Auteur Topic: Hoofdsproeier  (gelezen 8414 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Neet

Hoofdsproeier
« Gepost op: 22 januari 2011, 08:47 »
Ik zit te denken aan een Dynojet stage 1.
Weet iemand of de hoofdsproeiers en de naalden te verwisselen zijn zonder de carburateurs los te halen?

Grt. Neet

Offline Brombeer

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2011, 10:46 »
De naalden wel, van bovenaf. De sproeiers zitten onder in de vlotterkamer en das toch wat lastiger bij komen.

Theoretisch zou het kunnen.. (persoonlijk zou ik het niet zo proberen).
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2011, 11:02 »
Dan zit er niets anders op dan de hele boel los halen.
Leuk klusje voor als het wat beter weer is.

Offline Neet

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2011, 13:34 »
Ik moet ook 2 gaten vergroten in de schuif. Zit een boortje in de kit.
Heeft dit te maken met de mengel verhouding?

Offline Brombeer

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2011, 14:40 »
Geen flauw idee, ik heb zoiets zelf nog niet eerder gedaan.

Misschien dat Ad het weet..?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2011, 15:19 »
Kijk, punt 2, figuur D.
Kan natuurlijk ook iets met vacuum te maken hebben. Is mij nog niet duidelijk zolang ik het onderdeel nog niet in mijn handen heb gehad.




Offline Brombeer

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2011, 16:22 »
Die gaatjes bepalen de gasrespons, m.a.w. hoe snel de schuif met naald omhoog komt als je gas geeft. Omdat je een andere naald, (zwakkere)veer en sproeier plaatst, moet de gasrespons daarop aangepast worden. Je moet ze uitboren om de door Dyno opgegeven prestaties te benutten. Duidelijk kun je daarna niet meer terug naar de originele situatie.

De gaatjes die er nu in zitten, zijn in verhouding met de fabrieksconfiguratie.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2011, 16:38 »
Ik vermoede al zoiets. Veer hoef ik overigens niet te vervangen.
Alleen naald en de hoofdsproeier 120 of 124. Vanwege het open karakter van de uitlaat raden ze 124 aan.

Jammer dat er nog geen boortjes bestaan die een gaatje kleiner maken. Dat wordt roodband. :D

Offline Brombeer

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2011, 17:36 »
'Kneedbaar staal' erin opnieuw opboren..

(bijna alles kan).
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2011, 18:31 »
Ben benieuwd, de K&N zit er in, maakt eigenlijk geen merkbaar verschil.
Nu de Dynojet nog.
Ik laat t wel weten hoe het af is gelopen.

Offline Waffie

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2011, 21:55 »
 je verbruik komt wel hoger te liggen.... ;D
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Neet

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2011, 22:13 »
je verbruik komt wel hoger te liggen.... ;D

Tja, hobby he....

Offline xrvtuur

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2011, 00:35 »
Ik heb het dynojetkitje er ook al een keer in gehad (RD04) en kreeg het niet lekker afgesteld, op de dynojetbank bleek wel dat de meegeleverde sproeiers te groot zijn. Het gaatje wat je groter moet boren is maar ietjes kleiner dan het boortje, ik rij nu weer met honda sproeiers en naalden maar merk eigenlijk niks van dat groter geboorde gat. Eigenlijk zit het een beetje op dezelfde golflengte als gele vestjes en apk, weggegooid geld dus, kun je beter besteden aan het ITT :P
Varadero SD02  2004

Offline daandus

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2011, 23:16 »
kan iemand eens een vermogenscurve posten van dit soort spul, zoals Erik heeft gedaan van z'n Varadero? Dan kunnen we zien of het nou echt veel effect heeft.....
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #14 Gepost op: 24 januari 2011, 00:40 »
Hou op, is allemaal zo vreselijk subjectief!

Je vermogen neemt bijv. niet toe, maar de gasrespons wel. Zegt diegene: nah, ik merk niet meer vermogen, hij is niet sneller :'(

Maar de toegenomen gasrespons is toch ook al winst?? Is maar hoe je het bekijkt..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2011, 07:51 »
De bedoeling is om de gasresponse te verbeteren. Het is maar de vraag of het helpt maar niet geschoten is altijd mis.

Mijn Twin vind ik namelijk veel minder lekker op het gas reageren dan mijn eerste Alp's. Een beetje gas bij geeft wel
een ander geluid maar nauwelijks reactie.
Dus ik dacht: doen!

Vandaar.

Ps. Van de vermogenswinst verwacht ik niets met een groter sproeiertje en ik moet natuurlijk afwachten of de Dynojet
wel echt een verbetering is......

Offline Annoyingthing

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2012, 20:53 »
kan iemand eens een vermogenscurve posten van dit soort spul, zoals Erik heeft gedaan van z'n Varadero? Dan kunnen we zien of het nou echt veel effect heeft.....

Hierbij mijn scan afbeeldingen van de dynorun die ik van mijn AT heb laten maken, inmiddels al weer 6 jaar geleden  ::)
Dit in combinatie met een K&N filter en een open BSM uitlaat.







Deze setting reed geweldig, voor het gevoel een berg meer power en idd veel directer aan het gas.

Alleen momenteel een klein irritant probleempje van het aan/uit rijgedrag rond de 5000 tpm als je constant rijd.
Bougie's eruit gehad en deze waren spierwit dus of een te arm mengsel of een ontsteking die ineens te vroeg zou staan  :o lijkt me haast onmogelijk.
Wil dus gaan kijken of een andere [grotere] sproeier de oplossing is voor dit euvel.

Groetjes Eric
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2012, 21:16 door Annoyingthing »
Zwarte Africa Twin,'01, sinds 2004

Offline daandus

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #17 Gepost op: 16 maart 2012, 14:21 »
zie ik dit nou goed, en geeft hij minder vermogen en koppel met het K&N filter erin??
... was ooit lid ...

Offline Annoyingthing

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2012, 18:03 »
zie ik dit nou goed, en geeft hij minder vermogen en koppel met het K&N filter erin??

Negatief,
Ik had de dynojet kit set er al zelf ingezet en naar Goes gereden[Ruud Frederiks] om hem goed af te laten stellen.
Volgens de beschrijving van de set zou met een open demper de 124 sproeier er in gezet moeten worden wat ik dus ook had gedaan.
Hierop bleek die dus niet goed af te stellen te zijn en is er gekozen en getest met de 120 sproeier welke wel goed af te stellen was.

mj124 is dus de 1ste run op de testbank en mj120 is de 2de run.

Het zijn niet de pk's waar je voor moet willen gaan maar een levendig en fel motorblok  8)

Groetjes Eric van de arre zije van t eiland  ;)
Zwarte Africa Twin,'01, sinds 2004

Offline Brombeer

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2012, 22:15 »
..Bougie's eruit gehad en deze waren spierwit dus of een te arm mengsel....

...Wil dus gaan kijken of een andere [grotere] sproeier de oplossing is voor dit euvel...

Standaard heeft een Twin dacht ik een 122 sproeier (bouwjaar afhankelijk). Met een open systeem en een openfilter kun je sowieso nooit naar een kleinere hoofdsproeier gaan.

Je motor loopt pas op de hoofdsproeier voorbij 3/4 gas. Daarvóór gebruikt hij de gasnaald i.c.m. gasbuis.

Tenzij je altijd volgas rijdt (en daar de witte isolatorneus aan overhoudt) hoef je daar niet naar te kijken. Eerder zou je de gasnaald één tandje omhoog zetten (zie WPH) zodat er eerder al meer branstof wordt vrijgegeven via het tapse gedeelte van de naald.

Velen die zich specialist noemen, hebben geen idee hoe je dat precies doet. Of ze hebben er geen tijd voor of zin in.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Annoyingthing

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #20 Gepost op: 17 maart 2012, 00:07 »
Standaard heeft een Twin dacht ik een 122 sproeier (bouwjaar afhankelijk). Met een open systeem en een openfilter kun je sowieso nooit naar een kleinere hoofdsproeier gaan.

In de laatste versie, die ik heb 2001, zit voor zowel voor als de achterste cilinder een hoofdsproeier van 115 in. [ info Haynes]
De modellen ervoor, tot 1995, is voor 118 en achter 120 deze verschillen zullen wel te maken hebben met de emmisie eisen waaraan voldaan moest worden schat ik zo in.

Citaat
Je motor loopt pas op de hoofdsproeier voorbij 3/4 gas. Daarvóór gebruikt hij de gasnaald i.c.m. gasbuis.

Tenzij je altijd volgas rijdt (en daar de witte isolatorneus aan overhoudt) hoef je daar niet naar te kijken. Eerder zou je de gasnaald één tandje omhoog zetten (zie WPH) zodat er eerder al meer branstof wordt vrijgegeven via het tapse gedeelte van de naald.

Velen die zich specialist noemen, hebben geen idee hoe je dat precies doet. Of ze hebben er geen tijd voor of zin in.

Vanwege die witte neus van de bougie's heb ik de E clip op de gasnaald 2 standen laten zakken en staat nu op de 4de groef van boven.
Ik moet nog gaan proefrijden dus weet niet of dit de juiste stand is.

Zwarte Africa Twin,'01, sinds 2004

Offline Neet

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #21 Gepost op: 17 maart 2012, 09:14 »
Nou, nu wil ik ook zeker de 120's proberen. Als het lekker weer is en vrij ben ga ik het doen.
Ik laat het nog weten. (ik kan dat p.k.e setje niet meer vinden)

Offline Brombeer

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #22 Gepost op: 17 maart 2012, 11:50 »
..De modellen ervoor, tot 1995, is voor 118 en achter 120..

Excuus je hebt gelijk ik was in de war. Ik ben met open systeem toen naar 120V en 122A gegaan. Want je moet groter. Maar als gezegd, dat is enkel voor het gedeelte vollast, dus na 3/4 gas en daar kom je niet zo vaak.


..Vanwege die witte neus van de bougie's heb ik de E clip op de gasnaald 2 standen laten zakken..

Dan heb ik niks gezegd. ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #23 Gepost op: 17 maart 2012, 15:47 »
Maar als gezegd, dat is enkel voor het gedeelte vollast, dus na 3/4 gas en daar kom je niet zo vaak.

Oww, dan doe ik het niet. Dan is ie perfect zo....

Offline Brombeer

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #24 Gepost op: 17 maart 2012, 19:19 »
Mja ik ben zelf ook niet de expert, dus bespring me asjeblief niet..

Maar je wilde een Dyno stage 1 plaatsen. Dyno heeft als het goed is onderzoek gedaan en op basis daarvan een nieuwe configuratie van de carb bepaald. Hetzij voor meer vermogen, hetzij om de enkel de gasrespons te verhogen.

Ik heb zo'n set nog nooit in handen gehad, maar je kunt het gedrag veranderen door:

a) statio- of luchtsproeier veranderen. Die spoeier regelt niet alleen stationair, maar ook het oppakken van het toerental tot pakweg 1/16 gas. Meestal vervangt men voor het gemak de statiosproeier voor een armere of een rijkere. Je kunt die ook laten zitten en de luchtsproeier (meestal onderin de voorkant van de venturi) veranderen. Zelfde effect.
 
b) gasnaaldmaat veranderen. De gasnaald heeft een recht stuk en een taps stuk en die verhoudt zich tot de maat van de gasbuis waardoor die zich beweegt. De gasbuis regelt de brandstoftoevoer tot ongeveer 1/4 gas. Dat komt omdat, ook al draai je het gas naar 1/4 open, de naald wel omhoog komt maar die is op dat stuk gelijkmatig en laat gelijkmatig brandstof door. Vanaf ongeveer 1/4 gas is de naald zover omhoog dat het tapse gedeelte vrijkomt en daardoor steeds meer brandstof gaat doorlaten. Het tapse gedeelte heeft effect tot en met 3/4 gas.

c) Hoofdsproeiermaat veranderen. Deze regelt de brandstoftoevoer vanaf 3/4 gas tot volgas. In die situatie is de gasbuis helemaal vrij en brandstoftoevoer wordt enkel nog begrensd door de hoofdsproeier. Een grotere maat geeft een rijker mengsel, een kleinere maakt armer.

Samengevat, een carb heeft verschillende onderdelen die bij verschillende gasklepopeningen hun effect hebben op de prestaties. In sommige gevallen kun je maar een enkel gedeelte aanpassen, om juist dat gedeelte van de prestaties te beinvloeden. Maar, meestal ga je voor een volledig andere sproeierbezetting omdat je zo in alle bereiken van de gasklep het gedrag kunt beinvloeden.

Ieder gedeelte van het systeem is ook afzonderlijk te controleren op prestaties (bijv. op de Dyno bank) en ook afzonderlijk af te stellen (sproeier wisselen en prestatieverandering in het verantwoordelijk gebied controleren).

Als je ook nog een open uitlaatsysteem erop zet en/of een open luchtfilter (als K&N), moet je ook weer met je sproeierbezetting aan de bak. Doorgaans gaat een motor daar armer van lopen (bijv. witte isolatorneus zoals Annoyingthing beschrijft). Zaak is wel om uit te zoeken in welk bereik van de carb hij dat oploopt. Hij heeft nu de gasnaald omhoog gezet, zodat het tapse gedeelte eerder vrijkomt en dus eerder dan normaal wat meer brandstof afgeeft. In het bereik dus tussen 1/4 en 3/4 gas. Want het kan prima zijn dat je motor in het normale gebruik prima mooie bougie heeft, maar bij een half uurtje volgas op de Autobahn, een witte isolator geeft. Dat kan betekenen dat alleen de hoofdsproeier groter moet. Want onder 3/4 gas doet-ie het goed. Andersom, een zwartige bougie geeft aan dat je in dat bereik armer moet.

Maar, als het goed is, klopt de Dyno stage 1 kit en hoef je hem er alleen maar in te schroeven. Mogelijk moet alleen je CO gemeten en afgsteld worden.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Annoyingthing

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #25 Gepost op: 17 maart 2012, 20:04 »
Maar, als het goed is, klopt de Dyno stage 1 kit en hoef je hem er alleen maar in te schroeven. Mogelijk moet alleen je CO gemeten en afgsteld worden.

Kleine aanvulling ten aanzien van wat er omschreven en geleverd wordt in het setje van stage 1 ;)

Ik had vooraf al een K&N filter en de BSM demper geplaatst en als laatste, volgens de beschrijving van Dynojet, de 124 hoofdsproeier en de nieuwe gasnaald op het 4de standje van boven geplaatst.

Hiermee ben ik toen, om alles op elkaar af te stellen, naar Ruud Frederiks gegaan waar na de eerste run bleek dat dit voor mijn @T dit niet de meest optimalen instellingen was.
Hier is dus toen de 120 hoofdsproeier erin gegaan waarmee ik wel een goed  reagerende motorblok heb gekregen.

De rode draad in dit verhaal is dat er eigenlijk geen standaard is alleen een grove standaard, het is en blijft meten en testen  :D
Zwarte Africa Twin,'01, sinds 2004

Offline Neet

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #26 Gepost op: 17 maart 2012, 20:05 »
Maar, als het goed is, klopt de Dyno stage 1 kit en hoef je hem er alleen maar in te schroeven. Mogelijk moet alleen je CO gemeten en afgsteld worden.

Da's een hele mooie omschrijving, Brom. Ik zal is een bougie uitdraaien na een beetje opletten wat verschillende bereiken betreft.
De set heb ik vorig jaar geplaatst met een "bijna"open uitlaat en een K&N filter. Ik twijfelde door die "bijna"open uitlaat of ik nu 120 of 124 erin zou doen.
Het werd 124 omdat ik liever rijk rij dan arm.

Offline Brombeer

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #27 Gepost op: 17 maart 2012, 21:21 »
Je hoeft niet elke keer een end te gaan rijden om een bereik te testen en je bougie eruit te draaien. Wel is het goed om, als je denkt 'dat je er bent' een endje te gaan rijden en na verschillende constante toerentallen je bougie even vlug bekijken.

Als je bijvoorbeeld je gasnaald één standje hoger zet (bereik 1/4 tot 3/4 gas) ga je gewoon rijden en kun je voelen of die sneller oppakt of juist daardoor trager. En omgekeerd. Gasnaalden kun je bijv. dunner plaatsen (geven t.o.v. betaande gasbuis meer brandstof door) maar omgekeerd kun je ook een dikkere gasbuis t.o.v. bestaande naald. Zelfde effect.

Leidraad daarbij: als die na vol accelereren bij gas dicht 'een duwtje na' geeft, is hij te rijk (dus, naald moet omlaag). Als hij juist trager optrekt, staat hij juist te arm (naald moet omhoog).

Dit zelfde geldt als je in het bereik van de hoofdsproeier gaat rommelen, voorbij 3/4 gas.

Als je het stationair niet afgesteld krijgt volgens de normale handelwijze, moet je de stationairsproeier vervangen. Bijvoorbeeld, wanneer je de CO (stationair-)schroef helemaal in kunt draaien zonder dat de motor afslaat, moet je een grotere sproeier. Als je de schroef helemaal uit kunt draaien zonder dat de motor uitvalt, moet je naar een kleinere sproeier (armer).

Op mn XR heb ik ook nog een acceleratie pomp. Die heeft ook een bereik EN een wisselbare sproeier.. Leuk he, carbs.. :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #28 Gepost op: 17 maart 2012, 22:03 »
Die van die naalden is zeker leuk om uit te proberen. Daar kan je lekker bij. (gaf je al eens eerder aan)
Ik denk dat dit toch het gebied is waar je het meest voelt. Toch?

En, ja leuk, carbs. Kost alleen wat meer tijd. Mijn eerdere 1 pitters waren wel wat makkelijker uit elkaar te trekken.
Wist niet dat acceleratiepompen in motoren zaten. Maarja, waarom niet he.

Bedankt voor je tips, ik kan er wat mee.

En Irriterendding, toch wel leuk dat je de boel weer aangeslingerd hebt. Veel extra info.

Het werkt overigens echt en leuk om te doen. (dit had ik nog helemaal niet laten weten zag ik....)
Je trekt gewoon lekkerder weg. Een beetje gas voel je gelijk goed.

Offline Brombeer

Re: Hoofdsproeier
« Reactie #29 Gepost op: 17 maart 2012, 22:16 »
..Wist niet dat acceleratiepompen in motoren zaten..

Harley onder andere. Blijkt dat die carbs met wat knutselen ook op iets anders passen haha

:)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin