ook is het mijn idee dat juist met een kleinere zuiger diameter in de rempomp er meer druk gegeven kan worden
dus zwaardere motoren kunnen meer vertraging opwekken (mits het remsysteem dit kan leveren)
Kleinere zuiger met dezelfde kracht is hogere druk dat zijn de basis principes van hydrauliek.
En een zwaardere motor kan niet meer vertraging opwekken. Een grotere massa met dezelfde snelheid bezit een evenredig grotere kinetische energie volgens formule Ek=1/2xmxv^2.
De kinetische energie moet volledig opgenomen worden wil de massa in dit geval een roestige alp tot stilstand komen. Volgens de wet van behoud van energie gaat er geen energie verloren.
Dus de kinetische energie die een 200 kilo alp (is een voorbeeld) bij 140 km/h (55.6 m/s) is ongeveer 309 KJ de arbeid ofwel Watt is Joule per seconde dus stel dat de alp in 2 seconde stil staat leveren de remmen een vermogen van 154.5 KW. (Even de wrijving en tegenwind buiten beschouwing gelaten)
Gelukkig voor de alprijders leveren de remmen dat vermogen niet want volgens v=1/2axt^2 zou dit een vertraging van 27.8 m/s^2 opleveren..... bijna 3 G niet fijn.
Om terug te komen op de wet van behoud van energie die in dit geval geld. 309 Kj bij 200 km/h moet opgenomen worden, meeste in warmte. Warmte gaat in de banden zitten, wegdek, de lucht (wrijving) en de remmen. Laten we niet vergeten dat een deel van de energie opgaat aan het verspanen van de banden remblokken. Als je niet zo remmen maar je gas los zou laten sta je uiteindelijk ook stil dis het systeem zelf heeft ook wrijvin die en beetje helpt.
Dus laten we even aanemen:
10 procent warmte wegdek, banden etc.
10 procent slijtage banden en pads.
10 procent systeemwrijving (rollagers etc.)
70 procent remmen.
Dus uiteindelijk wordt er in dit voorbeeld 0.7 x 309= 216.3 KJ aan kinetische energie omgezet in warmte.
Laten we er even van uitgaan dat er geen warmteoverdracht is tijdens het remmen van de schijven naar de buiten lucht.
De soortelijke warmte van ijzer is ijzer vast 444 j/(kgxK).
Dit is de benodigde hoeveelheid warmte-energie (in J) om één kg stof één graad in temperatuur te doen stijgen.
Een remschijf weegt een kilo?
De remschijf van de Alp heeft 216300 Joule op te nemen dit zou dus een verhoging van 491 graden zijn..... Als je het nou over twee schijven verdeeld is het per schijf een verhoging van maar de helft......
Dus mijn punt was zwaardere mororen kunnen niet meer vertraging opwekken.