Techniek > Honda Transalp

storing door dodemansknop uitvallen motor

(1/1)

Herrie:
Mijn Transalp stopte er steeds mee, na bellen met Ad, dodemansknop uit elkaar gehaald. De contacten waren wel een beetje groen maar ze zouden eigenlijk genoeg contact moeten maken. De knop gebruik je eigenlijk zelden, dus slijtage was uitgesloten. Bij nader onderzoek merkte ik dat het veertje onder de koperen strip de koperen strip niet stevig (ver genoeg) naar buiten drukte. Ik heb het veertje uitgerekt en terug gezet, na weer uit elkaar halen was het veertje weer helemaal terug gebogen. Het veertje had dus last van metaalmoeheid, het is ook maar een slap veertje. Ik heb de top van een veertje van een Parker pen afgeknipt (± 3 millimeter) en dat onder de originele veer geplaatst, nu duwt de veer wel stevig het koperen plaatje tegen de contacten. Toch ga ik nog eens kijken of ik ergens een veertje net iets langer en van wat dikker materiaal kan vinden.

Waffie:
 louis heeft hele leuke asorti dozen met allehande waaronder veertje zowel trek als duw

kijk maar eens op www.louis.de

ta89:
heb je geen kabelbreuk in de draden van de dodemans  knop ???
dat heb ik dus eens gehad, elke keer het stuur naar links en de motor viel uit.(levensgevaarlijk in bochten).
bleek er dus een flinke kabelbreuk te zijn.

peter

Two Plugs:
Zelfde probleem met de dero (die van dezelfde knoppenwinkel als de Alp gebruik mag maken...). Gelukkig geen spontane uitvalverschijnselen, maar wel een totale blokkade als de dodemansknop is geactiveerd.

Door de knop vlot achter elkaar aan-uit te drukken, springt de motor normaliter wel weer aan. Maar ik zal de zaak ook eens bekijken... Uitleg van Herrie lijkt me nml erg plausibel.

Tnx!

Herrie:
Natuurlijk kan er van alles mis zijn, kabelbreuk kan ook en de sleutel vergeten om te draaien en de spanningsregelaar en en en... Maar in mijn geval heb ik meerdere keren stil gestaan tot ik het veertje vervangen heb. Ik heb het veertje gemeten (en de ruimte tussen de schakelaars) met een schuifmaat zonder spanning en na onder spanning zetten nogmaals en het veert gewoon niet genoeg meer terug. Duidelijk is het veertje niet gemaakt van een kwaliteit die het 16 jaar vol houd! De reden dat ik het hier vermeld is zodat het bekend is. Als ik mijn tweede Transalp 600 koop hoort het veertje tot de top 10 die ik direct vervang. Ik heb nu dus 2 veertjes op elkaar zitten, moet nog achter een passend veertje aan, bij Louis.de (tip van Ad) of bij een metaal handel.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Mobile View