Beide motoren kan je prima op beginnen.
Voordeel van de Transalp vond ik dat ie net iets lichter en naar mijn idee wendbaarder is. Qua verbruik is de Alp ook zuiniger als een Twin. De 600 modellen kunnen prima nog jaren mee, ze zijn allemaal ERG betrouwbaar gebleken. Dus daar hoef je je weinig tot geen zorgen over te maken. Ik heb zelf het 600 oude model, 600 nieuw model en 650 gehad en mijn voorkeur gaat naar de oude modellen uit. Dit is misschien wel persoonlijk hoor. De technische minpuntjes aan de oudere Alp zijn de CDI's maar als hier een andere rubber is geplaatst is dit opgelost en na 1994 is er een ander CDI gekomen. Ook de spanningsregelaar is een bekend euvel maar dit geldt ook voor de Twin.
De Twin heeft als voordeel dat het hij wat stabieler ligt op de snelweg. Technische minpuntjes zijn zoals gezegd de spanningsregelaar en dan ook de brandstofpomp. Binnen de club is er genoeg kennis aanwezig om de brandstofpomp betrouwbaarder te maken. Ook een 'nadeel' is dat de prijs to een Alp erg hoog is. Je betaald voor de 'exclusieve' motor en de Alp is er nog in overvloed. Je kan dus een nieuwere Alp met minder km's kopen voor eenzelfde prijs als een oudere Twin met meer km's.
Waardevast zijn ze allebei! Ik zou zeggen ga eerst voor een Alp en stap later over als je het allemaal onder de knie hebt.
Maar het is voor een groot deel eigen smaak.
Maar wel lid worden he!