Auteur Topic: moment sleutel ?  (gelezen 6676 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline rodealp

moment sleutel ?
« Gepost op: 13 april 2010, 14:52 »
Hoi, even een vraag. Bij mijn nieuwe transalp model 2009, staat in de gebruiksaanwijzing dat als je de ketting gaat spannen, je de moeren van het achterwiel ( as ) vast moet zetten met een momentsleutel. Doet iedereen dat hier, of kan je het ook met een gewone moersleutel los en vast zetten.  ???  alvast bedankt voor jullie reactie

Offline Nikotech

Re: moment sleutel ?
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2010, 15:20 »
MOETEN is dwang en daar houden we niet van  ;D
 
Maar het is wel beter natuurlijk, al vraag ik me idd met jouw af hoeveel mensen dat daadwerkelijk ook doen.
Niet iedereen heeft de beschikking over een momentsleutel.
Feit is wel dat je heel makkelijk de moeren veel te vast zet ook hier geld:
 
"vast is vast"  en "meten is weten"
 
Wanneer je wat ervaring op hebt gedaan met vast zetten "op moment" weer je gegeven moment wel hoe vast iets moet/mag zitten 
 
Trouwens een momentsleutel is een meetinstrument en moet je niet gebruiken om moeren los te draaien.
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Bono

Re: moment sleutel ?
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2010, 15:27 »
Zonder afbreuk te doen aan het schitterende pleidooi van Niko... Ik heb nog nooit een momentsleutel hiervoor gebruikt.
-- Han --

Offline Pakfiets

Re: moment sleutel ?
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2010, 16:19 »
Hiero ook zo, nog nooit een momentsleutel voor gebruikt (hoewel ik die wel heb).
Nu ik er over nadenk; ik gebruik hem eigenlijk alleen voor het aantrekken van cilinderkopbouten e.d. (dus bij wekzaamheden aan het blok)

Maarten

Offline daandus

Re: moment sleutel ?
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2010, 16:31 »
heb 2 sleutels, 1 maal gebruikt! haha
Wel goed om eens te kijken hoe ver je van het gevraagde moment afzit, bijna iedereen zet alles veel te vast!
Verder gebruik ik ze dus nooit, alles op gevoel. Zeker een achteras, daar komt het allemaal niet zo nauw.
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: moment sleutel ?
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2010, 16:48 »

in de praktijk wordt bij het sleutelen in de privé sfeer  zelden deze moer aangezet met een moment sleutel.

al zou het gebruik ervan veel narigheid kunnen voorkomen en dan bedoel ik met name dat veel bouten en moeren vaak te vast worden vast gezet
met name de M6/M8 en M 10 staan vaak te vast.
omdat we altijd het gevoel hebben dat het nog net iets vaster moet en daardoor minder snel loskomt

 te vast is niets anders dan de bout oprekken   en dat is niet goed

zo zijn bouten en moeren die in de zomer vast gezet zijn  in de winter haast niet los te krijgen ten gevolgen van krimp


gevoel is leuk... meten is beter

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Erzberg

Re: moment sleutel ?
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2010, 18:31 »
Ik zet ALLES vast met een degelijke momentsleutel.
Ik heb een Gedore met bereik 20 - 100 Nm  en een Hazet met bereik van 2,5 - 25 Nm.

Daar krijg je 98 % mee gedaan.

Ik ben van het principe dat je als sleutelaar "fier" mag zijn op hetgeen je doet. En als je het dan toch goed wil doen, dan ineens ook echt goed zodat je jezelf niets te verwijten hebt...

Zo'n sleutels koop je 1x. Heb je dus de rest van je leven plezier van.
Een goede investering dus, net zoals een werkplaatshandboek.

Ik ben overtuigd dat hierdoor mijn moto's in betere conditie zijn en blijven.

Achteras te vast zetten kan in elk geval problemen geven met de lagers m.i.

Erzberg

Offline Brombeer

Re: moment sleutel ?
« Reactie #7 Gepost op: 13 april 2010, 19:26 »
Ik heb een Gedore ... en een Hazet...

Vertel dan voor de volledigheid ook even wat die twee tooltjes kosten: Zomaar even 350 euro??

Ik sleutel al zo vreselijk lang, ik heb hem echt niet meer nodig. Wel voor het meeste wat aan- en vooral IN motorblokken zit. Maar dat heeft ook een gegronde reden.

Ik ben het met Nikotech eens dat voor sommigen het ding onontbeerlijk is: ze zetten het veel te snel, veel te vast. Het zou goed zijn om, als beginnende sleutelaar, ermee te gaan werken: dan leer je hoeveel kracht je op verschillende bouten in verschillende metalen moet zetten (en dat is veel minder dan men veelal aanneemt).
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: moment sleutel ?
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2010, 22:48 »
Och, te vast, dat hoeft niet altijd hoor.

Als je als voorbeeld de achteras neemt. Die moet (uit het hoofd  ::)) met iets van 100NM vast. Gebruik je daar het boordgereedschap voor dan gaat je dat (mij tenminste  ;)) never nooit lukken. De hefboom is gewoon te kort om dat moment te halen, of je moet een heeeeeele flinke vent zijn  :D

Ik heb 't eens nagemeten met een momentsleutel en dan kom je aan iets van 70-80Nm. Niet dat de moer daarmee ooit losgelopen is, maar toch.
Roepen dat 't niet zo krap komt is mij wat te makkelijk. Lijkt me voor veel moeren en bouten niet fijn als ze er af/uit lopen  :-\ 

Wat al veel helpt is gereedschap van een goed merk. Kijk maar eens naar de ringsleutels van een goede set. Naarmate de maat groter wordt, wordt het gereedschap langer => dus het moment steeds groter.
Kijk je naar een goeijekoop setje ringsleutels zie je vaak dat de kleinere maten veeeeeel te lang uitgevoerd zijn.

De moer van een klepstelbout of boutje van een kleppendeksel met zo'n veel te lange ringsleutel 10 aandraaien lijkt me geen goed plan ! Dan zit íe al gauw veel te vast en/of je draait de boel dol  :(

Net zo min neem je voor een m5 boutje uit je goedkope doppensetje de 3/8 ratel + verloopje naar 1/4 + dopje 8. Dat gaat al gauw veul te strak  :(

Zélf sleutel ik de laatste jaren met 2 Gedore momentsleutels  8)
Kost idd. een paar centjes, maar zoals eerder gemeld, je doet 'r de rest van je leven mee  :D

Mijn 2cts

Grtz.
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Jeroen

Re: moment sleutel ?
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2010, 07:47 »
Lang geleden mocht ik van de baas als bonus voor een leuk bedrag gereedschap uitzoeken, heb toen onder andere http://www.bhobv.nl/webshop.asp?cat=21959&scat=25438&product=192481 deze momentsleutel gekocht, als je hem hebt gebruik je hem ook merk ik. Maar zoals Ad al zei, zet alles niet TE vast!
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline olaf

Re: moment sleutel ?
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2010, 09:10 »
Gebruik voor alle belangrijke , of voor bouten en moeren die makkelijk kapot of te vast kunnen en momentsleutel .
Zijkapjes en niet belangrijk gewoon met de hand , op gevoel dus .
Maar probeer het maar is , een moment uitkiezen en daarna met de momentsleutel kijken of je een beetje in de buurt bent gekomen .
Sleutel je veel gaat dit je wel lukken , sleutel je weinig zal het niet echt heel erg in de buurt komen  , en meestal draait men het dan maar goed vast met risico de boel kapot.

Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline TWIN_HILL

Re: moment sleutel ?
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2010, 15:11 »
Ik ben aangewezen op een momentsleutel, ik heb totaal geen gevoel ik mijn klauwen en draai alles kapot. Ad heeft me al een geholpen bij het "even" vervangen van een voorwiel.

Als je dus regelmatig bouten en moeren kapot draait is het de investering waard, anders is het luxe gereedschap.

Offline Hotel 317

Re: moment sleutel ?
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2010, 15:22 »
Ik zet ALLES vast met een degelijke momentsleutel.
Ik heb een Gedore met bereik 20 - 100 Nm  en een Hazet met bereik van 2,5 - 25 Nm.

Daar krijg je 98 % mee gedaan.

Ik ben van het principe dat je als sleutelaar "fier" mag zijn op hetgeen je doet. En als je het dan toch goed wil doen, dan ineens ook echt goed zodat je jezelf niets te verwijten hebt...

Zo'n sleutels koop je 1x. Heb je dus de rest van je leven plezier van.
Een goede investering dus, net zoals een werkplaatshandboek.

Ik ben overtuigd dat hierdoor mijn moto's in betere conditie zijn en blijven.

Achteras te vast zetten kan in elk geval problemen geven met de lagers m.i.

Erzberg

Ik hou van je!

Enige verschil is dat ik twee Tengtools heb, welk rond Augustus eens opgestuurd zullen worden voor calibratie.

Bij bijvoorbeeld het remsysteem vind ik het wel fijn, met al die (holle) banjobouten in een aluminium behuizing. Ook de remklauwbouten zelf hoeven maar met 12NM aangedraaid te worden ofzo (en met een momentsleutel merk je pas hoe #*#$^@& weinig dat is!)

Ik vind het een even wijze investering als een werkplaatshandboek, en je hebt er inderdaad veel plezier van. Rijdt ook stukken prettiger vind ik.

Offline SuperSeven

  • Actieve Forumgast
  • **
  • Berichten: 51
  • It's never the end, it's always a new beginning

  • Ongelezen
    Reacties
Re: moment sleutel ?
« Reactie #13 Gepost op: 06 februari 2011, 12:37 »
Wel een beetje laat maar ik laat het toch eens weten: er liggen er nog drie te koop in de Lidl in Eeklo, 25€/stuk, 28 tot 210Nm

Offline Waffie

Re: moment sleutel ?
« Reactie #14 Gepost op: 06 februari 2011, 14:32 »
zoiets moet je niet kopen bij een lidl  ;)

dit is net zo iets als een zwart pak kopen bij de fotozaak

bonnetje bewaren of nog beter kopieren
en hopen dat het probleem binnen de  7 dagen zich openbaart

daarna veel geduld hebben of zoals zij het noemen contact opnemen met de klanten(service|) want de vesteging waar je de koop gesloten hebt doet niets voor je

garantie tot achter de deur dekt dan beter de lading

gewoon naar een gesorteerde ijzer handel... gaan en daar kopen

wordt je  :)) van

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: moment sleutel ?
« Reactie #15 Gepost op: 06 februari 2011, 21:10 »
Nou ja, ook al zit die er misschien dan ietsjes naast, zit het toch 'in de buurt van' het juiste moment. Beter dan veel te vast? En leer je ook 'gevoel' van krijgen toch?
 
:D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: moment sleutel ?
« Reactie #16 Gepost op: 07 februari 2011, 13:10 »
Met je merkloze 20-200nm sleutel zou ik ook geen boutje-in-t-aluminium- op 22nm gaan zetten..... maar dat is voor huis tuin en keukengebruik prima te gebruiken rondom 't midden natuurlijk.
Voor t fijne spul heb ik een gecalibreerde, voor de wielbouten e.d. zo'n merkloos ding.
... was ooit lid ...