Och, te vast, dat hoeft niet altijd hoor.
Als je als voorbeeld de achteras neemt. Die moet (uit het hoofd
) met iets van 100NM vast. Gebruik je daar het boordgereedschap voor dan gaat je dat (mij tenminste
) never nooit lukken. De hefboom is gewoon te kort om dat moment te halen, of je moet een heeeeeele flinke vent zijn
Ik heb 't eens nagemeten met een momentsleutel en dan kom je aan iets van 70-80Nm. Niet dat de moer daarmee ooit losgelopen is, maar toch.
Roepen dat 't niet zo krap komt is mij wat te makkelijk. Lijkt me voor veel moeren en bouten niet fijn als ze er af/uit lopen
Wat al veel helpt is gereedschap van een goed merk. Kijk maar eens naar de ringsleutels van een goede set. Naarmate de maat groter wordt, wordt het gereedschap langer => dus het moment steeds groter.
Kijk je naar een goeijekoop setje ringsleutels zie je vaak dat de kleinere maten veeeeeel te lang uitgevoerd zijn.
De moer van een klepstelbout of boutje van een kleppendeksel met zo'n veel te lange ringsleutel 10 aandraaien lijkt me geen goed plan ! Dan zit íe al gauw veel te vast en/of je draait de boel dol
Net zo min neem je voor een m5 boutje uit je goedkope doppensetje de 3/8 ratel + verloopje naar 1/4 + dopje 8. Dat gaat al gauw veul te strak
Zélf sleutel ik de laatste jaren met 2 Gedore momentsleutels
Kost idd. een paar centjes, maar zoals eerder gemeld, je doet 'r de rest van je leven mee
Mijn 2cts
Grtz.
René