Hoi Will,
Als eerste welkom op ons forum en wellicht ook als lid bij de leukste Honda club van Nederland?
Xenon inbouwen gaat prima, maar de meerwaarde ontgaat me eigenlijk een beetje. De schijnwerpers van de Dero (zowel van het carburatie- als injectiemodel) behoren tot de beste in Motorland; zoals vaak ook uit testen door de motorpers wordt gememoreerd. Leukste quote uit de Moto73: "De schijnwerpers van de Varadero zijn zo goed, dat ze in de winter spreekwoordelijk de weg voor je kunnen ontdooien". Dat is me nog niet gelukt, maar geeft de kwaliteit wel aan.
Nadeel van motoren met Xenon vind ik dat je er andere verkeersdeelnemers mee verblind. Kom dagelijks twee motorfietsen tegen op woon-werk verkeer met Xenon en of ik nu in Kaatje's Fiat 500 of op mijn eigen Dero onderweg ben, vind het ronduit irritant.
Als je toch meer licht wil of in een ander spectrum, ga voor de oude 'gold' lampen, of bv lampen van PIAA die qua lichttemperatuur erg dicht bij Xenon in de buurt komen. Die laatste zijn overigens errug prijzig, maar nog altijd goedkoper dan merk- Xenon en besparen je de ergernis als je je laat verleiden door een goedkoop Chinees Xenonaftreksel die vervolgens op een motorfiets stuk trilt...
Kan dus volledig het bovenstaande verhaal van Hotel317 onderschrijven en ja, de Dero moet het net een H4 fitting doen.
Desalniettemin staat je niets in de weg. Het inbouwen van een xenonset op de Dero (schijnt) kinderlijk eenvoudig te zijn vanwege de beschikbare ruimte. Dat klopt... kan me nml geen andere motorfiets herinneren waarbij het vervangen van een koplamp zo makkelijk ging.
Op het Int Forum (
www.varadero-international.com) lopen ook een aantal draadjes over Xenon. Bestuurslid Ad Mies weet er ook een hoop van af.