Auteur Topic: Bougie's  (gelezen 2112 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bertus

Bougie's
« Gepost op: 02 oktober 2010, 19:50 »
Hallo,
Misschien wel een domme vraag, maar heeft iemand
een idee hoelang de bougie's kunnen blijfen zitten?
ik heb een Varadero Travel met ABS van bouwjaar 2005
heeft nu 42000 km. gelopen met dezelfde bougie's (Iridium )
hij loopt nog als een trein.
Groetn
Bertus

Offline V-Twin

Re: Bougie's
« Reactie #1 Gepost op: 02 oktober 2010, 20:23 »
Iridiums moeten gemakkelijk 50.000 km meekunnen. Gewoon een keer een bougie eruit draaien. Als de scherpe randen van de centrale elektrode weg zijn kan je aan vervanging gaan denken.

Offline Waffie

Re: Bougie's
« Reactie #2 Gepost op: 02 oktober 2010, 20:48 »
 volgens de handleiding 24.000 km.,

in tegenstelling tot bijv bij auto's vonken de  bougies 2 x zo veel
(geen verdelerkap) omdat de pick up 2 x  een signaal afgeeft , echter de zuiger met mengsel staat maar 1 x in de juiste positie

 de slijtage van de bougie vindt vooral intern  plaats doordat de structuur van de  hoge spanningen het metaal wijzigd
(daarnaast is werkelijke slijtage van de elektrode niet altijd zichtbaar)

om een goede vonk te blijven geven is dus steeds een hogere spanning nodig

het elektronisch/elektrisch systeem zal dus zwaarder op de proef gesteld worden
hoe lang iets mee gaat .. is eigenlijk simpel te beantwoorden

totdat het niet meer werkt om vervolgens dan op zoek te gaan naar de reden hiervan.

bram zal het goed bedoelen maar het is je eigen verantwoording om af te wijken van de voorschriften van de fabrikant.

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline V-Twin

Re: Bougie's
« Reactie #3 Gepost op: 02 oktober 2010, 22:01 »
Ad je hebt gelijk.
Ik rij met een AT en wellicht gaat het met een Varadero anders.
Met een AT doe ik zonder problemen 25.000 km met NGK standaard bougies. Dus eens zo lang als Honda adviseert. Merk geen verschil in benzine verbruik en prestaties.
Als ik het land uit ga neem ik gewoon 4 bougies mee, die ik tot op heden, onderweg, nog nooit nodig heb gehad.

Offline Racingboy

Re: Bougie's
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2011, 21:30 »
Toch nog een vraagje over de bougie's

Kan je in een SD02 ook de gewone DPR8EVX-9 gebruiken? of moeten het echt de IJR8B-9 zijn?
 ;)

Offline Waffie

Re: Bougie's
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2011, 22:02 »
iedere letter van de type aanduiding staat voor iets (zie lijst ngk boekje) en vandaaruit heb je het dus over verschillende bougies

zie hier

http://www.ngk.de/fileadmin/templates/Dokumente/EN/Kataloge/ngk_catalogue_motorcycle_2008-2009_en.pdf

dus je keus ligt dan op je eigen verantwoording.

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Two Plugs

Re: Bougie's
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2011, 17:44 »
Ik zou geen enkele reden weten om van de standaard Iridium vonkenkaarsjes af te wijken als ze er (zoals bij de MK2 Varadero) af fabriek inzitten. Honda is niet voor niets van de standaard NGK's bij de MK1 afgeweken.

Sterker nog, dit was voor mij van doorslaggevende rol om niet alleen in Kaatjes MK1 (2000), maar ook in beide XLV's ('84 en '85) en in onze Alp ('91) Iridium vonkenkaarjes te plaatsen.

Met name op de XLV's en de Alp een wereld van verschil: beter oppakken, betere stationaire loop en idd, ze gaan makkelijk 3 tot 4x langer mee als standaard bougies. Dat compenseert de hogere aanschaf RUIMschoots.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180