Auteur Topic: Contactslot vervangen voor schakelaar  (gelezen 4764 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline The Headless Horseman

Contactslot vervangen voor schakelaar
« Gepost op: 24 januari 2011, 21:57 »
Hoi allemaal  :D

Ik wil m'n contactslot gaan vervangen voor een schakelaar. Maar aangezien ik een ongelofelike electro-noob ben  :-[  is mijn vraag:

Wat voor schakelaar is hiervoor geschikt? Volgens mijn Wph worden de +, de - en de fan tegelijkertijd geschakeld. Drie draden dus  :-\
En verder zoek ik een soortgelijke stekker als origineel aan het kontaktslot zit. In het Wph wordt dat een type 4P genoemd en voorzover ik kan zien is het dan het mannetje.
Op het net kom ik met die info eigenlijk niet veel verder  :-\  Zijn die stekkrs gewoon universeel en in de handel of is dit Honda eigen spul?

Hoor weer graag van jullie  :D

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Waffie

Re: Contactslot vervangen voor schakelaar
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2011, 22:05 »
 hallo rene,

de schakelaar moet in staat zijn om minimaal 30 amp te schakelen  gezien alle stroon van de gebruikers er door heen  moet

de aansluiting is (stekker blok is de demonteren zodat je alleen de losse draden hebt
hierna kun je er weer de juiste ep stekkers inschuiven

is dus wel een beetje universeel
maw alles is passend te krijgen

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: Contactslot vervangen voor schakelaar
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2011, 22:19 »
Hi Ad, bedankt voor je reactie!

30 amp ja  :o  Had al zo'n vermoeden gezien de dikte van de draden aan het contactslot  ;D
Maar hoe heet een juist type schakelaar dan? In het electrisch schema zie ik dat bij uit de draden geen van alle contact maken en bij aan zijn ze alle drie verbonden.
Als ik op het net zoek op schakelaars zie ik enkelpolig om, dubbel polig enz, maar ik heb geen idee wat ik nodig heb dan  :-[ :-[

Ah, ik kan de stekker dus demonteren! Mooi, dat ga ik eens bekijken, thanx  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Contactslot vervangen voor schakelaar
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2011, 00:54 »
Als je drie spanningslijnen moet doorverbinden dan heb je triple-polige schakelaar nodig met maakkontakten. 6 aansluitpunten dus. Er zijn ook wisselschakelaars, voor drievoudig schakelen zou deze 9 aansluitpunten hebben. Maar die heb je niet nodig, de schakelaar met 6 aansluitpunten volstaat, en hij moet natuurlijk 30A aankunnen maar dat kunnen ze al snel, zal je geen retedure schakelaar voor nodig hebben. Mocht je nog niet gekeken hebben, op www.conrad.nl hebben ze een ruim assorti en er zitten vast wel een aantal tussen die voldoen aan de criteria.

Interessantere vraag is natuurlijk hoe je gaat voorkomen dat anderen je motor zomaar kunnen starten?
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline The Headless Horseman

Re: Contactslot vervangen voor schakelaar
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2011, 12:51 »
Bedankt voor de info Paul, hier kan ik wat mee  8) Conrad had ik al op gezocht, dus daar moet ik wel wat kunnen vinden.

Diefstalveilig is het idd niet nee  :-\  Ik ga d'r maar vanuit dat niemand dat barrel van mij wil hebben  :D En anders maar gewoon een beetje in de buurt blijven he  ;)
Bij langer onbewaakt laten hang ik er wel een slot omheen.

Ik ga d'r mee aan de slag  :D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Contactslot vervangen voor schakelaar
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2011, 19:55 »
Ik heb het niet zelf gedaan, maar op mn Domi zat dat ook zo. Super ONhandig, want ik vergat steeds vaker de TANKDOPsleutel mee te nemen (tot ik hem bij een Italiaans garagebedrijf open heb laten breken om te kunnen tanken.. :D)

Diefstalveilig is het idd niet nee  :-\  Ik ga d'r maar vanuit dat niemand dat barrel van mij wil hebben  :D En anders maar gewoon een beetje in de buurt blijven he  ;)

Hij is van de zomer dan ook gejat. Voor mijn deur. Klaarlichte dag. Maar dat had niets met die schakelaar van doen, ze zijn er doodgewoon mee weggelopen. Want...

..Bij langer onbewaakt laten hang ik er wel een slot omheen..

JUIST!! :angel:

(wat wel weer lekker is als je dief bent, dat je thuis niet hoeft te sleutelen en gewoon kunt wegrijden.)

Overigens, op je vraag: Domi is iets simpeler qua elektra, maar dat was gewoon een flutschakelaar die de plus (+) onderbrak. Starten en lichten gaan sowieso over een relais, dus die 30Ah heb je helemaal niet nodig. Toch?? (ben niet helemaal zeker hoor :D)

Grtz, Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Bas

Re: Contactslot vervangen voor schakelaar
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2011, 19:56 »
ik heb bij mijn twin een redelijk kleine schakelaar gebruikt (max 10A) waarmee ik een relais aanstuur ter vervanging van het contactslot.
"Man is distinguished from all other creatures by the faculty of laughter."
"Confuse people... Quote from the WRONG message!"

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Contactslot vervangen voor schakelaar
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2011, 21:39 »
ik heb bij mijn twin een redelijk kleine schakelaar gebruikt (max 10A) waarmee ik een relais aanstuur ter vervanging van het contactslot.

Ook een goede oplossing, bovendien kun je op die manier de schakelaar ook enigszins verbergen. Schakelaar hoeft dan nog maar enkelpolig te zijn, echter het relais wel 3 polig, en die zijn een stuk duurder dan een 3-polige schakelaar.

Starten en lichten gaan sowieso over een relais, dus die 30Ah heb je helemaal niet nodig. Toch?

Starten gaat over een relais , echter de lichten vaak niet, overigens is dat een andere verhaal voor licht aan/uit. Het gaat hier over een algemene stroomkring onderbreker (contactslot) en als jij geen vette harde KLIK hoort bij het draaien van je contactsleutel, zit er toch echt geen relais achter...
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Brombeer

Re: Contactslot vervangen voor schakelaar
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2011, 21:53 »
Nee klopt ook, geen klik. Maar contactslot/de schakelaar doet alleen spanning op het systeem zetten. Het relais gebruikt de spanning en neemt zelf de piekstroom bij de schakeling voor zijn rekening. Zo werkt dat toch, dacht ik? (ben ook geen expert hoor).

Alpen en twins hebben een relais voor grootlicht overigens.

Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Contactslot vervangen voor schakelaar
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2011, 23:33 »
Ik hoor anders nooit een klik bij het omschakelen van klein naar groot licht.... maar het zou kunnen.

maar dat doet niet ter zake. Ik weet niet hoe het geschakeld is maar in het geval van een relais kan het alsnog zijn dat het contactslot de stroom naar het relais zelf ook afsluit...stel je voor dat het relais door ouderdom blijft plakken in de aanstand, dan zou je groot licht bijv. aanblijven ook al zette je het contact uit...mag je wel heel snel je accu loskoppelen...

Een relais is er niet om een piek op te vangen, de functie van een relais is om met één stroomkring een of meerdere andere stroomkringen te kunnen schakelen, ongeachte de werkspanning van de verschillende stroomkringen.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D