heb deze zeer interessante discussie mogen volgen en ook ik heb een aantal opmerkingen. of deze opmerkingen kloppen of niet dat maakt mij niet veel uit, kan ik er alleen maar van leren.
bij een alp met 1 schijf kan je wel degelijk voelen dat ie tordeerd als je maar hard genoeg remt, dit heb ik uit ervaring mogen beleven.
er wordt gesproken over remdruk en de nodige hevels, cilinders en verplaatsingen. vergeten wij hierbij niet de kracht waarmee het hele systeem bedient wordt? immers de 1 kan harder knijpen dan de ander. dit heeft dus ook heel veel invloed op hoe hard een persoon kan afremmen.
ook zie ik dat er gememoreerd wordt dat de omloopsnelheid van het wiel aan de buitenzijde het
kleinst is, in mijn beleving is het juist daar het grootst en daardoor, daar het effectiefst om de boel af te remmen. ik vergelijk het met acceleratie. een motor trekt harder als het achtertandwiel het grootst is.
remmen is niets anders dan de voortgaande energie omzetten in warmte en juist daarom moeten we ervoor zorgen dat de boel niet te warm wordt. ik denk aan kookpunt remvloeistof (ander verhaal) maar ook dat materiaal verandert van samenstelling op het moment dat het te warm wordt. hoe groter je de boel maakt, hoe groter het koel oppervlak wordt, hoe minder snel dat je remmen niet werken.
gewoon een paar overpeinzingen van mij