Mja ik ben zelf ook niet de expert, dus bespring me asjeblief niet..
Maar je wilde een Dyno stage 1 plaatsen. Dyno heeft als het goed is onderzoek gedaan en op basis daarvan een nieuwe configuratie van de carb bepaald. Hetzij voor meer vermogen, hetzij om de enkel de gasrespons te verhogen.
Ik heb zo'n set nog nooit in handen gehad, maar je kunt het gedrag veranderen door:
a) statio- of luchtsproeier veranderen. Die spoeier regelt niet alleen stationair, maar ook het oppakken van het toerental tot pakweg 1/16 gas. Meestal vervangt men voor het gemak de statiosproeier voor een armere of een rijkere. Je kunt die ook laten zitten en de luchtsproeier (meestal onderin de voorkant van de venturi) veranderen. Zelfde effect.
b) gasnaaldmaat veranderen. De gasnaald heeft een recht stuk en een taps stuk en die verhoudt zich tot de maat van de gasbuis waardoor die zich beweegt. De gasbuis regelt de brandstoftoevoer tot ongeveer 1/4 gas. Dat komt omdat, ook al draai je het gas naar 1/4 open, de naald wel omhoog komt maar die is op dat stuk gelijkmatig en laat gelijkmatig brandstof door. Vanaf ongeveer 1/4 gas is de naald zover omhoog dat het tapse gedeelte vrijkomt en daardoor steeds meer brandstof gaat doorlaten. Het tapse gedeelte heeft effect tot en met 3/4 gas.
c) Hoofdsproeiermaat veranderen. Deze regelt de brandstoftoevoer vanaf 3/4 gas tot volgas. In die situatie is de gasbuis helemaal vrij en brandstoftoevoer wordt enkel nog begrensd door de hoofdsproeier. Een grotere maat geeft een rijker mengsel, een kleinere maakt armer.
Samengevat, een carb heeft verschillende onderdelen die bij verschillende gasklepopeningen hun effect hebben op de prestaties. In sommige gevallen kun je maar een enkel gedeelte aanpassen, om juist dat gedeelte van de prestaties te beinvloeden. Maar, meestal ga je voor een volledig andere sproeierbezetting omdat je zo in alle bereiken van de gasklep het gedrag kunt beinvloeden.
Ieder gedeelte van het systeem is ook afzonderlijk te controleren op prestaties (bijv. op de Dyno bank) en ook afzonderlijk af te stellen (sproeier wisselen en prestatieverandering in het verantwoordelijk gebied controleren).
Als je ook nog een open uitlaatsysteem erop zet en/of een open luchtfilter (als K&N), moet je ook weer met je sproeierbezetting aan de bak. Doorgaans gaat een motor daar armer van lopen (bijv. witte isolatorneus zoals Annoyingthing beschrijft). Zaak is wel om uit te zoeken in welk bereik van de carb hij dat oploopt. Hij heeft nu de gasnaald omhoog gezet, zodat het tapse gedeelte eerder vrijkomt en dus eerder dan normaal wat meer brandstof afgeeft. In het bereik dus tussen 1/4 en 3/4 gas. Want het kan prima zijn dat je motor in het normale gebruik prima mooie bougie heeft, maar bij een half uurtje volgas op de Autobahn, een witte isolator geeft. Dat kan betekenen dat alleen de hoofdsproeier groter moet. Want onder 3/4 gas doet-ie het goed. Andersom, een zwartige bougie geeft aan dat je in dat bereik armer moet.
Maar, als het goed is, klopt de Dyno stage 1 kit en hoef je hem er alleen maar in te schroeven. Mogelijk moet alleen je CO gemeten en afgsteld worden.