Auteur Topic: Hoe werkt een prolink...  (gelezen 4675 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline *thomas*

Hoe werkt een prolink...
« Gepost op: 23 januari 2011, 23:07 »
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig een kameraad te helpen met een project. Het gaat om een dominator (nx650) die we aan het ombouwen zijn naar rally fiets. Het is geen clubmotor, maar de vraag heeft betrekking tot de prolink en die werking is gelijk aan die op de transalp 600 en de twin.

Standaard zit er een achterveer in die 345mm lang is (hart tot hart) met een veerweg van 195mm. Nu zouden we de veerweg achteraan wat willen 'opkrikken', maar dan wordt de hele veerunit noodgedwongen ook langer.

Wanneer we de veer verwijderd hebben, dan kan je de brug laten zakken tot wanneer de prolink armen elkaar raken. Op dat moment is er 355 afstand tussen de veerophangpunten (dat van het mainframe en dat van de prolink). Het probleem is dus dat op dat moment nummer 3 (veerophangpunt), nummer 2 net raakt. Stel nu dat we nummer 2 wat afslijpen (toch dik genoeg) zodat nummer 3 er langs kan, zal de prolink dan nog werken of zit hij dan voorbij een bepaald scharnierpunt?



Verder vroeg ik me ook af wat er nou precies gebeurd als je nummer 1 zou verlengen of verkorten?

Alvast bedankt voor alle hulp,

Thomas

Offline PimW

Re: Hoe werkt een prolink...
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2011, 23:16 »
Ik heb nummer 1 verkort, je motor gaat dan omhoog. Dat gaat niet 1:1. Ik dacht dat ik er 18mm vanaf gehaald heb en dat de achterkant toen 40-50mm omhoog ging. (Maar dat was bij een Transalp)

Wat een rpolink doet is tijdens het inveren het onderste bevestigingspunt van de schokbreker te verplaatsen waardoor de hele veerbeweging progressief word. Naarmate je verder in de veren zakt word de veer verder(sneller) ingedrukt.
Tenminste zo heb ik het toen bedacht, kan het niet zo goed verwoorden ;D

Offline *thomas*

Re: Hoe werkt een prolink...
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2011, 23:21 »
Hoi,

Bedankt Pim!

Ja, een prolink doet eigenlijk wat een progressief gewonden veer doet. Dat is wat ik ervan weet, maar ik bedoel vooral, hoever kan je gaan in modificeren ervan en wat zijn de invloeden van een langere veer en langere 'benen' van dat U stuk.

Groeten

Offline *thomas*

Re: Hoe werkt een prolink...
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2011, 23:24 »
Als ik dus die benen (nummer 1) langer zou maken, dan zou mijn achterkant doorzakken. Als ik er dan een langere veer inhang, zou dit weer compenseren. Klopt dit?

Ik weet dat 1cm langere veer ongeveer 4cm hogere achterkant betekent.

Als ik de prolink dus 2 cm inkort (=5 cm lager), en dan een veer neem van 2 cm langer (= 8cm hoger), de motor 3 cm hoger staat? Ik weet niet of de maten kloppen hé, maar dus stel dat...

PS: erg vervelend dat ik posts niet meer kan edit-en.

Offline PimW

Re: Hoe werkt een prolink...
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2011, 23:36 »
Ik denk dat dat zou kunne kloppen. Ik heb een andere schokbreker gemonteerd, maar van dezelfde lengte als de originele.
Vervolgens de motor opgehoogd met bussen voorop en dat U ding achteran.

Wat je zegt klinkt aannemelijk maar waarom niet een beetje meer bodemvrijheid? Het word toch een rally fiets?

Je moet wel een goede lasser vinden voor dat stuk prolink, het is niet gewoon normaal staal maar smeed/gietstaal (weet niet meer precies wat).
Er zijn mensen hier die dachten dat het stuk zou gaan en liever een nieuwe onderdeel hadden. Ik ontzie de motor niet in het terrein en het houd nogsteeds prima  :angel:

Offline *thomas*

Re: Hoe werkt een prolink...
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2011, 23:42 »
Wel, niet hoger omdat de bestuurder met zijn 1m70 niet de grootste is ;)...


Offline PimW

Re: Hoe werkt een prolink...
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2011, 23:51 »
Ik zou toch kijken of je echt niet omhoog kan. Ben zelf ook niet bepaald de grootste maar vin ddie extra centimeters omhoog toch wel prettig  :P

Staand heb je er sowiso geen last van. Kun je misschien het zadel iets verlagen zodat ie stilstaand wel bij de grond kan.

Maargoed dat moeten jullie lekker uitzoeken, hij moet ermee rijden en ik niet  :))

Offline *thomas*

Re: Hoe werkt een prolink...
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2011, 23:59 »
Dan moet de voorkant ook omhoog. Die van een RD03 (want dat zit er nu in) heeft zo van die ontluchtingsnippels, hoe zit het daar dan mee vraag ik me af... Voor de vork zijn ophogingsbussen immers sneller gemaakt...

Hij zou inderdaad wel 4 cm hoger mogen wat mij betreft, maar goed, met mijn 1m90 pas ik overal wel op (of net niet omdat de dingen te krap zitten :P)... Dus ik heb makkelijk praten...

Offline *thomas*

Re: Hoe werkt een prolink...
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2011, 00:01 »
Vraag me dan af, stel dat ik nummer 2 afslijp zodat nummer 3 verder door kan zakken, wat gebeurt er dan?

Opzich mag de hele boel wel hoger, maar de benen van nummer 1 moeten dan zowiezo langer...

Offline Waffie

Re: Hoe werkt een prolink...
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2011, 00:25 »
 hallo thomas,

even resuremeren..
wil je nu meer bodem vrijheid (dacht het niet)
of meer  of minder veerweg

ik persoonlijk zou het dan zoeken in een andere demper met kortere langere slag of de arm van de prolink aanpassen wat jij nr 1 noemt en niet gaan slijpen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline *thomas*

Re: Hoe werkt een prolink...
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2011, 00:32 »
Hoi Ad,

Zag dat ik ook een foutje had in mijn redenering, moest zijn U stuk langer maken en op die manier de achterkant omlaag.

Nu, het probleem is dat de dominator een vrij korte veerunit heeft, 345mm, maar toch 195mm veerweg kom je niet vaak tegen... De meeste veerunits van moderne allroad motoren, maar ook de alp en de twin beginnen bij 375mm.

Zo'n veren zouden 'probleemloos' in de domintor passen, ware het niet dat nummer 3 dan tegen nummer 2 botst, en dat 'reeds' bij 355mm.

Omdat mijn kameraad 'maar' 1m70 groot is, zou de motor niet TE hoog moeten worden, maar uiteraard kunnen we zoals Pim al aangaf altijd nog met de zadelhoogte spelen. Eventueel zou de achterkant wel 40mm omhoog mogen komen (dat is ongeveer 1cm veerlengte), maar alsnog zitten we dan met die 355mm veer (die er ook bijna niet zijn). Koop dan een wilbers/WP klinkt het dan, maar dat is even boven het budget. Onze vraag is dus, STEL dat we nummer 2 wat afslijpen, zodat nummer 3 eronder door kan en er dus bijvoorbeeld een veer van 365mm in zou kunnen, werkt de prolink dan nog wel? Daar gaat het ons om, is de prolink nog steeds een prolink wanneer hij voorbij een bepaald scharnierpunt is, of klapt de boel dan dicht?

Het is trouwens bij de NX niet echt een kwestie van een andere U nemen (of van die verlengstukken), want er zit een knik in, waardoor je dat hele U stuk zou moeten wijzigen (laten maken).

Groeten

Offline Brombeer

Re: Hoe werkt een prolink...
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2011, 00:57 »
Ik heb je over de pm geantwoord. Ik heb inderdaad ook nr.2 wat uitgeflext om de prolink vrij te laten bewegen (de lengte van de veerunit heeft er niet veel mee te maken, de prolink is ontworpen op een korte veerweg).

Wat dat betreft bijt een Domi je geinig in de billen  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline *thomas*

Re: Hoe werkt een prolink...
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2011, 00:59 »
Hmm, dan zal dat U stuk toch wat langer moeten. 195mm veerweg is toch echt te weinig :D.

Zal die man die Pim zijn U stuk heeft gelast eens contacteren...

Wordt vervolgd...

Bedankt voor alle hulp, blijft een super forum dit !!!

Offline *thomas*

Re: Hoe werkt een prolink...
« Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2011, 01:20 »
Ik heb nummer 1 verkort, je motor gaat dan omhoog. Dat gaat niet 1:1. Ik dacht dat ik er 18mm vanaf gehaald heb en dat de achterkant toen 40-50mm omhoog ging. (Maar dat was bij een Transalp)

Wat een rpolink doet is tijdens het inveren het onderste bevestigingspunt van de schokbreker te verplaatsen waardoor de hele veerbeweging progressief word. Naarmate je verder in de veren zakt word de veer verder(sneller) ingedrukt.
Tenminste zo heb ik het toen bedacht, kan het niet zo goed verwoorden ;D

Pim, kan je me trouwens even dat adres geven van degene waar jij de jouwe hebt laten aanpassen aub? Ik neem aan dat als hij de jouwe aan elkaar kan lassen, hij er ook een stuk tussen kan lassen... Eventueel koop ik op ebay een tweede U stuk waar ik 2 gelijke delen uit haal... Eventueel ook hoeveel je ervoor kwijt was, heb ik daar een idee over :).

Bedankt !

Offline *thomas*

Re: Hoe werkt een prolink...
« Reactie #14 Gepost op: 24 januari 2011, 23:26 »
Nogmaals bedankt Pim!

Vandaag bezig geweest met meten/afwegen/denken. Er zal waarschijnlijk een xr600r wilbers veer inkomen met 280mm veerweg  ;D ;D ;D. Hiervoor dient het U stuk van de prolink 25mm langer gemaakt te worden.

Uiteindelijk zal de achterkant van de motor dan 40 tot 50mm hoger komen te staan >:D, mijn kameraad zal dus dringend opzoek moeten naar langere benen ;).

Voorkant zal voorlopig met bussen worden opgehoogd, maar ik denk dat er later gewoon een xr600r (of misschien zelfs een ktm usd) voorvork in zal komen.

Bedankt voor alle hulp en meedenken,

Thomas