Auteur Topic: Xenon of niet?  (gelezen 4326 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dero-Ryder

Xenon of niet?
« Gepost op: 02 februari 2011, 12:19 »
Hallo beste Varadero rijders,   Eerst maar ff voorstellen, mijn naam is Wil en mijn Forum naam is the-staffman, (vanwege mijn honden, 2 amstaffs) En na eerst met een Goldwing te hebben gereden, heb ik sinds vorige week een Varadero aangeschaft, en om eerlijk te zijn, hij rijd veel fijner en soepeler dan de Goldwing!! 8) 8)
Maar mijn vraag voor hier is, is het mogelijk om in die dubbele koplamp, xenon lampen in te bouwen, en kunnen de reflectors dat aan?

Gr, Wil  8)

Offline Hotel 317

Re: Xenon of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 02 februari 2011, 13:55 »
Het is mogelijk (HID lampen met H4 fitting), maar waarschijnlijk niet aan te raden. Ik heb eens een Africa Twin gezien met Xenon, en het worden afschuwelijke apparaten om als tegenligger te hebben. Dat wil je niemand aandoen.

Ik denk dat het beter is om te investeren in rallylampen (H4 maar dan 100/90 watt, i.p.v. 60/55 watt), en/of aparte verstralers, die je voor je dimlichtvlek uit laat schijnen.

P.s. Ik ga er van uit dat een dero een H4 fitting heeft...

Offline Two Plugs

Re: Xenon of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 02 februari 2011, 14:11 »
Hoi Will,

Als eerste welkom op ons forum en wellicht ook als lid bij de leukste Honda club van Nederland?

Xenon inbouwen gaat prima, maar de meerwaarde ontgaat me eigenlijk een beetje. De schijnwerpers van de Dero (zowel van het carburatie- als injectiemodel) behoren tot de beste in Motorland; zoals vaak ook uit testen door de motorpers wordt gememoreerd. Leukste quote uit de Moto73: "De schijnwerpers van de Varadero zijn zo goed, dat ze in de winter spreekwoordelijk de weg voor je kunnen ontdooien". Dat is me nog niet gelukt, maar geeft de kwaliteit wel aan.

Nadeel van motoren met Xenon vind ik dat je er andere verkeersdeelnemers mee verblind. Kom dagelijks twee motorfietsen tegen op woon-werk verkeer met Xenon en of ik nu in Kaatje's Fiat 500 of op mijn eigen Dero onderweg ben, vind het ronduit irritant.

Als je toch meer licht wil of in een ander spectrum, ga voor de oude 'gold' lampen, of bv lampen van PIAA die qua lichttemperatuur erg dicht bij Xenon in de buurt komen. Die laatste zijn overigens errug prijzig, maar nog altijd goedkoper dan merk- Xenon en besparen je de ergernis als je je laat verleiden door een goedkoop Chinees Xenonaftreksel die vervolgens op een motorfiets stuk trilt...

Kan dus volledig het bovenstaande verhaal van Hotel317 onderschrijven en ja, de Dero moet het net een H4 fitting doen.

Desalniettemin staat je niets in de weg. Het inbouwen van een xenonset op de Dero (schijnt) kinderlijk eenvoudig te zijn vanwege de beschikbare ruimte. Dat klopt... kan me nml geen andere motorfiets herinneren waarbij het vervangen van een koplamp zo makkelijk ging.

Op het Int Forum (www.varadero-international.com) lopen ook een aantal draadjes over Xenon. Bestuurslid Ad Mies weet er ook een hoop van af.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline HPoskam

Re: Xenon of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2011, 17:52 »
Hallo,
 
Ben het niet eens met bovenstaande.
 
Ik heb zelf ook Xenon ingebouwd in mijn Dero zie: http://hposkam.nl/motorsite/xenon.html
 
Je moet na inbouw de koplamp reflectoren wel (laten) afstellen.
Vele vergeten dit en dan krijgt xenon de schuld.
 
Afstellen is eenvoudig, ga op 5 meter afstand staan en schijn je licht op een muur.
 
De lichtbundel mag niet boven de 77cm schijnen, anders verblind je, je voorganger.
 
Wat ook belangrijk is, is dat het glas van je koplampunit schoon is en dat je deze ook schoon houd.
 
 
 
 
Na 18 jaar Honda (3x Transalp - 1x Varadero) nu over gegaan naar BMW F800GS.

Ik wens de TCN heel veel goede jaren toe.

En vast wel eens tot ziens

Offline Erzberg

Re: Xenon of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 02 februari 2011, 19:11 »
Ook ik heb 2 x Xenon in mijn Africa Twin, in combinatie met 2 extra Hella-breedhoekstralers.

Absoluut aan te raden qua lichtopbrengst-vermeerdering  :)

Een tip : koop je degelijk materiaal (ik heb materiaal van Pilot Xenon) . Eerst had ik op de tuningbeurs in Essen een goedkoop setje gekocht, maar dit wilde niet werken op mijn Twin. Daarnaast ook meer kabels aan te sluiten als bij Pilot Xenon.

Die Pilot's laten zich snel installeren en werkten ogenblikkelijk.
Daarvoor uren liggen klooien met die goedkope prul...

En natuurlijk, zoals reeds gezegd, je lamp correct afstellen.
Erzberg

Offline roadwarrior

Re: Xenon of niet?
« Reactie #5 Gepost op: 02 februari 2011, 23:09 »
Ook ik heb rally lampen in mijn dero,genoeg lichtopbrengst.8)
Over groot licht maar te zwijgen. 8) 8)

Roger.



Offline Dero-Ryder

Re: Xenon of niet?
« Reactie #6 Gepost op: 03 februari 2011, 13:30 »
Hallo beste mensen, hartelijk bedankt voor jullie inbreng, ik ga zeer zeker eens navragen over die Pilot Xenon.    Die sterkere H4 lampen ken ik, had ik ook altijd in de auto, heb zelfs nog een setje liggen, ga ik die eerst ff uitproberen.  Het zijn die van Osram hebben 30% meer opbrengst, dus wie weet is dat al voldoende........  Laat nog wat horen, bedankt. 8) 8)

Offline Racingboy

Re: Xenon of niet?
« Reactie #7 Gepost op: 03 februari 2011, 20:40 »
Ik heb philips motovision, en dat is werkelijk een aanwinst. De prijs voor de xenon ???

Offline Waffie

Re: Xenon of niet?
« Reactie #8 Gepost op: 04 februari 2011, 01:16 »
 er zijn inmiddels ook xenon uitvoeringen waarbij de afstand van het brandpunt is aan te passen zodat verblinding verleden tijd dient te zijn.

ik begrijp dat xenon verlichting je meer zicht biedt  maar... goede afstelling is belangrijk en zonder automatische  hoogte aanpassing eigenlijk niet mogelijk op de motorfiets.
door de meer dynamische beweging van een motorfiets blijf je verblinden.

zo erg dat ze buiten neerlands grenzen (oa frankrijk) verboden zijn op die voertuigen waar ze origineel niet op zitten

ik kan me niet voor stellen dat  2 H 4 premium lampen niet voldoende zijn om binnen toegstaande snelheid onvoldoende te zien

zoals de  XP moto van philips
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Xenon of niet?
« Reactie #9 Gepost op: 04 februari 2011, 18:04 »
Ik kan op het kleine fotootje niet zien of je een sd01 hebt of een latere. Hou er rekening mee dat bij de latere modellen het licht al aangaat met het contact, het licht kun je niet uitdoen.

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Two Plugs

Re: Xenon of niet?
« Reactie #10 Gepost op: 05 februari 2011, 14:50 »
SD, DS... D'r zijn maar 2 Dero's, de MK1 (carburatie, tot 2003) en de MK2 (injectie, 2003-heden)

Maar ik gok dat dit idd een MK1 is... Gezien kuip/ruit verloop.  ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Dero-Ryder

Re: Xenon of niet?
« Reactie #11 Gepost op: 05 februari 2011, 17:12 »
Hallo ik denk dat het een MK1 is, hij is van '99,  en geen injectie.  En ik denk dat de H4 er gewoon in blijft, werkt uitstekend, vooral nu met de Osram lampen erin.....
 ;) ;) En gelukkig kan ik bij deze het licht gewoon uitzetten, dat kon bij de Goldwing niet, moest daarom een sterkere dynamo en accu erin zetten, man wat zijn die wings duur in onderhoud, en je blijft sleutelen, en sleutelen........ ??? ???    Maar!! nu gelukkig niet meer, nu kan ik opstappen en gaan rijden, zonder bang te hoeven zijn om te verwachten wat er nu weer kapot kan gaan en de motor weer dagen in de werkplaats staat :o :o  Bij de Dero kan ik vrijwel alles zelf doen, dat scheelt ook al heel veel €uries.... ;D ;D

Offline olaf

Re: Xenon of niet?
« Reactie #12 Gepost op: 07 februari 2011, 12:17 »
BLijft leuk  xenon discussie .
Ik heb het op mijn volvo zitten en verwachtte er best wel wat van , maar tot mijn teleurstelling zie ik voor mijn gevoel minder dan met gewone lampen .
Nu weet ik dat mijn ogen goed werken en ten opzichte van gemiddeld daar iets boven zit , dit wordt ook jaarlijks nagekenen in mijn geval .(mijn vrouw denkt hier echter anders over  ;)) .
Maar het volgende doet zich voor bij je ogen en dat is dat naarmate je langer in het donker verblijft worden je ogen steeds gevoeliger en ga je steeds meer/beter zien in het donker , kijk je echter in een lichtbundel dan ben je weer terug bij af .
Doordat nu de lichtbundel van xenon zo fel is naar mijn idee , worden je ogen minder gevoelig waardoor je eigenlijk minder ziet in het donker vooral dat wat buiten de directe lichtbundel valt .
Bij normale lampen kan ik dus buiten de bundel ook een hoop zien , maar bij xenon veel minder , ook schijnen je xenon lampen bij dimlicht niet verder dan normaal indien goed afgesteld , gezien de drukte in ned , rij  je daar ook het meeste mee .
Ik vind het dus niet echt een verbetering , maar niet te spreken over de tegenliggers die er last van hebben .

Olaf
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2011, 18:48 door olaf »
AT en KTM Adv 990R

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Xenon of niet?
« Reactie #13 Gepost op: 07 februari 2011, 23:58 »
Die Olaf,

Ik heb hetzelfde op mijn bmw, maar dan zijn de pitjes ook al een jaar of 13 oud. Of het is de kleur van het licht die doet vermoeden dat je minder ziet, de verkeersborden naast en boven de weg zie je weer veel beter en op grotere afstand...ik zal de pitjes eens vernieuwen binnenkort, eens zien wat dat uitmaakt.
Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Two Plugs

Re: Xenon of niet?
« Reactie #14 Gepost op: 08 februari 2011, 08:59 »
Die Olaf,

Ik heb hetzelfde op mijn bmw, maar dan zijn de pitjes ook al een jaar of 13 oud. Of het is de kleur van het licht die doet vermoeden dat je minder ziet, de verkeersborden naast en boven de weg zie je weer veel beter en op grotere afstand...ik zal de pitjes eens vernieuwen binnenkort, eens zien wat dat uitmaakt.
Marc

Voor dat resultaat heb je geen Xenon nodig. Voor 20 Euri koop je 'gold' lampen en die geven nét zo'n resultaat (of zelfs beter!) Ik had altijd Philips Gold in de motor - die worden helaas niet meer gemaakt. Daarom overgestapt op 'gold' lampen van (ik geloof?) Tungagold of zoiets. Bijkomend voordeel: je valt in het verkeer meer op, vooral omdat met ingang van dit jaar (2010) ALLE nieuwe auto's verplicht uitgerust moeten zijn met z.g. 'daglichtverlichting'.

Olaf: je hebt idd een punt. Mijn vorige auto had af- fabriek xenon en idd, ik had het gevoel dat mijn waarnemingsveld buiten de lichtbundel MINDER was dan als ik b.v. in Karinda's 500 (met gewone H7 lampen) onderweg was. En al helemaal in vergelijk met mijn vorige wagen, een Sorento, eveneens met H7 lampen.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180