Auteur Topic: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven  (gelezen 38259 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik

  • Gast
Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #90 Gepost op: 30 januari 2011, 12:50 »
Waar kick jij van af dan? Motorrijden?? ;D



Neuh, 'K heb meer motoren dan ooit (al dan niet rijdend :angel:) Maar de enige clubmotor hier is niet van mij  :D (hoewel ik er wel de meeste km's op maak..)

Offline michelbijl

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #91 Gepost op: 30 januari 2011, 13:02 »
Mijn ervaring met een enkele t.o.v dubbele remschijven...

Dit verhaal is niet op technische kennis gebaseerd, alleen op ervaring in het praktisch dagelijks gebruik.

Ik heb jaren lang een Yamaha GTS 1000 gereden.
deze fiets heeft een enkele, erg grote remschijf centraal in het voorwiel staan.
Daarvoor reed ik een Kawasaki GTR 1000, qua vermogen, gewicht en snelheid zijn dit redelijk vergelijkbare motoren al zien ze er erg verschillend uit. De Yamaha is weliswaar wat snellen, dat scheelt op topsnelheid zo'n 20 km/h...

De Kawa heeft 2 voorremschijven, de Yamaha zoals gezegd 1 enkele, grote, centraal in het voorwiel geplaatste schijf.

Ik heb gemerkt dat de Yamaha beter remde dan de Kawa. Waarschijnlijk hebben schijfdiameter en remklauw hier iets mee te maken, maar wat mij het meest opviel was het remgedrag in de bochten.

Waar de Kawa zich bij hard remmen in de bocht oprichtte en rechtdoor verder wilde, kon ik met de Yamaha in de bocht gewoon hard remmen zonder dat de motor van koers veranderde.

Ik maak hieruit op dat de plaats van de remschijf effect heeft op het stuurgedrag van de motor. Op de een of andere manier verandert een centraal geplaatste schijf  de dynamiek van de motor bij het remmen.

Daarnaast is de GTS 1000 lange tijd een van de best remmende motoren geweest.

Ik heb dit ooit eens getest op hogere snelheden, en scherpere bochten. De GTS voelde vele malen betrouwbaarder aan dan de Kawa.

Of dit een zinnige bijdrage oplevert??

Let me know.

Grtzz

Offline daandus

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #92 Gepost op: 30 januari 2011, 13:31 »
Neuh, 'K heb meer motoren dan ooit (al dan niet rijdend :angel:) Maar de enige clubmotor hier is niet van mij  :D (hoewel ik er wel de meeste km's op maak..)

Alleen voorvorken komen je soms de neus uit, maar verder vind je motoren leuk toch? ;-)
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #93 Gepost op: 30 januari 2011, 13:58 »
..dat ik mensen wil inspireren met m'n toekomstige reisellende;..

..en die begint letterlijk en figuurlijk laaaang van tevoren, niet Daan?  :D (bij mij toen wel, tenminste)

Ik dacht dat jij allang weg moest zijn? 101010 toch was dat, niet? Vanwaar je oponthoud?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Erik

  • Gast
Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #94 Gepost op: 30 januari 2011, 14:04 »

Waar de Kawa zich bij hard remmen in de bocht oprichtte en rechtdoor verder wilde, kon ik met de Yamaha in de bocht gewoon hard remmen zonder dat de motor van koers veranderde.

Ik maak hieruit op dat de plaats van de remschijf effect heeft op het stuurgedrag van de motor. Op de een of andere manier verandert een centraal geplaatste schijf  de dynamiek van de motor bij het remmen.


Dat andere/fijnere stuurgedrag van jouw GTS tijdens remmen heeft hoofdzakelijk te maken met de bijzondere constuctie van de voorkant t.o.v. een conventionele voorvork en niet door de constructie van het remsysteem.

Slechts mijn twee centen  ;)  (die ik gewoon blijf spuien in de hoop dat iemand er wat aan heeft, er wijzer van wordt, of er door vermaakt wordt ondanks dat ik geen lid meer ben..)


Erik

  • Gast
Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #95 Gepost op: 30 januari 2011, 14:05 »
Alleen voorvorken komen je soms de neus uit, maar verder vind je motoren leuk toch? ;-)

De motorblokken beginnen ook in de weg te liggen Daan.. (en de wielen enne enne..  :P )

ff erg offtopic; pretpakket is bijna in bestelling dus daar mag je nog wel ff bij kwijlen voor jullie vertrekken  ;D

Offline daandus

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #96 Gepost op: 30 januari 2011, 14:16 »
Brombeer,

Ondanks dat je geen lid bent zal ik je vraag toch beantwoorden ;-)

We vertrekken 11-3-11, en da's een half jaar later dan ooit gepland omdat m'n vader zich dermate zorgen maakte over onze reis dat 'ie ons even in Nederland hield door ziekte.
Gelukkig rijdt 'ie inmiddels weer vrolijk rond op z'n K100rs!
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #97 Gepost op: 30 januari 2011, 18:03 »

Nogmaals, vrijheid blijheid, en ik vind wel dat iedereen vrij moet zijn te kunnen posten wat 'ie wil, TENZIJ er bijvoorbeeld TCN-bestuurdlid onder z'n naam staat. Of haal dat weg, of vertegenwoordig je clubje.



Juist het vrije forum is de open deur voor nieuwe leden; en natuurlijk mag er gespard worden! Neemt niet weg dat je geen wig moet slaan tussen leden/niet-leden (of mensen die jaren input hebben geleverd en nu door-onzinnige-redenen 'ik word nooit lid' naast hun naam krijgen).
Probeer de club aantrekkelijker te maken, en eerlijker. Belangenverstrengelingen van motorzaakhouders in 't bestuur bevorderen dat niet (voor mij althans), ookal 'zijn daar afspraken over gemaakt'. Het moet doorzichtig zijn!
En als ik eerlijk ben, ik erger me daar flink aan!*1

Mijn reden om lid te zijn (/blijven) is dat ik mensen wil inspireren met m'n toekomstige reisellende; om iets terug te geven van wat ik voorheen toch wat meer proefde op 't forum!

Vind wel dat Giedi mag roepen wat íe wil hoor, maar dat heeft wel een effect op 't sfeertje. Niet dat ik altijd even geraffineerd ben natuurljjk ;-)

*1: al vaker gezegd, ik gun een ieder z'n business en heb het volste vertrouwen in Ad z'n gedrevenheid en goede bedoelens! Het gaat me niet om de persoon, maar om de positie binnen een club.
Stel: je bent nieuw op dit forum en je leest een technische verklaring van een Bestuurslid zoals in 't begin van dit topic; dan ga je toch verder Googlen?


ondanks dat deze vraag sterk uit de hand lijkt te lopen snijdt het wel een punt aan waardoor het transalpforum sterke trekjes begint te krjgen van het motorforum waar sociaal en betrokken  ver te zoeken is.
Zeker als we wat beter gaan kijken naar de manier  hoe we met elkaar omgaan
Nu kunnen we wel roepen dat het een open forum is en discussie gevoerd dient te worden
Elkaar in waarde laten  kan ook een doel zijn van hoe met elkaar om te gaan.
openstaan voor elkaars vergissingen zonder het erin willen wrijven
je bent pas een groot man als je je standpunt bereid bent te herzien(wie zei dat ook al weer tegen me)

en ondanks dat ieder van mening is dat dit ook zo is.... spijtig genoeg is dat net zo vaak niet zo.
de zogenaamde zelfregulering werkt gewoon weg niet.

nu even over de quot.

Je hebt je  al diverse malen  geventileerd omtrend mijn persoon, mijn werk en mijn aspiraties   dus we kunnen niet meer spreken dat het niet gaat over de persoon.
iedereen weet duidelijk  waar je het over hebt.
komt het omdat wij  zakelijk niet door de bocht konden?
jou visie van doorzichtig is de grootste onzin.

Iedere motorclub of toerclub heeft verbondenheid met de handel, en vaak ligt ook daar de kern van hun bestaansrecht.
Dat jij dat niet leuk vind geef je aan, maar het feit is er gewoon
als ik zelf denk aan  belangen verstrengeling kan ik zelfs niet zo 123 iets verzinnen waarmee ik de doelstellingen van de TCN zou kunnen beschadigen
Al ben ik er van overtuigd dat jij er wel een paar uit je mouw kunt toveren

De kandidaat stelling is bij stemmimg aangenomen en daar zul je het mee moeten doen

De TCN is een motortoerclub van mensen die op een gelijksoortige motorfietsen rijden en zodanig leuke dingen met elkaar doen.
om hier eningzins leiding aan te geven is er een bestuur.
Een bestuur waarvan ik nu ook deel uitmaak.

ik zou het dus voor de toekomst erg prettig vinden om je directe bezwaren aan mij persoonlijk of aan de andere bestuursleden kenbaar te maken
of anders de situatie gewoon te accepteren en mij op mijn daden te beoordelen.


mvg ad mies clublid 99
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Erik

  • Gast
Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #98 Gepost op: 30 januari 2011, 18:34 »
...waardoor het transalpforum sterke trekjes begint te krijgen van het motorforum waar sociaal en betrokken  ver te zoeken is...


Het Motor-forum is heel groot Ad. Vandaar dat de meesten op maar één of twee sub-fora binnen MF actief zijn.
En neem van mij aan dat zeker binnen de kleinere sub-fora (Zijspan, Brikken en Klassiekers) heel wat socialer met elkaar omgegaan wordt dan tegenwoordig op het TCN-forum.
De reden waarom ik dit post is niet omdat ik zo actief ben op MF (in tegendeel) maar  omdat ik eigenlijk versteld sta van mijn eigen conclusie, een jaar drie geleden lagen de zaken m.i. iets anders..  :-\


Qua gezelligheid en wederzijds respect zijn er tal van andere Nederlandse (motor)fora waar het beter gesteld is dan hier helaas.. Maar goed, tijden veranderen, ook binnen TCN.

Offline Neet

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #99 Gepost op: 30 januari 2011, 19:23 »
Valt allemaal best wel mee hoor. Op andere forums merk ik ook wel is flinke beetje onvrede en bijna respectloze reacties.
Ik blijf het een fijn forum vinden. Gewoon ieder in zijn waarde laten en respect hebben voor elkaar.
Ik vermoed dat dit forum ook een veel lagere gemiddelde leeftijd heeft dan de klassiekers, oldtimers, brikken, zijspanners enz.
Reacties kunnen dus best wel pittig zijn. 

Een beetje kietelen, plagen, afstand nemen, iemand de waarheid vertellen, je mening verwoorden, kan wel maar, doordacht.
Mijn opmerking "gatver" is natuurlijk niet echt onderbouwd maar werd veroorzaakt door een hele bekende formule: actie = reactie.

Misschien verstandig om tijdens een actie even te denken over de reactie die erop zal volgen.

Ik ben blij dat we hier op het forum hele goeie technische mensen hebben en ook ben ik blij dat er veel hulp wordt geboden.
Zelfs thuis!  Nee, zoals het is, prima zo!




« Laatst bewerkt op: 30 januari 2011, 21:19 door Neet »

Offline daandus

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #100 Gepost op: 30 januari 2011, 20:14 »
Ad, misschien heb je wel gelijk..... zou het beter zijn een brief aan het bestuur te schrijven. Maar het probleem is dat ik het hier op 't forum mis vind gaan, en dat ik vind dat 'de lezer' moet weten hoe de vork in de steel zit.

Met doorzichtigheid bedoel ik enkel dat ik vind (maar da's maar een mening) dat mensen die de boel hier lezen, moeten weten dat mensen geen enkel belang hebben bij dit forum, of, als ze dat hebben, dat voor iedereen duidelijk is. En dat is niet zo in dit geval, vind ik.

Komt goed, we trekken de discussie wel naar de achtergrond verder (in hoeverre heeft het met 'Techniek Algemeen' te maken ;-)) !
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2011, 21:17 door daandus »
... was ooit lid ...

Offline Richie

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #101 Gepost op: 30 januari 2011, 21:31 »
Citaat
Het centrale probleem van dit topic is al bij de oorspronkelijke vraag ontstaan:
Citaat van: Richie op 26 januari 2011, 13:25:28
    (...) "Waarom kan je met 2 remschijven harder remmen?" (...)

Ik vind dat je deze zin uit de context haalt. Ik vermelde dat ik over deze vraag zat te piekeren. Honda zet niet voor de lol vanaf 97 meerdere schijven voorop een alp en ik lees regelmatig op dit forum: "......kies dan voor een 97+ want die hebben 2 remschijven," hierbij lees ik amper waarom je voor 2 schijven zou moeten kiezen. Daarnaast hoor ik weleens:"zo dat merk je wel die 2 remschijven voor". Waarbij ik dan altijd moet denken aan alle andere factoren: remleiding, remolie, blokken, schijf, rempomp, remhendel, motor, gewicht, temperatuur. Ik probeerde met mijn natuurkunde een verschil te vinden maar dat kon ik niet. Ik vroeg of iemand mij bewijs kon leveren waarom ik fout zit als een soort uitdaging, omdat ik geen bewijs zie ga ik er nu vanuit dat mijn berekeningen goed zijn en inderdaad beide even goed remmen.

Ikzelf (jullie vast niet allemaal) ben dus vanwege het gebrek aan natuurkundig bewijs er van overtuigd dat ik met mijn '96 alpie net zo hard rem als een 2schijvige motor. Hierbij plaats ik de volgende kanttekeningen:
+ Bij langdurig remmen kan de motor met enkele rem minder warmte kwijt en zal deze eerder last hebben van fading. Het is dus bv bij lange afdalingen belangrijker om af te remmen op de motor. Wat ook een prachtig mooie techniek is trouwens!
+ Er is wellicht een gyros(mjam)-copisch effect op de as door de plaatsing van de rem maar deze is waarschijnlijk te verwaarlozen bij snelheden onder de 150km/uur door correctie van de bestuurder.
+ De grip bij slecht weer zorgt er voor dat dit een limiterende factor kan worden. Houdt dus zeker bij slecht weer voldoende afstand en bedenk eens waar je met je motor heen zou gaan als je remmen uit zouden vallen.

En nu de verrassing!!!  :))

Het gewicht van de remmen! Helemaal niet aan gedacht! Jullie begrijpen wat dit betekent! Met 2 remmen heb je meer gewicht en is er dus meer remkracht nodig om de motor af te remmen. De lichtere motor met 1 remschijf staat dus eerder stil! (klein verschil maar t gaat hier om de theorie)

Tenzij er nog mensen zijn met mooie plaatjes en krachten om argumenten te onderbouwen stel ik voor:
+ Bedankt voor de input
+ Admin, slotje erop
+ Lekker bakkie koffie pakken allemaal
+ Niet zo moeilijk doen op een forum waar je voor je plezier naar toe klikt
+ Morgen weer lekker klussen of rijden met de motor

Groetjes, Richie


Offline chaos

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #102 Gepost op: 30 januari 2011, 22:12 »
toch wil ik nog ff 1 dingetje toe voegen.
de alp met 1 schijf staat bekend als een slechte remmer ten opzichte van de alp met 2 schijven.
andere schijven en blokken kunnen heel veel uitmaken.

Offline Waffie

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #103 Gepost op: 30 januari 2011, 22:23 »
Ad, misschien heb je wel gelijk..... zou het beter zijn een brief aan het bestuur te schrijven. Maar het probleem is dat ik het hier op 't forum mis vind gaan, en dat ik vind dat 'de lezer' moet weten hoe de vork in de steel zit.

dat vind ik ook en ik zal dus trachten dan nog iedereen in zijn waarde te laten wat inderdaad niet wegneemt dat die zogenaamde waarheid vaak een kleurtje heeft en ook heel lang kan blijven stinken.
Als iemand fout zit  mag hij daar zeker op gewezen worden, onderbouwt en met goede argumenten


Voor het nageslacht zal ik even reageren op je laatste reactie:
Ik gun je inderdaad je zaak, stuur zelfs mensen jouw kant op en heb ook meerdere malen zaken bij je aangeschaft.

en daar ben ik je erkentelijk voor, voor dat vertrouwen
Je technische tips hadden me op mijn eerste ervaring met de TAclub (1e clubrit die ik meedeed) al een klap geld kunnen kosten, dus ik was meteen op m'n hoede..... (toen geloofde je nog in het feit dat de ketting strakker moet als je niemand achterop hebt.... leuk voor je baklagers!)

Dit is klare onzin en een weerspeigeling van hoe jij mijn antwoord hebt geinterpreteerd..
maar nu doe je het weer... die opm die erachter komt
de indruk wekken dat mijn advies er op uit was om schade toe te brengen aan je motorfiets.
maar als dit al het geval was head je me er op aan moeten spreken... doe je normaal ook via het forum

Ieder mens wordt gevormd vanuit zijn eigen ervaringen, opzich is daar niet mis mee maar het gevaar schuilt in het feit dat er dan ook van een vorm van tunnel visie kan  ontstaat .
Je wilt alleen maar die zaken zien waarop je scherp bent
altijd streven naar volkomen volmaaktheid en perfectie .
niets aan het toeval over kunnen laten......
over enkele maanden ga je op reis.. alles voorbereid, alles geregeld

tja .... ik hoop echt dat die reis aan al jullie verwachtingen mag voldoen
en nu mijn ervaring... ooit met zo iemand ook op reis gegaan.. en ik zeg je eerlijk  ..nooit meer
ik hoop echt dat je partner de zelfde visie heeft want het zijn mijn ervaringen dat het niet eenvoudig kan zijn om je aan zo situatie aan  passen
relaties worden tijdens dergelijke situatie's zwaar op de proef gesteld
je leert elkaar kennen op een manier zoals je dat nooit kunt voor spellen


'Zakelijk door de bocht kunnen' is nooit ter sprake geweest, want ik heb geen zaak  :-\ en heb dus nooit op zo'n vlak met je te maken gehad.

we hadden het over eerlijk zijn en vertellen hoe de vork in de steel zit en het is nu weer de nuance in je antwoord'' ik heb geen zaak"

Het is de mens eigen dat ze sommige herinneringen altijd heel graag vergeet zoniet geheel verdringt
liegen en het niet nakomen van afspraken is de grootste zonde die je in het zakelijk verkeer kunt doen
of deze communicatie zich afspeelde met een klant of met een ander bedrijf maakt dan eigenlijk niet uit.
Ik heb de eigenschap dat ik die situatie's vaak nooit snel vergeet omdat het me raakt.

Met doorzichtigheid bedoel ik enkel dat ik vind (maar da's maar een mening) dat mensen die de boel hier lezen, moeten weten dat mensen geen enkel belang hebben bij dit forum, of, als ze dat hebben, dat voor iedereen duidelijk is. En dat is niet zo in dit geval, vind ik.

ieder heeft wel belang bij iets.
misschien is het  delen van kennis al een doel  op zich en dus belang
het is zeker een drijfveer voor mij.
om van elkaar te leren en meningen bij te stellen.


Komt goed, we trekken de discussie wel naar de achtergrond verder (in hoeverre heeft het met 'Techniek Algemeen' te maken ;-)) !
zie mijn reactie in de quot
en inderdaad.. het heeft niets met techniek te maken.. het gaat veel dieper en gaat erover hoe we met elkaar verder gaan
en dat we elkaar de ruimte geven om te ontplooien
daarover is niet te discussieren....

overigens is deze reactie niet alleen bedoeld als tegen reactie op het verloop van deze topic maar een serieus pleidooi dat we ook verder moet kijken, dat alle acties altijd  reacties kunnen oproepen totdat we het punt bereiken dat we elkaar begrijpen en waarderen  zoals we zijn

in de loop van jaren is dit gevoel bij de tcn naar mijn gevoel een beetje zoek geraakt.. al hoop ik dat veel leden dit gevoel weer op kunnen roepen zodat ik snel weer anders kan reageren en trots kan zijn.

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #104 Gepost op: 31 januari 2011, 00:02 »
Ad, je post lees ik morgen want ik vind hem nu wat lang.

Bij een Alp kun je, wat betreft de keus van de fabrikant om,  gezien de evolutie van dit type, voor twee schijven vóór te kiezen, de volgende kanttekening zetten:

Een Alp is ge-evolueerd uit een XL (offroad-motor) en in het terrein maak je relatief weinig topsnelheid, dus heb je niet veel rem nodig en zal fading niet snel een issue zijn. In de loop van de jaren is de Alp uitgegroeid tot een volledige wegmotor (enige wat rest van vroegah is de allroad geometrie) en dan is het wijzer om de dubbele schijf te plaatsen. Immers, op de weg gaan de snelheden omhoog, is de verkeersdrukt enorm toegenomen en is de rem vaker nodig.

En waarom zou dit topique ineens op slot moeten? Kan Richie niet zijn bron vermelden, want gezien zijn vraag in de openingspost heeft hij het antwoord niet zelf uitgedokterd.

Tot morgen! ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline *thomas*

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #105 Gepost op: 31 januari 2011, 07:43 »
Ik heb dit nergens gelezen:

slijtage !

2 remschijven van 256mm met elk 2 remblokken zullen minder snel slijten dan 1 schijf van 276mm met 2 remblokken...

Trouwens, 2 schijven zorgen inderdaad voor minder onbalans tijdens het remmen (ik heb een alp met dubbele schijven gehad en een paar (allroad) motoren met enkele schijf), dat is mijn ervaring...

Daarbij komt nog dat jullie allemaal vergeten dat indien je uit een enkele schijf dezelfde remkracht wil hebben als met een dubbele, die schijf noodgedwongen groter zal moeten zijn. Ik weet zelf niet of de grote lineair of exponentieel toeneemt, maar het is niet voor niets zo dat een motor (in dit geval de alp, of de eerste twin, de xrv650), grotere schijven hadden dan hun opvolgers met enkele schijf...

 :)

Offline Waffie

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #106 Gepost op: 31 januari 2011, 10:20 »
 Uit mijn ervaring gaan bij normaal gebruik de remschijven even lang mee
1 of 2 schijven maakte daar niet in uit (ca 70-80.000 km )
de gebruikte remblokken hebben  echter wel grootte invloed op dit slijtage beeld

de combinatie van remschijven en remblokken weer op het stop vermogen

slepend remmen geeft meer slijtage dan door remmen

zo is de achterschijf sneller versleten waarbij de achterremblokken vaak ongelijkmatige slijtage vertonen

het totale rem systeen is een complexe samenstelling van eigenschappen en factoren



rempomp diameter
remleiding
soort en type remvloeistof ivm snelheid druk opbouw
remklauw (hoeveel remzuigers)
Diameter van de remschijf
dikte vande remschijf
geventileerd of niet
bekrachtigd of niet
diameter van het wiel
frictie materiaal
massa van het af teremmen voertuig
vering
bandenkeuze
dual brake systemen
voertuig snelheid

weersomstandigheden
 

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #107 Gepost op: 31 januari 2011, 19:48 »
Ik heb dit nergens gelezen:

slijtage !

2 remschijven van 256mm met elk 2 remblokken zullen minder snel slijten dan 1 schijf van 276mm met 2 remblokken...

Trouwens, 2 schijven zorgen inderdaad voor minder onbalans tijdens het remmen (ik heb een alp met dubbele schijven gehad en een paar (allroad) motoren met enkele schijf), dat is mijn ervaring...

Daarbij komt nog dat jullie allemaal vergeten dat indien je uit een enkele schijf dezelfde remkracht wil hebben als met een dubbele, die schijf noodgedwongen groter zal moeten zijn. Ik weet zelf niet of de grote lineair of exponentieel toeneemt, maar het is niet voor niets zo dat een motor (in dit geval de alp, of de eerste twin, de xrv650), grotere schijven hadden dan hun opvolgers met enkele schijf...

 :)

Er werd beweerd dat opheffen van onbalans de reden is van de dubbele schijf. Dat is m.i. slechts bijzaak, gunstige bijkomstigheid. Met een dubbele remschijf sta je sneller stil dan met een enkele. Nee, we gaan geen technisch onhaalbare situaties schetsen. Dus, haal van een twin 1 klauw af, en vertel me daarna of dat net zoveel stopkracht oplevert als met de dubbele. Of, zoals anderen hebben ervaren, een Alp enkel en een Alp dubbel.

Oelewappers..  :D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Richie

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #108 Gepost op: 31 januari 2011, 23:45 »
Citaat
Daarbij komt nog dat jullie allemaal vergeten dat indien je uit een enkele schijf dezelfde remkracht wil hebben als met een dubbele, die schijf noodgedwongen groter zal moeten zijn.

Als ik naar het systeem kijk zie ik dat ik een kracht uitoefen met de hendel. Deze wordt vertaald naar een remkracht. Aangezien ik met 1 of 2 schijven nog steeds dezelfde kracht op mijn hendel uitoefen zie ik geen reden waarom den remkracht anders zou worden. Daarnaast zal ook de kwaliteit van de remmen in de jaren waarschijnlijk ook verbeterd zijn waardoor remmen kleiner en lichter konden worden.

En waarom zou dit topic ineens op slot moeten? Kan Richie niet zijn bron vermelden, want gezien zijn vraag in de openingspost heeft hij het antwoord niet zelf uitgedokterd.
Wat mij betreft kan het topic op slot omdat 80% van de reacties oftopic zijn. Mijn natuurkunde vergelijkingen zijn met de 3 wetten van Sir Isaac Newton sinds 1687 te reproduceren.
F = M x A
kracht is massa keer acceleratie, Hieruit is op te maken dat bij dezelfde kracht op een motor met een lager gewicht een grotere acceleratie en in dit geval ook de-acceleratie het resultaat zal zijn.

Citaat
Met een dubbele remschijf sta je sneller stil dan met een enkele. Nee, we gaan geen technisch onhaalbare situaties schetsen. Dus, haal van een twin 1 klauw af, en vertel me daarna of dat net zoveel stopkracht oplevert als met de dubbele. Of, zoals anderen hebben ervaren, een Alp enkel en een Alp dubbel.

Oelewappers..  :D

Jammer dat ik je met mijn natuurkundige theorie niet kan overtuigen. Ik begrijp niet helemaal waarom mijn situatie technisch onhaalbaar zou zijn. Ik vrees echter dat jouw verhaal mij echter niet kan overtuigen. Als ik namelijk van een twin 1 klauw afhaal betekent dat al mijn remdruk op 1 remblokje komt waardoor ik alsnog even veel wrijving veroorzaak op het wiel.

Puzzel:
Stel ik heb 2 balletjes ter grote van een pingpongbal. De een is van hout en de ander van metaal.
Ik laat beide vallen vanaf de Eiffeltoren (ja ik zorg dat iedereen weg is en niemand gevaar loopt).
Welk balletje komt eerder aan op de aarde?



Offline giedi

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #109 Gepost op: 31 januari 2011, 23:59 »
Als topic-opener kan je er zelf een slotje opzetten.

Offline Brombeer

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #110 Gepost op: 01 februari 2011, 00:38 »
..giedie's belerende vingertje..

Spuit ellef ook weer.. :'(

 :P
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jeroen emke

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #111 Gepost op: 01 februari 2011, 00:44 »
Als ik naar het systeem kijk zie ik dat ik een kracht uitoefen met de hendel. Deze wordt vertaald naar een remkracht. Aangezien ik met 1 of 2 schijven nog steeds dezelfde kracht op mijn hendel uitoefen zie ik geen reden waarom den remkracht anders zou worden. Daarnaast zal ook de kwaliteit van de remmen in de jaren waarschijnlijk ook verbeterd zijn waardoor remmen kleiner en lichter konden worden.
Wat mij betreft kan het topic op slot omdat 80% van de reacties oftopic zijn. Mijn natuurkunde vergelijkingen zijn met de 3 wetten van Sir Isaac Newton sinds 1687 te reproduceren.
F = M x A
kracht is massa keer acceleratie, Hieruit is op te maken dat bij dezelfde kracht op een motor met een lager gewicht een grotere acceleratie en in dit geval ook de-acceleratie het resultaat zal zijn.

Jammer dat ik je met mijn natuurkundige theorie niet kan overtuigen. Ik begrijp niet helemaal waarom mijn situatie technisch onhaalbaar zou zijn. Ik vrees echter dat jouw verhaal mij echter niet kan overtuigen. Als ik namelijk van een twin 1 klauw afhaal betekent dat al mijn remdruk op 1 remblokje komt waardoor ik alsnog even veel wrijving veroorzaak op het wiel.

Puzzel:
Stel ik heb 2 balletjes ter grote van een pingpongbal. De een is van hout en de ander van metaal.
Ik laat beide vallen vanaf de Eiffeltoren (ja ik zorg dat iedereen weg is en niemand gevaar loopt).
Welk balletje komt eerder aan op de aarde?
De Wet van Pascal stelt:Een druk die wordt uitgeoefend op een vloeistof die zich in een geheel gevuld en gesloten vat bevindt, zal zich onverminderd in alle richtingen voortplanten.In formulevorm:
p = p_0 + \rho g h \!
still no angel found who flies at the same speed

Offline Richie

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #112 Gepost op: 01 februari 2011, 02:21 »
Dat is druk, ik heb het over krachten. Om 2 cilinders te verplaatsen is er ook 2x zoveel olie nodig en door de verplaatsing van 2 cilinders zal de druk ook 2x zo snel dalen. De druk wordt puur gebruikt om krachten naar een andere plek te brengen.

De kracht van mijn hand wordt omgezet in druk, deze wordt aan de andere kant van de kabel weer omgezet in kracht. Deze totale som van krachten aan beide kanten moet gelijk zijn ongeacht of er een aftakking is. Anders zouden we een oneindige energiebron gevonden hebben.

Offline Waffie

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #113 Gepost op: 01 februari 2011, 02:52 »
 de gedachte van ritchie is zoals ik al in het begin melde dat je rempomp vloeistof verplaatst en tengevolge daarvan een druk pas later op gaat bouwen

1  of 2 remschijven genereren wrijving naarmate de druk toeneemt echter  dan moet er wel voldoende vloeistof te verplaatsen zijn zodat de opbouw van de druk snel kan beginnen
nu is er van ruimte tussen de remschijf en remblokken niet veel sprake waardoor het effct uitgedrukt in sec te verwaarlozen is
maar een klein slagvolume  zorgt voor minder inspanning terwijl een groot slagvolume zorgt voor grote en snelle druk opbouw
daarna hangt alles af van de kracht die je op de hefboom uitoefend om maximaale stopkracht te genereren

bij 1 van mijn motoren (1990) heb ik dubbele remschijven gemonteerd met echter de rempomp van de enkele remschijf
deze rempomp genereerd meer vloeistofverplaatsing  en dat merk je echt bij het remmen want ik kan sneller vloeistof in de leiding te persen waardoor ik met een kleinere slag direkt meer druk heb

de eind druk is dus gewoon hoger haalbaar

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Erik

  • Gast
Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #114 Gepost op: 01 februari 2011, 13:07 »
Ad, volgens mij klopt er iets niet in je laatste deel van je verhaal..  ::)

De rempomp van een enkelschijfs Alp heeft een kleiner zuigerdiameter dan van een dubbelschijfs Alp, toch? En deze verplaatst dus minder vloeistof dan de pomp voor dubbele schijf, OK?

Dus als je de enkelschijfs pomp op een dubbelschijfs Alp zet duurt het dus langer voor je drukopbouw in je systeem krijgt, de slag van de handel wordt langer en het gevoel sponziger. Er wordt minder vloeistof verplaatst bij eenzelfde" hendelverplaatsing"(Er vanuit gaande dat de overbrengingsverhoudingen van de pompen hetzelfde zijn).

Ook kan je dan door de grotere verhouding tussen zuigeroppervlak in de pomp en totale zuigeroppervlak van de klauwen een grotere druk opbouwen met dezelfde handkracht, echter, de doseerbaarheid gaat wel achteruit doordat een kleinere hendelverplaatsing een grotere drukopbouw geeft (hoewel dat bij een Alp geen probleem zal zijn want zo bijterig zijn die remmen nu ook weer niet..  :-X


Heeft alles te maken met de verhouding tussen druk en oppervlakte, verplaatsing en volume, meneer Pascal heeft hier ooit iets over opgemerkt dacht ik.. (om een beetje in de context van dit topic te blijven  :angel: )

Offline Brombeer

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #115 Gepost op: 01 februari 2011, 14:40 »
Fijn dat Richie zijn topic niet op slot heeft gezet! :)

Ik denk dat Pascal er alles mee te maken heeft.

Als we de gestelde vraag, 'kan ik met 2 schijven harder remmen dan met 1?' strikt nemen, kan ik er het volgende van maken:

Om een verschil makkelijk toonbaar te maken, moet je denk ik naar gelijke waarden en situaties toe. Als voorbeeld: een enkele Alpschijf is groter dan 1 van de dubbele en dat geeft bij dezelfde druk een frictieverschil te opzichte van een schijf uit een dubbele set te zien. Klopt dat?

Laten we in de hypothese een enkele en een dubbele set schijven van dezelfde maat nemen. Met hetzelfde frictiemateriaal en dezelfde pomp etcetera. Stel, bij een bepaalde hendeluitslag ontstaat druk 'X' in het vat. We doen de test op de enkele en dubbele schijfset dus met druk 'X'.

Pascal zegt dat een druk 'X' overal in hetzelfde vat gelijk is. Dus de druk 'X' op de enkele en de dubbele schijven is gelijk, want de dubbele set word bediend door hetzelfde vat.
Druk wordt omgezet in frictie. En die is, in deze situatie, voor iedere afzonderlijke schijf in de test dus gelijk. Laten we de hoeveelheid frictie bij druk 'X' voor het gemak 'Y' noemen.

M.a.w. je meet, op ongeacht welke schijf, bij een druk 'X' een hoeveelheid frictie 'Y'. Hoeveel frictie heb je dan op de set met 2 schijven?

Grtz, Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline martsky

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #116 Gepost op: 01 februari 2011, 16:01 »
Vroeger (!) zei mijn natuurkunde leraar altijd , indien er discussie is over de theorie, dan is het tijd voor een proefje.

Ik stel voor (misschien een leuke actie op het ITT):
1. Men neme een motor met twee schijfremmen.
2. Rij een eindje en ga vol in de ankers.
3. Haal vervolgens één 1 remklauw los, en blokkeer de cilinders hiervan met een stukje staal o.i.d.
4. Rij hetzelfde eindje en ga weer vol in de ankers.

Trek krijtstreepjes bij de plek waar je stil komt te staan.
Maak foto's, desnoods met een highspeed camera.  :D

Mijn gevoel zegt, dat je met één losse klauw (en verder dus alles hetzelfde, toch? qua gewicht, diameter, frictie, middelpuntvliedende centrifugaalkrachten en joost mag weten wat er nog meer meespeelt) minder snel stilstaat dan met twee vaste klauwen.

Ik zie het resultaat van de proef met spanning tegemoet!
(Ik kan er zelf helaas niet bij zijn  :angel: )
AT 1996 - Niet gepoetst !

Offline Hotel 317

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #117 Gepost op: 01 februari 2011, 20:55 »
eens kijken hoe je één klauw kunt zekeren zodat hij niet rondslingert tijdens een noodstop, dan een vriend en wat stoepkrijt verzamelen en ik ben je man!

Offline The Headless Horseman

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #118 Gepost op: 01 februari 2011, 22:24 »
Pak gewoon een enkelschijfs Alp + een Twin, beide hebben ze 276mm schijven en vergelijkbare klauwen. Moeten ze wel op dezelfde banden staan natuurlijk.
Ik voorspel dat je een minimaal verschil in remweg te zien krijgt  :D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Natuurkunde vraag over 1 of 2 remschijven
« Reactie #119 Gepost op: 01 februari 2011, 22:48 »
Dat geeft juist variabelen. Een Alp bijvoorbeeld, is al 35 kilo lichter dan een Twin.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin