Auteur Topic: DHZ kettingsmeersysteem  (gelezen 5904 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline michelbijl

DHZ kettingsmeersysteem
« Gepost op: 24 januari 2011, 00:00 »
Naar aanleiding van een eerder topic hier mijn versie van een dhz kettingsmeersysteem.

Maken en gebruiken op eigen risico.
Ik trof dit op het NL motorforum aan, de bedenker gaf het vrij voor verder gebruik en verbetering.
Bijgevoegde foto's zijn van onze KTM, het systeem zit inmiddels ook op onze Twin.

Benodigdheden:
-  Aluminium flesje
-  oliebestendige slang
-  pompje (GEEN ZEEPPOMPJE)
-  Tie raps
-  Stevig ijzerdraad
-  Opzuignaald



Met een boortje de spraynippel van het pompje uitboren


Slang over de uitgeboorde nippel werken, de slang verwarmen met heet water werkt goed


Slang op lengte maken en de opzuignaald in de slang proppen Ook hier geldt dat een verwarmde slang makkelijk over de naald gaat. Let op! De naald is scherp!!


Met ijzerdraad een beugeltje buigen om de slang te dragen en het uiteinde bij het achtertandwiel te brengen (sorry, geen foto)

Plekje voor de fles met pompje zoeken (op de Twin zit het flesje aan de binnenzijde van de linker valbeugel


Opzuignaald vrijwel tegen het achtertandwiel buigen


Olie doorpompen en klaar ben je!

Wanneer de ketting warm is, even langzaam rijden, een paar keer pompen en nog even doorrijden. De olie verspreidt zich keurig over de ketting en smeert de boel.

Op het motor forum wordt kettingzaagolie aanbevolen omdat dit lekker kleverig is, bij ons zit er nog even gewone motorolie in het systeem maar het boeltje werkt prima.

Er lekt geen olie uit het systeem als de motor stilstaat, en de kostprijs...

voor 2 smeersystemen ongeveer € 10,00 per stuk.

Voor hen die het leuk vinden, have fun!

Offline Two Plugs

Re: DHZ kettingsmeersysteem
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2011, 17:55 »
Kijk, voor zo'n prijsvriendelijk DHZ systeem kun je het nog eens wagen...
Houd ons AUB op de hoogte hoe het op termijn gaat bevallen.

Blijf echter gewoon het busje Motul Chain Lube offroad gebruiken. 35.000 km zonder naspannen, tussentijds ketting schoonmaken en met slechts één spuitbus. En de olie blijft waar het hoort: Op de ketting en niet over de gehele achterzijde van de motor uitgesmeerd...  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline The Headless Horseman

Re: DHZ kettingsmeersysteem
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2011, 18:29 »
Goeije tip Michel  :D Zou je misschien iets grotere foto's kunnen plaatsen? De plaatjes zijn nu wel errug klein op m'n '10 schermpje  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline voorstad

Re: DHZ kettingsmeersysteem
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2011, 13:26 »
Ha leuke uitdaging...

Ik heb binnen:
- 2 meter Begra waterslang 3x5 (Brezan € 1,98)
- 1 plantspuitkop (Kruitvat: € 0,55)
- opzuignaald 0,8 mm (locale apotheek, € 0,15)

Nog op het lijstje:
- Krimpkous 9,4mm x 4,8mm (Brezan, was net uitverkocht)
- Bottlekit / Alufles 60ml (Xenos art. 602.078, lokale Xenos: "dit product is van 2 seizoenen geleden, komt niet meer".

Maar eens aan het knutselen en een alternatief voor de bottlekit zien te vinden.

Mijn idee is om een stuk stevig ijzerdraad samen met de slang tot één geheel te krimpen met krimpkous, zodat dat mooi weggewerkt zit.

Wordt vervolgd......

P.S. mag dit topic naar "Techniek algemeen"? M'n TA heeft ook een ketting...
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

mototinus

  • Gast
Re: DHZ kettingsmeersysteem
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2011, 14:00 »
Heb dat setje destijds via MF gevonden, opgebouwd en het zit nu al een half jaar op mijn Twin en op de Alp van m'n vriendin. Gewone (oude) motorolie erin en werkt prima.

Ik heb overigens geen naald gebruikt omdat je bij het loshalen van je wiel daar lelijk aan kan prikken, maar gebruik gemaakt van een dun hol hard kunststof staafje (10x woordwaarde Scrabble) die ik in de slang zelf heb geplakt.

En ik heb een gaatje in de kettingbeschermer gemaakt waardoor het staafje precies t.h.v. het tandwiel boven de ketting uitkomt. Dus geen bevestigingsklem nodig.

Als ik ff wat tijd heb zal ik wel wat foto's maken.

mototinus

  • Gast
Re: DHZ kettingsmeersysteem
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2011, 14:02 »
Het loont de moeite om wat Xenos vestigingen af te gaan, soms heb je geluk en hebben ze nog flesjes liggen (meestal bij 'campingspullen')

Offline crejo

Re: DHZ kettingsmeersysteem
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2011, 18:33 »
Kan nog gemakkelijker, met een electrisch ventiel op het licht aangesloten.
Loopt de motor met licht aan dan staat het ventiel open en wordt de ketting gesmeerd.
Heb er ook nog een kraantje tussen gezet dan kan men de hoeveelheid regelen.
Zoek hier eens op met google   ketten öler eigenbau  tis wel duits.
Heb zelf zoiets gemaakt met brandstof ventiel van een auto.
Succes
Niks zo fijn als met een AT onderweg te zijn.

Offline michelbijl

Re: DHZ kettingsmeersysteem
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2011, 19:46 »
Hoi,

Het kan natuurlijk altijd mooier, automatischer en technischer...

Dit systeem, wat ik ook niet zelf heb bedacht is zó low tech dat er weinig aan stuk kan gaan. Gebeurt dat toch, dan zijn de reparatiekosten lekker laag. Ik was er erg van gecharmeerd op het MF, in de praktijk is het goed te maken.

Flesjes bij wellnessbasics.nl besteld, pompjes bij het Kruitvat (Nivea hair repair) niet ieder peompje is even geschikt, de Nivea pompjes passen goed op de alu flesjes, dat scheelt veel werk! en de naalden bij de apotheek gehaald, krijg je als je uitlegt waarvoor gewoon mee.

slangetje via de Brezan en tie raps en ijzerdraad van de Gamma.

kosten zoals gezegd, te verwaarlozen....


Offline voorstad

Re: DHZ kettingsmeersysteem
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2011, 13:47 »
Ook bij mij heeft dit project stil gelegen, aangezien de Xenos maar geen aluflesjes had. Nu kreeg ik dit bericht:

Citaat
Van: Klantenservice <klantenservice@xenos.nl>
Datum: 28 maart 2011
Onderwerp: RE: Alufles 60ml (Xenos art. 602.078)

Geachte heer,
 
Hartelijk dank voor uw interesse. Dit artikel zal onder art.nr. 602.074 (s/3 € 3.99) over circa twee weken weer in de winkels liggen.
 
Met vriendelijke groeten, Xenos Klantenservice

Voor 1,80 per stuk nu toch maar bij wellnesbasics deze flesjes (100 ml) gekocht:

(Bedankt voor de tip Michel)
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline michelbijl

Re: DHZ kettingsmeersysteem
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2011, 14:41 »
Hallo,

Ons smeersysteem werkt nog altijd naar behoren.

Have fun ermee!!

Grtzz

Offline voorstad

Re: DHZ kettingsmeersysteem
« Reactie #10 Gepost op: 02 april 2011, 13:12 »
Zo, zonnetje schijnt, m'n 'transoiler' gemonteerd:


PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline wimj

Re: DHZ kettingsmeersysteem
« Reactie #11 Gepost op: 04 april 2011, 20:06 »
Zo, zonnetje schijnt, m'n 'transoiler' gemonteerd:

Je ketting had het nodig!!
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline voorstad

Re: DHZ kettingsmeersysteem
« Reactie #12 Gepost op: 04 april 2011, 22:44 »
 :)

Die ketting zit er vers op. 2 weken geleden Sprundel aangedaan. Ad heeft me deze "gouden ketting" gegeven. Dus niet bruin van de roest.

De 'transoiler' werkt trouwens fantastisch, heb 'm vandaag echt kunnen testen. Bij het wegrijden een keer gepompt en na 60 km vlak voor aankomst een keertje en het resultaat is een mooi gelijkmatig gesmeerde ketting, zonder knoeiboel.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline michelbijl

Re: DHZ kettingsmeersysteem
« Reactie #13 Gepost op: 06 april 2011, 19:34 »
Mijn laatste verandering....

Om de naald van het smeersysteem beter op zijn plek te houden, heb ik een suk ijzerdraad van plm 40 cm in de olieleiding geschoven. het uiteinde van het ijzerdraad heb ik omgebogen en afgeknipt zodat dit de opening van de naald niet kan verstoppen. Ik kan nu wel de naald precies mooi tegen het tandwiel buigen en heb een stuk minder tie raps nodig om de boel op z'n plek te houden.  net klaar en het werkt!

Offline voorstad

Re: DHZ kettingsmeersysteem
« Reactie #14 Gepost op: 07 april 2011, 08:36 »
Ha Michel,

Ik heb dit opgelost met een stuk (20cm) krimpkous, waar ik zowel de olieleiding als het stevig stuk ijzerdraad in heb gekrompen (tot en met de naaldkop). Je kunt op de laatste 2 foto's het laatste stukje nog zien.

Ik heb zo de boel met 3 kabelbinders vast zitten.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline michelbijl

Re: DHZ kettingsmeersysteem
« Reactie #15 Gepost op: 07 april 2011, 09:17 »
Krimpkous...

Nog slimmer! Ik ken het wel, maar maak er vrijwel nooit gebruik van. Komt vanwege dat het uit de electronicawereld komt. Dat is voor mij een onontgonnen terrein.

Van stroom weet ik vrijwel niets. Ik kom niet verder dan een telefoon opladen ;-)