanatic,

mijn eerste motor is een AT '96er   oktober 2009 net mijn rijbewijs op zak, en meteen de AT op.
Rijd echt super en je kan nog eens een foutje maken zonder dat je meteen op je gezicht ligt.... 

suc6

Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Geart

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2011, 20:15 »
Citaat
Je had een twin, wat was je verlies?
Ik begon met een Alp, gekocht in de handel.
Ingeruild voor een Twin, in de handel.
Ja dan zit er "marge" op. Daarnaast ben ik niet zo'n doorwinterde onderhandelaar.
Maar al met al zeker niet ontevreden want ik geniet nog steeds van elke kilometer die ik rijd (en heb gereden, ook op de Alp)!!

Groetnis út Grou!

Offline Brombeer

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2011, 21:05 »
Ik heb met een Alp eens met de rechterstep aan de grond gezeten. Is me met de Twin nog niet gelukt!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hotel 317

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2011, 21:50 »
Ik heb met een Alp eens met de rechterstep aan de grond gezeten. Is me met de Twin nog niet gelukt!
Mij wel ;).

Offline Alpelientje

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2011, 10:58 »
Ook ik ben begonnen op een Transalp (staat nu te koop op site). En sinds een paar maanden overgestapt op een Twin. Op de Alp heb ik een paar jaar gereden. En veel plezier mee gehad, veel ritten en met diverse motorvakantie's geweest. Allebei bevallen ze goed. Het voordeel van de Twin is wat meer power, en een betere wegligging. Ook een grotere tankinhoud kan soms makkelijk zijn. Als je de bergen in gaat, en geen pomp tegenkomt.
Ik ben zelf 1.65, maar met een verlaagd zadel en iets verlaagde vering kan ik goed uit de voeten met beide motoren.
Veel succes met je beslissing.

Offline fanatic

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2011, 18:43 »
Thanks voor de tips tot nu toe allemaal!
Eind van de week zal er mss een Twin in mijn garage staan, het onderhandelen is vollop bezig.... ;-)

Maar nog een vraagie: Wat is de betekenis van RD10? Ik heb ook nog een transalp op het ook, BJ 2002 type RD10 , maar daar vind ik niet meteen iets over terug.

Greets

Offline Bono

-- Han --

Offline Neet

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2011, 07:52 »
Maar nog een vraagie: Wat is de betekenis van RD10? Ik heb ook nog een transalp op het ook, BJ 2002 type RD10 , maar daar vind ik niet meteen iets over terug.

De RD10 is een type van de Transalp 650 van de eerste jaren. Iets van 2000-2002, daarna werd het de RD11.
De RD10 is net even anders dan de RD11.

De RD13 is dacht ik een Transalp 700.

Offline fanatic

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2011, 16:57 »
Hellow guys,

t was even stil van mijn kant, maar nu ist zover: ER STAAT EEN SCHITTERENDE AFRICA TWIN ,1997, 20000KM IN MIJN GARAGE !!!!!!!!!!!!!  Ah wat rijdt dat heerlijk en bijlange niet zo lomp als ik verwacht had!

Maar de verkoper had de handleiding niet meer. Kan iemand me zeggen hoe ik daar makkelijk aan geraak? Evt downloaden?

Greets

Offline Hotel 317

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2011, 22:04 »
Dealers kunnen er nog gewoon aan komen. Kosten waren c.a. 30 euro geloof ik.

By the way: Gefeliciteerd!!  ;D

Offline Thinkfuture

  • "We zouden meer kunnen bereiken als we minder voor onmogelijk zouden houden"
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 445
  • Transalp pd10 '97 zw. T63-banden

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #19 Gepost op: 17 februari 2011, 15:41 »
Proficiat!! weer een enthousiasteling geboren.

Offline nikki

Re: Transalp of Africa Twin als eerste motor?
« Reactie #20 Gepost op: 07 maart 2011, 09:52 »
Gefeliciteerd! Goed keuze gemaakt  :D