Auteur Topic: Ontluchtings nippel afgebroken.  (gelezen 2641 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Patron

Ontluchtings nippel afgebroken.
« Gepost op: 07 februari 2011, 20:52 »
Helaas ik wou mijn rem olie vervangen maar de nippel (voor rem) brak af,

Via Ad Mies reeds een nieuwe nippel incl blokjes en revisie set gekregen maar
ik krijg de oude (afgebroken) nippel er niet uit,Ik heb reeds;
-Linkse tap (brak af en zit er nu in)
-Boren (gaat niet lekker met het hss staal van de nig aanwezige tap)
-Lassen ( brak uiteindelijk af, geen mm verschil)
-WD40 en Deblock oil  etc etc
-Gevloekt en gehuild... >:(

Helluup.... Zou een motoren revisie bedrijf er een helicoil in kunnen draaien? of op zoek naar een nieuwe (iemand nog een occasion liggen ???

Offline Huib

Re: Ontluchtings nippel afgebroken.
« Reactie #1 Gepost op: 08 februari 2011, 09:05 »
Ja das $%^!!!

Dit is een beetje groffe methode maar heeft mij heel veel geholpen met afgebroken draad tappen.

Neem een kraspen (of meerdere  :( ) , zet de klauw in de bankschroef en probeer met de punt van de kraspen de linkse tap rechtsom te slaan. Lukt dat niet, sla de kraspen rondom de linkse tap en probeer wat ruimte te maken waarna je em eruit kan wippen waarbij je waarschijnlijk je kraspen afbreekt.....  :-\  Je houdt waarschijnlijk een ravage over maar misschien dat je daarnaa je nippel nog uit kan boren?

Succes

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline olaf

Re: Ontluchtings nippel afgebroken.
« Reactie #2 Gepost op: 08 februari 2011, 09:49 »
Das mooi balen , eerlijk gezegd het overkomt de beste wel eens , die nippels kunnen ongelofelijk vast gaan zitten , maar zijn door hun holle karakter niet even sterk .

Er zijn wel mogenlijkheden als je de boel eruit krijgt maar vaak is dan ook het schuine gedeelte waar de nippel het gaatje afsluit beschadigd , gevolg hoe vast je het ook draait het blijft lekken , en spreek uit ervaring .

Zou op zoek gaan naar een andere klauw , en het gauw vergeten dat het ooit gebeurd is .

Grt Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline Stress

Re: Ontluchtings nippel afgebroken.
« Reactie #3 Gepost op: 08 februari 2011, 11:42 »
er zijn setjes te koop die contra in het afgebroken gedeelte geschroeft/geboord kunnen worden op bepaald moment zit ie vast en gaat de rest los,
 heet geloof ik linksboor.....

Stress

Offline Stress

Re: Ontluchtings nippel afgebroken.
« Reactie #4 Gepost op: 08 februari 2011, 11:44 »
en anders,  gedeelte van klauw verhitten en daarna  het afgebroken gedeelte laten schrikken met koude spray, krijg je hem zeker los....

Stress

Offline olaf

Re: Ontluchtings nippel afgebroken.
« Reactie #5 Gepost op: 08 februari 2011, 12:02 »
en anders,  gedeelte van klauw verhitten en daarna  het afgebroken gedeelte laten schrikken met koude spray, krijg je hem zeker los....

Stress


Zou een optie kunnen zijn maar moet ie wel eerst de linksdraaiende tap eruit zien te krijgen .

En met de boel eruit boren , beschadig je het conische gedeelte , met lekkage tot gevolg .

Schrikken warm maken , kun je beter van te voren doen , nu is het afgebroken en heb je niets meer om het vast te pakken , dus wordt het erg lastig om het , ok al zit hetwat losser om het eruit te draaien .

Maar het is het proberen waard .

Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline André

Re: Ontluchtings nippel afgebroken.
« Reactie #6 Gepost op: 08 februari 2011, 16:15 »
Misschien kun je dit proberen, las een moertje op de afgedraaide nippel.
Leg er eerst een sluitring op en dan het moertje. dit om beschadigingen van het vlak te verkomen.
Laat het zooitje afkoelen. Daarna kun je eventueel de klauw plaatselijk om de nippel verwarmen om gebruik te maken van het uitzetten/krimpen.

Succes er mee.
Droom niet je leven,
leef je droom.

Offline Patron

Re: Ontluchtings nippel afgebroken.
« Reactie #7 Gepost op: 08 februari 2011, 17:05 »
Bedankt voor de reactie's.

Een collega heeft met abra cadabra (en een hele goede boor 8)) de linkse tap eruit gekregen
en na wat heet stoken en 2 torx bitjes te verdraaien en een stukje van de klauw afslijpen
de oude nippel eruit gekregen.
De nieuwe nippel past er wel in maar gaat nu maar een slag of 6 erin dus voor de zekerheid last hij er morgen een nieuw stukje klauw aan waarna de tap het geheel weer in orde moet maken.

ps ik moest beloven voortaan niet zelf te klooien... :P dan was het makkelijker geweest.

Offline Rommit

Re: Ontluchtings nippel afgebroken.
« Reactie #8 Gepost op: 08 februari 2011, 20:26 »
Mocht je nou een helicoil willen zetten , ik heb setjes om dit te doen ( M6 , M8 en Bougie maat )

Offline Patron

Re: Ontluchtings nippel afgebroken.
« Reactie #9 Gepost op: 09 februari 2011, 12:34 »
Mocht je nou een helicoil willen zetten , ik heb setjes om dit te doen ( M6 , M8 en Bougie maat )

Dat is altijd fijn om te weten.. ;)